ad

Geregisseerd door: Kevin Lima

Met onder meer: Amy Adams, Patrick Dempsey en Susan Sarandon

Releasedatum: 20 november 2007

Over Enchanted

"This fairytale princess is about to meet a real Prince Charming."

In de perfecte animatie-wereld heerst een tovenares-koningin totdat haar stiefzoon een vrouw gevonden zal hebben. Wanneer hij bij toeval in het bos een naïef meisje ontmoet, vraagt hij haar meteen ten huwelijk. Door toedoen van haar aanstaande schoonmoeder belandt zij echter in het hedendaagse New York, waar zij zich uiteraard geen raad weet. Maar dan ontmoet ze een aantrekkelijke jonge vader en haar wereld verandert ingrijpend. Haar droomprins is haar echter gevolgd, evenals een dienaar van de boosaardige koningin, die haar plannen in het honderd gooit. Dan besluit zij maar zelf een eind aan de voorgenomen idylle tussen haar stiefzoon en het bosmeisje te maken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Pip in Andalasia

Pip in New York

avatar van ibendb

ibendb

Heb destijds moeten kiezen tussen Alvin And The Chipmunks en deze. Ik heb deze gekozen omdat Alvin vol zat. Heb me redelijk vermaakt, tis wel een standaard disney-filmpje. De liedjes waren leuk maar een beetje veel te overdreven.

Die Pip was ook een leuke toevoeging.

Die draak zag er wel zéér fake en digitaal.

Al bij al een redelijk vermakelijk filmpje.

3***

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Net wat te kinderachtig voor mij. Hij doet het hoogst waarschijnlijk goed als familie/kinder film maar ik was het uiteindelijk vrij snel zat.

scorsese

Kleurrijk, muzikaal en bijzonder vrolijk sprookje waarbij een aantal tekenfilmfiguurtjes terecht komen in de echte wereld (New York). De humor zit hem vooral in het feit dat de sprookjesfiguurtjes zich nog steeds als sprookjesfiguurtjes gedragen in de echte wereld. Wel erg braaf allemaal en ook het einde met de de draak valt een beetje tegen. Maar de cast maakt er het beste van en Amy Adams is zowel grappig als aandoenlijk.

avatar van Julie

Julie

Ik kan er niet aan doen

maar wat een ongelooooflijk leuke film is dit

Disney is zich bewust van zijn cliché's

en is niet bang om ze in vraag te stellen

Dit blijft een uiterst mooie disneyfilm met leuke liedjes, leuke beelden, grappige momenten

En ik had toch één moment bij de balscène waar ik toch wel bij gezucht heb!

Enig minpuntje: het einde mocht anders van mij. Het paste niet in het geheel van de film vond ik.

Maarja, dat zal ik maar door de vingers zien

avatar van david bohm

david bohm

Absoluut niet mijn genre deze sprookjesachtige film die zich afspeelt in Andalasia en New York.

Toch vind ik de hoofdrolspeelster Ms Adams charmant en ook Mr Dempsey speelt goed. De eekhoorn Pip vind ik het geinigste karakter samen met de schattige Morgan die ik ook de beste grap van de film maakt over de creditcard. De vele liedjes vind ik erg vervelend maar goed het is nu eenmaal een typische Disney-film en ik zal de film mild beoordelen.

avatar van miss_efron

miss_efron

Echt een mooi verhaal over het fictieve Andalusia en het drukke Manhattan van New york city.Voor mij voorspelbaar einde met toch enkele verassende wendingen,goed geacteerd en super special effects.Of het nu voorspelbaar is of niet dit is een prachtige film over sprookjes en de realiteit waar sprookjesfiguren met mensen en andersom samenleven.De aspecten uit de andere sprookjes films komen namelijk ook aan bod:Het muiltje van assepoester en dat het bijna middernacht,de pratende chipmunks zoals knabbel en babbel maar vooral:De boze stiefmoeder die haar aan een appel laat bijten vervolgens wordt ze wakker gekust door haar prins en de prins moet haar gaan zoeken in Manhattan samen met het hulpje van de boze stiefmoeder.Gespeeld door Susan Sarandon.Echt een leuke films voor al wie van New york houdt,sprookjes en knappe mannen.James Marsden,Patrick Dempsey.

avatar van K. V.

K. V.

'k vond het een leuke film. De film begint als een klassieke Disneytekenfilm, maar gaat dan over in een film met echte personen.

De film kan 'k zeker aanraden voor mensen die graag naar de typische tekenfilms van Disney (Sneeuwwitje, Doornroosje, Assepoester, ...) kijken. Vaak komen een stukjes uit die films, maar hebben ze vaak een komische twist: zo wordt er ook schoon gemaakt met behulp van dieren, maar dan eet bv een duif een sprinkhaan op

De finale was er misschien wel wat over, maar in dit soort films mag dit wel eens.

De cast deed het goed, vooral Amy Adams. Susan Sarandon had 'k eigenlijk niet herkend als stiefmoeder. Ook een petje af voor James Marsden die mocht rondhollen in nogal belachelijke klederdracht

Voor de rest bevat de film ook een aantal liedjes die het plaatje compleet maakt.

Zoals reeds gezegd, een aanrader wie eens een feelgoed film wil zien in een typische (of misschien toch niet zo typische) Disneyfilm.

avatar van MDMovie

MDMovie

Wat een heerlijke typische Disney feelgood film!!

Was elke keer toch wel benieuwd naar deze film. Eindelijk de tijd ervoor genomen om hem te zien en hij is mij ook zeker wel bevallen. Dit is natuurlijk wel typisch een love it or hate it film. En ik kan me ook wel in vinden dat mensen deze film te kinderachtig vinden, dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening. Verhaal voorspellend en happy ending? Ja, maar wees eerlijk wat verwacht je dan het blijft een Disney film in positieve zin. (maar daadoor zeker niet slecht!!).

Wel een mooie prestatie om van cartoon naar reality te gaan, en dat is mooi/knap gedaan in deze film. De cast heb ik niks op aan te merken, genoot ervan. Evenals de hoeveelheid songs. Wat ik al zei love it or hate it. Het waren aardig wat songs maargoed het past wel in deze film, en het zijn ook wel mooie songs.

Dus kortom lekkere feelgood film, om 107 minuten aan de realiteit te ontsnappen, gedachte en verstand op nul en genieten, of je nu jong of oud bent!!

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Ik zet eigenlijk niet zo vaak een Disney film op, maar deze vind ik erg leuk.

Een echte feelgood film, romantisch, kleurig en vrolijk. Een naïeve en lieve, erg wereldvreemde, sprookjesprinses belandt in hartje New York, een garantie voor veel verwarring en komische situaties.

Leuke, prima acterende, hoofdrolspelers en een (geanimeerde) eekhoorn als hulpje. Het kleine meisje (Rachel Covey) acteert ook heel overtuigend, net als Susan Sarandon als de boze stiefmoeder. Verder vond ik dit een geslaagde combinatie van film en animatie. Ik ben echt positief verrast met deze film.

avatar van witboek

witboek

Mooie film en een goed acterende Amy Adams, die haar rol goed speelt. Ik voel me weer jong dankzij deze film.

avatar van marximaal

marximaal

leuke film erg vermakelijk en ontspannend

avatar van gillie24

gillie24

Betoverend.

Een van de favoriete films van mijn dochtertje en eigenlijk gewoon een guilty pleasure van mij.

Amy Adams is het stralend middelpunt in deze heerlijke Disney-film. Hoe zij Giselle neerzet, is verrukkelijk. Dempsey, Surandon en Covey (dochtertje) doen het allemaal meer dan prima, maar kunnen niet tippen aan Amy Adams die de naïeve Giselle zo ongelooflijk charmant, vrolijk en grappig neerzet, dat je vanaf het moment dat ze in New York is, smelt van symphatie voor haar.

Het hele verhaal wordt zo kleurrijk en vrolijk gebracht en de animatie ziet er ook zo prachtig uit (the chipmunk bijv.) dat de tijd voorbij vliegt.

Mijn dochter heeft wederom anderhalf uur met een grote smile op haar gezicht zitten kijken en dan geniet ik ook. Genieten deed ik ook van Amy Adams die ogen en oren streelt. Fantastisch actrice, dat heeft ze de laatste jaren wel bewezen. Deze film is, denk ik, haar grote doorbraak geweest.

Het einde (de scene met de draak) was wat minder en past qua sfeer niet helemaal bij het verhaal, maar zie ik door de vingers.

Giselle: Nobody has been very nice to me.

Robert: Yeah, well, welcome to New York.

Giselle: Thank you.

avatar van hel1

hel1

Het glazuur springt van je tanden, zo zoet. De eerste pak en beet 20 minuten daar moet je je doorheen worstelen. Maar het is het waard. Er zitten grappige momenten in en het verhaal loopt vlot.

avatar van Kippie.

Kippie.

Vrolijke, vlotte film met een origineel uitgangspunt. De vrolijkheid van het personage van Amy Adams werkt aanstekelijk en de tegenstelling tussen de sprookjeswereld en realiteit blijft vermakelijk gedurende de film. Patrick Dempsey zie ik toch liever in Grey's Anatomy, al deed hij het niet slecht. Ik vond de film grafisch gezien ook erg goed trouwens (m.u.v. het einde), felle kleuren en mooie animaties. Zeker een film die ik vaker zou willen zien.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19212 berichten

Dit is echt wel een vrolijke en grappige film. Het was een heel leuk idee om figuren uit een animatiewereld in een mensenwereld terecht te laten komen , maar dan als echte mensen. Dit is niet nieuw, was al eerder gedaan in bijvoorbeeld "Cool World" maar hier is het dan wel stukken beter uitgewerkt. Hier hebben ze dus duidelijk niet gekozen om animatiefiguren en echte acteurs met elkaar te mixen. Er komt dan wel de nodige CGI aan te pas bij de dieren en magie, maar dat stoort helemaal niet. Heel grappig vond ik James Marsden als prins Edward, hij deed me bij momenten denken aan de vrolijke prins van de Petit Prince koekjes. Ook de rol van Amy Adams als prinses is heel fijntjes, eerst kinderlijk naïef maar evolueert naar een sterke vrouw die weet wat ze wil zonder daarbij haar warmte te verliezen.

avatar van Movsin

Movsin

"En ze leefden lang en gelukkig..." staat tegenover "boosheid" in al zijn facetten, in dit heerlijk, romantisch en muzikaal sprookje waarbij figuurtjes en toestanden uit andere, bekende sprookjes en andere Disney-producties voordurend om je heen dwarrelen. Een knappe mix van animatie en live-personages.

Amy Adams met haar grote onschuldige ogen en liefdevolle, naïeve lach schittert als het prinsesje (Deed me af en toe aan Audrey Hepburn in "Roman Holiday" denken) en is werkelijk geknipt voor dergelijke rol en Patrick Dempsey is bijna even idyllisch. Susan Sarandon kan ook met dergelijke "kwade rol" overweg en Timothy Spall is en blijft een klassebak.

Prettig amusement.

avatar van Miszmi

Miszmi

• 1987 berichten

Dit was 1 van de Disney films die ik nog niet had gekeken (Shame on me!). Wat een heerlijke film, die werkelijk alles in zich had. Goed geacteerd, humor op het juiste moment en bovenal een eind die ik in het begin niet had voorspeld. Het was weer eens wat anders dan de meeste standaard films, met een standaard eind. Op enkele klassiekers na, is dit toch wel één van de betere disney films. Zoonlief kwam aan dat hij hem ook graag wil gaan zien, het liefst deze week nog, maar om hem binnen een week een tweede keer te moeten kijken vind ik nog niet eens zo erg, en dat zegt bij mij veel.

avatar van The One Ring

The One Ring

Als je een komedie maakt waarin de humor voortkomt uit de specifieke manier waarop een personage op bepaalde situaties reageert dan kan het riskant zijn om karakterontwikkeling in te voeren, zeker als daardoor de reacties van je personage veranderen (zie voor een uitstekend voorbeeld van dit probleem Despicable Me 2). Je raakt al snel de belangrijkste bron van humor kwijt en potentieel ook nog eens de aantrekkingskracht van de gehele film.

Zoiets gebeurt min of meer in Enchanted. De eerste helft is duidelijk het leukst, simpelweg door de extreem naïeve en schattige prinsessenmanier waarop Giselle op de echte wereld reageert. De humor hier is misschien voorspelbaar, maar goed uitgewerkt en Amy Adams straalt in de rol. James Marsden mag zelfs nog meer over de top gaan en speelt met zichtbaar plezier. Gelukkig verliest die laatste nooit zijn oorspronkelijke karakter, want zodra Giselle "wijzer" wordt verliest de film toch wat van zijn magie.

Daar komt nog eens bij dat voor mij het verloop van het verhaal niet echt werkt. Het punt is dat Giselle te naïef is door te denken dat liefde op het eerste gezicht bestaat, maar eigenlijk maakt de film een perfect punt door te stellen dat Giselle en Edward bij elkaar passen. Kijker immers maar: ze sluiten in alles perfect bij elkaar aan en als ze dan al niet veel hebben om over te praten, dan hebben ze beiden dat probleem. Dat Giselle uiteindelijk niet meer past bij Edward komt door het verloop van het verhaal, niet doordat ze van nature niet voor elkaar gemaakt waren. Op een zelfde manier is het wat ongeloofwaardig dat iemand als zij het totale geluk dat ze had in haar thuisland zou weggooien voor New York, omdat dit haar geconfronteerd heeft met narigheid. Waarom deze wereld kiezen in plaats van één waarin "Nog lang en gelukkig" echt lijkt te bestaan. Ik geloof het effect dat zij heeft op New York wel (de grote dansscène in het park is er misschien teveel over, maar dat hoort waarschijnlijk bij het type film), maar andersom niet.

Misschien zoek ik er teveel achter, maar ik had gewoon het gevoel dat het karakter van Giselle niet veel eer aan gedaan werd met de plotontwikkelingen. Wellicht is het ook een moeilijk type om een complete film op te laten steunen. Gelukkig hebben Adams en Dempsey wel chemie en is de film vlot en humorvol genoeg om dit niet te laten storen. Het is ook voornamelijk een echt Disneyfilm in hart en nieren, ondanks de milde, ironische zelfkritiek van de studio. Je krijgt voornamelijk wat je verwacht.

Ik houd van zulke films.

Op de bank zitten en geloven in zo'n sprookje.

Een film met zang en dans, oftewel een musical gehalte.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Ik hou niet van zulke films. Veel te zoetsappig, veel te voorspelbaar en het acteerwerk ligt er veel te dik bovenop. Trutjes zoals Giselle krijg ik echt wurgneigingen van. Ook van dat constante gezing. Bah.

Maar als je hiervan houdt is het niet slecht.

Net aan 2,5 ☆

avatar van ratatouille

ratatouille

Best vermakelijke romcom, alleen de lange tekenfilm intro, had voor mij niet gehoeven.. Leuke rol van Susan Sarandon, ze had duidelijk veel plezier in deze vertolking. Alleen Patrick Dempsey helaas op de automatische piloot.. Leuk om een keer gezien te hebben

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2019 stemmen

Mja.

Het is weer eens iets anders, maar ik vind het honderd keer niks; men had beter bij de animatie van in het begin gebleven. De live-action is als knipoog op een paar momentjes wel leuk, maar dat overdreven gedoe werkt niet zo.

Dat heeft onvermijdelijk ook z'n weerslag op de cast.. Doet zo'n Amy Adams het slecht? Neen, tuurlijk niet. Ik vind ze gewoon vervelend, dat hoge stemmetje etc. Hetzelfde geldt voor elk castlid. Enkel James Marsden kon ik nog wel hebben, wellicht omwille van de lompheid van z'n personage.

Leuke animatie, minder leuke live-action. De mix zorgt alleszins voor een onvergetelijke filmervaring, iets wat helaas niet in mijn voordeel is. Het zingen en de kitsch komen me al snel de keel uit. De digitale wezen(tje)s zijn vrij lelijk, zeker die draak. Hoofdpijn-CGI.

avatar van Daenelia

Daenelia

Veel leuker dan ik in eerste instantie dacht! Ik vind het geen romcom, maar gewoon een leuke, lieve film. Aan te raden om te kijken met kids.

avatar van IH88

IH88

“And so, they all lived happily ever after.”

De vrolijkheid straalt van deze film af. De liefde staat centraal en komt in al zijn gradaties aan bod. De ongeremde, grenzeloze, onbevooroordeelde en wat naïeve kant van de liefde botst op een leuke manier met de cynische kant.

Amy Adams vertegenwoordigt de vrolijke kant van de liefde en doet dat subliem. Ze straalt van het scherm, haar verbaasdheid om zoveel cynisme als het op liefde aankomt, levert de leukste scènes op. Dempsey vertegenwoordigd de cynische kant en vormt een leuk duo met Adams. Het sprookjesgedeelte en de muziek had van mij weggelaten mogen worden, maar ik begrijp wel waarom hiervoor is gekozen. Het einde is ook wat vreemd (de draak) maar oké, het is een film met zoveel vrolijkheid vergeven.

avatar van Geno

Geno

Vreselijk... wat een ellende

avatar van shrink

shrink

Een sprookje!!

avatar van Lacuna1985

Lacuna1985

Hele leuke familie film. Verhaal is net wat anders en dat maakt het leuk. Goed geacteerd door de cast.

avatar van Yasmientje

Yasmientje

Heerlijke familiefilm. Muzikaal kleurrijk en grappig

avatar van Spoelworm

Spoelworm

Mier en mier en mier zoet. En mijn kinderen smullen er van. De cast heeft hier duidelijk plezier en charme. Het vrijwel ontbreken van standaard Disney drama -volwassen drama in kinder formaat,het liefst een stervende ouder of soortgelijke droefenis -is ook een verademing in deze hyper vrolijke film. Voor de mensjes onder ons in de leeftijdscategorie 5+ en stijgende is hij zeker 3,5/ leunend tegen de 4 sterren waard, maar ook voor ouders is het geen echte straf om mee te kijken. Voor volwassenen alleen is het misschien wel wat zoet. Prima film voor in de kindervakantie .