The Whisperers (1967)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Bryan Forbes
met Edith Evans, Eric Portman en Nanette Newman

Mrs. Ross is een oudere, eenzame dame die zich allerlei wezentjes verbeeldt in haar paranoïde fantasie. Ze vertelt de wezentjes ('whisperers') dat ze hen doorheeft en licht de politie in, die haar vervolgens uitlacht achter haar rug. Naast dat ze zich wezentjes inbeeldt, heeft ze ook het idee dat ze erfgename is van een adellijke familie. Haar hele dagelijkse routine komt op z'n kop te staan wanneer haar criminele zoon thuiskomt.

avatar van Mug
Mug
Glansrol van Dame Edith Evans. Ze verkreeg hiervoor een BAFTA en een Oscar-nominatie.

De film zakt in na een formidabel eerste uur. Komt wellicht doordat Evans minder screen-tijd krijgt daarna, aangezien de aandacht meer gevestigd wordt op de handelingen van haar man. Het is maar al te duidelijk dat de film leunt op het acteergeweld van Evans. Kleine 3 sterren.

avatar van Mac Hammer Fan
Werd destijds in de Benelux uitgebracht onder de alternatieve Nederlandse titel "De Fluisteraars". Het was een film die hier ten lande bij zijn bioscooprelease slechts matig succes kende. Nochtans is de studie van de psyche van een eenzame, oude dame iets wat wel heel wat mensen kan aanspreken. "The Whisperers" zijn de stemmen die Mevrouw Ross meent te horen, die haar grauw bestaan een kleur geven en haar de illusie van gezelschap schenken. Tijdens een korte periode verdwijnen deze stemmen, op het moment dat het échte leven haar gesloten wereld weer binnenkomt, om terug te keren en de oude vrede te herstellen, wanneer haar echtgenoot, die onverwacht aan veel geld is geraakt, haar voor de tweede maal in de steek laat. Zoals Mug aanhaalt is de acteursprestatie van Edith Evans sterk: tragisch, ontroerend en irriterend tegelijk, een miniatuurkosmos op zichzelf.

Film die handelt over eenzaamheid en de fantasiewereld die door de eenzame wordt opgebouwd en die loodrecht staat tegenover de harde realitiet van de samenleving.
Spijtig genoeg zit er in in het verhaal, niettegenstaande men toch wel nieuwsgierig blijft kijken, geen echte kracht die het werkelijk echt boeiend maakt en berust de ganse film uitsluitend op de uitzonderlijke, terecht bekroonde, acteerprestatie van Edith Evans.

avatar van John Barry
Erg goede film over de eenzame oude vrouw mrs. Ross. De film leunt vooral op het fenomenale acteerwerk van Edith Evans. Zij weet de rol als eenzame vrouw echt enorm goed neer te zetten. De rest van de cast acteerde ook goed.

Ik vond het verder vooral een naargeestige en sombere film. Mrs. Ross wordt in de film een aantal keer belazerd en in de steek gelaten. Ik had het enorm met haar te doen. De naargeestige sfeer van de film wordt nog eens vertrekt door de mooie beelden van de grauwe omgeving en de erg sterke sombere muziek van John Barry.