- Home
- Films
- Forbidden Planet
- Filtered
Forbidden Planet (1956)
Genre: Sciencefiction
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titel: Verboden Planeet
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Fred M. Wilcox
Met onder meer: Walter Pidgeon, Anne Francis en Leslie Nielsen
IMDb beoordeling: 7,5 (52.986)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Forbidden Planet
"Earthmen on a fabulous, peril-journey into outer space!"
Een expeditie gaat naar een afgelegen planeet, waar zij ontdekken dat de kolonie bedreigd werd door een monster, en slechts twee mensen het overleefd hebben, die angstvallig proberen een geheim te bewaren.
Externe links
Acteurs en actrices
Dr. Edward Morbius
Altaira Morbius
Commander John J. Adams
Lt. 'Doc' Ostrow
Lt. Jerry Farman
Stemrol of Robby the Robot
Cookie
Chief Engineer Quinn
Bosun
Crewman Grey
Video's en trailers
Reviews & comments
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Inderdaad een lekker filmpje dit. Ont-zet-tend gedateerd, dat wel, maar heerlijk nostalisch en met lollige muziek. Prima decors en leuke special-effects, maar toch vooral voor de liefhebbers van ouwbakken sci-fi.
3.5 sterren
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Dit is de eerste serieuze sf-film die zijn tijd ver vooruit was én een enorme invloed heeft uitgeoefend. Toeschouwers vergaapten zich in de jaren vijftig aan de speciale effecten. Nu bekoort ons vooral de absurde fantasie. Het basisgegeven is - verrassend genoeg - ontleend aan een toneelstuk van Wiliam Shakespeare. Let ook op de nog piepjonge Leslie Nielsen, die later wereldberoemd werd als Frank Drebin in de Naked Gun-films...
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Ietwat teleurstellende SF-klassieker. De idyllische wereld die wordt gecreëerd ziet er aanvankelijk prachtig uit, maar de focus ligt te veel op de psychologische invloeden van zo’n nieuwe wereld, dan wel op de pracht van deze betoverende planeet. De schaarse panorama’s maken nog wel wat goed, maar het overgrote deel van de beelden zijn ondergedompeld in fletse kleuren. Wel indrukwekkend zijn de settings die gigantische afmetingen suggereren. Het onderliggende psychologieverhaaltje is niet persé slecht, maar films als War of the Worlds of The Day The Earth Stood Still brengen toch boeiendere materie op dat vlak.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3630 stemmen
Die soundeffects
Weer een klassieke jaren 50tig sci-fi film. En zeker de beste die ik tot nu toe gezien heb. De effecten zijn best gaaf, dat monster dat waar we onlangs ook een stukje van zagen bij de MovieMeter contest was cool. Die voetstappen in het zand, nice!
Verhaaltje duurt verder iets te lang en het blijft allemaal net iets te melig om het een ruime voldoende te geven. Maar ik heb een extreme zwak voor dit soort jaren 50tig sci-fi en als je dat ook hebt is dit toch wel een must.
3 goede sterren. En Robby the Robot
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Bliepjes-SF! Altijd lachen natuurlijk! Voor het eerst werd de synthesizer gebruikt en dat gebeurt in Forbidden Planet zeker niet onverdienstelijk. De sidekick-robot in deze verder ietwat gedateerde film was natuurlijk een geniale vondst.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
In de herziening voor de derde keer!!!
Eens in de zoveel jaar keer ik weer even terug naar Altair en Robby de robot.
Kijk op de DVD ook even naar de trailer.
De gele introductieletters zijn bijna één op één overgenomen voor Star Wars.
Qua film lijkt dit meer een voorloper van Star Trek.
Behoorlijke intellectuele SF en met als nieuwigheid electronic geluiden op de soundtrack.
Wonderschone decors en een onverslaanbare vijand tegen het eind.
Wederom een Utopia dat het uiteindelijk toch niet blijkt te zijn, maar laat jezelf tenminste even in die waan.
Meesterwerk!
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Redelijke science-fiction-film waarin een man en zijn dochter alleen op een vreemde planeet leven. Ongetwijfeld een invloedrijke film voor vele andere sci-fi films, maar de leeftijd speelt de film toch parten. De special effects en de decors zijn behoorlijk knullig en de geluidseffecten met de constante bliepjes werken eerder op de lachspieren. Gelukkig blijft het verhaal nog wel overeind, ondanks dat het soms wat traag is allemaal.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De Freudiaanse verklaringen die gebruikt worden in deze film zijn wat veroudert en ik heb persoonlijk niet heel veel met droge, technische dialogen, maar buiten dat om valt er nog veel te genieten van Forbidden Planet, die net als tijdsgenoot Invasion of the Body Snatchers nog genoeg te bieden heeft voor deze tijd. Het verhaal dat de kern vormt is nog altijd intrigerend en spannend, mede door de goede manier waarop de onthulling van het monster opgebouwd wordt (de onzichtbare aanwezighied, de voetstappen, het silhouet in de electriciteit) en de leuke manier waarop het idee gebracht wordt dat alle moderne technieken en intelligentie bepaalde oerdriften niet kunnen uitroeien. Het werkt wonderwel. De film was met de manier waarop science-fiction voor filosofische ideeën gebruikt wordt duidelijk zijn tijd ver vooruit, het gaat toch een stap verder dan Metropolis, War of the Worlds en zelfs Invasion of the Body Snatchers. Als avonturenfilm staat het ook gewoon als een huis.
Daarnaast is er natuurlijk het uiterlijk dat nogal vaak nagedaan wordt, waarbij de kale, kleurrijke landschapen nogal eens teruggekeerd zijn op albumhoezen van de jaren '70 en '80. Het heeft wel iets en ik vind matte paintings vaak erg mooi in films, ondanks dat ze duidelijk nep zijn. Het meest opvallende aan de hele film vond ik nog wel de elektronische soundtrack. Nognooit schreef hier in een eerdere reactie dat het standaard old school is, maar het tegendeel is waar. Elektronische muziek was nog zeer avantgardistisch op dat moment en nog niet gebruikt in films. Het was een erg gewaagde keuze van de producent van de film om het te gebruiken voor ondersteuning hier en de muziekcomponistenvakbond walgde ervan en stonden niet toe dat de makers van de elektronische muziek als componisten (Louis en Bebe Barron) op de credits verschenen. In plaats daarvan worden ze als makers van 'electronic tonaliteies'. Ik vond de dreunende soundtrack voor minstens de helft van de sfeer zorgen en het was duidelijk het meest moderne element aan Forbidden Planet. Sterker nog, ik moest veel denken aan Trent Reznors score voor The Social Network. Als je bedenkt dat Reznors muziek voor die film vaak als vernieuwend of in ieder geval origineel wordt genoemd, hoe vooruitstrevend waren de Barrons dan wel niet.
Oh, en er is nog Robby the Robot. Steelt natuurlijk regelmatig de show, verscheen nog in verscheidene films en heeft zelfs zijn eigen IMDB-pagina (als acteur, niet als personage!: Robby the Robot - IMDb. Let vooral op het forumgedeelte waar een discussie is ontstaan over de seksuele geaardheid van Robby. Hilarisch.
4*
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Vandaag nog eens bekeken en ik moet zeggen dat het gewoon een aardige sciencefictionfilm blijft. Het verhaal is zeer goed gevonden en de uitvoering was ondanks dat de film uit de jaren 50 komt gewoon goed (moet voor die tijd echt een revolutionaire film zijn geweest). De beelden zagen er overigens ook best fraai uit (nu natuurlijk gedateerd). Dat geldt eigenlijk ook voor Anne Francis die steeds zeer gewaagd rondloopt in de film. De film is ook boeiend en de cast doet het gewoon goed en Robby the Robot is gewoon geweldig en zorgt ook voor enige humor.
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
Ik weet het niet maar iets in me zegt dat dit soort films het bij mij altijd wel goed doen. Vroegah toen alles betah was. En dat terwijl ik niet uit die tijd ben. Hij was toevallig een keer op tv en dan pakken dit soort films mij wel. Pers. zou ik deze film niet zo snel gedownload hebben.
Een jaren 50 film die ik vooral leuk vond om te zien hoe ze vroeger naar de toekomst/nu kijken. Het acteren was goed voor die tijd. Het verhaal was goed voor die tijd en de special effects waren goed voor die tijd. Goed voor die tijd en zwaar achterhaald voor het onze, maar als je je daaraan niet stoort dan zou ik deze film zeker bekijken.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
And introducing Robby the Robot
Forbidden Planet was een film die ik al lang eens wou zien. Ik had hem vroeger al een tijd op de decoder staan maar doordat TCM opeens niet meer in ons digitale televisiepakket zat, kon ik de film ook niet meer afspelen. Toen uit principe TCM een tijd niet meer gekocht maar overlaatst toch bezweken omdat ze er soms echt wel degelijke films spelen. Toen de film terug opnieuw opgenomen en er gisteravond eindelijk eens tijd voor kunnen maken.
Sowieso is de poster van de film al één van de mooiste die ik ooit al heb gezien. De sfeer spat er echt van af en ik hoopte dat de film hetzelfde effect ging geven maar op dat gebied valt het wel wat tegen. Visueel is dit natuurlijk erg aantrekkelijk. Ondertussen al 55 jaar oud maar op gebied van design in die tijd onovertroffen. Zelfs nu kan de film nog meedingen met de klassieke sci-fi. Het meest geslaagd van al vond ik eigenlijk nog de contouren van het monster wanneer ze het beschieten met die laserstralen. Erg eenvoudig maar enorm doeltreffend en tegelijkertijd het visuele hoogtepunt. Qua verhaal is dit natuurlijk wel een tikkeltje verouderd, nogal logisch want er zijn maar weinig titels die zoveel jaar na dato nog altijd even tijdloos aanvoelt. Daar komt dan ook nog eens bij dat het science fiction genre een genre is waar dit het minst voorkomt doordat de toekomstvisie soms redelijk lachwekkend overkomt na verloop van ettelijke jaren. Soit, met een verhaal van Shakespeare als basis en nog eens overgoten met een Freudiaans sausje is Forbidden Planet een redelijk trage film geworden. De hele filosofische insteek boeit me niet zo enorm hard en de film komt dan ook bij vlagen iets te traag over. Ook heel de verplichte romance had voor mij niet gehoeven, vooral omdat Adams en Alta echt niets chemie met elkaar hebben. Dan was ze beter af Farman (of die andere luitenant/dokter, ik slaag de namen door elkaar precies).
Wel erg fijn om Leslie Nielsen hierin te zien. Net zoals velen ken ik hem alleen maar van zijn latere grijsharige rollen zoals in Naked Gun of de latere Scary Movie reeks. In die films is hij de eeuwige droogkloot en het is dan ook interessant om te zien dat hij blijkbaar ook wel een klassieke rol aankon. Hij speelt Adams overtuigend en ergens is het jammer dat hij nooit voort is gegaan in deze richting. Langs de andere kant hadden we dan natuurlijk geen leuke rollen zoals Frank Drebin gehad. Walter Pidgeon is trouwens ook een echte meerwaarde aan de film als de mad scientist, Morbius. Waar de scènes tussen Leslie Nielsen en Anne Francis (Alta) niet geslaagd zijn, komt het hier veel beter tot zijn recht. Het is natuurlijk een andere soort relatie maar toch, hun scènes samen zijn veel interessanter dan die met Francis. Die komt trouwens sowieso al verouderd over. In de jaren '50 moet dit wel voor wat opschudding hebben gezorgd maar nu heeft het natuurlijk weinig effect. Ook nog een woordje over de geweldige muziek trouwens. De elektronische biepjes zijn nu niet echt mijn ding maar hier wekt het wel een leuk sfeertje op.
Degelijke film maar niet meer dan dat. Het is leuk om Leslie Nielsen in zijn jonge jaren te zien en ook Walter Pidgeon is overtuigend maar de filosofische insteek van het verhaal is iets te verouderd. Daar staan gelukkig wel het mooie design en een paar leuke vondsten tegenover.
3.5*
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Als het niet schattig is, dan wordt het al snel knullig. Wat betreft het laatste is deep space niet het mooiste plaatje, vallen wat achtergrondjes in negatieve zin op en is het gedoe rondom het meisje niet bepaald sprankelend. Het robotje had je wieltjes gegund, toch heeft ie een leuk en interessant rolletje te pakken en is het verder ook wel een aardige zit.
Zeker vanaf het moment dat het onzichtbare gevaar zich via voetstappen en een aardige camerabeweging aandient. Het monster is lachen en die gigantische Krell installatie ziet er best indrukwekkend uit. Verhaaltje is ook nog goed te doen, alleen wel jammer dat de finale een beetje ontregeld wordt door het wel heel nadrukkelijk oplepelen van hoe en wat.
JTV-kijker
-
- 1062 berichten
- 1900 stemmen
Ik had deze film gedownload omdat ik graag films van Leslie Nielsen bekijk. Iedereen kent hem tegenwoordig vooral als een maffe acteur en ik was benieuwd omdat hij hierin een serieuze rol speelde. Ik moet zeggen dat ik een beetje teleurgesteld was in zijn rol. Hij speelt nogal saai en statisch. Walter Pidgeon speelt wel een goede rol als Morbius. Anne Francis vind ik persoonlijk een overbodige rol. Zij is louter toegevoegd voor haar sexy uiterlijk en heeft (buiten misschien het einde) een weinig betekenisvolle rol.
Over de film zelf ben ik best tevreden. Ik had heel lage verwachtingen van een science-fiction film uit 1956 en desondanks zijn de special effecten en het verhaal beter dan ik had verwacht. Uiteraard zijn de decors, de special effects en vooral de geluidseffecten ronduit belachelijk gedateerd anno 2013, maar ik vermoed dat ze in 1956 vernieuwd waren. Langs de andere kant is het leuk om te observeren wat voor de mensen van die tijd science fiction is. Vooral de verbazing van de militairen als ze een robot zien (in het jaar 2200 vond ik best grappig ).
Ik vond de film zeker de moeite waard om eens te bekijken, maar ik kan begrijpen dat veel mensen deze film gedateerd vinden omdat er weinig actie in voorkomt. Desondanks vond ik het een boeiend kijkstuk en gelukkig is de speelduur niet te lang.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Een erg goede sciencefiction film uit de vijftiger jaren, die ondanks het feit dat die bijna 60 jaar oud is, nog steeds prima meekan door het intelligente concept, het boeiende verhaal en de interessante ontknoping.
Ik houd wel van die films, waarbij er een mysterie is dat langzaam maar zeker ontrafelt wordt. Dat is hier het geval en vooral de manier waarop het gedaan wordt, brengt toch nog een zekere vorm van spanning met zich mee. De setting is erg mooi. Af en toe kun je duidelijk zien dat het decors zijn, maar het heeft wel zijn charme, evenals die wapens met laserstralen.
Maar vooral het idee en het uiteindelijke verhaal zelf is goed en interessant en kent maar nauwelijks zwakheden. Ik vond het geloofwaardig en sterk in elkaar zitten. Het acteerwerk van de bemanning is wel wat houterig moet ik zeggen. Walter Pidgeon is wel sterk als wetenschapper, maar Robby the Robot steelt hier echt de show. Ik kende zijn naam wel, maar heb nooit geweten dat die uit deze film kwam. Zo ontdek je nog eens wat.
Ik heb best wel een aantal sciencefiction films gezien uit je jaren vijftig, maar dit is wel de beste. Erg leuk gemaakt en ik heb me geen seconde verveeld.
4,0*
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Dit is geen 2001 (1968) of Solyaris (1972) maar met een beetje goede wil kan ik er 3* van maken. Vond het vrijwel de hele tijd best boeiend en interessant, tot de cliché ontknoping dat ook nog aardig voorspelbaar was. De regie kiest dan voor het indruk maken met special effects, en zoiets gaat natuurlijk niet lang mee. Het verhaal met de mooie dochter was leuk bedacht en kwam wel als een aangename verrassing. Aardig om het een keertje gezien te hebben.
Wataru
-
- 279 berichten
- 659 stemmen
Morbius: Guilty! Guilty! My evil self is at that door, and I have no power to stop it!
Ostrow: Anywhere in the galaxy this is a nightmare.
Ostrow: Monsters, John. Monsters from the Id.
Morbius: I'm not a monster, you...
Adams: We're all part monsters in our subconscious, so we have laws and religion!
Wat gebeurd er als je de macht van een god hebt en je vijanden aan je genade zijn overgeleverd? Wat gebeurd er als je enorme almacht gepaard gaat met een net zo groot ego? En wat als dat ego zich bedreigt voelt?
Forbidden Planet is een science-fiction film uit 1956 gebaseerd op Shakespeare’s ‘The Tempest’, en geregisseerd door Fred Wilcox, een naar mijn mening onderschatte regisseur die vooral bekend is van Lassie Come Home (1943) en The Secret Garden (1948). Waar in The Tempest een machtig tovenaar speelt met de macht van een god, is zijn plaats hier ingenomen door Dr. Morbius (Walter Pidgeon) een groot geleerde die de machtige kennis van een ten ondergegaan ras heeft ontcijferd en deze kennis slechts mondjesmaat wil delen. Forbidden Planet stelt de klassieke vraag of de mensheid de kennis van een hogere macht mag hebben. Het antwoord van Forbidden Planet luidt dat dit niet het geval is omdat de mensheid (Dr. Morbius) niet in staat is zijn machtswellust, lust en arrogantie, of om preciezer te zijn, zijn freudiaanse monsters van het id onder controle te houden, net als de Krell vóór hen.
Het antwoord van Forbidden Planet moet gezien worden in de context van de jaren vijftig. De Krell stonden op het punt om via een fantastische machine een beschaving zonder instrumenten te creëren maar gooide daarbij onbedoeld de deur open voor hun eigen monsters van het id. De gigantische machine van de Krell is niets anders dan een allegorie voor de atoombom die sinds 1945 als een zwaard van Damocles boven elk conflict hing en waarmee de mensheid (net als de Krell) uitgeroeid zou kunnen worden als arrogantie en machtswellust (zoals bij dr. Morbius en de Krell) niet in de hand werden gehouden.
Een ander element in Forbidden Planet is de verhouding die zich ontwikkelt tussen Commander Adam (Leslie Nielsen) en Altaira (Ann Francis). Altaira doorloopt als het ware een korte verandering van een wijze onschuldige tot vrouw die andere gevoelens voor een man ontwikkeld. Dit is een essentieel onderdeel van de film want het is immers de liefde die Altaira voor Adam gaat voelen die veroorzaakt dat ze geestelijk volwassen wordt en andere gevoelens gaat ontwikkelen zodat haar vriend de tijger haar niet meer herkend en Mobius onbewust zijn Id-monster loslaat met alle gevolgen van dien. Met recht kan hier gezegd worden dat het romantische element in deze film niet overbodig is, maar juist de kern van het verhaal is.
De bovengenoemde elementen zorgen ervoor dat Forbidden Planet een sterke verhaallijn heeft, maar belangrijker nog, Morbius arrogantie van de macht en de relatie tussen Adam en Altaira zorgen ervoor dat Forbidden Planet een tijdloze film is geworden. Deze elementen zouden op zich genoeg zijn om Forbidden Planet te dragen, maar gelukkig heeft de film nog meer te bieden.
Visueel gezien is Forbidden Planet een tour-de-force die duidelijk met het budget van een A-film werd gemaakt. MGM wilde niet dat deze film als een B-film werd geschoten (daarmee zouden ze zich teveel op het terrein van Universal gaan bevinden) en besloot de film een groot budget te geven. De landing van het ruimteschip, het laboratorium en de gigantische machinerie van de Krell, en vooral de aanval van het monster (waarbij Walt Disney Productions te hulp werd geroepen) zijn de visuele hoogtepunten van de film. Daarbij moet ook gezegd worden dat het decor en de set een lust voor het oog zijn. Dr. Morbius’ interieur lijkt wel op de huiskamer van Frank Sinatra uit die jaren. Alles decorstukken en sets in de film hebben een soort ‘futuristische’ en buitenaardse uitstraling en tegelijkertijd zijn ze toch stevig gegrondvest in de stijl van de jaren vijftig. Kortom uw ogen zullen zich geen moment vervelen. Dat geldt ook voor ongetwijfeld de beroemste ‘acteur’ uit Forbidden Planet: Robby the Robot.
Met de introductie van Robby the Robot werd een nieuw element toegevoegd aan de sf-film, namelijk dat van de puur functionele robot die zich hield aan de drie wetten van Isaac Asimov en die niet zo zeer een bedreiging was. Robby the Robot was zo een succes dat we hem in de komende decennia veelvuldig zouden tegenkomen in allerlei tv-series en films.
De muziek en de geluiden in Forbidden Planet zijn een geval apart. MGM nam een moedige stap om in plaats van traditionele orkestmuziek gebruik te maken van wat later synthesizermuziek zou worden genoemd, zij het dat hier gesproken wordt van ‘tonalities’. Deze ‘tonalities’ zijn het werk van Bebe en Louis Barron, en werden zo genoemd omdat ze van de vakbond van musici geen credit als musici mochten krijgen zodat ze ook niet mochten meedoen met de Oscars omdat ze geen muziekinstrumenten en musici hadden gebruikt. (Iets soortgelijk gebeurde bijna dertig jaar later met TRON zij het dat het bij TRON ging om het gebruik van computers in plaats van tekenaars).
Voor de geschiedenis van de SF-film is Forbidden Planet een belangrijke film. Niet alleen voegde het nieuwe elementen toe (zoals de eerder genoemde robot) of legde de lat qua special effects een stuk hoger (vergelijk Forbidden Planet maar met het even daarvoor uitgekomen Conquest of Space van George Pal en de verschillen zijn heel duidelijk te zien), maar Forbidden Planet zorgde er tevens voor dat science-fiction als A-filmmateriaal serieus genomen zou worden en we kunnen gerust stellen dat de film ook nieuwe deuren opende voor de SF, en door één van die deuren stapte Gene Roddenberry.
Forbidden Planet is een van de hoogte punten van een periode in de science-fiction die begon met George Pals Destination Moon (1950) en eindigde met Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968), een film die een heel nieuw hoofdstuk in de science-fiction zou openen.
Morbius’ arrogantie en de liefde tussen Adam en Altaira, gecombineerd met de prachtige special effects zorgen ervoor dat Forbidden Planet een aanrader is voor iedere serieuze liefhebber van sf-films uit de jaren vijftig maar ook ver daarna.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Forbidden Planet verteld het verhaal van een expeditie die polshoogte moet nemen bij een kolonie waar al jaren niets meer van vernomen is. Ze dat alleen een geleerde en zijn dochter nog in leven zijn. De anderen zijn door een mysterieus monster gedood...
De film was toch stukken minder als ik had verwacht. Ik was er wel op voorbereid dat de film gedateerd zou zijn, maar veel dingen zijn ook gewoon een beetje dom. Een vliegende schotel als ruimteschip is behoorlijk afgezaagd en ook veel dialogen waren nogal dom. Het romantische sub-plot met de dochter die nog nooit andere mensen heeft gezien kon me gestolen worden en het verhaal van de Krel en de achtergrond van het monster vond ik slecht bedacht. Überhaupt spreekt het utopische mij totaal niet aan. Een perfecte samenleving en technologie die haast magische kwaliteiten heeft vind ik maar niets.
Hoewel het over grote deel van alle ontwerpen behoorlijk afgezaagd was, zagen sommige dingen er wel gaaf uit. Robbie de robot is terecht iconisch geworden, mooi ontwerp en een mindset die een beetje is gepikt van Isaac Asimov. Ook zag de kale vlakte van de planeet er wel sfeervol uit. De special effects zijn voor die tijd ook goed gelukt. Het enige probleem is dat de film wel heel erg de special effects probeert te showen, de personages zeggen vaak lekkerlijd "Look at this", "Look at that". En dat is natuurlijk een beetje dom als je het indrukwekkend wil houden. Juist bij films als Star Wars komen de special effects indrukwekkend over omdat ze niet expliciet in de aandacht komen. De Laserstralen en het onzichtbare monster zijn door Disney-animator Joshua Meador verzorgt.
Forbidden Planet is de eerste Hollywood-film met een volledig elektronische soundtrack. De mooggeluidjes waren leuk gedaan en kwamen heel futuristisch over. Wel jammer was dat de muziek de helft van de tijd totaal niet paste bij de film.
Hoewel ik blij ben deze SF-klassieker eens gezien te hebben ben ik wel lichtelijk teleurgesteld. Het is niet het mysterieuze sfeervolle meesterwerk dat ik had verwacht en dat is jammer. Voornamelijk het slechte plot en de afgezaagde uitstraling doen de film een beetje de das om. Het concept van een mysterieus monster dat langzaam een bemanning uitschakelt is in The Thing en Alien later zoveel beter gedaan (geen eerlijke vergelijking maar goed). De film heeft wel een prettig jaren '50 sfeertje en is onmisbaar in de filmgeschiedenis, zo inspireerde de film Gene Roddenberry voor Star Trek.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Wow, wat een prachtige sfeervolle aankleding had deze film! Prachtige decors, futuristische landschappen, kostuums die leken of ze later model hebben gestaan voor Thunderbirds en de zeer korte jurkjes van Altaira (Ann Francis). ? Ook vond ik de film qua uitstraling wel wat weg hebben van Star Trek. En zag ik nu in het monster de hand van de DIsney studio's? Het verhaal, gebaseerd op Shakespeare’s ‘The Tempest’ mocht er ook best wezen. De tovenaar wordt vervangen door de buitenaardse techniek van de Krell. Echter blijft de klassieke vraag of de mensheid de kennis van een hogere macht mag hebben bestaan. Minpuntjes zijn er ook en wel in de vorm van het acteerwerk, wat nogal stijfjes was. En in mindere mate de keuze voor een helaas niet al te complex verhaal. Al moet ik bekennen dat ik dan liever deze film nog eens bekijk dan bv. Solyaris (1972) maar tja dat is persoonlijk. Verder is er een opvallend jonge Leslie Nielsen, die we later vaak zagen in komische films, hij speelt hier een min of meer serieuzere rol als Commander Adams. En dan is er natuurlijk nog de gave Robby the Robot.
kissyfur
-
- 322 berichten
- 494 stemmen
In het genre van jaren vijftig sciencefiction is dit ongetwijfeld één van de beste. Dure special effects, redelijke acteurs, behoorlijk goed verhaal. Toch kan ik geen echt hoge score geven, vooral vanwege het totaal ongeloofwaardige en niet overtuigende romantische plot. Ook het acteerwerk was niet altijd briljant, ook niet bij Leslie Nielsen. En er zitten wat camp momentjes in zoals roepen dat een monster onzichtbaar is terwijl letterlijk een seconde later hij zichtbaar is
Toch wil ik ‘m nog eens gaan bekijken om te achterhalen of de relatie tussen vader en dochter nu echt incestueus is
Voorlopig 3*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
In mijn herinnering was dit geen boeiende film, maar als ik de film terug zie ben ik toch helemaal verkocht. Een SF-film uit 1956, 14 jaar voor de eerste maanlanding. De film heeft een mooie uitstraling en je ziet ook de creativiteit op dingen die misschien nu evident lijken maar toen echt wel toekomsttechnologie waren. De film lijkt uit een comic te komen en neemt je nog helemaal mee naar een vreemde wereld. Terwijl de meeste SF-films nu net proberen om het zogezegd heel realistisch te maken. Een heerlijke meevaller!
wihu61
-
- 835 berichten
- 396 stemmen
Startte met veelbelovende decors/achtergronden, maar het hele vervolg verliep me zelfs voor 98 minuten te traag. En dat flauwe, geforceerde gedraai om die ene vrouw was ook wat veel van het goede. Begrijp de status van deze film dan ook niet helemaal: er zijn m.i. betere gemaakt rond deze tijd, én ook ervoor.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Iets minder enthousiast dan de meeste meningen hier. Wat me vooral het meeste bijblijft van de film is de ongelooflijk prachtige setting van de vreemde planeet. We spreken hier anno 1956. De ruimtevaart stond nog in zijn kinderschoenen en 1969 was nog veraf.
Robby vond ik dan weer een enorme tegenvaller. Blijkbaar een iconisch figuurtje? Dat is mij helemaal ontgaan en voor mij was dit de eerste kennismaking. Weg een beetje die magische sfeer voor mij en ik begon me dan te veel op (onbenullige) details te focussen. Me te weinig realiserend dat de film haast 70 jaar oud is.
Het (romantische) plot boeide me ook maar matig en voor de rest was het vrij houterig. Wel ook zeker wat troeven naast het mooie decor. De idee rond almachtige kennis was goed, maar kon verder uitgediept worden.
Het laatste nieuws
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Bekijk ook
Fail Safe
Drama / Oorlog, 1964
15 reacties
The Flight of the Phoenix
Drama / Avontuur, 1965
79 reacties
The Incredible Shrinking Man
Fantasy / Drama, 1957
90 reacties
Hangover Square
Thriller / Film noir, 1945
10 reacties
Invasion of the Body Snatchers
Horror / Sciencefiction, 1956
63 reacties
The Day the Earth Stood Still
Drama / Sciencefiction, 1951
95 reacties
Gerelateerde tags
flying saucermisanthrophyruimtealien planetrescue missionrobotelectronic music score sabotageshakespeare in modern dressmysterious deathalien civilizationlone survivorextinct raceinvisible monsterthe idray weaponsmind enhancementatomic power plant romantic trianglecreation of mattermisanthropy loose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.