The Simpsons Movie (2007)

3,48

Animatie / Komedie

geregisseerd door David Silverman
met de stemmen van Dan Castellaneta, Nancy Cartwright en Julie Kavner

Het meer van Springfield is ongelofelijk vervuild en er moet iets worden gedaan. Iedere bewoner stopt vervolgens met afval in het meer te gooien en het probleem lijkt te zijn opgelost. Maar als Homer Simpson dan de uitwerpselen van zijn net aangeschafte varken in het meer dumpt, gaat alles helemaal mis. Homer en zijn familie weten te ontsnappen en vluchten naar Alaska. Maar daar horen ze dat de regering Springfield geheel van de kaart wil vegen en weten dat ze hun woonplaats moeten zien te redden.

844 BERICHTEN 43 MENINGEN
avatar van Number23
Iedereen is de film helemaal aant ontleden of aant vergelijken met de serie, maar dit is gewoon een Simpson-aflevering van 90 minuten. Subtiel, politiek getint, scherp, overdreven, vergezocht, out-of-character, creatief, alledaags, absurd, warrig, herkenbaar, onsamenhangend, druk of kinderachtig. Maakt niet uit wat voor laagje de humor heeft in The Simpsons, altijd hetzelfde niveau: simpelweg grappig.

avatar van RuudC
Ik ervaar het eveneens als een lange aflevering. Het resultaat is helemaal niet onaardig. Persoonlijk vind ik de (late) jaren '90 het piekmoment van de serie. De film mist voor mij een beetje de spontaniteit die het destijds wel had. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat het tekenwerk is overgenomen door computers. Het ziet er wel moderner uit dat het 3D oogt, maar daarmee verliest het wel charme.

Het verhaal is in ieder geval leuk. Niet het minste avontuur van the Simpsons, maar ook zeker niet de beste. Er zitten erg leuke grappen tussen en het geheel komt redelijk vertrouwd over. Aan de andere kant vind ik het wel een gemiste kans dat de focus volledig op de Simpsons zelf ligt. In de serie krijgen andere karakters voldoende aandacht. Mijn favoriet, groundskeeper Willy heb ik praktisch niet gezien. Daar liggen echt de gemiste kansen. Daarbij denk ik dat wanneer een film als deze tien jaar eerder gemaakt was, het resultaat een stuk beter zou zijn.

avatar van Montorsi
Ook een middelmatige aflevering van The Simpsons is gewoon leuk.

Want dat is dit gewoon eigenlijk, een extreem lange aflevering, met een verhaaltje wat ook in 20 minuten kan, en dus verder niet zoveel toevoegt aan de serie. Het tempo is ook wat lager, en ook de grapdichtheid is niet heel erg hoog. Verder snap ik de opgepimpte animatie niet zo. 3D, why?

Alsnog komen er wel flink wat mooie momenten voorbij en vermaak je je elk moment wel, maar het is nergens zo groots als de serie kan zijn. Kijk ik nog liever een stuk of 4 afleveringen in dit tijdsbestek dan deze film.

avatar van ILDIB
Hij ontstijgt helaas niet de gemiddelde aflevering van de simpsons. Sterker nog, hij is minder. Jammer. Vermakelijk, dat zeker wel.

avatar van yeyo
Number23 schreef:

Toch zie ik een groot verschil tussen de film en de serie, nl. dat de film duidelijk wat meer op kinderen gericht is: meer stunts, meer actie, meer avontuur..

avatar van ILDIB
yeyo schreef:

De betere 25min episodes bevatten vaak diepzinnigere grappen, hebben een betere opbouw en ook vaak meer impact. Ook de muziek is vaak beter.

avatar van SnakeDoc
Nehhh, de Simpsons is niet echt aan mij besteedt.

avatar van aburex
Gewoon leuk zoals een aflevering van "The Simpsons". Ben trouwens geen echte fan van deze reeks. Gelukkig duurt hij niet al te lang

avatar van ibendb
Als je nog nooit de serie hebt gezien, is dit een goede beginner.

The Simpsons Movie heeft mij aangezet om de serie ook te bekijken. Deze film is grappig, spannend en goed gevonden. 3,5*

avatar van hoestsiroop
Ik ben een grote Simpsons fan. Toen deze uitkwam had ik zeer slechte verwachtingen van een Simpsons film maar die waren volledig onterecht. Alleen sta ik niet zo te springen voor een The Simpsons Movie volume 2.

avatar van daxclusive
Ik sluit me bij ibendb aan, als je nog nooit de serie hebt gevolgd op tv, is deze film een prima aanrader. Een leuke animatie met goede dosis humor die ook niet al te lang duurt en een prima vermaak is voor jong en oud. 3.5*

avatar van Dominootje
Lekker achterover leunen en genieten maar

Viel me echt 100% mee, is eigenlijk gewoon hele lange aflevering die nergens hilarisch wordt maar ook absoluut niet verveelt.

avatar van booyo
Wat een briljante opening haha. Boooooring! Homer, allergrootste held van alle animatie figuren. Zo ook weer in deze film. Sowieso kent de film een goed vermakelijk verhaal en is het niveau van de grappen hoog. Zeer genoten.

avatar van barcam
Vond er niet veel aan. Langdradig en totaal niet grappig. Begint goed maar naar het einde toe zijn de grappen en de inspiratie op. Kan ook aan mij liggen, ben namelijk meer een Futurama dan Simpsons fan.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spider-Pig, Spider-Pig. Does whatever a Spider-Pig does. Can he swing, from a web? No he can't, he's a pig. Look out! He is the Spider-Pig!

The Simpsons mag je toch wel een vrij geniale serie noemen. Althans, tot een paar jaar terug want de laatste seizoenen hebben absoluut niet veel meer van het briljante van vroeger. Maar ook mindere Simpsons afleveringen zijn nog steeds vermakelijk, dus slecht wordt het nooit. Tijd voor een herziening van de film.

The Simpsons Movie doet een hoop goed....maar ook het nodige fout. Het is ook een vrij ambitieus project, om van deze serie een film te maken. De serie zit vol met tientallen personages en helaas krijgen een stel nauwelijks of zelfs geen screentime in de film. Ralph, Barney, Skinner, Groundskeeper Willie, Mr Burns etc...zulke personages had ik graag meer gezien. Gelukkig krijgen een hoop personages wel hun momenten. Gelukkig maar, want The Simpsons zijn leuk, maar een hoop bijrollen zijn vaak nog veel leuker. Ik zag trouwens in het Witte Huis President Schwarzenegger. Dat was wel grappig, al hadden ze ook wel McBane uit de serie daarvoor kunnen nemen. Hij is immers overduidelijk een parodie op Schwarzenegger in de reguliere serie.

Daarom bevalt het plot van de film me ook niet zo erg. Al vrij snel worden The Simpsons hun Springfield uitgejaagd, weg van alle andere bekende namen. En dan is de serie plots minder briljant. Zeker omdat de zijplotten te serieus en daardoor wat vervelend zijn. Marge breekt met haar huwelijk als Homer Springfield niet wil redden, Lisa denkt alleen aan haar bijna-vriendje en Bart is plots een doetje die behoefte heeft aan een echte vader en zoekt dat bij buurman Flanders die hij in de serie al 23 seizoenen belachelijk maakt. Beetje jammer dat dit alles erin moet, want de serie is sterk genoeg voor een topfilm. Overigens is deze film regelmatig wel erg grappig dankzij Homer en alle momenten in Springfield. Dat begon al grappig met een Titanic-achtige ondergang van een waterconcert en dat eindigde met Homer zijn terugkeer in de stad. De momenten met Spider-Pig zijn trouwens ook geweldig!

De film kent ook een wat andere stijl van animeren. Plots zie ik een soort van cel shading achtige beelden, wat tussen het ouderwetse tekenen en moderne computeranimaties in zit. Het zag er vrij goed uit, maar het past gewoon niet bij de serie. Had het lekker op de ouderwetse manier gedaan! De scene waarbij het huis van The Simpsons verzwolgen wordt is echt slecht, zag er niet uit.

Maar laat ik niet te kritisch eindigen. Ik heb me namelijk zeer goed vermaakt met deze herziening. The Simpsons blijven voor altijd cool en de humor is bij vlagen enorm geestig. Wat mij betreft komt er in de toekomst nog eens een film van uit. Doe maar als de serie ermee stopt. Een film zou een waardige afsluiter zijn.

3,5* (was 4*)

PS: De small screen, big screen grap aan het begin van de film vond ik wel erg leuk bedacht!

avatar van Marteineke
Hoe kan ik nu met zo'n avatar het niet geweldig vinden

avatar van yKriistian
Ik had de 2500e stem, en daar voel ik me vereerd over.

De serie vond ik altijd al erg leuk om te zien dus het leek me zeker een leuk filmpje. Aan de andere kant is het heel lastig om van iets wat normaal korte afleveringen zijn een lange film te maken die blijft boeien. Ik moet zeggen dat dat op zich wel gelukt is. Over heel de film zitten leuke grappen of geinige verwijzingen (Green Day, Schwarzenneger etc.) die voor een glimlach zorgen. Prima vermaak en dus 3.5*

avatar van Bottleneck
Erg leuk! Al sinds de start van de serie ben ik zo'n beetje 'opgegroeid' met The Simpsons en nog steeds zijn ze goed, waanzinnig knap eigenlijk zo'n lange tijd, al is het de laatste jaren wat minder. Maar de film mag er zeker zijn.

Een leuke toevoeging is de scene bij de Inuit-vrouw en Homers hallucinante ervaring. Toevallig zag ik pas Dumbo en het lijkt een beetje op het moment dat Dumbo dronken raakte en ook daardoor de juiste richting in sloeg.

Het verhaaltje heeft verder zoals vaak wat diepgang en satire maar de leukste humor zit weer in de kleine dingetjes.

Rest! rest! rest!!!!!! met de zweep over de afgematte sleehondjes

avatar van misterdhdh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
vond dit maar een matige film, maar ben niet de grootste fans van the simpsons, heb nog nooit een volledige aflevering gezien. had deze film thuis liggen want zat in een box opzetten dus maar. heb gevoel dat wanneer ze deze film 10 jaar vroeger maakten, hem beter ging zijn.deze film is natuurlijk alleen gemaakt voor het geld. nog wel paar keer gelachen, waaronder die scene met homer die een kettingzaag nadoet., het eerste uur vond ik nog goed, daarachter niet meer. fans zullen dit wel kunnen smaken. wel visueel goed gemaakt natuurlijk

2.5/5

avatar van Eminem8Milefreak
Leuke film maar ik prefereer de tv afleveringen.

avatar van baspls
"We meet at last whoever you are"
Leuke en hilarische film! De animatie is drie keer niets, zwaar bagger. Maar de film is wel heel erg grappig en zeer vermakelijk om naar te kijken. Helaas is deze in de computer gemaakt. De tv-serie is wel gewoon met de hand gemaakt. Er zitten zoveel leuke zinnetjes en grappen in. Zeer vermakelijk en verveeld niet.

avatar van Marvinleeaday
Misschien meer voor de fans, niet geheel mijn ding. Maar omdat ik af entoe wel heb gelachen een ruime 3.

avatar van MizKriz
De tv afleveringen zijn idd grappiger dan deze film zelf.
De film is ook inderdaad meer op kinderen gericht, het cliche dat het weer eens Homer zijn fout is en Homer het dan toch weer oplost. Best grappig, enkele grappige scene's, jammer genoeg werd er weinig besteed aan de andere bekende characters zoals Barney, Krusty the Clown, Lenny, Carl etc.. 't gaat vooral om The Simpsons zelf. Vermakelijk dat zeker, maar geen top film..
Op het einde tijdens de aftiteling werd "gesproken" (Maggie's eerste woordje) over een eventueel vervolg?!
Maar dit is wel een vermakelijke film, alleen jammer dat de zovele andere leuke personages die er niet of amper aan bod kwamen.

avatar van alexspyforever
Ik ga mezelf geen Simpsons fan noemen maar ik heb inde jaren '90 deze serie toch geregeld gekeken. Ik vond het sowieso altijd al leuker dan andere animaties als "Futurama". Wat Simpsons zo leuk maakte was de humor. Ikzelf ben geen voorstander om van TV series een langspeelfilm te maken. De thema's die in de Simpsons worden behandeld lenen zich er niet toe om tot een goede film te komen van 90 minuten. Ik heb veel te weinig gelachen hier. Een ander minpunt was dat er nauwelijks aandacht was voor de bijfiguren die net zoals de Simpsons deze reeks veel kleur geven. Neen, dit was het niet voor mij.

Opzicht best een leuke lange aflevering van de Simpsons, waarbij ik zeker in het eerste gedeelte regelmatig heb moeten lachen en dan vooral om het gedoe met Homer en het varken (spiderpig was echt geweldig ). Het verhaal was eigenlijk ook best leuk en gelukkig werd het ook nergens echt saai of flauw. Al met al leuk om eens gezien te hebben, maar de serie heeft duidelijk mijn voorkeur vanwege de duur van een aflevering (eigenlijk is 30 minuten Simpsons meer dan voldoende)

avatar van Black Math
Soms zijn er van die films die je al heel lang wilt zien, maar waar je om de één of andere reden niet aan toekomt. Ik ben nooit een fanatieke Simpsons-kijker geweest, ooit het plan gevat om alle seizoenen op chronologische volgorde te kijken, maar al in de eerste afleveringen van het tweede seizoen gestrand. Toch altijd met veel plezier losse afleveringen op tv gekeken, vandaar dat het enigszins vreemd is dat ik pas zeven jaar nadat de film uitgekomen is hem zie.

Teleurstellen doet de film zeker niet. Het is meer dan een lange aflevering, ook beter geanimeerd. De skateboardscène is geniaal, maar bij andere scènes (met name de mobscène) is het iets te duidelijk dat er computerkracht achter zit. Ook fijn dat flauwe liedjes zoals in de South Park film ontbreken. Of het moet zijn dat Homer kort het Spider-pig lied zingt. Wat overigens later in de film in een best aardig doorgewerkte vorm weer terugkeert.

De humor is van een goed niveau. Niet het allergrappigste dat ik heb gezien, maar wel behoorlijk constant, en het wordt zelden flauw. Homer blijft een prachtfiguur. Ook een paar mooie ideeën, zoals de ijsschots in de vorm van een hart, dat vervolgens breekt, maar ook dat Homer gedurende zijn epifaniescène even in verstrikt is in een tafereel dat lijkt op de lithografie Relativiteit van Escher.

De moeite waard dus, en wat mij betreft wordt Maggies eerste woordje bewerkstelligd. 3,5*.

avatar van PopcornMonster
The Simpsons bestaat 25 jaar en daarom besloot ik de film te kijken.

Ik ben een echte Simpsons-liefhebber, maar de afleveringen na de jaren '90 zijn toch wel wat minder. 3-D-achtig, flauwe grappen en afleveringen worden nu in ''fullscreen'' getoond. Dat zie je ook terug in de film. De personages zijn wel heerlijk origineel gebleven, zoals Homer.

The Simpsons behoort tot de categorie ''adult humor''. Het is dus geen film die je met het hele gezin kunt gaan bekijken. Is het puberaal? Ja. Dus zo ''adult'' is het ook niet meer.

Homer en z'n Spider-Pig is natuurlijk geniaal. Ook die scene met de kanonskogel is geweldig, Deze film heeft zo zijn grappige momenten, maar ik lag niet plat van het lachen. Vroeger vond ik The Simpsons geweldig, met dat flauwe Amerikaanse humor. Het is flauw, maar zoals ik al eerder zei, is de ''moderne'' Simpsons maf, maar niet zo legendarisch als in de jaren '90.

3,5 voor The Simpsons Movie. Spannend, geinig en maf. Een aanrader voor alle Simpson-fans!