Umezu Kazuo: Kyôfu Gekijô - Mushi-tachi no Ie (2005)

Alternatieve titels: Kazuo Umezu's Horror Theater: Bug's House | House of Bugs

Japan
Horror

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Hidetoshi Nishijima, Tamaki Ogawa en Hisako Shirata

Koji vertelt aan zijn minnares over zijn vrouw die volgens hem niet meer normaal is. Hij vraagt haar hun huis te bezoeken om te kijken of hij het zich niet inbeeldt. Zijn vrouw vertelt op haar beurt aan iemand over haar man, maar komt met een heel andere versie van het huwelijksleven.

avatar van -fal
Bug’s House maakt deel uit van een 6-delige serie relatief korte lowbudget films naar de mangas van Kazuo Umezu. Kurosawas bijdrage is naar mijn smaak een van de beste uit de reeks. Op fascinerende wijze worden er drie versies op de werkelijkheid (een huwelijk) door elkaar geweven en het is lastig uit te maken welke versie de juiste is.

Echt eng wordt het nergens, ook niet als de echtgenote onder andere verandert in een spin. Dat klinkt goedkoop, maar net door de narratieve verwarring is deze film – met verwijzingen naar Kafka’s “Die Verwandlung” – toch de moeite waard.

3 sterren.

Vond het wel een fijn filmpje dit.

De tegenstelling zit er goed in en hoewel het einde niet bepaald erg veel duidelijk maakt vond ik het concept toch zeker de moeite. Meer in lijn van recentere Japanse horror die teruggrijpt naar weirdness en directe symboliek van schrijvers als Rampo. Mensen die denken dat ze te dik zijn worden dat ook meteen, anderen veranderen zomaar in een spin als ze dat denken. Zonder verder al te veel verklaring. Power of the mind denken we dan maar.

Weinig horror in dit deel verder, maar wel lekker mysterieus en de kamer met vrouw zelfs erg stijlvol. 't Is een beetje jammer dat het budget waarschijnlijk erg laag was want visueel had het zeker net wat meer mogen zijn.

Ook opvallend de rol van Hidetoshi Nishijima, herkende hem meteen aan z'n stem en na even IMDb gechecked te hebben blijkt hij in serieus wat sterke Japanse films mee te hebben gedraaid (Dolls, .Sora, Su-ki-da). Heeft ook een zeer aangename stem wat hem waarschijnlijk de rol van narrator opleverde in Toni Takitani. Sterk acteur.

Hou het bij een kleine 3.5*, deed mij eigenlijk een beetje denken aan Undo van Iwai. Ook man-vrouw eindigend in een kamertje vol zelfgespannen web. Fijn filmpje dit.

avatar van jeroentjuhhhhh
Apart filmpje, eerste van de 6 die ik heb gezien.

Verhaal was lekker weird en dankzij de korte speelduur verveel je je geen moment. De kamer waarin de vrouw zit zag er wel erg sfeervol uit, sowieso hing er over de hele film een redelijk mysterieuse sfeer die het geheel interessant wist te houden. Die spin zag er trouwens niet uit, maar met een waarschijnlijk erg laag budget hebben ze er een tof filmpje van weten te maken.

Spannend word het verder inderdaad niet maar dankzij andere goede aspecten is dat ook verwaarloosbaar.

3* ben benieuwd naar de rest!

avatar van maxo922
Interessant.

De vertelling van het verhaal vond ik erg fijn. De verwarring tussen personage a en b (en misschien zelfs c) was erg spannend om te volgen. Het concept is sowieso al mooi op zichzelf.

Visueel vond ik het wel erg tegenvallen. Het camerawerk oogde vaak erg amateuristisch. Naar het einde van de film zijn er wel een paar mooie shots en wordt het wat duisterder. De Spin vond ik trouwens erg meevallen, had ik echt veel minder van verwacht. Acteerwerk vond ik niet erg opvallend. Het stoorde waarschijnijk niet....

Uiteindelijk dus wel een aardig filmpje met een fijne twist en een mooi moraatlje. Had hier en daar wel veel meer ingezeten. Vond de spanningsopbouw dan ook niet altijd optimaal.

* 3,0

avatar van Onslaught
Redelijke film.

Er gebeurt eigenlijks weinig boeiends in deze film. Toch is hetgeen wat je te zien krijgt in de film niet slecht te noemen. Aan het einde begint het echter wat boeiender te worden, maar dan is de film ook al bijna afgelopen. Speelduur had ook niet veel langer moeten duren.