Umezu Kazuo: Kyôfu Gekijô - Purezento (2005)

Alternatieve titel: Kazuo Umezu's Horror Theater: Present

Japan
Horror

geregisseerd door Yudai Yamaguchi
met Hitomi Kurihara, Yoko Mitsuya en Kazuyuki Nishio

Een groepje studenten amuseert zichzelf op kerstavond en besluit gezamenlijk de nacht door te brengen in een afgelegen hotel. 's Nachts komt de kerstman langs en straft degene die, naar zijn oordeel, slecht waren op een wel heel bijzondere wijze.

Yamaguchi

Na 3 films van hem gezien te hebben ben ik toch wel klein beetje minifan. Hij maakt geen gewelidge klassiekers of ruwe pareltjes, maar steeds van die ongepolijste plezierwervelwindjes.

Present is zo'n lekker ranzig horrorfilmpje dat iets liefs als de kerstman neemt en die lekker laat moorden en martelen. Zoals steeds low budget, al vangt Yamaguchi dat goed op met nogal overdreven belichting. Maakt het niet meteen minder low-budget maar visueel wel veel genietbaarder.

Muziek is een beetje raar maar wel grappig. Verder veel ranzige gore en aardige speelduur. Geen seconde verveeld, vond het erg grappig en fout allemaal.

avatar van FillumGek
Een grote verassing, dit low budget filmpje! Het geheel voelt allemaal wat goedkoop aan, met één relatief kleine locatie, een kleine cast en zonder grote stunts. Maar hetgene dat Yamaguchi doet, doet ie ook meteen goed.

Het verhaaltje is een beetje kinderachtig met een wraakzuchtige kerstman. In elk geval eentje om niet serieus te nemen, maar dat doet de film toch. Een Amerikaans high school groepje zou er lacherig over doen, maar de naïeve Japannertjes (in deze film) geloven er heilig in. Jammer dat de kerstman niet iets meer evil was vormgegeven.

De cast hoef je niet veel van te verwachten al vond ik het niet ondermaats. De belichting in deze film maakt bijna iedere scene plezierig om naar te kijken. Deed me af en toe denken aan bijvoorbeeld Suspiria, ook een film met felle kleuren die de omgeving meteen een heel andere sfeer meegeeft. Ook de soundtrack is best goed, al zullen sommige hier anders over denken. Spanningsverhogend is het namelijk niet.

Maar jongens, de gore! Die is verbluffend goed voor een 'amateur'-filmpje. Niks geen CGI, maar gewoon make-up die de smerigste wonden met overtuiging in beeld brengt. Soms deed het me zelfs denken aan een Texas Chainsaw Massacre (scene in de kelder) of aan het Indonesiche Macabre. Echt lekker goor allemaal. Erg van genoten, en met zo'n korte speelduur verveelt het geen minuut.