• 15.803 nieuwsartikelen
  • 178.306 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.091 gebruikers
  • 9.376.931 stemmen
Avatar
 
banner banner

Blood Diamond (2006)

Drama / Thriller | 143 minuten
3,96 7.144 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 143 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Edward Zwick

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Jennifer Connelly en Djimon Hounsou

IMDb beoordeling: 8,0 (621.121)

Gesproken taal: Afrikaans en Engels

Releasedatum: 25 januari 2007

Plot Blood Diamond

"It will cost you everything."

In het jaar 1999 is Sierra Leone verwikkeld in een gewelddadige burgeroorlog. Danny Archer is een smokkelaar die gespecialiseerd is in het verkopen van zogenaamde "bloeddiamanten", waarmee de rebellen gefinancierd werden. Zijn leven krijgt een wending wanneer hij in aanraking komt met een visser wiens zoon gevangen is genomen door de rebellen en is opgeleid tot kindsoldaat.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Solomon Vandy

Colonel Coetzee

Cordell Brown

Jassie Vandy

N'Yanda Vandy

Captain Poison

Benjamin Kapanay

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8851 stemmen

JvdL schreef:

(quote)

Hij heeft nog steeds het kindergezichtje van de titanic, met of zonder baard. En dan zie je dat te veel probeert om stoer te doen terwijl hij dat niet kan spelen en dat zie je

Zo'n lieverdje is Di Caprio anders niet.


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

Er werden al zoveel films daarover gemaakt. Bijna iedereen zit maar te wijzen naar de diamantenindustrie terwijl selchts 1% van de diamanthandel wereldwijd uit bloeddiamanten bestaat.


avatar van suerte

suerte

  • 77 berichten
  • 160 stemmen

jasha schreef:

Er werden al zoveel films daarover gemaakt. Bijna iedereen zit maar te wijzen naar de diamantenindustrie terwijl selchts 1% van de diamanthandel wereldwijd uit bloeddiamanten bestaat.

ik zou de feiten er nog eens op nalezen als 'k jou was, en ik kan zo geen enkele andere film bedenken over de diamanthandel/smokkel/bloeddiamanten vanuit Afrika bekeken, en als laatste, valt het toch ook wel mee met hoe iedereen maar zit te wijzen ? Heb er iig niet zoveel van gemerkt


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

suerte schreef:

(quote)

ik zou de feiten er nog eens op nalezen als 'k jou was

Stond vandaag in "Gazet van Antwerpen", "de Tijd" en "de Nieuwe Gazet.

ik kan zo geen enkele andere film bedenken over de diamanthandel/smokkel/bloeddiamanten vanuit Afrika bekeken

Minstens in twee Bond Films en Lord of war (en ik heb niet eens tien seconden moeten nadenken.

en als laatste, valt het toch ook wel mee met hoe iedereen maar zit te wijzen ? Heb er iig niet zoveel van gemerkt

Had je die heisa wereldwijd moeten zien toen een Indische diamanthandelaar in Antwerpen stierf tijdens een huiszoeking.


avatar van suerte

suerte

  • 77 berichten
  • 160 stemmen

jasha schreef:

Stond vandaag in "Gazet van Antwerpen", "de Tijd" en "de Nieuwe Gazet.

Je hebt gelijk ,de film zal inderdaad wel zwaar overdreven zijn, die bloeddiamanten, eigenlijk helemaal niet zo erg

jasha schreef:

Minstens in twee Bond Films en Lord of war (en ik heb niet eens tien seconden moeten nadenken.

Dus je hebt nog geen tien seconden nagedacht, en je hebt wel drie films kunnen bedenken (waarvan wel 1 bij titel) waar het onderwerp op de achtergrond belicht wordt en geenszins een rode draad/thema in de film is, applaus

jasha schreef:

Had je die heisa wereldwijd moeten zien toen een Indische diamanthandelaar in Antwerpen stierf tijdens een huiszoeking.

Vind je het heel raar? Maar ondertussen hoor ik er nu niemand over en kan ik al helemaal niet zeggen dat mensen continu "aan het wijzen" zijn (en al zouden ze dat wel doen, zou dat dan onterecht zijn?)


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

Antwerpen is de wereldstad van de diamant; 60% van de diamanthandel wordt in één stad gedaan. Indien je in België woonde (of new-york, bumbay, tel aviv, dubai (want daar stond het ook in de kranten)) had je geweten wat ik daarmee bedoelde.


avatar van suerte

suerte

  • 77 berichten
  • 160 stemmen

Dat staat toch los van de film als film op zich?


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

Grotendeels heb je gelijk, maar zo een film kan een slechte naam geven aan de diamantsector, terwijl dat het al bij al nog goed meevalt.


avatar van suerte

suerte

  • 77 berichten
  • 160 stemmen

jasha schreef:

Grotendeels heb je gelijk, maar zo een film kan een slechte naam geven aan de diamantsector, terwijl dat het al bij al nog goed meevalt.

De diamantsector op zich misschien, maar het effect op verschillende Afrikaanse landen is veel groter dan mensen denken. Het is natuurlijk niet zo dat half Afrika doodgaat vanwege bloeddiamanten, maar het is een van de vele dingen waar de Westerse wereld zich bewust mee bezighoudt (of in dit geval voor deen groot deel ook "heeft gehouden" ) terwijl ze weet dat het enorm ingrijpende gevolgen heeft voor 3e wereld landen.

Kortom: kapitalisme

dan zou je bijna kunnen zeggen dat de diamantsector nog een leuke manier is om het onderwerp te behandelen

En daarnaast, er worden jaarlijks tientallen films gemaakt die op de een of andere manier een negatieve invloed zouden kunnen uitoefenen op iets terwijl dat niet perse nodig hoeft te zijn, betekent niet dat die films daarom minder zijn/niet gemaakt moeten worden


avatar van Quatro

Quatro

  • 115 berichten
  • 511 stemmen

dit prentje was een beetje over de top. Alles lag er net te dik bovenop, teveel drama, teveel dooien, teveel alles....

Als je een punt wil maken met je film laat dan dat zoetsappige hollywood einde eruit.. echt zonde.

tip voor Afrikagangers:"zorg er altijd voor dat je een telefoonnummer van een journaliste hebt, kan die altijd nog een gevechtshelicopter regelen als je bijna dood gaat (als je dat wil uiteraard) pffff....


avatar van suerte

suerte

  • 77 berichten
  • 160 stemmen

Quatro schreef:

tip voor Afrikagangers:"zorg er altijd voor dat je een telefoonnummer van een journaliste hebt, kan die altijd nog een gevechtshelicopter regelen als je bijna dood gaat (als je dat wil uiteraard) pffff....

Ehm... zij had toen nog helemaal niet door dat hij daar lag dood te gaan en wilde gewoon naar hem toe komen, toch niet zo raar om dan te vragen "waar ben je?" En ze is toch ook niet gekomen met d'r mooie gevechtshelicopter ?

En wat had je dan geen hollywoodeinde gevonden, als meneer niet was doodgegaan en ze samen waren gekomen uiteindelijk had je over het einde gezeken, als de afrikaan what's his name, solomon, niet naar europa was gekomen maar met zn familie in afrika was gebleven gelukkig, had je ook over het einde gezeken...
Was had er volgens jou moeten gebeuren wil je niet over het einde gaan zeuren, had er een UFO op de berg moeten landen die op dat moment met een kernraket genocide zou plegen ofzo als verrassingselement?


avatar van Filmi Corleone™

Filmi Corleone™

  • 286 berichten
  • 291 stemmen

Quatro schreef:
dit prentje was een beetje over de top. Alles lag er net te dik bovenop, teveel drama, teveel dooien, teveel alles....

Als je een punt wil maken met je film laat dan dat zoetsappige hollywood einde eruit.. echt zonde.

tip voor Afrikagangers:"zorg er altijd voor dat je een telefoonnummer van een journaliste hebt, kan die altijd nog een gevechtshelicopter regelen als je bijna dood gaat (als je dat wil uiteraard) pffff....

Over een 'over de top' prentje gesproken, teveel drama... alles lag er te dik boven op etc...

je gaf babel een 5.0 ? Een typisch over de top prentje met teveel drama en alles lag er dik boven op


avatar van Santino Corleone

Santino Corleone

  • 251 berichten
  • 473 stemmen

Deze film heeft gewoon alles wat een film moet hebben. Spanning, drama, actie, goeie muziek en nog veel meer..! Di Caprio en Djimon Hounsou spelen groots ook Connelly speelt goed.. Blood Diamond gaat zeker naam maken in de komende periode..

5*


avatar van Gwendoline

Gwendoline

  • 90 berichten
  • 447 stemmen

JvdL schreef:

(quote)

Hij heeft nog steeds het kindergezichtje van de titanic, met of zonder baard. En dan zie je dat te veel probeert om stoer te doen terwijl hij dat niet kan spelen en dat zie je

I don't agree. Vond het in het begin van zijn films ook moeilijk om verder te kijken dan de Titanic, maar het is een briljante acteur en dat heeft hij oa met deze film bewezen. Ja kan beter deze film een hoog cijfer geven dan Saw III een 4,5 hahahaha....


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

suerte schreef:

(quote)

En daarnaast, er worden jaarlijks tientallen films gemaakt die op de een of andere manier een negatieve invloed zouden kunnen uitoefenen op iets terwijl dat niet perse nodig hoeft te zijn, betekent niet dat die films daarom minder zijn/niet gemaakt moeten worden

Dat is natuurlijk waar. Moet hem misschien wel eens zien


avatar van Firecow

Firecow

  • 7 berichten
  • 8 stemmen

Hey Wolfmanrene. Bekritiseer eens waarom je hem een 1.0 geeft.... Heb je de film überhaupt wel gezien ??


avatar van Quatro

Quatro

  • 115 berichten
  • 511 stemmen

suerte schreef:
(quote)

Ehm... zij had toen nog helemaal niet door dat hij daar lag dood te gaan en wilde gewoon naar hem toe komen, toch niet zo raar om dan te vragen "waar ben je?" En ze is toch ook niet gekomen met d'r mooie gevechtshelicopter ?

En wat had je dan geen hollywoodeinde gevonden, als meneer niet was doodgegaan en ze samen waren gekomen uiteindelijk had je over het einde gezeken, als de afrikaan what's his name, solomon, niet naar europa was gekomen maar met zn familie in afrika was gebleven gelukkig, had je ook over het einde gezeken...
Was had er volgens jou moeten gebeuren wil je niet over het einde gaan zeuren, had er een UFO op de berg moeten landen die op dat moment met een kernraket genocide zou plegen ofzo als verrassingselement?


het hollywoodeinde zat em wat mij betreft in het verhaal van solomon die zijn zoontje weer vindt, die nét niet genoeg gehersenspoeld is om niet weer terug te kunnen veranderen...een vluchtelingenkamp van een miljoen mensen..en kijk eens wie daar komen aanlopen...en dan worden ze op het eind nog ff afgezet met een privé vliegtuig...duzzzz......tikkie independence day?


avatar van arkadi

arkadi

  • 1029 berichten
  • 0 stemmen

Het naargeestige idee wat je van sommige Afrikaanse landen hebt wordt hier verwezenlijkt. In hoeverre dat dat allemaal echte waarheid is ga ik me dan wel afvragen door deze film maar misschien kan je het zien dat het in het echte leven ws nog allemaal veel erger is.

Dat was dan ook mijn enige minpunt van de film de emoties rijmde mijns inziens niet met de keiharde realiteit die er werd neergezet. Toch kon het me niet echt storen behalve vanaf het moment dat Leo gaat bellen met Jennifer.

Al met al blij dat er zulke film in Amerika nog worden gemaakt. De film heeft me wel meer dan 2 uur de allerdaagse buitenwereld doen vergeten.

Daarbij is mijn waardering voor Leonardo di caprio alleen maar weer gestegen. Vind het een veel betere prestatie dan die van Hounsou hoewel die ook een goede prestatie heeft neergezet.


avatar van janhero

janhero

  • 255 berichten
  • 315 stemmen

jasha schreef:

Grotendeels heb je gelijk, maar zo een film kan een slechte naam geven aan de diamantsector, terwijl dat het al bij al nog goed meevalt.

Tjonge jonge. En jij geloofd dat echt?

Er is, op de drugwereld na, geen geslotener wereld dan de diamandwereld. Deze is in handen van een paar mensen en die bepalen. Het enige waar ze zich druk over maken is dat ze er aan kunnen verdienen en het maakt (uiteindelijk) niet uit hoe ze aan de diamanten komen.


avatar van suerte

suerte

  • 77 berichten
  • 160 stemmen

Quatro schreef:
(quote)


het hollywoodeinde zat em wat mij betreft in het verhaal van solomon die zijn zoontje weer vindt, die nét niet genoeg gehersenspoeld is om niet weer terug te kunnen veranderen...een vluchtelingenkamp van een miljoen mensen..en kijk eens wie daar komen aanlopen...en dan worden ze op het eind nog ff afgezet met een privé vliegtuig...duzzzz......tikkie independence day?


De strekking van het verhaal is voor zover ik heb meegekregen eerder een paar weken hoogstens dan een paar maanden, dus zo raar vind ik het niet dat zijn zoontje nog niet helemaal doorgedraaid is, dat vluchtelingenkamp... duh, ze waren toch opgehaald door die wachter of whoever dat was, ze wisten al dat ze daar zaten En als een diamant je meer dan 20 miljoen euro waard is en je wil 'm hebben ga je lijkt me toch echt niet een passagiersvliegtuig regelen voor de bijkomende kosten --> een gezin uit Afrika, dan had het nog langer geduurd voordat ie de diamant in handen had gehad

Maar goed, ieder z'n ding, ik word soms een beetje moe van die mensen die altijd maar weer lopen te zeiken over het einde als een film "goed" afloopt


avatar van Filmi Corleone™

Filmi Corleone™

  • 286 berichten
  • 291 stemmen

Quatro schreef:
het hollywoodeinde zat em wat mij betreft in het verhaal van solomon die zijn zoontje weer vindt, die nét niet genoeg gehersenspoeld is om niet weer terug te kunnen veranderen...een vluchtelingenkamp van een miljoen mensen..en kijk eens wie daar komen aanlopen...en dan worden ze op het eind nog ff afgezet met een privé vliegtuig...duzzzz......tikkie independence day?



Oh my dayz lol .. Het zoontje was slechts een paar week gehersenspoeld. En ze wisten dat ze in dat vluchtelingenkamp zaten. Dus ze kwamen ze zoiezo wel tegen lol. En wat is er mis met het prive vliegtuig ?

Ik snap echt helemaal niente nada noppes van je argumenten.


avatar van mcf1

mcf1

  • 3 berichten
  • 63 stemmen

janhero schreef:

(quote)

Tjonge jonge. En jij geloofd dat echt?

Er is, op de drugwereld na, geen geslotener wereld dan de diamandwereld. Deze is in handen van een paar mensen en die bepalen. Het enige waar ze zich druk over maken is dat ze er aan kunnen verdienen en het maakt (uiteindelijk) niet uit hoe ze aan de diamanten komen.

vind het ook altijd raar om over percentages te spreken als het illegaal is. Als men precies zou weten hoeveel diamanten er illegaal over de wereld verspreid worden, dan kunnen ze er toch actie tegen ondernemen. Maar nee ze schatten dat het slechts 1 % is..denk eerder het een mooi gladpraterij artikel is van de diamanten industrie waar jasha zich op verkijkt. Tevens vind ik de film klasse!


avatar van HoTCr3WTeam

HoTCr3WTeam

  • 10 berichten
  • 10 stemmen

Klasse Film !! meer hoef IK er niet over te zeggen!!

4,5 * van mij.


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

janhero schreef:

(quote)

Tjonge jonge. En jij geloofd dat echt?

Er is, op de drugwereld na, geen geslotener wereld dan de diamandwereld. Deze is in handen van een paar mensen.

Ah se, een kenner uit Arnem . Wat weet je in godsnaam wat betreft diamant? Ooit in deze sector gewerkt (neen dus). In Antwerpen alleen zijn er een 50 tal grote bedrijven (dus geen winkeltjes dat je aan het Centraal Station kunt vinden) die in totaal 21000 mensen tewerkstellen.

Vergeet ook niet dat alle industriën slechts door een paar mensen worden geleid.


avatar van Uier

Uier

  • 2006 berichten
  • 3749 stemmen

IJzersterke meeslepende film, met een geweldig acterende Hounsou. Ook Di Capri doet het erg goed en Connelly is prima voor het netvlies.

Genoeg afwisselende actie, gecombineerd met een sterk script en een genot voor het oog.

4.5*


avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

  • 20220 berichten
  • 2365 stemmen

Het gemiddelde zweeft naar een ontastbare hoogte. Niet normaal.

Snel kijken deze film!


avatar van the analist

the analist

  • 12 berichten
  • 6 stemmen

prachtige film, mooie beelden....zeker de moeiet waard. Leo acteerd uitermate goed!!


avatar van Filmi Corleone™

Filmi Corleone™

  • 286 berichten
  • 291 stemmen

Nicolage Rico schreef:

Het gemiddelde zweeft naar een ontastbare hoogte. Niet normaal.

Snel kijken deze film!

nr. 1 in de top 100 recent

nr. 1 in de toplijst van Verenigde Staten

nr. 1 in de avontuur toplijst

nr. 1 in de thriller toplijst

nr. 1 in de toplijst van de jaren '00

nr. 1 in de toplijst van 2006

hehe ^_^


avatar van Juniahiah

Juniahiah

  • 29 berichten
  • 83 stemmen

Ik ga m vanavond maar ff bekijken


avatar van h-ydr

h-ydr

  • 2 berichten
  • 19 stemmen

heb hem gezien zeker goeie film aanrader