Kicks (2007)

Nederland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Albert ter Heerdt
met Mimoun Oaïssa, Hadewych Minis en Marcel Musters

In Kicks krijgt de jonge supermarktmedewerker en rapper Redouan midden in de nacht inspiratie. Hij belt een vriend met het plan om direct van deze flow gebruik te maken en te gaan rappen. Het besluit om zijn nachtelijk bed te verlaten heeft grote gevolgen, wanneer hij even later dodelijk wordt getroffen door een politiekogel. Agent Frank die het schot lost houdt het op noodweer: het was nooit zijn bedoeling hem te doden. Een aantal Marokkaanse Nederlanders ziet het als een duidelijk geval van racisme, terwijl de meeste autochtone Nederlanders geneigd zijn Frank te geloven. Op de scheidslijn van zwart en wit staan twee jonge Marokkaanse Nederlanders: Redouans broer Said (Mimoun Oaissa), een met een Nederlands meisje (Chantal Janzen) samenwonend en bij blank en zwart geliefde kickbokser en Aaliyah (Maryam Hassouni), politie-agente in opleiding en getuige van de schietpartij. Ze worden verscheurd door de dilemma's waarmee ze geconfronteerd worden. Beiden dreigen speelbal te worden van de hoog oplaaiende emoties van zowel de Marokkaanse als autochtone Nederlanders.

Wel een leuke drama-film. Echt een zondagavond film

avatar van Mezelf
Hmmm, heb hem net gekeken maar vond niet echt dat er een duidelijke verhaallijn zat in de film..
Na de film zag ik dat op de DVD ook de trailer stond nou bij die trailer keek ik mn ogen uit en dacht: heb ik die film net gekeken?
Misschien ooit weer herzien.. maar nu eerst 2,5 *

Actionfreak
Goeie NL film beter dan ik had verwacht !

Nomak
In het begin was het best een goede film. Maar al snel werd het een stuk minder. Veel te veel verhaallijnen door mekaar. Dat hoeft geen groot probleem te zijn, maar er waren verhaallijnen die totaal niets toevoegden aan het verhaal. Vooral het verhaaltje van de regisseur en de illegale vrouwen was overbodig. En het verhaal van die Kim voegde ook niets toe, maar was ook nog eens ongeloofwaardig.
Neen, de regisseur had er beter aan gedaan om meer aandacht te besteden aan het verhaal van de neergeschoten jongen. Ik had ook verwacht dat dat het grote onderwerp van de film was. Helaas zat ik ernaast, want echt veel aandacht werd er niet aan besteed.

De film is niet eens zo heel slecht, en gelukkig niet zo overdreven politiek correct, maar vooral erg knullig. Net alsof ze voor sommige scenes te weinig tijd of geld hadden.
Soms een aardig idee maar de uitwerking laat vaak te wensen over.

avatar van je80roen
Ik vond de film best aardig. Vond de verhaallijn van de illegale vrouwen juist top! Soms lag de booschap er wel een beetje te dik bovenop, maar ach. Viel me niks tegen deze film, zeker niet na het lezen van de reacties hier.

avatar van Glacius
Slechte film.
Het plot zoals deze hier beschreven staat op moviemeter klinkt geweldig, maar in werkelijkheid is de film kwa niveau zo laag dat het bijna schandelijk te noemen is dat woorden/zinnen als 'verscheurd door dilemma's' en 'hoog oplaaiende emoties' gebruikt worden in de beschrijving. Door de belabberde acteerprestaties van meer dan de helft van de 'cast' kun je amper spreken van 'emoties' uberhaupt. Heel Shouf Shouf Habibi in de film geflikkerd om op de meest ridicule wijze een cliché boodschap uit te zenden naar het publiek.
Slecht geacteerd, ongeloofwaardig, vol met cliché's gecombineerd met teveel (onnodige) slecht uitgewerkte verhaallijnen, maken dit tot een uiterst belabberde baggerfilm.

avatar van Legan
Kicks... Leuk uitgangspunt, maar bij vlagen een bijzonder slechte, of eerder amateuristische uitwerking.

Het is moeilijk aan te geven wat de grootste minpunten zijn. Er zitten waardeloze en geforceerde verhaallijnen in, zoals die van de regisseur en die van de 'overwerkte' moeder, die weg hadden mogen blijven. Maar ook de cast levert vaak toch wel erbarmelijk werk af. Ook hier wordt er weer extreem geforceerd 'geacteerd' met alleen Mimoun Oaïssa (de kickbokser Saïd) als een lichtpunt. Slaagt er als enige in om geloofwaardig en niet over-the-top over te komen. En dan hoe ze hun dialogen brengen... Tjonge jonge jonge.

In het kort: geforceerd, overdreven, clichés.

En toch begon ik er na de aanvankelijke opstartproblemen de lol van in te zien, van al die oppervlakkige snufjes die je hier en daar voorgeschoteld krijgt. Alsof de uitwerking expres zo is bedoeld als nog een steek onder water. Wishful thinking natuurlijk, maar ach.

avatar van Quentin
Geforceerde karakters en verhaallijnen moeten een verwaterde politieke boodschap, die desondanks extreem kort door de bocht gaat, dragen, en falen daar hopeloos in. Wel sterk spel van enkele acteurs en uitstekend gedraaid door Bert Pot. Gelukkig zijn we (voorlopig) van dat geforceerde multiculti gedoe af in de Nederlandse film.

avatar van xangadix
Quentin schreef:

Laten we het hopen!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Aardig plot maar een zeer matige uitvoering, ook het acteerwerk was op veel vlakken niet echt overtuigend, wel een mooi en passend einde.

2 sterren.

avatar van predator
Idee goed, uitwerking zeer matig

avatar van Donkerwoud
Positieve boodschap over de multiculturele samenleving verzandt in een wat knullige reeks aan ongeloofwaardige scenes. Ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte om de wel erg rare wendingen die het neemt. Hoe verzin je het: een vrouw die mensen lastig gaat vallen omdat ze geen Turken kent, een televisiemaker die zo'n beetje alle weten van de fatsoen tart om een film te maken over seks met allochtonen in een pakhuis, enz. De subtiliteit ontbreekt volledig en het maakt de film dan ook vooral irritant. Zonde, want er zit best veel materiaal in dat ze mee hadden kunnen nemen in een veel interessantere film. Als ze nou gewoon bij de boksende Mimoun Oaïssa en zijn rouwverwerking waren gebleven. Daar zat wel een krachtige film in over de pijn van het tussen twee werelden leven. Wat mij eigenlijk het meest stoort is het racisme dat juist dit soort films opwekken. We zien altijd dezelfde Marokkaanse acteurs en die zie je dan terug in van die geforceerd politiek-correcte rollen. Cast nou gewoon eens een ''allochtoon'' in een rol die niks te maken heeft met cultuurverschillen of religieuze denkbeelden. En laat ons de werkelijkheid zien: we zijn allemaal mensen die de boel in Nederland draaiende houden, ongeacht onze etniciteit of afkomst...

avatar van sinterklaas
Kicks zou wel een soort variant kunnen wezen op La Haine, vanwege het racistische moord door een politiekogel, maar de film pakt niet veel later wel anders uit. Het is een soort mozaik film die een beetje de racistische meelopende Nederlandse maatschappij laat zien. Het draait natuurlijk om die moord en natuurlijk de haat naar de Nederlandse politie omdat de familieleden en bekenden het niet zien als onmacht van die smeris. En dat is het natuurlijk ook niet want wat die agent allemaal wel niet over buitenlanders uitkraamt. De acteurs zijn ook weer uitstekend en Mamoun Oaissa is weer goed bezig. Daarnaast ook Marcel Musters als die agent en ook Maryam Hassouni als agente. Ook Jack Wouterse zorgde weer voor botte humor. Wie er ook zo'n smeerlap was was Fernhout als filmmaker, die die Afrikaanse vrouwen onder druk zet om een film te laten maken wat ze dus helemaal niet willen. Het was ook wel mooi om te zien dat die Kees Boot daar zijn honden op los liet. Ok, alhoewel dit een bloedserieuze film is, zit er ook wel voldoende humor in. Maargoed, we weten iig dat de multiculturele samenleving hier zo krom is als een hoepel.

En zo is Kicks ook nog wel een leerzame film erover. De vele resultaten in de film zijn ook keihard.

avatar van soom
Ik ben geen racist hoor.

Natuurlijk bezit je als mens zijnde bepaalde gedachten over je (niet blanke) medemens, en het is belangrijk te onderstrepen, dat je dergelijke gevoelens/gedachten koestert/hebt. Álle mensen hebben bepaalde denkwijzen en gedachten, vooral waar het niet blanke mensen betreft, terwijl het maar een groepje is dat de rotzooi maakt, en de andere helft daar dus de dupe van wordt.

Erg sterke film. Laat en liet me zeker nadenken, gedurende de film. En nu ook nog wel. Zeker een stuk sterker dan Shouf Shouf, en ook nét een tikkie beter dan het Schnitzelparadijs (sorry Martin), met een paar mooie acteermomenten.

Maryam Hassouni was zoals ook in Dunya en Desie, een knappe vrouw, ze speelt mooi, naturel weer, zoals ik haar dat al in genoemde film zag doen.
Chantal Janzen is uiteraard ook leuk, Jack Wouterse was beter in Limo, Hadewych was cool. Ja, dit is wel een 4*. Waarom? Daarom. Omdat ik het interessant vond om te zien, en het best goed gespeeld werd. Natuurlijk is niet alles even sterk, maar in de meeste momenten wordt er sterk gespeeld, en de andere momenten worden hoe dan ook wel een beetje rechtgetrokken door de wat sterker spelende acteurs in de betreffende scenes.

Zeker benieuwd naar meer van dit soort nadenkerij.

avatar van nadrin
Was dit nu een komedie of zo.
Nee ik kan niet geloven dat dit echt niet uitvergroot is tot en mee.
Pijnkijk hoe de kijker hier gestuurd word

avatar van Ste*
Nee, niet echt goed dit. Het geheel blijft te vaag in wat het wil, vind ik. Verhaallijnen die onvoldoende uitgewerkt worden (was de rol van Eva Duijvenstein niet totaal overbodig in het geheel?). Ook de diverse verhalen en personages komen onvoldoende bij elkaar, met als dieptepunt het vage verhaallijntje van Roeland Fernhout. Het is een vrij slordig en onsamenhangend geheel wat eigenlijk nergens heenleidt.

Ook vaak traag en niet erg sterk geacteerd, vooral de teksten komen er onnatuurlijk uit, een euvel waar Nederlandse films wel vaker mee te kampen hebben, net als het geluid wat vaak slecht is. Had ondertiteling nodig. Maryam Hassouni zou ik trouwens weleens willen zien acteren zonder de tergend lange stiltes die ze altijd laat vallen.

Sympathieke poging, de speelduur is ook aardig uit te zitten (omdat je eigenlijk constant op een soort geweldige climax zit te wachten), maar ik vind het niet erg geslaagd en soms zelfs knullig.

avatar van 93.9
Matige film, vorige veeeel beter.

avatar van Elineloves
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Het was rommelig, vond het acteerwerk te storend, de verhaallijnen spraken me totaal niet aan en de humor... tja, wat grappig moest zijn vond ik niet grappig. Het sleepte zich ook voort, er zat geen vaart in. Elk verhaal an sich leek uren te duren en telkens bekroop me het gevoel dat er méér mee gedaan had kunnen worden. Sommige wendingen in het verhaal raakten echter weer kant noch wal en ik vroeg me af wat de toegevoegde waarde er van was.

Wel leuk om Fernhout eens in een film te zien, ik ken hem voornamelijk van 'Ranking with the Stars' en daar vond ik hem wel sympathiek, maar dat verhaal van hem was natuurlijk echt niks. Kon ik dan ook moeilijk serieus nemen. Beetje onnodig in een film die een boodschap naar voren wil brengen.

2.0*, meer kan ik er niet van maken.

avatar van 606
Misdaad ??? Waar, niet in deze film in ieder geval heb er niks van gemerkt.
Saaie langdradige film.

2 sterren

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama film...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Enige bekende acteur Eelco Smits (Bloedverwanten) speelt weinig...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Prima HD kwaliteit...
Niet slecht voor een Nederlandse film...

avatar van Ste*
Enige bekende acteur?? Dus jij kent Chantal Janzen, Maryam Hassouni, Roeland Fernhout, Hadewych Minis, Eva Duivestijn, Jack Wouterse allemaal niet?

Decec schreef:

Een waargebeurd verhaal...

Huh?

Enige bekende acteur Eelco Smits .

Huh? Die moest ik opzoeken. De man staat niet eens bij de acteurs op de imdb-pagina van Kicks.
Ongeveer iedereen in de film is bekender...

Ste* schreef:

no verder ken ik niet. Eentje wel maar weet het niet hoe heet? Via tv serie gekeken

Wouter schreef:

Huh?

Ongeveer iedereen in de film is bekender...

Dat klopt, staat niet in imdb. Dat vond ik vreemd, deze film is wel kort gespeeld. Zeker foutje bij imdb....
Hier staat wel in:
Kicks - FilmTotaal.nl

avatar van cantforgetyou
De film was een beetje vreemd. Hiermee bedoel ik dat er heel veel verschillende verhaal lijnen in deze film door elkaar liepen. En dat kan heel goed zijn, zoals we kennen uit andere films. Maar hier komt het nogal rommelig of oninteressant over. Toch heb ik de film heel makkelijk uitgekeken. Dus hij verveelde niet. De acteurs deden goed hun best. Maryam Hassouni is sowieso heel goed als actrice en leuk om naar te kijken met haar mooie zachte stem. Dus de film is zeker de moeite waard.

avatar van panax
goeie film vond ik, prettig om te zien
goeie acteurs en actrices,geen prententies maar gewoon een prima film,keek lekker weg!!

avatar van Askikker
een ''koffertje'' met twintig miljoen in briefjes van honderd.............. knap hoor! maar wel typerend gelul voor de hele film