Intensive Care (1991)

Nederland
Horror / Actie

geregisseerd door Dorna van Rouveroy
met Koen Wauters, Nada van Nie en George Kennedy

Een beroemd chirurg (George Kennedy) raakt na een auto-ongeluk in coma. Hij ontwaakt zeven jaar later en begint, als een gruwelijk verminkt monster, aan een slachtpartij. Aan verpleger Peter (Koen Wauters) en zijn vriendin Amy (Nada van Nie) de onmogelijke taak hem te stoppen...

avatar van chiel
yep, goed onthouden

Ook grappig, op het audiocommentaar hoorde ik dat Leon de Winter de scene met de boor in het scenario van De Johnsons heeft gekopieerd, omdat hij vond dat hij meegeschreven had aan deze scene. In zijn versie van de scene gaat het om een elektrisch broodmes.

avatar van niethie
Aan de ene kant is dit een wanproduct eerste klas, ongeloofelijk slecht acteerwerk en een lachwekkende script en dialogen maar aan de andere kant heb ik me om die zelfde punten een paar keer ontzettend hard gelachen, natuurlijk de befaamde pleister scene en de vuurpijl geweldig gewoon, maarja als film stelt het jammer genoeg geen ene fuck voor, maar omdat ik af en toe nog hard heb gelachen om sommige scenes en omdat het heel af en toe zelfs nog een ietsie pietsie beetje spannend was toch nog-

1,5 sterren

avatar van AmazingPP
Dit is zeker de meest slechte film die ik ooit gezien heb en geloof me, ik heb wat films gezien!! Dit is zelfs niet leuk om te kijken als B-film. In België bij de Nacht van de Wansmaak staat deze film op nummer 1 en dat is terecht, want hij is echt wanstaltig. Regie, scriptschrijver en acteurs: schaam u! 0,5 *, omdat het niet lager kan...

avatar van dave
Weet iemand waar je stukjes online kunt zien?
Heb geen zin om te downloaden

Er is een goedkope dvd.

avatar van ASman
Ik heb ooit eens op cult night wat stukjes gezien (hoe oud was ik toen? 9 jaar of zo) en wat ik me nu herinner is pure amateuristiche rotzooi met die vervelende Koen Wauters dat ze nog niet eens in de '1 euro'-afdeling van de mediamarkt zouden mogen verkopen ,maar waar ze eerder geld bij zouden moeten geven voor diegene die hem graag zou willen hebben (als deze persoon dan nog niet in een of andere instelling voor minder begaafden zou zitten, dan ). Maar ja ,heb niet de hele film gezien en kan dus moeilijk een oordeel vellen. Horror is een uiterst aardig filmgenre,maar zorgde ook al voor wat drieste dieptepunten in de filmische wereld. Jammer is dit Belgisch mismaaksel daar waarschijnlijk één van.

Belgisch?

avatar van ASman
Sorry, een verspreking. De film is natuurlijk van Nederland, maar de aanwezigheid van onze (snik) Belg Koen Wauters zorgt er al meteen voor dat deze Belgische inspraak alles een eind omlaag helpt.

Ik vond Koen Wauters alles in acht genomen eigenlijk nog één van de lichtpuntjes.

avatar van ASman
Oei, dat zegt dan toch echt wel veel over deze film.

avatar van AGE-411
leuk om eens gezien te hebben.
Was jaren geleden eens op TV (nacht van de wansmaak). Hoort ie wel thuis zeg.

avatar van jefferdb
Ik heb deze film met moeite uitgekeken en het enige dat ik kon doen was erom lachen, ook wanneer dit niet de bedoeling was, de acteerprestaties zijn er gewoon niet het is gewoon om de beurt je tekstje opzeggen en er zit ook totaal geen spanning in de film.
één van de slechtste films die ik al heb gezien.

avatar van Vinokourov
"Zal ik een pleister voor je halen? Jeetjemina"

Zelden zo hard en lang gelachen om zulke prachtige dialogen! Het is echt heel infantiel allemaal, maar gelukkig tegelijkertijd erg grappig. Af en toe traag, maar net wanneer je je begint met vervelen is er weer zo'n bizar punt, waar je om kunt lachen. Er zijn nog veel meer frappante situaties, die ik hier wel uit de doeken kan doen, maar het is veel leuker om zelf deze film te bekijken (zien = geloven!)

Koen Wauters dreunt plichtmatig zijn teksten op en Nada van Nie is ook niet het grootste acteertalent. Het is daar ook vreemd dat George Kennedy (oscar voor zijn rol in Cool Hand Luke) in dit stuk opduikt. De film die ik op DVD had duurde overigens 75 minuten ipv 91 minuten. Soms had ik wel het gevoel dat het verhaal onlogisch verliep, maar dat weet ik maar aan de film. Kan het alsnog een verkorte versie zijn .

avatar van 3rd Rock
net gezien en ik heb me prima vermaakt. wat een onzin zeg! acteerprestaties waren er niet en ik vraag me nog steeds af waarom de film zo'n amerikaanse setting heeft. De huizen doen amerikaans aan, de auto's zijn amerikaans met amerikaanse nummerborden en het zieken huis heet St. Anna Hospital...Toch spreekt iedereen, behalve dan die zombiedokter, nederlands.

en nog iets. Vrij vroeg in de film loopt Koen met een Sax te zeulen. Hij heeft hem beneden, loopt de trap op en gaat dan boven sax spelen. maar vlgens mij zie ik hem die sax niet meenemen de trap op. kan dat ding vliegen ofzo?

Brrrrr....

Niet normaal af kunnen kijken.

avatar van Friday the 13 th
Een rioolfilm, een onverwachte cultfilm, een weeral matige nederhorror....de film wordt overal de grond ingeboord. Wel normaal natuurlijk, want goed is hij niet. Wel moet ik bekennen dat ik blij ben dat Nederland een (echte) slasher heeft gemaakt. Ze hebben dit onlangs ook nog gedaan met Sl8N8, maar deze Intensive Care voelt veel vertrouwder aan met de albekende formule. Er is duidelijk afgekeken naar de twee grootste slashers ooit gemaakt: namelijk Halloween en Friday the 13th.

De regiseusse beschermt haar film nog steeds en wil nergens erkennen dat dit om een grap ging. Deze film is internationaal gereleased en er was zelfs al sprake van een Intensive Care 2. Deze is er natuurlijk nooit gekomen aangezien de flauwe bioscoopsbezoeken van het publiek en de reacties van de critici.

De film valt uit te kijken, maar bij sommige scènes moet je nu eenmaal lachen. Sommige keuzes van personages of storytelling roepen vraagtekens op. Toch kan ik de ernst van Intensive Care soms toch nog bespeuren. Ik denk bijvoorbeeld aan de muziek en in het begin in de Intensive Care met de nachtverpleegster en al de comapatiënten met een masker op. Zowat de enige scène waar wat suspense te bespeuren valt (duidelijk afgekeken van Halloween).

Volgens mij hebben ze iets te veel geld moeten geven aan George Kennedy, een acteur die duidelijk op terugwas was. Ze hadden beter dat geld kunnen besteden aan make-up effecten of aan een goed verhaal. Want daar schort het toch temenes aan, vooral aan dat laatste. Het verhaal is hilarisch belachelijk en de twee settingen (het huis en heel eventjes het ziekenhuis) zijn te eentonig om geboeid te blijven kijken. Slashers bevatten allemaal veel te veel dezelfde ingrediënten, hetgeen waar ze zich kunnen van onderscheiden is een climax. Hier dient aan gewerkt te worden, daar is in deze film jammer genoeg niet lang over nagedacht.

Verder is het acteertalent om van te huilen. Het komt te geforceerd over, maar dat kan misschien ook wat aan de "mooie" Nederlandse uitdrukkingen liggen die ze constant gebruiken en eigenlijk een beetje debiel overkomen. Aan jonge popzanger Koen Wouters dachten ze een slimme zet te doen. Helaas kan niets deze film redden. Het essentiële ontbreekt gewoon. Koen Wouters is geen goed acteur, dit was ook zijn laatste film. Als presentator vind ik hem wel sterk. Wel vind ik het geweldig dat hij alles probeert, het laat zijn veelzijdigheid zien en voor ambities moet je nu eenmaal respect tonen, ook al komen ze soms niet zo geweldig uit de verf.

De moordenaar zag er ook niet uit. Die handen in het begin hadden nog wel iets creepy, maar toen éénmaal het gezicht in beeld kwam, was de engheid weg. Het lijkt wel een mix tussen een lompe boer, een zombie en Frankenstein. De make-up en de special effects waren bedroevend.

Gelukkig is de film niet volledig voor de vuilbak geweest. De film is officieel erkend als wansmaakfilm en kan zo eindelijk een positief leven verder lijden zonder nog de pretentie te hebben als een serieuse poging tot slasher.

avatar van dave
bioscoopzaal schreef:
De scène was ongetwijfeld spannend bedoeld, maar mijn aandacht werd voortdurend afgeleid door zijn ronduit afschuwelijke trui.

Ik vond de trui enger dan het monster.

Ik had het geluk een ingekorte versie te mogen zien. En toch vergde deze 70-minuten durende ramp erg veel van mijn gestel. Niet alleen de plastieken dialogen, maar ook de algemene aankleding en de absolute karigheid dat elk aspect uitstraalt zijn frappant.

Hetgeen me het meeste stoorde was het acute gebrek aan spanning en intensiteit. Dit is volledig te wijten aan de acteurs en actrices die herhaaldelijk door de mand vallen. Vooral Wauters is niet in goede doen, wat normaal is voor een toenmalig popidool. Naast het barslechte acteerwerk valt op dat zijn accent en taalgebruik niet natuurlijk overkomen. De schurende 'g' past hier niet. George Kennedy? Nooit van gehoord, maar bleek nog gedebuteerd te hebben in Spartacus. Enfin, ik hoop dat hij een grote zak geld heeft mogen ontvangen, want hiermee op je oude dag nog moeten aan deelnemen, ik wens het enkel m'n ergste vijand toe. van Nie stond zowaar het laagst van het drietal. Dankzij de vele uidrukkingen van verbazing ("Hè?"), het vele geschreeuw en de volkomen eentonigheid van haar personage is dat niet moeilijk.

Er valt mee te lachen, eerlijk toegegeven. De zit is daarom niet voor niets geweest. Ik kon mijn lach niet onderdrukken bij het omdraaien van een nek, bij het 'pleister'-moment en het waanzinnige einde.

Ook het 'monster' is een geval apart. Ik kan er maar niet aan uitkomen waarom hij als een gek begint te moorden. Waarom heeft hij na zeven jaar coma nog steeds open hoofdwonden? Waarom brult hij als een leeuw? Hoe kan hij twee kogels, een mes in z'n rug, en de schroef van een boor door zijn hersenpan overleven? Wat ging er in Peter 'Peet' zijn hoofd om toen hij het monster met vuurwerk begon te beschieten? Was er iets te vieren misschien?

Slechts heel even werd er spanning gecreëerd. De scène met de maskers en de verpleegster was aanvankelijk tamelijk geslaagd, het vervolg was minder.

Terecht wansmakelijk.

1,00 (0,75)

avatar van Beertje45
Zag ooit fragmenten tijdens de nacht van de wansmaak en dacht: zo slecht kan een film toch niet zijn? Welke filmproducent was in godsnaam bereid om in dit misbaksel geld te pompen. Grootste budget ging waarschijnlijk naar George Kennedy's korte optreden. Wat een smet op die man zijn carriere. 1 sterretje voor mooie Nada en de moedige Kennedy. Koen wouters, jongen, blijf bij je leest.

avatar van funnyhow
man man dit is zo slecht ... sorry maar hier zijn zelfs geen 'acteurs' aanwezig,en het einde met die vuurpijlen dacht ik ... w..t...f ... dit script was op uurtje geschreven ofzo... (zal ik een pleistertje gaan halen .. kom kom kom )

toch 1 ster voor koen wauters die zich hier hopeloos belachelijk maakt... en de 2 borsten die we te zien kregen .

punt .

avatar van RuudC
Gezien het hoge aantal minimale scores had ik in alle eerlijkheid erger verwacht. Het begin was zelfs bijzonder grappig. Chirurg Bruckner pakt leuk uit als hij gefrustreerd raakt tijdens de operatie en hakt in op de patiënt en loopt vervolgens rustig weg. De film heeft zo redelijk belachelijke momenten, maar daar zag ik de humor wel van in. Dat nieuwsbericht op tv waarbij een stel nietsnutten achter de rug van de reporter wat zitten te rotzooien, is zo’n geval. Het is zo goedkoop en zo ondermaats. Op horrorvlak heeft het verder weinig te bieden. In dit jaren negentig kitschspektakel is de make up slecht en het aantal slachtoffers en gore te weinig. Er wordt behalve uit Friday the 13th nog gretig gejat uit een specifieke scene van The Shining. Het monster is ook niet bijzonder indrukwekkend. Het is zonder meer een slechte film, maar ergens snap ik de cultstatus wel. Je moet ‘m alleen wel met veel vrienden en veel drank bekijken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hilarisch hoogtepunt.

Ondanks de aanwezigheid van de Amerikaanse steracteur George Kennedy is het juist het acteren dat hier behoorlijk tegenvalt. Sterker nog, de zogenaamde acteurs zetten een wanprestatie neer van jewelste. Het draagt bij aan de onbedoelde feestvreugde die van deze film een bijzonder voorbeeld maakt van iets dat zo slecht is dat het bijna weer goed wordt. Het wordt wel vaker genoemd, maar dit is zo’n zeldzaam gevalletje van iets dergelijks. Het kan dus echt. Kortom, cult in de maak. Een grote schare fans valt echter niet te verwachten. Alleen de echte liefhebbers van pure reut vinden hier hun heil.

Een en ander is af en toe zo onbedoeld grappig dat je het moet zien om te kunnen geloven. De meest debiele dialogen worden op zo mogelijk nog idiotere wijze uitgesproken. Alsof een ieder die bij deze nederhorror betrokken is geweest volstrekt mesjogge was, of de zwijgplicht moet zijn opgelegd. Zo van ‘Je houdt je mond, anders zetten we je naam op de titelrol!’. Een spontaan in een lachbui schietende cameraman moet toch op zijn minst zijn gewaarschuwd. Of een doorgrinnikende geluidsman. De regisseur zelf had kennelijk geen enkel gevoel voor humor. Aan de lach valt hier namelijk niet te ontkomen, al ben je chagrijnig.

Schijnbaar had men haast of werd er niet aan zinnigheid gedaan op de set, want de ene scène is nog belachelijker dan de andere. Daar kunnen zelfs de blote borsten van Honneponnetje weinig meer aan veranderen. Regelmatig doen de ernstig hijgende zanger Wauters en zijn tongworstelende vriendinnetje denken aan de geluidsband van een pornofilm. Qua acteerniveau is de vergelijking met sekscinema sowieso een inkoppertje. Een uiterst vreemd moment is een zogenaamd muzikaal onderonsje tussen de hoofdrolspelers, waarbij het moet lijken alsof er echt op instrumenten wordt gespeeld. Voor het gemak worden er daarom vooral bovenmatige expressieve gezichtsuitdrukkingen gefilmd. Van porno gesproken... Of hoe een dubieus dieptepunt een hilarisch hoogtepunt kan zijn.

Matig.

Fantastisch audiocommentaar op de DVD. Alsof ze de beste film ooit hebben gemaakt. Maakt de film ontelbaar keer leuker om te zien dan met de originele geluidsband.

avatar van megaman
Deze so-bad-it's-good horrorfilm van Nederlandse bodem verdient wel iets meer dan de voorspelbare 1'tjes die hier worden uitgedeeld, naar mijn mening. Toegegeven, de film is traag en er gebeurd soms te weinig om het spannend te houden. Toch vond ik Intensive Care zeker wel vermakelijk genoeg om met 'n 2 te komen als score. De film deed me soms denken aan Carpenter's Halloween met 'n vleugje Fulci. Qua niveau zet ik deze trashfilm op ongeveer de zelfde plek als Zombie Holocaust. Vreemd genoeg krijgt die veel wel weer voldoende respect...voor een fluthorror

avatar van baspls
Weet iemand misschien waar ik deze kan vinden?

avatar van RuudC
Ik geloof dat ik de dvd wel heb liggen. Helaas nu geen tijd om te zoeken, maar dat lukt dit weekend wel en dan mag je die hebben voor een zacht prijsje.

avatar van BlueJudaskiss
Puntje erbij. Wat Quido zegt: de film is vermakelijker met audio-commentaar, maar toch heeft deze film wel wat. 3,0*

avatar van alexspyforever
baspls schreef:
Weet iemand misschien waar ik deze kan vinden?

Bas, geloof me vrij kijk een andere horrorfilm die wel het bekijken waard is want dit is de slechte die ik ooit heb gezien.

avatar van baspls
"Moet een pleister voor je halen? Jeetje mina!"

Met dank aan RuudC deze beruchte neder-horror dan eindelijk gezien. Begin jaren '90 wilde regisseur Dorna van Rouveroy en producent Ruud Den Dryver de wereld veroveren met de horrorfilm Intensive Care, geïnspireerd door slashers als Halloween en Friday the 13th.

Een beroemde Amerikaanse chirurg werkt voor een Nederlands ziekenhuis maar maakt het nogal bond. Hij is bezig met een onderzoek naar het laten ontwaken van coma-patiënten maar het hoofd van het ziekenhuis steekt daar een stokje voor. Dan raakt de chirurg tijdens een auto-ongeluk zeer ernstig gewond en raakt zelf in coma. Zeven jaar later ontwaakt hij op oudejaarsavond uit zijn coma als een gruwelijk verminkt monster en slaat aan het moorden. Ondertussen probeert Peter hopeloos het hart van zijn buurmeisje terug te winnen...

Intensive Care is erg internationaal georiënteerd, niet alleen spelen er een aantal Nederlandse en Vlaamse acteurs mee maar ook Amerikaanse veteraan George Kennedy die bekend is van onder andere de Airplane films heeft een rol. En de film is helemaal in het Engels nagesynchroniseerd voor een overzeese release, waar niet veel van gekomen is trouwens.

Het acteerwerk is helemaal niet zo slecht als ik had verwacht, Koen Wauters en Nada van Nie doen het voor Nederlandse begrippen en horror-standaarden wel aardig. George Kennedy hadden ze maar voor een draaidag kunnen betalen en speelt toch best een leuke rol. Op de making of vond ik het erg leuk om te zien dat Kennedy niet echt een acteur is met een enormego en heel veel geduld heeft met de Nederlanders. Bovendien zie je dat hij er enorm veel lol in had en van Rouveroy liet hem zelfs dingen overdoen als ze niet tevreden waren over het resultaat. In een interview is Kennedy ook lovend over van Rouveroy, en omschrijft haar als een regisseur met een visie. Jules Croiset was ook geniaal in deze film. Ondanks zijn beperkte kennis van de Engelse taal heeft hij een geniale scène waar hij Engels praat tegenover Kennedy, echt respect voor die man (die overigens ook nog een geniaal stem-acteur is). Kennedy word na het ongeluk vervangen door een Nederlandse figurant in make-up die op een geniale wijze slasher-boemannen als Michael Meyers of Freddy Krueger imiteert.

Het verhaal is uiteraard niet geweldig en een beetje slecht doordacht maar vanaf het begin af aan vond ik de film (onbedoeld of niet) hilarisch. De chirurg die achteloos in een lijkt loopt te porren en dan gewoon wegloopt, het knullige auto-ongeluk (dat een ramp was om te filmen) gevolgd door de langste en grootste explosie die ooit in de lage landen is gefilmd. Naast Halloween en Friday the 13th bevat de film ook tal van knipogen naar andere horror-films. Zo hangt er een poster van Nightmare on Elm Street 4 op de kamer van het kleine jongetje en zijn sommige shots duidelijk geïnspireerd door The Shining (Heeeeere's Sjonny!), Night of the Living Dead (De kelder) en zelfs Lucio Fulci's films (Nada van Nie die het monster met een boormachine te lijf gaat en een politieagent wiens oog word uitgedrukt). De dialogen zijn af en toe niet al te best en leveren dan ook een paar geniale momenten op, met als toppunt natuurlijk de pleister-scène. En ook het einde was letterlijk een klap op de vuurpijl, het monster word namelijk met een vuurpijl voorgoed het zwijgen op gelegd, de film speelt zich dan ook af op oudejaarsavond.

De gore en make-up (uitgevoerd door een NEDERLANDS team) vond ik best knap gedaan. In de making off zie je hoe ze sommige dingen slim hebben aangepakt. Zo hebben ze bijvoorbeeld de cameraman een houten bord voorgehangen en de acteur die het monster speelt met een echt mes in het houten bord laten hakken. Het monster leek nauwelijks meer op George Kennedy maar vond ik er wel best gaaf uitzien. Zeker de bloederigste film uit de lage landen.

De beelden waren eigenlijk ook lang zo slecht nog niet. Het kleurgebruik van de opnames s'nachts vond ik zelfs heel erg sfeervol. De opnames in het typisch Nederlandse ziekenhuis en natuurlijk in het mistige bos waren ook schitterend. De muziek had ook iets grappigs maar wat mij betreft hadden ze beter Dick Maas voor de muziek kunnen inhuren, dat jochie met de synthesizer was wel leuk.

Ok, Intensive Care is geen meesterwerk en als het geen Nederlandse film was geweest had ik hem waarschijnlijk nooit gekeken. Maar toch is het een erg bijzondere en erg vermakelijke film. Ik heb enorm veel respect voor de filmmakers die - met het lage budget van 2 miljoen gulden (dat doodleuk een normaal budget word genoemd in de making off) - het voor elkaar hebben gekregen om deze film in Nederland te laten maken, met subsidie van het filmfonds nog wel. Ik zou het een hele grote eer vinden om de mensen achter deze film ooit te mogen te ontmoeten. Eeuwig zonde dat niemand door is gegaan met dit soort films.

Dick Maas's De Lift en Amsterdamned zijn veel beter maar deze film mag er ook zeker wezen. Deze film is trouwens ook nog veel succesvoller geweest dan de neder-horrors die hierna volgde, deze film trok namelijk nog 28.035 bezoekers. Vond dit ook een veel betere 'best worst movie' als Troll 2, die toch stukken minder vermakelijk is. De ere-titel die de film van de Nacht van de Wansmaak heeft ontvangen vind ik volledig terecht. Iedere liefhebber van cult-horror zal de al dan niet onbedoelde humor wel in deze film kunnen zien.

avatar van Herculaas
Onvoorstelbaar hoe een film op alle fronten zo totaal kan mislukken. Ik heb me gek gelachen. Eén ding moet ik de film nageven: ik heb me geen seconde verveeld.

avatar van Beertje45
Gisteravond het nog eens aangedurfd, versie op Youtube. Als Belg was ik blij namen als Nora Tilley en Fred Van Kuyk op de intro te zien, al blijkt achteraf hun rol heel klein te zijn. Van Koen had ik vooraf al geen hoge verwachtingen daar het hier een zanger betreft en zijn prestatie in het eerder door mij geziene My Blue Heaven (1990) al bar slecht was. Nada Van Nie brengt het allemaal zo mogelijk nog veel slechter, met de meest erbarmelijke slecht brengende gilletjes, scream queen van den Aldi! We hebben in Belgie een zogenaamde 'Warme truiendag', Nada verdiend met stip de 'Afschuwelijke truiendag trofee'. Spanning is af en toe oké, de scene met de boor is best goor, maar de finale afrekening is ronduit stupide. 1 zo'n vuurpijl verslaat met lengte de ramp in Enschede.

Zo slecht dat het leuk word.
Knullig geacteerd, slechte effects.
Nada is een lekkere verschijning en wat vind ik Koen een enorme nicht.
3* omdat het zo fout is.