Screamers (1995)

Canada / Verenigde Staten / Japan
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Christian Duguay
met Peter Weller, Roy Dupuis en Jennifer Rubin

Op een afgelegen mijnplaneet is tijdens een jarenlange oorlog een nieuw wapen uitgevonden: zelf-evoluerende robots die vijanden aanvallen en doden. Dit project is echter uit de hand gelopen, en de robots doden nu alle levende wezens. Kolonel Hendricksson, één van de weinige overlevenden van de Alliantie, is verraden door zijn superieuren, en wil nu met de vijand gaan onderhandelen. Daartoe moet hij echter eerst een groot moeras doorkruisen, waar de robots van de Alliantie zelf een groter gevaar zijn dan de vijand.

avatar van AC1
AC1
vic schreef:
heel slechte b-film

Het is al een tijdje terug dat ik hem gezien heb, maar ik vond dit best een prima SF. Effecten waren niet heel bijzonder, maar de sfeer des te meer, en de scenes in de verschillende bunkers vond ik lekker beklemmend.

avatar van Kr!kke
Screamers begint goed en trekt die lijn door tot een tiental minuten voor het einde van de film. De film stevende dus af op een leuke score, maar het einde was er jammer genoeg wat te veel aan. Dat er drie types Screamers bleken te bestaan, vond ik best goed gevonden. Maar het feit dat er op het einde nog een vierde tpye bleek te bestaan, dat bovendien uit vlees en bloed bestond én dan nog eens gevoelens kon hebben, vond ik echter (te) vergezocht en eigenlijk totaal onnodig. Al bij al vond ik het dus wel een geslaagde film, met dank aan het verhaal dat best te pruimen was en de actiescènes die het bekijken waard waren.

avatar van Al DeNiro
Ik kan me herinneren dat dit een zeer spannende Terminator-kloon was met een verassende slot.

avatar van Seifer
Het plot is prima, had misschien wel beter uitgewerkt kunnen worden.

lordmars
ik had erg weinig verwachtingen van deze film, maar nu ik hem net gezien heb ben ik erg verrast! hoewel de effecten niet zo top waren heb ik hem geboeid zitten kijken.
ga meteen maar deel 2 kijken want nu ben ik nieuwsgierig

avatar van RuudC
Misschien een beetje bloedeloos, maar verder een vrij aangenaam SF avontuurtje. De vergelijking met The Terminatorreeks snap ik wel, maar ik zou eerder de link leggen met een van de peetvaders van de robotverhalen: Isaac Asimov. Het vermogen van de screamers tot evolutie had beter belicht mogen worden, terwijl de spanning en decors dik in orde waren. Jammer dat het acteerwerk in sommige gevallen ondermaats is. Daarmee is het tegelijkertijd ook jammer dat de cast geen grote namen bevat. Wellicht had Screamers dan de aandacht gekregen die het wel verdiende.

De actie is redelijk en dat komt vooral (zoals ik direct al zei) omdat nauwelijks bloed en gore bevat. De onoriginaliteit van het verhaal stoort (me) niet. Wel dat er redelijk wat momenten zijn waarin het verhaal geen richting lijkt te hebben. Toch is het zo dat de sfeer, de apocalyptische landschappen en enkele verrassende en toffe scenes veel goedmaken. In elk geval aan te raden voor de SF liefhebber.

avatar van wu-tang
hou wel van zulke films , had wel iets beter gekunt het einde was zowiezo minder , maar heb me er wel mee vermaakt ondanks dat het allemaal lowbudget oogde

de hightech geluidjes bij sommige dingen zoals de verrekijker op gordijnrails was weer grappig en slecht tegelijk

je moet er van houden ik vond het prima

Vroeger heb ik behoorlijk genoten van de film toen ik hem per ongeluk op tv zag. Ik had geen idee dat Peter Weller Robocop was (iets wat zijn rol toch net iets meer coolheidswaarde geeft) en verder vielen de soms vrij slechte special effects me niet op, maar de sfeer was erg goed. Bij een herkijkbeurt na... wat zal het zijn, 11 jaar, blijft in dat opzicht het grootste gedeelte van de film ook nog steeds overeind staan. Philip K. Dick sfeertje, een coole Peter Weller, fijne achtergronden en een coole soundtrack. Het had uiteindelijk iets gewelddadiger en bloederiger mogen zijn, maar ook zonder deze aspecten blijft de film goed overeind staan. Dat lang niet alle acteurs even cool zijn en sommige special effects echt vrij belabberd zijn, is jammer, maar op zich ook weer niet onoverkomelijk. Benieuwd hoe deel 2 is, ik had nooit verwacht dat men die gok zou maken om op een vervolg te maken op een economische flop.

avatar van galaxydriver32
wat waren dit een lelijke special effects maar ik vond het verder een goede film
maar als het zich op aarde had afgespeeld en het 1 groot bloedbad werd was het misschien interessanter

avatar van HK Senator
Lekker B filmpje die je ook echt door B ogen moet kijken. Met een laag verwachtingspatroon is het een lekkere Alien/Terminator/The Thing kloon. Frapant dat er ook een deel 2 moet zijn.

avatar van Humphrey
Amateuristische film met zielige effecten anno 1960. Zonde van de tijd en moeite. Ondanks deze negatieve opmerkingen, is er een opbouwend spanning, leuk als je niet te veel hoeft na te denken en het hele verhaal ondergaat. Alles kan beter, ook B-films. 2*.

Op het randje.

Zo'n typische B-film die door de jaren heen toch een kleine cultfanbase heeft opgebouwd. Er zit net genoeg geeky gedoe in om doorheen het slechte acteerwerk en de soms erbarmelijke effecten heen te kijken.

Als film deed het me vooral denken aan Pitch Black (al is deze uiteraard ouder). Een barre planeet, een kleine kolonie en iets dat uit is op bloed. In dit geval robots door mensen zelf gecreëerd. Dat zorgt voor wat klassiek "oeh, de mensheid heeft z'n eigen doem gebouwd" gewouwel tussendoor, gelukkig blijft dat deel van de film beperkt.

Effecten zijn matig, acteurs zijn écht wel slecht. Maar op de één of andere manier spreekt het sfeertje wel aan. Lekker grimmig, in verlaten betonnen bunkers met een beetje retro-tech hier en daar. Je moet echt liefhebber van dat soort dingen zijn om deze film te waarderen, maar dan valt het ook echt wel mee.

Geen geweldige film, maar qua vermaak wel oké.

avatar van Left4Dead
Onderhond schreef:

Yup...... de twee delen van Screamers zijn voor mij heerlijke SF met het jaren 90 gevoel. Een heerlijk gevoel kan ik met een gerust hart zeggen.
Weller doet het heerlijk en het verhaal is lekker met een horrorinslag. Best nog origineel te noemen ook.

Ik mag de twee werken graag zien en zal er nog jaren van genieten.

De jaren '90 zouden mijn hoogjaren moeten zijn, maar terugkijkend vind ik het toch vaak niet zo geweldig meer. Al zijn er toen uiteraard nog wel leuke films gemaakt, maar dit soort genrewerk vind ik ondertussen toch wel stérk verouderd.

avatar van Left4Dead
Onderhond schreef:

Mjaaaa....... de technieken zijn wel verouderd en dat is duidelijk zichtbaar.
Maar als ik vergelijk met houterige westerns uit de jaren 60, dan kan dit werk er prima mee door.
Ik vind hedendaagse SF nu juist niks meer aan. Opgeschoten acterende pubers, waardeloze inhoudsloze verhalen en personages om de pubers maar naar de bios te lokken.
Maar voor een ieder wat wils natuurlijk.

Ik geloof dat jij ook niet zo sterk op Hollywood gericht bent, gezien je laatste stemmen en top10. Ik vond Hollywood te gek in de jaren 90 en een stuk van de jaren 00. Maar dat heilige huis is voor mij inmiddels geheel afgebroken, landen als Zuid Korea, Frankrijk en Spanje presteren een stuk beter tegenwoordig in mijn ogen. Hollywood is een hoer voor het grote geld geworden en sluit haar ogen voor kwaliteit, aldus mijn mening. Gelukkig hebben we nog oude werken die mij een stukje geluk brengen .

Écht Hollywood is dit natuurlijk ook weer niet, Canadees genrewerk met zelfs wat Japans geld (en cyberpunk invloeden). Ergens zie ik er ook nog wel de charme van in, maar de geschilderde achtergronden vond ik toch wat summier (en niet echt bevorderlijk voor de inleving)

avatar van Gerlof1378
Leuke sf/horror film met een leuk verhaal en aardig spelende cast met name Peter Weller doet zijn best als het hoofdpersonage. De effecten zijn niet de beste maar het kan ermee door, gewoon een standaard filmpje voor een leuke avond.

van wat ik me kan herinneren was dit 1 van de betere sci-fi's, maar wellicht kan vergis ik me met een ander film.

helpdefilm schreef:

Edit: teruggezien. Dit is inderdaad 1 van de beste sci-fi's ooit gemaakt. Uiteraard, de technieken zijn zwaar verouderd, maar kan me herinneren dat ik toentertijd werd meegezogen in die fantastische apocalyptische sfeer.