The Front Line (2006)

Ierland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Zweden
Thriller / Drama

geregisseerd door David Gleeson
met Eriq Ebouaney, James Frain en Gerard McSorley

De Congolees Joe Yumba zoekt asiel in Ierland. Na enige twijfel wordt hij toch toegelaten en vindt hij een baan als bewaker bij een bank. Na een tijdje komen ook een vrouw en een kind onder zijn hoede, waarvan de immigratiedienst denkt dat het zijn vrouw en kind zijn. Ondertussen worden ze alle drie geplaagd door nachtmerries en nare herinneringen aan Congo. Dan wordt Joe plotseling op klaarlichte dag ontvoerd en gedwongen mee te werken aan de roof op de bank waar hij werkt. De vrouw en het kind zal hij niet eerder te zien krijgen dan wanneer de klus geklaard is...

avatar van Tommeh
Het verhaal is inderdaad nogal voorspelbaar en cliché, maar door het degelijke acteerwerk en de vrachtladingen aan drama die je over je heen krijgt blijft de film redelijk boeiend. 2.5*

avatar van Erwinner
Hoge beoordeling op MM en een film uit Ierland. Wil ik wel voor zitten.

Wat Tommeh zegt, dekt mijn beleving. Maar dat gewicht aan cliché drama dat dáár weer bovenop ligt heeft mij moeten besluiten het laatste stukje niet uit te gaan zitten.
Vreselijke film dus dit, vanaf minuut één eigenlijk al...
Puur een tv filmpje, beetje inspiratieloos.

1 gele ster voor de prima montage en muziek.

avatar van Hannibal
Goede, spannende film! De manier waarop de roof verloopt is niet erg geloofwaardig te noemen, alsof een medewerker (een Congolese vluchteling notabene) de mogelijkheid zou hebben om 's nachts door de bank rond te wandelen en toegang heeft tot alle ruimtes, en een alarminstallatie die uitgeschakeld kan worden op het dak van het gebouw is ook hilarisch.

Toch stoorde ik me er niet erg aan, want het was toch spannend gebracht. Bovendien gaf het duidelijk weer waarom mensen eigenlijk vluchten naar het Westen, en waarom het hier ook niet makkelijk is voor ze. Acteerprestaties waren overtuigend.

Inderdaad best wel een aardige film met een aangrijpend verhaal. Ook aardig gespeeld door Blaise Nkufo, wist niet dat hij ook kon acteren

avatar van sinterklaas
Behoorlijk goede film. Ierland laat zichzelf weer eens van de selectieve kant zien.

Want een psychologische drama over een zwaar getraumatiseerde man die Congo is ontvlucht gaan mixen met een ontvoerings/overval-thriller... dat trekt meteen aandacht. Hoe Amerikaans en geforceerd het mag klinken; The Front Line loopt als een trein.

Joe Yumba word hier al behoorlijk goed neergezet. Yumba is een Congoleze immigrant die zowel lichaamlijk als geestelijk behoorlijk wat lidtekens heeft overgehouden aan de burgeroorlog in zijn land. De details worden echter nog bespaard gebleven. Yumba krijgt met horten en stoten een verblijfsvergunning aangeboden onder voorwaarden dat hij zich aanpast aan de Ierse samenleving. Hij word echter wel al meteen als verdacht gezien aangezien er nog een Congoleze crimineel in het land is getreden. Dat de Ieren nationalistisch en kil zijn, ook tegen zwaar getraumatiseerde oorlogsslachtoffers word hierin al meer dan duidelijk, maar ach... dat hebben we in Nederland ook. Zo zie je dat maar met Mauro. Yumba krijgt een baan als bewaker in een bank. Hij word echter al heel snel interressant bij een groepje gangsters, die hem ontvoeren, zijn vrouw en kind gevangen houden, en hem dwingen te helpen met een nachtelijk overval, wat een zwaar dillema is voor Yumba omdat hij risico loopt om zijn verblijfsvergunning en ook al snel verdacht word. The Front Line gaat nu echt alle kanten op: zo komen we langzaam maar zeker achter wat Yumba nou te verbergen had al is dat meer rechtvaardig te noemen dan misdadig en blijft The Front Line gewoon van het begin tot het eind boeien. Ook de Congoleze maffia alias Yumba's lotgenoten, met Kala, die inmiddels op de wanted-lijst staat word hierin prima neergezet. Ook die ontvoerders zijn weer lekker stereotyp. Het einde is ook erg sterk.

Weer een Ierse film die mij totaal niet teleursteld. Creatief, meeslepend en een film met een boodschap.