Gokudô Kuroshakai (1997)

Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Takashi Miike
met Sho Aikawa, Lianmei Chen en Ming-Jun Gao

Een yakuza slaat op de vlucht nadat hij de leider van zijn bende heeft verraden. Hij vlucht naar Taipei, waar hij meteen een nieuw baantje aanneemt en probeert een zo onopvallend mogelijk leven te leiden. Zijn leven neemt echter een vreemde wending als zijn vroege liefje weer opduikt en hem opzadelt met hun kind.

Tijd om weer eens een film te "ontmaagden". Rainy Dog is zeker niet Miike's beste film, maar dat zegt niet zoveel. De man maakt zo'n gekke dingen, tegen zo'n sneltempo, dat zels z'n mindere films best nog wel eens de moeite waard blijken te zijn.

Rainy Dog is geen al te originele film, maar Miike weet er toch iets leuks van te brouwen. De relatie tussen een enigmatische killer, een hoertje en een zwijgzame zoon wordt op zeer effectieve wijze uitgebouwd, zelfs in die mate dat er een soort van sympatie voor de personages wordt opgewekt. Niet zo vanzelfsprekend wanneer je de personages een beetje vanop een afstand bekijkt.

Het enige (nogal zware) minpunt aan Rainy Dog is dat alles nogal droog geregistreerd wordt. De film ziet er niet echt laaiend indrukwekkend uit, en enkel naar het einde toe valt er wat moois te zien.

Wat eigenlijk de film in z'n algemeenheid samenvat. Nogal matig begin, met weinig interessante elementen, maar gaandeweg wordt het allemaal wat leuker, en langzaamaan geraak je als kijker toch wel geïntrigeerd.

3* ... Het blijft toch wel een interessante regisseur.

avatar van Macmanus
Geen al te beste film van Miike.
Ik ben toch wel een beetje een fan van Miike geworden, helemaal na Vistor Q. wat een klein meesterwerk is.
Maar dit is een zeer slap werkje van Miike. Waar Miike de wat mindere scripts toch altijd nog op een zeer frisse en originele manier maakt. Is er hier weinig originaliteit te ontdekken. Ik zag een standaard verhaaltje over een Hitman die moet vluchten voor wat Bad Guys. Geen mooie plaatjes geen grappige/coole personages.

Een totaal mislukking is het niet, er zitten een paar aardige stukken in met dat jongetje, en het eind is niet zo spectaculair als je verwacht van Miike, maar toch wel erg aangenaam was om te zien.

2.5 sterren, Wil je een Miike zien dan raad ik eerder deze aan: Vistor Q. Ichi, Dead or Alive trilogie, Katakuris of Audition.

avatar van gondwana
Tegenover 'bird people', de 'dead or alives' en de 'katakures' is dit inderdaad een mindere van miike, maar toch zeker de moeite waard...

avatar van Naomi Watts
Zeker niet Miike's beste maar nog een erg vermakelijke film. Alleen ik miste de rare grappige personages die zich in raptempo aanbieden en de absurde gebeurtenissen. Nog een vermakelijke film 3*

Kreeg nog een Kill Bill deja vu bij de eindscene.

avatar van sinterklaas
Inderdaad een ietsje mindere van Miike. De film heeft nog wel wat mooie momenten maar opzich was de film een beetje saai. Ten opzichte van Shinjuku Triad Society (deel 1 van de reeks) had deze ook heel wat mindere bizare schokkende Miike stuff. Sho Aikawa speelde wel erg goed samen met dat doofstomme jongentje. De regenachtige momenten zorgen ook voor een goede rauwe sfeer en sommige actiescenes waren ook best wel te doen. Best wel een leuke Miike-film om naar te kijken en in je collectie te hebben maar toch net niet een van zijn beste.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ben positiever dan de meesten hier. Niet geheel onbegrijpelijk. Een film die meer weg heeft van een Mochizuki Rokuro (zonder de subtiliteiten van die laatste helaas) en minder van Miike. De sfeer ademde veel nostalgie en het tempo was perfect daarop aangepast. Toch miste ik wat diepgang (dat verbaast me niet bij Miike - ik heb het toch altijd lastig om het drama bij Miike te doorvoelen), hoewel dit wel zijn zoveelste film over een outcast is. In dit geval een Japanner in Taiwan die op zoek is naar... De humor was dan weer beter geslaagd (niet verbazingwekkend). Alleen de titel al: zelden iemand zo vaak verzopen van de regen gezien

avatar van FillumGek
Er gebeurd inderdaad niet veel, maar echt vervelend wordt de film nergens. Duidelijk een mindere Miike waar ook niet veel van zijn bekende stijlen is in terug te vinden. De film oogt wat saai en grauw en bevat veel stiltes die gelukkig worden onderbroken door af en toe een actiescene. Het jongetje vond ik wel erg goed acteren. Toch binnenkort even de andere twee delen bekijken.

avatar van Lil Funk
Weer een redelijke Miike, net als het vorige deel van de triad trilogie, ondanks dat deze een stuk minder rare momenten bevat, vond ik het verhaal en de acteurs erg goed acteren en was het sfeertje zo goed neergezet dat ik deze toffer vond als de Shinjuku-Triad-society.
Alleen was deze ook weer net te saai om echt leuk te worden, jammer.
Wel had deze het leukste en duidelijkste slot van de trilogie.

avatar van DVD-T
"Drenched criminals"

Een minder rommelige Miike. De film zit echt strak in elkaar. Het gekke en rommelige uit de eerste film van deze trilogie maakt hier plaats voor structuur en vooral rust. Met zo nu en dan nog steeds een uitbarsting van geweld. De dagelijkse bezigheden van de crimineel, het hoertje en het jongetje zijn in het begin leuk om te volgen. Maar mist net dat beetje om ook over een langere periode interessant te blijven. Het einde maakt dan veel weer goed. En het is zelden dat een film met zoveel regen zo sfeervol is. Vond het echt iets toevoegen aan de film. Ook dit tweede deel in de trilogie is leuk.