Jamón Jamón (1992)

Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Bigas Luna
met Penélope Cruz, Javier Bardem en Stefania Sandrelli

Wanneer een Spanjaard iets echt goed vindt, zegt hij 'jamón jamón'. En een aantrekkelijke, verleidelijke vrouw heet 'Una mujer jamóna'. Zo'n vrouw is de jonge Sylvia. Ze heeft een verhouding met José Luis, raakt zwanger en wil met hem trouwen. Dat wil hij ook wel maar er is een probleem. José Luis is de zoon van de rijke Conchita en Manuel die fortuin hebben gemaakt met een onderbroekenfabriek waar Sylvia op het atelier werkt. En Sylvia is de dochter van Carmen, een warme alleenstaande moeder met twee dochters en tevens plaatselijke prostituee.

avatar van Macmanus
Zo die Penélope Cruz mag er wezen.
zapte even op zdf of ard en zag Penélope Cruz even bezig wezen.
Wist niet dat ze porno maakten.

avatar van petey
In die tijd had ze nog leuke rollen. Beter dan de Hollywood drap die ze nu maakt.

Het betere werk van Bigas Luna. Bij wijlen erg grappig en een prima parodie op het Spaanse masochisme. Cruz was nog erg jong in deze film en wat ziet ze er inderdaad geweldig uit.
Als je houdt van knotsgekke films, dan is dit zeker een aanrader.

JohnStacks
Macmanus schreef:
Zo die Penélope Cruz mag er wezen.
zapte even op zdf of ard en zag Penélope Cruz even bezig wezen.
Wist niet dat ze porno maakten.

Huh Huh say what seks scene met cruz what what !!!

Wejoow vanavond even kijken dan (met tissues erbij natuurlijk als je begrijp wat ik bedoel)

avatar van Mug
Mug
Ach, aangezien de film ook vol homo-erotische spanning zit, zal hij z'n zakdoekje eerder gebruiken voor z'n neus. Aanradertje voor vanavond trouwens, deze opzwepende film. Cruz was overigens pas 16 jaar oud toen deze film werd opgenomen.

JohnStacks
16 Jaar ?! is dat niet ilegaal?? een minderjarige een seks scene laten doen??

avatar van Uier
JohnStacks schreef:

Huh Huh say what what what !!!
Wejoow tissues
'
².

avatar van Mug
Mug
Een teen knoflook in het aars van een varken, een seksueel voorspel met een papegaai, het gezwaai van blote piemels (om maar te zwijgen van te strak zittende onderbroekjes van Javier Bardem), de borsten van Cruz die volgens de mannen die er van mogen proeven heerlijk smaken, en iemands harsens in slaan met een groot stuk ham.

Kitscherige erotica galore die de soaps op een (overigens te makkelijke) satirische wijze op de hak neemt. Leuk om na vele jaren weer te zien, de papegaai scene was ik compleet vergeten, hilarisch! Ik bedoel: Guaca! Guaca!

avatar van maxcomthrilla
Na het verschrikkelijke Ages of Lulu, waar je kapot wordt gegooid met travestieten, sm - seks, dark rooms en een labiel, irritant, charismaloos hoofdpersonage die alles maar ondergaat. Was dit eigenlijk wel een aangename verrassing.

Vreemde film dat wel. Maar wel eentje met veel sfeer. Bijna constant deint er muziek mee op de achtergrond, maar in overeenstemming met de zonnige landschappen is de swingende muziek wel op zijn plek. Verder ook nergens saai, ook niet qua kleuren en visuele pracht. Kralen die in slowmotion op de grond vallen, landweggetjes weerkaatst tegen de horizon, flitsende discoscènes en droombeelden die in de realiteit overlopen. Het wat simpele plot wordt gelukkig gecompenseerd door dit alles.

Het is eigenlijk nog een understatement om het plot simpel te noemen. Eigenlijk alle dingen in deze film draaien om hetzelfde onderwerp: sex. Maar telkens in een andere context gegoten: hoe verkrijg ik sex?, met wie heb ik sex?, waar heb ik sex?, vallen de stieren dan misschien voor mijn geslachtsdeel? etc.

Penelope Cruz ziet er wel onvoorstelbaar mooi uit. Ik had toch ook wel sympathie voor haar. Soms zelfs ontroerend om haar bezig te zien, en dan niet met haar tortilla `s, hammen en uien maar als ze zonder vervoermiddel over de weg liep in haar rode jurk. Verder ook leuk om Bardem eens bezig te zien in een van zijn jeugdfilms. Wat is hij verouderd in Mar Adentro zeg.

Aanrader voor mensen die eens wat anders willen en geen aanstoot nemen aan het ontbreken van een duidelijk plot en karakterontwikkeling. Grappig en soms zelfs ontroerend vermaak in al zijn eenvoud. 4*

Een film die aangenaam verrast. Geen topcinema maar wel een vermakelijk, aantrekkelijk verhaal met dito beelden. Penelope ziet er zeker op haar mooist uit. Ik heb me bij deze film beter geamuseerd dan het bejubelde 'Todo Sobre Mi Madre' van Almodovar. Goed, het is een wat simpeler verhaaltje maar daardoor niet less entertaining.
Een 3.5.

JohnStacks schreef:
16 Jaar ?! is dat niet ilegaal?? een minderjarige een seks scene laten doen??

Ze is van 1974. Dus dan was ze ten tijde van de opnames 18.

avatar van Querelle
Behoorlijke verassing.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het met mij eens zijn, maar ik vond deze film beter dan alle films die ik van Almadovar heb gezien (stuk of 7). Minder prestigieus, gekker en eerlijker en inderdaad een prachtige satire op de seksuele gewoontes van het Spaanse volkje.
Ben benieuwd naar andere films van Luna, al worden zijn films hier niet hoog gewaardeerd.
Vanavond Esdades de Lulu

avatar van Inland Rabbit
Dit was eigenlijk best plat. Iedereen doet het met iedereen, borsten die naar ham smaken. Een beetje goedkoop is het wel. Echt grappig vond ik de film dan ook niet. Wel absurd en vermakelijk. Een mooie Cruz speelt daarin zeker mee natuurlijk. 3* omdat het ondanks al het platte toch nog wel wat had en de film niet slecht was.

sambal
Inland Rabbit schreef:
helemaal mee eens

avatar van darkjaap
zeer mooie film heb hem gister gekocht en was erg onder de indruk van cruz die erg goed acteerde het verhaal was erg origineel g0ed uitgewerkt maar vond toch dat de film om de een of andere reden niet echt aan alles voldeet ik denk omdat ik het einde wat matig vond .. al met al een 4 * film

avatar van ralfsjam
leuke film, iedereen heeft het met iedereen gedaan geloof ik hahaha. maar het is wel mooi gedaan. hou wel van deze film's opzich was het verhaal niet zo bijzonder maar de uitwerking was goed. 3.5

avatar van ralfsjam
gek eigenlijk dat deze film zo weinig stemmen en comentaren heeft. het is toch een film van betekenis! en van Luna...

avatar van Verhoeven
Mijn eerste film van Bigas Luna is een lekker, luchtige Spaanse film. De rollen van piepjonge Penélope Cruz en Javier Bardem vond ik best sterk. Hoewel er niet echt een plot aanwezig is, laat staan karakterontwikkeling, is de film het beste te bekijken met een grote glimlach op je gezicht. Hoewel het soms lijkt dat Luna heftige thema’s aansnijd zoals abortus vermijdt hij ze gewoon om weer over seks te praten. Het lijkt op het eerste gezicht een wat vreemde film vooral omdat de lichaamsdelen van de heren en dames veelvuldig te zien krijgen heeft dat zo ook zijn charmes. Je moet het dan ook niet allemaal te serieus nemen en het is raadzaam om de film te kijken met een goud gele rakker. Dus anderhalfuur platte nonsens dat nergens verveelt of te lang duurt.

Hilarische, satirische (en ook wat onwaarschijnlijke) (soap) film over een aantal aspecten van de macho- en seksueel hypocriete Spaanse samenleving. In ieder geval heel onconventioneel en uitermate plezierig om naar te kijken.

avatar van rokkenjager
Nonsense boven nonsense die blijft vermaken. Af en toe ietwat te uitheems maar over het algemeen leuk filmpje.

avatar van dj79
alleen penelope en haar borsten zijn de moeite waard... verder niks aan.

apart filmpje; de komedie is in het begin ook trouwens ver te zoeken, maar dat wordt naar het einde onverwacht nog goedgemaakt. Daarom (en natuurlijk ook omwille van andere eerder vermelde dingen ) een 3*

speranza
Deze film ademt een heerlijke sfeer uit. Het kleurgebruik is heel fraai. Het is een verademing om je aan de nog heel jonge Penélope Cruz te vergapen.

avatar van Sergio Leone
Middelmatig.

De film vertelt het verhaal van een paar mensen die met minstens 2 anderen een seksrelatie hebben en veel verkeerde beslissingen maken.
Dit leidt tot een redelijke climax.
Helaas is dat alleen niet goed genoeg.

Acteerwerk viel meestal mee. Van de cast ken ik enkel Javier Bardem en Penelope Cruz. Hoewel de 2 pas sinds enkel jaren man en vrouw zijn, vind ik hier al de chemie tussen hen.

Tof sfeertje, mede mogelijk gemaakt door de uitstekende muziekkeuze.

Redelijk als tussendoortje, maar allesbehalve hoogstaand.

Als Sylvia een half uur voor het eind het opeens binnen een kwartier met 3 mannen achter elkaar doet vind ik de film definitief op hol geslagen en de geloofwaardigheid helemaal weg, ook geen satire meer. Daarvoor ging het nog wel redelijk. Iedereen heeft het wel met iedereen gedaan.dacht ik zo.
Ook de (boeren)sfeer en humor met ontsnappende varkens en knoflookboeren ligt mij niet zo. Veel naakte mensen maakt het dan niet goed en oogt steeds goedkoper.
Geen memorabele film voor mij.

avatar van Djumbo
Middelmatige film, eigenlijk een slechte film. Het begin is nog wel best genietbaar. Maar het verhaal is slecht, en de film is niet boeiend. Ik heb hem nog een 3/5 gegeven omdat Penelope Cruz altijd een plezier blijft om naar te kijken. Maar dat is dan ook het enige dat in deze film goed is.....

avatar van 93.9
Geniale film, nergens wordt ie voorspelbaar. Gebeurt altijd wel iets raars. Zelfs een beetje ala Kusterica.
Jekijkt je ogen uit! Soms plat, maar nergens oridinair.
Wat worden er toch goede dingen gemaakt in Spanje!

****

avatar van wendyvortex
Bigas Luna in de tijd dat ie nog de hetero-variant op Pedro Almodovar was.
Typische Middelzandse-Zee-gebied-mannen in staat van oorlog met elkaar: de macho en het moederskindje....beiden niet helemaal mijn favoriete types en dat doet wat mij betreft een beetje afbreuk aan de film.
Verder ziet er het allemaal wel geweldig uit (en broeierig) met een paar geweldige er positief bovenuit schietende scenes.
Dat nachtelijke naakt stiervechten vond ik erg mooi (nope geen dierenleed in deze scene).

avatar van Darbie
Ik krijg wel heel vaak bij Spaanse films het gevoel dat de regisseurs - nog steeds hopeloos- de grote (surrealistische) Meesterfilmer Luis Bunuel trachten te imiteren.

En imitatie is nooit EIGEN en blijft daardoor altijd 2e hands.