Hairspray (2007)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Muziek / Komedie

geregisseerd door Adam Shankman
met Nikki Blonsky, John Travolta en Michelle Pfeiffer

Remake van de gelijknamige film uit 1988. Baltimore, begin jaren '60. Tracy Turnblad, een moddervet maar swingend meisje ziet haar droom uitkomen als zij door de auditie van de Corny Collins Show heen komt. Nu zij eenmaal in deze populaire dansshow zit wil zij ook haar zwarte vrienden er in krijgen, maar dit is vragen om problemen.

avatar van Gruffalo
Echt heel slecht, maar vooral erg irritant. Het enige personage dat ik dan nog een beetje kan waarderen in deze film, is John Travolta als dikke mam. Hoe dikker en ouder hij wordt, hoe leuker ik hem ga vinden. Vandaar 1* in plaats van 0,5*.

avatar van martijn011
Wat een vreselijke film zeg. Musicals zijn al niet mijn ding, maar zo zoetsappig en overdreven als deze Hairspray is wel heel erg. Wat mij betreft geeft de rol en performance van Zac Efron de film precies goed weer, namelijk weerzinwekkend, flauw en overdreven.

Terwijl ik Nikki Blonsky nog wel kon waarderen. Ze heeft wel wat grappigs over zich en vond haar nog wel meevallen. Hetzelfde geldt voor John Travolta en Christopher Walken.
Ik denk dat een film als deze meer geschikt is voor tieners en dan vooral tienermeisjes. Voor mij in ieder geval niet besteedt, ik heb me blauw en groen geërgerd.

Een anderhalve ster, en dan vooral dankzij de drie genoemde namen.

avatar van Legan
Hairspray begint al direct met een hypervrolijk liedje, maar tevens al direct "onboeiend". - Te overdreven onrealistisch karikaturaal en 3+ proof. Vervelend. - Saaie songs. - Personen als John Travolta en Christopher Walken worden totaal verspild; alleen Michelle Pfeiffer doet echt nog enigszins leuk. - Op zich een bij vlagen (zeldzaam) leuk sfeertje, maar wat een vermoeiende film. - Verhaal boeit niet, personages boeien niet, muziek boeit niet, gedans boeit niet, ... - Eén grote teleurstelling.

avatar van Ste*
Mensen die met dit genre niks hebben wordt meteen duidelijk gemaakt dat ze bij deze film niks te zoeken hebben. Een veel te lang en iets te hysterisch openingnummer, dat wel meteen de toon zet, waarschuwt je voor wat komen gaat. Een erg degelijke verhaalintroductie heeft het niet, wat je doet vermoeden dat het verhaal in de rest van de film ook ergens op de 10e plek komt.

En inderdaad, een half uur later zijn er slechts een handvol hysterische nummers geweest, allen net zo leeg als het verhaal zelf. Je vraagt je af waar het nog anderhalf uur heen moet gaan. Nou, meer van hetzelfde dus. Elke trivialiteit wordt aangegrepen om er minutenlang uitgelaten over te zingen en dansen. Dat wordt érg snel irritant.

Ik ben als (ex-)Highschool Musical-fan en Glee-kijker best bestand tegen wat leeghoofdig musicalgeweld, maar dit werd zelfs mij wat te gortig. Ik denk dat ik toch wat te oud aan het worden ben hiervoor. Voor kinderen en jonge tieners is het waarschijnlijk best geslaagd. Dus daarom, en door aantal leuke rollen, grappen, en het feit dat ik ondanks de leegte en irritatie-factor van deze film best hou van dit soort zang en dans beoordeel ik het niet als een al te afschuwelijke film.

avatar van royals
Ik was wel aangenaam verrast door deze film. Ik houd normaal niet van musicals (te blij), en ik zie Olivia Newton John liever dan deze hoofdrolspeelster, maar ik vond deze wel prettig.

avatar van Flat Eric
Blijft een leuke vrolijke musical film. Ik hou totaal niet van het genre, maar deze is goed te pruimen, met leuke rollen van Walken, John Travolta en Queen Latifah.
Feel good movie.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Hairspray (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Hairspray is de meest vrolijke feel good-film die ik ken. De film is perfect gecast, vooral Pfeiffer, Travolta, Walken en Efron waren aangenaam en hadden blijkbaar plezier in hun rol. Tracy (Nikki Blonsky) was ook wel leuk, ze wordt niet gespeeld door een larger-than-life actrice … een gewone meid speelt een gewone meid. De tijdsperiode is realistisch en toch kleurrijk weergegeven. De muziek is uiteraard fan-tas-tisch, Het éne nummer is nog beter dan het vorige. Het verhaal is niets nieuws, maar dankzij de optimistische stijl is Hairspray een enorme swingende film dat absoluut een glimlach op je gezicht zal toveren.

avatar van Glennekeeeee
Musicals dezer dagen bereiken nooit meer de cultstatus van bijvoorbeeld de eerste 'Grease'. Hairspray tracht de flow van die film terug te brengen gecombineerd met toch wat meer hedendaagse elementen op visueel vlak. Hairspray slaagt daar ook grotendeels in, met dank aan een uitstekend spelende cast, opzwepende muziek en solide camerawerk. Enkele opvallende uitschieters qua cast was vooral het duo Travolta - Walken, die zeker de 2e helft van de film een schitterende chemie opwekken. Ook Pheiffer was in vorm, soms iets over the top maar dat mocht wel in deze film en ook Efron deed het aardig in zijn eerste film op het grote scherm al was het wel duidelijk dat hij nogal vaak Grease heeft bekeken als voorbereiding. Een veel voorkomend probleem bij films als deze is het verhaal. Op zich is Hairspray hier geen uitzondering in buiten het feit dat het simpele competitie'tje dat zo vaak in dit soort films de rode draad is niet de grote verhaallijn is en dus wel een alternatief aanbied wat leuk is om te zien. Maar wat Hairspray vooral goed aanpakt is het feit dat ze de film niet echt serieus nemen ondanks serieuze thema's. Daardoor weten ze ook dat - vooral tijdens de liedjes en in overgangen - het verhaal er niet echt toedoet op die momenten en ze er eigenlijk wat mee kunnen spelen. Als je natuurlijk het verhaal hoog in het vaandel draagt zal je beter deze film skippen. Sommige thema's hierin zijn best serieus (mensen met overgewicht, zwarten integreren,...) maar Hairspray brengt ze op een luchtige manier, ook vanuit het perspectief van de 'anderen'.

Muzikaal is de film top. Langgerekte muzikale scènes die mooi in elkaar overgaan en steeds goed opgebouwd worden. Ondanks de topkwaliteit en de opzwepende flow die de muziek heeft mist het toch net een tikkeltje magie om echt te knallen en is het vooral de fun die overblijft.

De laatste akte gaat misschien soms wat uit de bocht, al is het leuk dat het eens niet-standaard is qua opbouw naar finale etc. Maar soms ging het toch iets te ver om buiten het hele concept van deze film te blijven.

Hairspray is geen klassieker in wording maar wel éen van de weinige films die bij momenten het gevoel van de 80's-musicals terugbrengt met dank aan een geweldige top notch cast, opzweppende muziek en enkele interessante wendingen op het genre

avatar van tbouwh
Kleine 3,5*, vanwege de heerlijke soundtrack en het ultieme feel-good gehalte. Verhaal is dunnetjes, veelal over de top, maar bij deze film maakt dat niet uit. Nergens doet Hairspray een poging echt serieus over te komen, en dat is prima. Desondanks zet de film namelijk nog steeds wél een goede indruk neer van de sixties waarbij de rassenproblematiek op een verfrissende, losse wijze in het verhaal verweven is. Personages zijn niet memorabel maar wel leuk, en als liefhebber van het musical-genre kan ik de overdreven zoetigheid goed verteren. 3,5* dus.

een hele mooie musical film.heb me zeker prima vemaakt..heb de film zeker al 5 keer of meer gezien.en nog steeds vind ik de film geweldig om te zien.en een goeie cast.en met heerlijke muziek er in.

Wel leuke film. Alleen gemiste kans voor de hoofdrolspeelster. Ze hadden wel wat beters kunnen zoeken

avatar van bjerik76
ik werd hier erg vrolijk van.
mooie beelden, goeie cast, en het verhaal was ook wel oké

De DVD had ik al een hele tijd in de kast, maar het was er nog niet van gekomen. En zond de tv de film uit. Heb hem vanavond bekeken, maar het viel me niet tegen. Tuurlijk, suikerzoet, flinterdun en Amerikaans tot op het bot. Maar wel solide in elkaar stekend. Travolta kan (en gaat!) los in de rol van de moeder, Walken is karikaturaal maar wel overtuigend en Pfeiffer ….. tja. De bitch zoals die in dit soort verhaaltjes hoort te zitten. En ik vond de hoofdrolspeelster juist WEL leuk! Al kreeg ik steeds weer visioenen van Esmee van Kampen... Dat is toch ook het meisje dat in de NL-versie van Hairspray speelde? Nee, niks mis mee voor een avondje niks-aan-de-hand voor de buis.