Nihon Kuroshakai (1999)

Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Takashi Miike
met Sho Aikawa, Samuel Pop Aning en Yukie Itou

Drie jonge Japanse tieners verlaten het platteland en de boerderij van hun ouders met de bedoeling het te willen maken in Tokio. De baantjes liggen echter niet voor het oprapen en al gauw komen de jongens in aanraking met de donkere kanten van de glimmende metropool.

Leuke Miike dit, wat mij betreft de beste uit die Triad trilogy.

Alle typische elementen zijn weer aanwezig. Hoop bekende Miike acteurs, weirde personages, er wordt weer aardig wat afgepijpt, gesnoven en vermoord.

Ditmaal wel wat meer aandacht voor het visuele (met enkele geweldige shots), ook wat meer aandacht voor het verhaal. Nog steeds een kluwen aan personages, maar iets meer focus dan gewoonlijk.

avatar van kinjutsu
hey onderhond, hoe kom jij aan al die japanse films?

Het internet is groot *kuch*

avatar van zombie
Maar je kunt natuurlijk ook naar de plaatselijke cultvideotheek wandelen...

Tja, wij hebben nog geen plaatselijke groentenwinkel, dus zo eenvoudig is het ook weer niet .

Hebben ze trouwens ook maar een beperkt aanbod. Of kunnen jullie een Rubber's Lover gewoon huren ?

De Triade-trilogie behoort toch wel tot het beste en meest consistente wat Miike in zijn omvangrijke carrière heeft gemaakt. Ik ben eigenlijk maar slecht bekend met zijn werk uit de 21e Eeuw, maar ik denk toch dat het hoogtepunt rond de Eeuwwisseling lag. Zo sterk als deze film zag ik het in zijn latere films zelden. Visueel is het zeer sterk, vanaf de opening tot aan het einde aan toe. Sterke editing en veel visuele flair. Nauwelijks hinderlijk onderbroken en redelijk stijlvast. Dat komt mijn filmbeleving wel ten goed.

Een prachtige opening dus vooral. Amai. En waar in andere delen de karakterisering en het narratieve misdaad deel de overhand hadden is het hier meer de couleur locale. En die bestaat zoals OH al aangaf met name uit seksueel getinte toestanden, beetje à la Gozu. Er zitten scènes in die met geen pen te beschrijven zijn. Gelukkig niet al te veel misplaatste humor. En als-ie er al is, is-ie dan nu eindelijk eens to-the-point. Weer veel ontwortelde individuen, waarbij een Ghanees dit maal de komische noot is (en dus een positieve toevoeging is). Verder behoort een een droog uitgewerkt ongeval vanaf een dakrand tot de komische hoogtepunten.

Rainy Dog blijft evenwel mijn favoriete film van de drie, die dus alledrie de moeite zijn. Ik zag inmiddels toch al ruim 20 Miike's, maar moet inmiddels bekennen dat dergelijke films toch beter te verteren zijn dan de serieuze films à la Agitator. Die zijn gewoon minder interessant.

Doe mij toch maar zijn post-2000 werk. Leeft veel meer.

Kan me al niet te veel herinneren van deze film, maar met Naoto Takenaka op de cover kan het zeker niet slecht geweest zijn. Misschien binnenkort nog maar eens wat Miike films herkijken.

Ik heb ook wel aardig wat 21e Eeuws werk gezien, maar het vroege werk daarvan is nog verwant aan dit late jaren 90 werk zeg maar. Sukiyaki en dergelijke kan me denk ik gestolen worden. Crows 0 heb ik nog staan. Big Bang was fraai, maar toch heb ik denk ik dit liever. Zijn er titels verkrijgbaar uit de tweede helft van het eerste decennium die jij bijzonder zou aanraden aan iemand met mijn smaak?

Sun Scarred wellicht nog een keertje proberen. Is terug een wat "rauwere" Miike.
En niet uit de tweede helft, maar Izo is een niet te missen mijlpaal in Miike's oeuvre. Taaie film die je misschien niet zal liggen, maar wel een essentiële film imo.

avatar van sinterklaas
Was weer heerlijk om weer eens wat van Miike te zien. Vroeger volgde ik een hoop van Miike en de laatste jaren was dat erg verminderd. Nu besloot ik maar weer eens weer wat van de beste man te aanschouwen, en heb naast deze ook Agitator besteld, en ontvangen. Ley Lines was weer gelukt en een mooie afsluiter van de Society trilogy. De 2 vorige films waren ook zeker te pruimen maar stelde het steeds uit om Ley Lines te kopen. Maar na ruim 3 jaar ook eindelijk eens het derde deel gezien en die was ook zeker weer geslaagd.

Wat mij betreft is dit geloof ik wel de beste van de drie. Het is weer een fijn gangsterfilmpje dat een beeld schetst over die plattelandsjongeren die naar Tokyo trekken om daar hun roots op te zoeken, maar helaas komen ze al snel in de onderwereld, waar het ook weer lekker op zijn Miike's aan toe gaat. Weer het extreme geweld en ook dat meisje krijgt het maar voor zijn kiezen in deze film. Verder had Sho Aikawa ook weer een leuke rol en het was ook erg bijzonder om een Ghanees tegen te komen die nog best goed Japans spreekt. Die dakrand-actie was ook erg maf en de zwarte humor was ook weer sterk. En natuurlijk hier en daar wat knappe actiescenes. Naast de mooie beelden van Tokyo krijgen we ook wat mooie ruale beelden in de climax met oa die vrachtwagen, en die maffe scene in de haven (ohnee dat was inene weer in Tokyo) Die M60 is ook zo overbodig bij dat soort situaties.

Maar zeker weer een prachtige film van Miike en een mooie afsluiter van de Society triologie. Good to see Miike back.

avatar van Lil Funk
mijn favoriet van de trilogie, en ook wel duidelijk de beste!
tof verhaal met leuke personages (ik blijf Sho Aikawa altijd wel grappig vinden in de Miike films)
Waar de meeste andere wel eens indompelde wist deze dit toch aardig te vermijden met genoeg schokkende, grappig en mooie momenten, daarbij ben ik erg te spreken over de soundtrack wat het hele sfeertje omhoog tilde!

avatar van goongumpa
Erg mooie laatste 20 minuten. Die behoren zonder meer bij het beste uit de 10 Miike's die ik tot nu toe zag. Het middenstuk was wat minder boeiend en warrig.
Rainy Dog vond ik veruit de beste uit de 'black society' trilogie.

avatar van Basto
Ook weer fijne Miike. Mijn 41e

Ingetogen (voor Miike dan) drama over drie plattelands jongeren die het in Tokyo proberen te maken, maar zaken toch wel verkeerd inschatten steeds.

Prachtig eind!

Dikke 3,5