ad

Genre: Komedie

Geregisseerd door: Otto Preminger

Met onder meer: Jackie Gleason, Carol Channing en Groucho Marx

Over Skidoo

"It takes two to skidoo."

Ex-gangster Tony Banks (Jackie Gleason) wordt teruggeroepen door maffiabaas God (Groucho Marx) om Blue Chips Packard (Mickey Rooney) om te leggen. Wanneer Banks zijn opdracht verknoeid, ontvoert God als straf Banks dochter Darlene (Alexandra Hay) op zijn luxueuze zeiljacht.

image

avatar van stephan73

stephan73

Vreemde film, met bizarre drugs scenes en Groucho Marx als een gangster die God heet..

avatar van streeter

streeter

Een hele rare film. Waarom al die old-timers in een counter-culture film a la The Trip spelen kan ik niet begrijpen. Misschien omdat Preminger regisseur was... maar dan is de vraag: Waarom zou hij zo een film ondernemen??

*1/2

avatar van Toon1

Toon1

'Skidoo' is gewoon de oude garde van Hollywood die probeert een 'hippe' film te maken voor de jeugd en de counterculture van die tijd. Het verhaal is heel absurd, evenals de karakters en de cartoonesque humor. Preminger nam voor het maken van deze film LSD en ging ook te raad bij niemand minder dan LSD-guru Timothy Leary. Ik kwam ook een filmpje tegen op Youtube waarin Preminger 'Skidoo' promoot in een Amerikaanse tv-show, en tot mijn grote verbazing droeg hij hippie-kleren.

De leukste scene van de film was de scene waarin hoodrolspeler Jackie Gleason LSD neemt in de gevangenis, waarbij ik mijn lach niet kon inhouden ("I See Mathematics!"! ). Een LSD-trip die trouwens heel onrealistisch gefilmd is .Ondanks het feit dat deze film de afgelopen veertig jaar altijd is afgekraakt, heeft ie een grote cultstatus verworven en heb ik hier toch ontzettend van genoten. Deze film is zo absurd dat je het met je eigen ogen moet zien. Een dvd-release is er helaas niet (ik zou de eerste zijn om de dvd te kopen), aangezien de dochter van Preminger deze film achterhoudt omdat het de reputatie van haar vader zou schaden. Want zoals Streeter zich al afvroeg: waarom heeft Preminger deze film gemaakt?

3.5* voor het plezier dat deze film verschaft, en het titelnummer dat dagen lang in je hoofd blijft zitten