Next (2007)

2010 stemmen

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Lee Tamahori
met Nicolas Cage, Julianne Moore en Jessica Biel

Cris Johnson is een showroom-illusionist in Las Vegas die met een voor hem kwellend geheim leeft: hij kan enkele minuten verder in de toekomst kijken. Als kind onderging hij tal van onderzoeken opgezet door de overheid en de medische wereld, die hem uiteraard een interessante aanwinst vonden. Omdat hij deze interesse kotsbeu is, duikt hij onder een valse naam onder in Vegas waar hij leeft van goochel-optredens en kleine gokwinsten. Maar wanneer een terroristische groep ermee dreigt om een nucleaire opslageenheid in Los Angeles te laten ontploffen, tracht overheidsagente Callie Ferris hem op te sporen. Het kost haar enorm veel moeite om Cris te vinden en hem te overtuigen om haar te helpen om deze grote ramp stop te zetten.

Matig.

Ooit Tamahori's eerste gezien, daar was ik al niet geweldig weg van. Maar het is wel duidelijk dat z'n werk door de jaren heen een stuk commerciëler is geworden, of deze Next moet een serieuze uitzondering op de regel zijn.

Op zich is het idee wel grappig, maar zoals wel vaak met dit soort films is het basisidee eigenlijk niet vol te houden. Cage's gave wordt dan ook al snel iets om het verhaal een handje te helpen, uiteindelijk niet meer dan een excuus om een wat eigen draai te geven aan dit soort actiethrillertjes.

Cage kijkt iets te moeilijk, Biel is zielloos en Moore heeft weinig tot niks te zoeken in dit soort films. De stijl van Tamahori is dan nog redelijk, al moet wel gezegd dat de CG ondertussen serieus achterhaald is. Niet de beste momenten van de film.

Lomp actievermaak dus, meer heeft deze film niet te bieden. Het duurt gelukkig ook niet te lang, waardoor het allemaal net iets vlotter binnengaat. Zeker geen aanrader, maar als plat tussendoortje nog wel te doen.

avatar van John Milton
Ik weet niet wat ons bezielde, maar op een of andere manier leek het nadat het vuurwerk wat begon te verstommen een goed idee om er nog een filmpje in te gooien om het nieuwe jaar in te luiden. 'Maar niet te moeilijk'. Ik was zelf zoals gebruikelijk op die datum en dat tijdstip niet met mijn volledige verstand erbij, want het was mijn idee om Next erin te gooien. Die ik (zo zie ik nu) al op 2* had staan na de eerste kijkbeurt. Dat cijfer blijft, al is het toch fascinerend (in de trant van kijken naar een ongeluk) om Nicholas Cage bezig te zien in deze fase van zijn carrière. En laten we eerlijk zijn, daar zit hij nog steeds in, en dieper ook als je het mij vraagt.

Biel mag zielloos zijn OH, maar mijn hemel, wat is ze hot. Dat dan weer wel.

Op de één of andere manier ben ik heel slecht in het onthouden van gezichten. Ik heb al heel wat films gezien, maar de beroemdste acteurs "ontdek" ik iedere keer weer opnieuw. Zeker Amerikaanse acteurs. Er zijn echter twee uitzonderingen van acteurs die ik wel herken inmiddels. Eén is Jack Nicholsen en de ander is Nicolas Cage. Beiden hebben kennelijk na een flink aantal films genoeg indruk op me gemaakt dat ze in mijn geheugen zijn binnengedrongen. Ook in deze film wist ik het acteerwerk van Cage weer erg te waarderen. Een fantasie verhaal over een man die twee minuten vooruit kan kijken en die daarmee een terroristische aanslag met een nucleaire bom zou kunnen voorkomen. Uiteraard een erg ongeloofwaardig verhaal, maar dat is in deze film ondergeschikt. Het is wel een fascinerend gegeven als je daar overheen kan kijken. Bovendien is de film mooi opgebouwd, inclusief de onvermijdelijke Hollywood love-story. De ongeloofwaardigheid wordt er gaandeweg de film ook zeker niet beter op en gooit er tegen het einde nog eens een flinke schep bovenop, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een boeiende film van begin tot eind en zelfs nog spannend ook, ook al zie je de afloop al ver van te voren aankomen. (Laten we zeggen ; twee minuten. )

erniesam schreef:
Vreemd overigens dat de bad guys die LA willen nuken een mengeling van Fransen en Duitsers zijn, terwijl het toch echt radicale islamieten zijn die dit als hun American Dream beschouwen. Dat is echter politiek correct Hollywood for ya. Hoewel het ook weer de verering van diversiteit teniet doet. Enfin, toch een vermakelijk filmpje.

Het is wel een beetje vage opmerking. Over een motief voor de nucleaire aanslag wordt in de film namelijk helemaal niets in beeld gebracht of gezegd. (is ook ondergeschikt aan het verhaal) Zeker in deze tijd met IS zullen heel veel mensen het wel met je eens zijn, maar dat is puur gebaseerd op vooroordelen. Een motief voor de aanslag had bijvoorbeeld ook kunnen zijn om de USA voor vele miljoenen te chanteren. En dat kan net zo goed door Duitsers en Fransen gedaan worden. Geld is geld.

Zeker een goeie film , Ik heb genoten .

avatar van IH88
“I've seen every possible ending. None of them are good for you.”

Erg matig. Next heeft een aantal aardige scènes, maar voor de rest is dit een film met erg veel problemen. Het twee minuten in de toekomst kijken is een aardig concept, maar hier wordt het wel heel makkelijk en inspiratieloos toegepast. Maar dat er plotgaten in het verhaal zitten is niet het ergste.

Wat erger is, is dat de personages zo saai en routinematig zijn uitgewerkt en dat zelfs acteurs als Cage en Moore er weinig mee kunnen. Vooral Moore moet de domste zinnen uitspreken. En wie dacht dat Cage en Biel een goed duo zouden vormen, was waarschijnlijk dronken tijdens audities (of verblindt door de prachtige Biel en het haar van Cage). Pluspunt is dat de film een korte speelduur heeft en veel vaart. Dat gelukkig wel.

"De film was voorspelbaar."
-Pico

De eerste helft van deze film was sterker dan de tweede. De scène in het casino, waar hij precies weet te ontsnappen, was erg goed en veelbelovend, maar daarna zakt de film weg. Er is een aantal vraagtekens waar je maar geen antwoord op krijgt. Ten eerste is het ons vrij onduidelijk waarom hij er zo enorm op tegen is om de FBI te helpen. Ja, er is dat hele verhaal van "vroeger waren ze niet aardig", maar dat is allemaal wat kort door de bocht. Daarnaast gedraagt de FBI zich ook als een stel idioten in hun zoektocht naar hem. Het is totaal overdreven en nergens voor nodig.

Ook was het einde nogal gehaast en vaag ineens. Open eindes zijn prima, als je daarna ook daadwerkelijk meerdere opties hebt om over na te denken en verder over te filosoferen. Dit einde was echter al vrij duidelijk, maar het was meer bevredigend geweest als het einde ook in beeld was gekomen. Als je dan toch een zoetsappige Hollywoodfilm maakt, trek dat door in het einde. Ze moeten niet doen alsof het een moeilijke en psychisch complexe film is: het is een vermakelijk verhaal, maar daar stopt het ook.

avatar van pierre18
BeetJe flauwe film. Je zit te kijken en denkt soms wat is dit nu allemaal voor onzin. Vermoedelijk door het wisselend acteren van een ieder. Briel speelt goed. Cage weer vlak maar niet verkeerd. Maar de gijzelaars zijn complete bordkartonnen figuren zonder enige emoties. Daarnaast zijn de special effects onder de maat. Tamahori scoorde bij Die Another Day hiermee al niet hoog, maar die film was zelfs nog enkele jaartjes eerder.
Grappig gegeven, af en toe aardige scenes maar over t algemeen zeer voorspelbaar. Tot slot; ik vind t altijd een beetje raar als een vent van 45 op een vrouw van 25 valt, en andersom.

avatar van martijn011
Wat een gigantische onzin deze film. Het concept is misschien best leuk, maar de uitwerking is een regelrechte ramp. De film kent geen enkel hoogtepunt of een scene die je lang bij zal blijven. Het is allemaal binnen anderhalf uur gepropt, een romance wat nergens over gaat, een stelletje schurken die nog dommer zijn dan de Zware Jongens uit de Donald Duck en een vreselijke cast.

Nicolas Cage acteert voor de zoveelste keer als een plastic pop, Jessica Biel doet het niet veel beter en de rol van Julianne Moore is een smet op haar cv.
Het enige wat de film red van de totale ondergang is dat er veel vaart in de film zit, de film kent van begin tot eind een hoog tempo.
Verder is het allemaal tien keer niks.
Ruime onvoldoende.