Hairspray (2007)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Muziek / Komedie

geregisseerd door Adam Shankman
met Nikki Blonsky, John Travolta en Michelle Pfeiffer

Remake van de gelijknamige film uit 1988. Baltimore, begin jaren '60. Tracy Turnblad, een moddervet maar swingend meisje ziet haar droom uitkomen als zij door de auditie van de Corny Collins Show heen komt. Nu zij eenmaal in deze populaire dansshow zit wil zij ook haar zwarte vrienden er in krijgen, maar dit is vragen om problemen.

avatar van Quentin
Sfeervol, geestig en erg vrolijk, verliet de bioscoopzaal met een glimlach. Fijne cast ook; Walken en Blonsky zijn uitstekend, en Bynes is zelfs uit te staan (een hele prestatie).

avatar van serpico
Onverwacht ontzettend grappige film.

Ware het niet dat John Travolta zich in fatsuit als vrouw over het scherm begaf, dan had ik deze film waarschijnlijk niet hoeven zien in de bios. Maar dat was dus wel het geval, en zo kwam het dat ik gisteravond plaatsnam in zo'n comfortabel stoeltje en vrij onwetend de film te zien kreeg.

In het begin vroeg ik me af wat dit in godsnaam moest worden. Maar het werd al gauw ontzettend komisch, zowel verbaal als puur qua lichaamstaal. De muziek was verassend leuk; iedere 5 minuten kwam er wel een nieuw liedje (en dat is niet overdreven!) maar toch had je aan het einde nog steeds zin om op te springen en mee te dansen. Het is allemaal ontzettend kitcherig en fout, flower-power lijkt te overheersen en de film is gemaakt alsof het zo uit de jaren 60/70 komt. Overacting, danspasjes, fleurig, kleurig, het werkt allemaal behoorlijk goed voor de onzinnige humor. Als je de hele dag nog geen muziek hebt gehoord, dan is dit de ideale film om je je er weer aan te herinneren hoe vrolijk je daarvan kunt worden.

In de hele film zit overigens niet één noemenswaardige karakterontwikkeling, en op een gegeven moment worden bepaalde moraaltjes er wel érg hard doorgedrukt, maar het maakt allemaal niet uit. De rassenkwestie en het dik-zijn vormen eigenlijk de spil waar de film zich omheen beweegt, en het is allemaal best leuk en aardig gedaan. Op een gegeven moment wordt iedereen verliefd, ook erg grappig, en de film is zo zwart-wit als maar kan. Iedereen is óf goed, óf slecht, en sommige twijfelen een beetje. Dat wordt verder gelukkig gelaten voor wat het is, en er wordt verder geen moeite gedaan om dat heel interessant te maken.

Het gaat om de humor! En de film is zéker grappig. Vooral John Travolta wist met alleen zijn aanwezigheid al op de lachspieren te werken, en steeds als de film in leek te zakken kwam hij weer in beeld en steeg het humor-niveau weer, met als hoogtepunt een hilarisch belachelijke wals met Christopher Walken. Op een gegeven moment zegt hij nog tegen zijn dochter "Well, I know something about men...". Geen idee of dat nou een grap was of niet maar ik lag dubbel. Hij doet ook helemaal geen moeite om zich een vrouwenstem aan te meten, waardoor het moeilijk blijft om je voor te stellen dat hij echt een vrouw is, en geen macho in een fatsuit. Maar dat komt de film juist alleen maar ten goede!

De film kijkt lekker weg en is ontzettend vermakelijk. Het drama is ver te zoeken, maar dat is eigenlijk wel prima zo. Amanda Bynes is een leuke sidekick die ook nog aan zingen en zoenen toekomt. Nu ik het zeg, ieder karakter heeft geloof ik wel een aantal lijnen aan zang. Op en top musical .

avatar van Demoniac
De film viel me wat tegen. Ont-zet-tend veel liedjes en dansjes. Ik had wat meer een mix van muziek en komediefilm verwacht, maar het was net een musical.

Goed. John Travolta was wel erg leuk als vette moeder. Er zaten een paar leuke stukken in.

2,5 *

Had het niet verwacht, maar Hairspray bleek een verrukkelijke back to the sixties film, met heerlijke muziek en een fantastische finale. Trouwens, niet John Travolta, zoals ik had gedacht, maar Nikki Blonsky steelt letterlijk en figuurlijk de show! Walken, Pfeiffer en Latifah spelen uitstekend, zoals je mag verwachten, maar ik was ook aangenaam verrast door Amanda Bynes en Zac Efron.

Veel, maar dan ook veel beter dan het matige origineel. Heerlijk gelikt, heerlijke nummers en vooral Walken en Travolta zijn uitermate lollig. Dat het allemaal zo voorspelbaar als de pest is mag dan ook totaal niet deren.

avatar van brabusRUS
Best leuke film. Vooral de eerste half uur en het laatste halfuur was leuk. De tijd tussen in vond ik erg saai. Hij duurde ook veelste lang. Maar gelukkig hebben ze het einde opgeleukt.

Leuk, maar niet super.

avatar van Knisper
Beroerde film. Begon nog wel aardig, maar het duurde niet lang totdat Blonsky werkelijk al mijn bloed onder mijn nagels vandaan haalde. Die zogenaamde 'spontaniteit', bah. Ook de Travolta-grap is verschrikkelijk, na een keer gemaakt en wordt dan tot in den treure herhaald. Grappig hoor. Gelukkig staan sommige acteurs nog wel goed te spelen, vooral Marsden en Kelley, maar die hebben helaas niet een al te grote rol.

Ergste is nog dat de geschiedenis enorm misbruikt wordt voor deze film. De geschiedenis met de segregatie is natuurlijk heel aangrijpend en dan wordt het hier misbruikt doordat een jong meisje met wat wilskracht heel het probleem doorbreekt. Ja hoor, wat is ze geweldig. Maar nee, zo zou het nooit gekund hebben in het echt en dus worden wij geacht iemand te adoreren die in een geromantiseerde wereld leeft.

Nee, dit is niks, 1,5*

avatar van Tommeh
Natuurlijk is de film eigenlijk te overdreven en irritant voor woorden, sommige personages zijn ronduit vervelend (met Tracy voorop), aan de meeste liedjes lijkt geen einde te komen en het verhaaltje is cliché en moralistisch tegelijk. Maar toch wist deze film mij uitermate te boeien, moeilijk te zeggen waarom. Misschien juist omdát het zo extreem over de top is allemaal. Bij tijd en wijlen is de film in ieder geval hilarisch en raakt de term 'feelgood' de spijker op z'n kop.

Ik had een volledige remake verwacht van de film uit 1988, maar deze is toch anders. Net als in 1988 een aanstekelijke musical en feel good-film over rassenscheiding, spelend in de jaren zestig. De acteurs zetten hun beste beentje voor, de liedjes geven energie en de dansnummers heerlijk om naar te kijken. De mars-scene is voor mij het mooist met de aangrijpend zingende Queen Latifah. Daarnaast door de hele film heen prachtige en leuke vondsten van de regisseur.

avatar van DVD-T
Best wel een leuke film.

Gooi een stel goede acteurs op een hoop, die bijna de hele film lang allleen maar vrolijk rondlopen en lachen.Neem een verhaal dat zo mierzoet is dat het glazuur bijna van je tanden springt, en leg de moraal er meters dik boven op.Voeg daar wat leuke dansjes en fijne muziek aan toe en je hebt Hairspray.
Eingelijk best een hele leuke film, maar dat overdreven vrolijke gedoe en de moraal doen de film een beetje de das om.Speelduur had van mij wel wat korter gemogen.Vaak deed de film mij ook een beetje denken aan Cry Baby, maar dat mocht de pret niet drukken.De muziek/liedjes en de teksten zijn stuk voor stuk erg leuk.Het acteer werk is ook heel goed, dan vooral Christopher Walken, die man kan echt alles.Op het laatst begon ik me wel een klein beetje te ergeren aan John Travolta, maar zoals ik al zei dat mocht de pret niet drukken.

Heb er maar 1 woord voor "vreselijk".

Het verhaal is te triest voor woorden en de liedjes zijn niet om aan te horen. Ik heb deze film dan ook niet echt lang kunnen volhouden.

avatar van OlafK
Van te voren wist ik dat de reacties op Hairspray nogal gemengd waren. Er zijn mensen die met de film weglopen, anderen vonden het één grote mislukking. Van de week dan toch maar eens gekeken, aangezien deze voor de zoveelste keer op Film1 voorbij kwam.

En tjongejongejonge; wat een drama! Deze film wordt werkelijk echt nergens leuk! Men schijnt vrolijk te moeten worden bij het kijken van deze film. Bij mij riep ie echter enkel en alleen irritatie op. Erg jammer dat Travolta veel jaren na de klassieker Grease alsnog aan een dergelijk project begonnen is .

avatar van benthe
Geweldige film! Leuk met alle liedjes, goede acteerprestaties en een goed verhaal! Het heeft een boodschap en dat vond ik al erg mooi!

avatar van HarmJanStegenga
Meh, opzich een lekker vrolijke boel, maar veelal wel wat teveel van het goede. Die Nikki Blonsky vond ik in ieder geval maar irritant, voor de rest wel een leuke cast, waar vooral Marsden en Snow er bovenuit sprongen wat mij betreft. Ook Walken, Travolta en Pfeiffer doen hun werk prima, maar dat mag ook niet anders.

De muziek vond ik maar matig, geen geweldige nummers. Het tempo zit er wel lekker in en de film is dan ook zo uitgezeten, maar dan slaat het hele verhaal van de 'moddervette' Tracy weer nergens op. Wat een held zeg... nou, hou maar op. Dat gaat nergens over natuurlijk. Kostuums, settings, kapsels, eigenlijk het hele tijdsbeeld; prima in orde. Naast dat ook nog een paar grappige momenten, maar niet genoeg voor een voldoende. Daarvoor was het vaak té vervelend, irritant en niet grappig.

avatar van stephan73
Toch maar gekeken, omdat ik het scherpere origineel nog aardig in mijn geheugen heb zitten. Maar, zoals ik al zeg, is het origineel scherper en zitten er daar ook leukere (lees campier) acteurs in.
Het verhaal stelt niet veel voor, maar voor goede verhalen moest je toen ook niet zijn bij John Waters, maar ze hebben wel dezelfde spirit weten te behouden.
Misschien ligt het aan mij, maar de musicals van de laatste tijd hebben geen pakkende nummers meer. Alles werd leuk gezongen en door dansjes ondersteunt, maar het deed me niets.
Ook duurde de film gewoon een half uur te lang.

Jammer!

avatar van Mochizuki Rokuro
Zoals stephan 73 schrijft te lang en te weinig origineel. Maar ik vond dat het zich wel aan de gezelligheid en frivoliteit van het origineel kon meten. Toch wel met plezier naar het enthousiasme van Nikki Blonsky gekeken. Dat zou ik toch wel pakkend willen noemen. En voor Travolta leek het me een vrij ingewikkelde rol met al die protheses. Maar hij bewoog nog steeds prima tijdens het dansen en daarmee een overtuigende moeder.

Overigens geen remake van het origineel van 1988 zoals in de synopsis staat zoals ik begreep, maar een nieuwe herbewerking van de originele theatermusical. maar de precieze verschillen zou ik oko niet weten.

avatar van jumpstylemovie
Over het algemeen weer de zoveelste Musical film, alleen vind ik deze wel heel erg leuk! Met name de rol van Travolta is een geniale zet. Ik kon echt om hem lachen en ik heb nu wel respect voor hem
Verder ook wel aardige liedjes, behalve die its okay to be black shit. Dat hoeft van mij niet.

avatar van Turkeyloverz
Erg irritante film. Het ene liedje was nog maar net afgelopen of ze begonnen er weer mee. Ik kan wel tegen een musical hoor, maar dit is weer té. Het verhaal zelf is totaal nix en kan zo gespeeld worden in 20 minuten. Ook jammer dat de hoofdrolspeelster erg irritant was, ook al zou zij moeten overkomen als een lief, zoet meisje. Gelukkig zijn er stukken tussendoor die te bekoren zijn en Travolta, Walken (wanneer gaat die man een slechte prestatie leveren) en Pfeiffer hielden me tegen om deze film uit te zetten. De hoogtepunt was de scene met deze 3 als Pfeiffer Walken probeert te verleiden en Travolta hen "betrapt"

avatar van miss_efron
Heb echt genoten van de film! leuke amusante film met een topcast en spetterende muziek! leuke feelgoodfilm!

avatar van Fran
Ik vond dit een erg vrolijke en grappige musical die je helemaal op kan vrolijken. Het leukste is eigenlijk wel als je met een groepje kan kijken. Ik zou er niet zo snel in mijn eentje voor neerploffen op de bank. Vrolijk kleurgebruik en swingende muziek. En inderdaad, Travolta was ontzettend leuk !

Lekkere filmmusical, waarvan het enthousiasme bijna van het scherm spat. De aanstekelijke liedjes en tomeloze vaart zorgen voor een spectaculair geheel, waarin boodschappen over eerzucht en discriminatie luchtig zijn verpakt. Hoogtepunt “I know where I’ve been” van Queen Latifah. Een bruisende film.

avatar van martijn011
Wat een vreselijke film zeg. Musicals zijn al niet mijn ding, maar zo zoetsappig en overdreven als deze Hairspray is wel heel erg. Wat mij betreft geeft de rol en performance van Zac Efron de film precies goed weer, namelijk weerzinwekkend, flauw en overdreven.

Terwijl ik Nikki Blonsky nog wel kon waarderen. Ze heeft wel wat grappigs over zich en vond haar nog wel meevallen. Hetzelfde geldt voor John Travolta en Christopher Walken.
Ik denk dat een film als deze meer geschikt is voor tieners en dan vooral tienermeisjes. Voor mij in ieder geval niet besteedt, ik heb me blauw en groen geërgerd.

Een anderhalve ster, en dan vooral dankzij de drie genoemde namen.

avatar van Legan
Hairspray begint al direct met een hypervrolijk liedje, maar tevens al direct "onboeiend". - Te overdreven onrealistisch karikaturaal en 3+ proof. Vervelend. - Saaie songs. - Personen als John Travolta en Christopher Walken worden totaal verspild; alleen Michelle Pfeiffer doet echt nog enigszins leuk. - Op zich een bij vlagen (zeldzaam) leuk sfeertje, maar wat een vermoeiende film. - Verhaal boeit niet, personages boeien niet, muziek boeit niet, gedans boeit niet, ... - Eén grote teleurstelling.

avatar van Ste*
Mensen die met dit genre niks hebben wordt meteen duidelijk gemaakt dat ze bij deze film niks te zoeken hebben. Een veel te lang en iets te hysterisch openingnummer, dat wel meteen de toon zet, waarschuwt je voor wat komen gaat. Een erg degelijke verhaalintroductie heeft het niet, wat je doet vermoeden dat het verhaal in de rest van de film ook ergens op de 10e plek komt.

En inderdaad, een half uur later zijn er slechts een handvol hysterische nummers geweest, allen net zo leeg als het verhaal zelf. Je vraagt je af waar het nog anderhalf uur heen moet gaan. Nou, meer van hetzelfde dus. Elke trivialiteit wordt aangegrepen om er minutenlang uitgelaten over te zingen en dansen. Dat wordt érg snel irritant.

Ik ben als (ex-)Highschool Musical-fan en Glee-kijker best bestand tegen wat leeghoofdig musicalgeweld, maar dit werd zelfs mij wat te gortig. Ik denk dat ik toch wat te oud aan het worden ben hiervoor. Voor kinderen en jonge tieners is het waarschijnlijk best geslaagd. Dus daarom, en door aantal leuke rollen, grappen, en het feit dat ik ondanks de leegte en irritatie-factor van deze film best hou van dit soort zang en dans beoordeel ik het niet als een al te afschuwelijke film.

avatar van Flat Eric
Blijft een leuke vrolijke musical film. Ik hou totaal niet van het genre, maar deze is goed te pruimen, met leuke rollen van Walken, John Travolta en Queen Latifah.
Feel good movie.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Hairspray (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Hairspray is de meest vrolijke feel good-film die ik ken. De film is perfect gecast, vooral Pfeiffer, Travolta, Walken en Efron waren aangenaam en hadden blijkbaar plezier in hun rol. Tracy (Nikki Blonsky) was ook wel leuk, ze wordt niet gespeeld door een larger-than-life actrice … een gewone meid speelt een gewone meid. De tijdsperiode is realistisch en toch kleurrijk weergegeven. De muziek is uiteraard fan-tas-tisch, Het éne nummer is nog beter dan het vorige. Het verhaal is niets nieuws, maar dankzij de optimistische stijl is Hairspray een enorme swingende film dat absoluut een glimlach op je gezicht zal toveren.

avatar van Glennekeeeee
Musicals dezer dagen bereiken nooit meer de cultstatus van bijvoorbeeld de eerste 'Grease'. Hairspray tracht de flow van die film terug te brengen gecombineerd met toch wat meer hedendaagse elementen op visueel vlak. Hairspray slaagt daar ook grotendeels in, met dank aan een uitstekend spelende cast, opzwepende muziek en solide camerawerk. Enkele opvallende uitschieters qua cast was vooral het duo Travolta - Walken, die zeker de 2e helft van de film een schitterende chemie opwekken. Ook Pheiffer was in vorm, soms iets over the top maar dat mocht wel in deze film en ook Efron deed het aardig in zijn eerste film op het grote scherm al was het wel duidelijk dat hij nogal vaak Grease heeft bekeken als voorbereiding. Een veel voorkomend probleem bij films als deze is het verhaal. Op zich is Hairspray hier geen uitzondering in buiten het feit dat het simpele competitie'tje dat zo vaak in dit soort films de rode draad is niet de grote verhaallijn is en dus wel een alternatief aanbied wat leuk is om te zien. Maar wat Hairspray vooral goed aanpakt is het feit dat ze de film niet echt serieus nemen ondanks serieuze thema's. Daardoor weten ze ook dat - vooral tijdens de liedjes en in overgangen - het verhaal er niet echt toedoet op die momenten en ze er eigenlijk wat mee kunnen spelen. Als je natuurlijk het verhaal hoog in het vaandel draagt zal je beter deze film skippen. Sommige thema's hierin zijn best serieus (mensen met overgewicht, zwarten integreren,...) maar Hairspray brengt ze op een luchtige manier, ook vanuit het perspectief van de 'anderen'.

Muzikaal is de film top. Langgerekte muzikale scènes die mooi in elkaar overgaan en steeds goed opgebouwd worden. Ondanks de topkwaliteit en de opzwepende flow die de muziek heeft mist het toch net een tikkeltje magie om echt te knallen en is het vooral de fun die overblijft.

De laatste akte gaat misschien soms wat uit de bocht, al is het leuk dat het eens niet-standaard is qua opbouw naar finale etc. Maar soms ging het toch iets te ver om buiten het hele concept van deze film te blijven.

Hairspray is geen klassieker in wording maar wel éen van de weinige films die bij momenten het gevoel van de 80's-musicals terugbrengt met dank aan een geweldige top notch cast, opzweppende muziek en enkele interessante wendingen op het genre

avatar van tbouwh
Kleine 3,5*, vanwege de heerlijke soundtrack en het ultieme feel-good gehalte. Verhaal is dunnetjes, veelal over de top, maar bij deze film maakt dat niet uit. Nergens doet Hairspray een poging echt serieus over te komen, en dat is prima. Desondanks zet de film namelijk nog steeds wél een goede indruk neer van de sixties waarbij de rassenproblematiek op een verfrissende, losse wijze in het verhaal verweven is. Personages zijn niet memorabel maar wel leuk, en als liefhebber van het musical-genre kan ik de overdreven zoetigheid goed verteren. 3,5* dus.

Wel leuke film. Alleen gemiste kans voor de hoofdrolspeelster. Ze hadden wel wat beters kunnen zoeken

De DVD had ik al een hele tijd in de kast, maar het was er nog niet van gekomen. En zond de tv de film uit. Heb hem vanavond bekeken, maar het viel me niet tegen. Tuurlijk, suikerzoet, flinterdun en Amerikaans tot op het bot. Maar wel solide in elkaar stekend. Travolta kan (en gaat!) los in de rol van de moeder, Walken is karikaturaal maar wel overtuigend en Pfeiffer ….. tja. De bitch zoals die in dit soort verhaaltjes hoort te zitten. En ik vond de hoofdrolspeelster juist WEL leuk! Al kreeg ik steeds weer visioenen van Esmee van Kampen... Dat is toch ook het meisje dat in de NL-versie van Hairspray speelde? Nee, niks mis mee voor een avondje niks-aan-de-hand voor de buis.