• 8.606.145 stemmen

Releasedatum: 6 november 2008

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Wolke Neun

"A Story of New Love in Old Age"

Ze was er niet op uit. Het gebeurde gewoon: eerst die steelse blikken en die magische aantrekkingskracht en even later die opgewonden passie, spanning, seks. Inge is de zestig gepasseerd en dertig jaar gelukkig getrouwd. Toch voelt ze zich als herboren puber aangetrokken tot de oudere Karl. En hij tot haar. Is deze man het waard om haar huwelijk op het spel te zetten? Inge confronteert haar man met dit voor hem vernietigende nieuws en het gevolg is een heftige en verdrietige ruzie.

imageimageimageimageimage

avatar van Lenn

Lenn

Prachtige film!

Net gezien op het filmfestival van Gent.

Mooi, soms grappig maar toch veel drama...

Aanrader!!

avatar van joepp

joepp

inderdaad een prachtige film.

Moet door veel meer mensen bekeken worden en het gemiddelde moet ook omhoog.

Het is misschien een wat trage film (ja zelfs in een niet al te lange 98 minuten), maar het is prachtig gefilmd. De dialogen zijn vaak erg mooi, evenals de geweldig gebruikte stilte bij vlagen.

Let vooral ook op de inrichting van de appartementen. Nog echt in de oude DDR-smaak, draagt ook bij aan de soms wat tragische sfeer die om de film hangt.

avatar van neo

neo

Wolke Neun behandelt dan wel een onderwerp waar weinigen zich aan wagen, maar verschilt niet veel van het traditionele relatie drama. Uniek is de film ook niet te vinden, want zo was er al jaren eerder een prima film van Theo van Gogh (Eva) over hetzelfde onderwerp. Het is een nogal brave film, die gelukkig wel aan kracht wint dankzij de tragiek in het laatste gedeelte.

avatar van Erwinner

Erwinner

Dit is zeker geen film voor rimpelseks kotsende jongeren?

avatar van neo

neo

Nee, niet als deze vantevoren al een vies gezicht trekt bij de gedachte eraan.

avatar van paulo31

paulo31

mooie realistische drama

stinissen (crew films & series)

Prachtige mooie film, de 68 jarige Ursula Werner als Inge is niet knap maar heeft nog een goed lichaam.

De film laat liefde en verdriet zeer goed samen komen in deze werkelijk adembenemende mooie film.

De opmerking van Erwinner over de rimpelseks vindt ik overbodig als de liefde word bedreven doet leeftijd niet ter zake, ik vond de liefdesscenes erg mooi in beeld gebracht.

avatar van wgm50

wgm50

stinissen schreef:

Ik vind die opmerking nodeloos kwetsend en respectloos. Ook dom, want zelf kom je ook eens op die leeftijd en wil je dan zo bekeken worden?!

Prachtig relatiedrama met uitmuntende acteerprestaties. Een aanrader.

avatar van boemboem27

boemboem27

ja zo blijkt wel dat liefde,sex relaties niet aan leeftijd gebonden is

zo'n onderwerp heb ook nog nooit verfilmd gezien.

heel mooi gebracht,wordt weinig in gesproken maar de beelden zeggen genoeg.

denk ook niet dat iedereen deze film zal waarderen,maar dit is/kan wel degelijk realiteit zijn.

mede daarom geeft deze film stof nadenken.

ook met name het einde van de film kan ik wel degelijk begrijpen

dat Werner tot deze daad komt (om niet te veel van de film te verklappen)

echte aanrader voor de liefhebber....

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Goede film over bejaarde vrouw die verliefd word op een 76 jarige man, denk toch meer een film voor wat oudere mensen, jongeren hebben direct hun negatieve antwoord klaar........maar denken niet wij moeten ook nog oud worden:3,5

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2072 berichten

Prachtige zeer aangrijpende film.

avatar van Robi

Robi

Uiteindelijk toch een ontroerende film, maar de eerste helft van de film had ik toch niets mee. Het flinterdunne verhaal van een oude vrouw die zo laat in haar leven nog vreemd gaat met een andere man. Hoewel het op zich wel een bijzonder gegeven is. Ook de sex scenes tussen oude mensen vond ik toch wel wat genant om naar te kijken. Pas op het moment dat ze alles bekent aan haar eigen man begint de film echt interessant te worden. Dat is een mooi geacteerd emotioneel gebeuren en daar begint de film me eindelijk te raken.

avatar van Movsin

Movsin

Sterk, heel sterk en inzake onderwerp enig in zijn genre, verrassend om niet te zeggen gewoon gewaagd.

Filmisch ook zeer knap. De suspensescène met het pruttelend koffiezetapparaat op de achtergrond, de emotionele scène met de onverschillig voorbij flitsende autos zijn prachtige staaltjes van sfeerschepping.

Acteerwerk is af. Eigenlijk een aanrader, of ge nu het gebeuren aanvaardt of niet.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Mijn vrouw wakker gehuild bij het zien van deze prachtige film, ze kwam maar eens kijken of alles wel goed met me ging. Wat een mooie film zeg.

En als twee mensen van elkaar houden maakt het me geen donder uit of ze oud, jong of van het zelfde geslacht zijn zolang ze maar blij zijn met elkaar!!!

Ik ben al twee jaar verliefd op m'n hond, nou en!!

avatar van xenne

xenne

een simpel verhaaltje dat ook voorspelbaar is, na paar minuten had ik immers de afloop al voorspelt. het originele eraan is dat het verhaal zich afspeelt bij mensen van gezegende leeftijd. je denkt er niet altijd aan dat dit ook mensen zijn met gevoelens en lusten. dit laatste wordt benadrukt door enkele 'stomende' seksscenes. dat is voornamelijk dat we te zien krijgen in het eerste deel, dat voor de rest nogal traag vooruit gaat. de film wordt interessanter nadat de vrouw in kwestie overgaat tot de bekentenis, er wordt goed geacteerd en film weet me hier bij momenten te raken. maar over het algemeen is het toch iets te mager voor een goeie score.

avatar van ladybug

ladybug

Het eerste uur was erg saai. Ik miste diepgang, verhaal en dialoog.

Er gebeurde bijna niets, alleen veel sex.

Ik vond de film wel heel mooi en realistisch in beeld gebracht.

Precies zo als het in het echt ook gebeurd.

Tegenwoordig wordt alles zo 'opgepimpt', dat was in deze film niet zo.

Acteerprestaties vond ik goed.

Je moet er voor in de stemming zijn om deze film te kijken en er het

geduld voor hebben. Ik heb het afgekeken en daardoor vond ik

het toch nog een mooie en aangrijpende film.

scorsese

Goeie film over een senioren-echtpaar waarvan de vrouw verliefd wordt op een andere man. Een klein, menselijk liefdesdrama met ouderen ditmaal. Een rustig tempo met een aantal mooie veelzeggende stiltes. Ook een flink aantal sex-scenes die zonder enig opsmuk in beeld worden gebracht. Drie uitstekende acteurs die echte mensen weten neer te zetten.

avatar van koningtoet

koningtoet

Deze film voelt als je hem kijkt erg realistisch aan, het zou allemaal echt ergens in de buurt gebeurt kunnen hebben. Dit voegt heel wat toe aan de film. Hoewel waarschijnlijk niet iedereen groots fan is van lichamen van oudere vrouwen was het zeker niet verkeerd om naar te kijken. Zoiets zie je toch vrij weinig in films tegenwoordig. Het leven van het echtpaar was duidelijk vastgeroest, de vrouw wist toch aan het einde van haar leven nog iets mee te maken. De man kon dit niet verwerken, waarschijnlijk omdat hij dacht op dezelfde manier door te kunnen leven tot hij doodging. Mooi gefilmd, weet eigenlijk vrij weinig negatieve dingen hierover te zeggen. Eventueel zou het geheel wat eentonig aan kunnen voelen maar de subtiele geluiden en beelden maakten dit zeker goed. Het geluid van de pruttelende koffie terwijl Inge zoekt naar haar man in de kamers van het huis. Bovendien was de duur van de film goed, er werd niks meer uitgerekt dan nodig was

avatar van adso

adso

Tja… alle bekentenisexcuses ten spijt, had ik in dit geval echt wel de ‘wijze’ raad

van mijn dochter opgevolgd…

avatar van frans123

frans123

Vanavond op de Belg. Heb hem gezien een paar jaar geleden. Moeite waard. 3 sterren.

avatar van Fransman

Fransman

• 1986 stemmen

Ook vanavond op Canvas gezien. Had al veel over deze film gehoord. Ook de kritiek op het slot. Vond het een indrukwekkende film. Gedurfd, want de seksualiteit en de liefdesescapades van zeventigers is geen gemakkelijk onderwerp. Maar grote klasse, van zowel de drie hoofdrolspelers als van Andreas Dresen, die met Sommer vom Balkon nog eens extra bewijst een knap filmer te zijn.

Misschien moeten jongeren niet naar deze film kijken en is het nog niet hun wereld. Anderszins, het opbreken van een relatie door één van de partners is van alle tijden en alle leeftijden en maakt iedereen mee.

Maar misschien is het wel tragischer als het op late leeftijd gebeurt. De achterblijver heeft dan niet zoveel perspectief meer. Vandaar dat slot. Waar veel kritiek op is gekomen. Is zelfs grotesk genoemd. Ik zag het wel op een kilometer afstand aankomen. Vraag me af of het afbreuk doet aan de film. Vind eigenlijk van niet. Al voelde ik me wel aangeslagen. Kan ook niet anders als je zo met die mensen meeleeft en je je af zit te vragen wat jij zou doen. Moet er niet aan denken. Of beter van wel?

avatar van Ricardan

Ricardan

Knap, realistisch en zeer menselijk drama... Het kan iedereen overkomen....

Het geheel goed geacteerd, geen ordinaire sex scènes maar met respect in beeld gebracht...

Life is such a bitch!

avatar van stefan dias

stefan dias

Perfecte vertolkingen, goed en mooi in beeld gebracht zonder te verbloemen en een scenario dat wat mij betreft overal de juiste keuzes maakt.

Vertolkingen zijn gewoon perfect. Een heel mooi moment waneer Inge toch naar de renbaan afzakt: je ziet de geluksroes gewoon door hun aders kolken. De eerste seksscène is mooi in tegenlicht gefilmd, terwijl er aan de andere kant niets verbloemd wordt. Inge ziet er heel doorsnee en oninteressant uit in haar banale kloffie en met haar zweterige haar.

Maar uiteindelijk draait het eigenlijk helemaal niet om 'bejaardenseks'. Het overstijgt alle leeftijden en toont aan dat geluk zomaar kan toeslaan, en nog beter: dat het aan de andere kant ook heel veel stuk kan maken. Werner in zijn keukentje…. Deze film maakt gelukkig geen compromissen en toont genadeloos de gevolgen van het 'onvermoede geluk' in al zijn consequenties.

Complete ontreddering die nog dagen blijft doorzinderen.

En wat verfrissend om eens een film te zien waarvan er geen 13 in een dozijn zijn.