That Cold Day in the Park (1969)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Altman
met Sandy Dennis, Michael Burns en Susanne Benton

Frances Austen, een steenrijke maar eenzame weduwe, nodigt op een dag een anonieme zwerversjongen uit om in haar appartement iets te komen drinken. Ze voelt zich echter verantwoordelijk voor het lot van de jongen en biedt hem aan om in haar appartement te komen wonen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ehm ja, wat kun je over een film zeggen van een (toen nog) beginnend filmmaker als je weet wat er na allemaal nog gekomen is? De carrière van Altman kende ups en downs, maar labiele hoofdfiguren waren er eigenlijk altijd al wel bij, of labiel, misschien gewoon kwetsbaar, te fragiel terwijl ze op een kruispunt staan in hun leven.

Sandy Dennis (wat een kleine filmografie heeft die eigenlijk!) is behoorlijk in de war al lijkt dat in het begin nog best mee te vallen. De film meandert mee met die stemmingen en ik wist af en toe niet wat ik er mee moest. De sfeer en thematiek is tussen Graduate en Breezy in, soms gesloten en luxueus soms de groezelige zelfkant. Dan weer open dan weer in zichzelf gekeerd - je herkent Altman er eigenlijk al wel in. Maar nu achteraf bezien kun je makkelijk opmerken dat hij aan het begin stond en dit een soort oefening lijkt, een zoektocht naar een eigen stijl en stem.