• 8.226.971 stemmen

Genre: Familie / Drama

Geregisseerd door: Fred M. Wilcox

Met onder meer: Margaret O'Brien, Herbert Marshall en Dean Stockwell

Over The Secret Garden

"The Key to the Most Unusual Picture of the Year"

Mary Lennox, een verwend Engels meisje dat is opgegroeid in India, komt bij haar oom te wonen als haar ouders overlijden. In het grote landhuis in Yorkshire heerst een sombere, melancholieke sfeer. Mary wordt er streng opgevoed. Op den duur raakt ze echter bevriend met de buurjongen en met een raaf die haar naar een geheime tuin leidt. 's Nachts hoort ze regelmatig geschreeuw en gejammer ergens in huis. Niemand wil haar hier iets over vertellen. Mary gaat zelf op onderzoek uit. Deels in zwart/wit, deels in kleur.

image

Dr. Griddlestone

British Officer

avatar van Justice4All

Justice4All

Ik heb de meest recentelijke film gezien (1993 geloof ik), ben benieuwd of deze net zo goed is...

stinissen (crew films & series)

Deze vond ik beter, ben dan ook gek op oude films.

avatar van montenegro

montenegro

Deze versie heb ik denkelijk niet gezien, kan er mij niets meer van herinneren.

avatar van Appeltje

Appeltje

ik dacht dat er maar 2 secret garden films waren, die uit 1987 en 1993...

stinissen (crew films & series)

1. Secret Garden, The (1993)

2. Secret Garden, The (1987) (TV)

3. Return to the Secret Garden (2000)

4. Secret Garden, The (1949)

5. Secret Garden, The (1988)

6. Back to the Secret Garden (2001)

7. Secret Garden, The (1975) (TV)

8. Secret Garden, The (1994) (TV)

9. "Secret Garden, The" (1960)

10. Secret Garden, The (1919)

11. Secret Garden, The (1999)

12. Secret Garden, The (1976)

13. Secret Garden #1, The (1993) (V)

avatar van Appeltje

Appeltje

woow dat zijn er heel wat meer

avatar van Leviwosc

Leviwosc

Ik heb deze versie niet gezien maar in het boek en in andere films is het een roodborstje en niet een raaf die haar de deur wijst.

avatar van Mug

Mug

In deze versie is het echt een raaf. Geen roodborstje te bekennen.

avatar van rick@themovies

[email protected]

Prachtige film die me totaal verrast heeft. Een mooi en aangrijpend verhaal - ik ken het boek niet - wordt in deze film zeer fraai weergegeven. Strak geregisseerd en fantastisch gefilmd.

Het gebruik van kleur zo halverwege de film kwam als een totale en zeer effectieve verrassing

De hoofdrollen worden stuk voor stuk bijzonder goed ingevuld, waarbij Margaret O'Brien toch wel een heel bijzondere vermelding verdient. Haar vermogen om zoveel verschillende karaktereigenschappen in één persoon weer te geven is fenomenaal.

Waarom dit meesterwerkje zo in de vergetelheid is geraakt is mij een absoluut raadsel. Zou bijna net zo'n klassieker als The Wizard of Oz kunnen/moeten zijn.

avatar van Movsin

Movsin

Idyllische, sprookjesachtige familiefilm met m.i. als hoofdthema : dat kinderen in een wereld apart leven meestal veel kleuriger dan wat volwassenen bezighoudt.

De overschakeling van zwart/wit naar kleur in de film is als dusdanig bewust gekozen.

avatar van witboek

witboek

Gewoon prachtig.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Goed geacteerd, interessante dialogen en blijvend boeiend, wel gedateerd in mijn ogen. Gebaseerd op een inmiddels immens populair geworden boek uit 1910.

Een mooi verhaal over het te boven komen van jarenlang ingesleten en gecultiveerde angsten en verdriet. De natuur en het platteland zijn sterk genoeg om de kinderen en volwassenen te veranderen en ze innerlijke vrede te brengen. De kinderen staan het dichtst bij de natuur (dieren en bloemen) en nemen het voortouw en ruimen alle rommel op en brengen de verwaarloosde geheime tuin weer helemaal tot bloei.

Mij viel op dat de moeder van Dickon wel erg oud is, circa 75? En dan een kind van circa 10 hebben...., wonderlijk.

Ik geloof dat ik ook weleens andere versies op film gezien heb, maar weet niet meer welke.

avatar van rep_robert

rep_robert

Ik heb de 1993 versie gezien en die is wat mij betreft wel beter dan deze. Waar het vooral aan ligt is de natuurlijkheid van de personages die de 93 versie uitstralen en wat je een beetje mist in deze vrij oude variant. Het lijkt eerder op een toneelstuk waar behoorlijk overdreven in geacteerd wordt, ook zijn de vele Britse accentjes van de acteurs verschrikkelijk nep en doet het de kijk ervaring niet heel veel goeds.

Verder is de productie wel redelijk en is de overgang van het zwart/witte gebeuren naar de fleurige tuin vol kleuren erg origineel en weet de film uiteindelijk richting het einde nog een glimlach op je gezicht te toveren.

avatar van Nelusje

Nelusje

• 2046 stemmen

Echt jeugdsentiment. Vond deze film als klein meisje zo bijzonder! Gisteren opnieuw gezien en hij was nog steeds prachtig. Leuk om met kids te kijken

avatar van stefan dias

stefan dias

Heb de versie van '93 gezien en genoten.

En van deze zo mogelijk nog meer. Vooral het wat enge begin is subliem. Geen zoetsappige, geinige kindertjes, maar best wel vervelende ettertjes die later toch wel op hun pootjes terecht komen. Ook de volwassenen vielen best mee, alleen de gouvernante en de dokter waren een beetje stereotiep, maar dat stoorde niet.

Het begin is heel sterk in het zetten van de sfeer. (het shot in het station als ze met de gouvernante weggaat is werkelijk adembenemend benauwend en mooi. Als je je laat betoveren door de beelden en de wat vervreemdende muziek, dan is deze film, ondanks dat het zich allemaal op beperkte locaties afspeelt, een echte belevenis.

Ik vond 'm verrassend origineel. Alleen de poster hier laat wat te wensen over.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Totaal onherkenbaar voor mij was de piepjonge Dean Stockwell (als Calvin Craven).

avatar van witboek

witboek

Ik vind deze versie toch wel de beste.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Jaaa, heerlijke film om naar te kijken. Als kind heb ik het boek meerdere keren gelezen en het verhaal sprak mij zo aan. De mysterie en het mystieke van de geheime tuin. Het leek me heerlijk om ook zo'n geheim te hebben. Ik heb nooit geweten dat er ook zo'n oude verfilming van dit verhaal was want eigenlijk heb ik alleen de versie uit 1993 gezien maar eigenlijk zorgt een oude film als deze er juist voor dat die geheimzinnigheid en mystiek wat extra naar voren komt.

De verwendheid en het vervelende gedrag van deze kinderen komt hier heel erg goed over. Net zoals in het boek en dat vond ik een heel sterk punt. Mijn man ergerde zich er aan maar ik had juist het gevoel dat de helende kracht van de tuin veel meer overkomt als je ziet wat voor kinderen het waren voordat ze de geheime tuin hadden ontdekt. En dan komt de kracht die zij uit de tuin putten veel sterker over.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat oudere films vaker wel een streepje bij mij voor hebben omdat ze een bepaalde sfeer uitademen die je met nieuwe films gewoon niet kan benaderen. Maar ik vind dat dit sowieso een hele goede verfilming is. Of je nu van oudere films houdt of niet.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Fran schreef:

Fijn dat dat ook eens gezegd wordt, want zo is het.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuk om een keer gezien te hebben, film met een aardig bedacht verhaal.

avatar van mrklm

mrklm

Margaret O'Brien is perfect als de verwende tiener Mary Lennox die erg veel moeite heeft om zich aan te passen wanneer ze bij haar kille, afstandelijke oom [Herbert Marshall] intrekt. Ze krijgt daar bovendien met de strenge huishoudster [Gladys Cooper] en haar door en door verwende neefje [Dean Stockwell]. Maar wanneer zij dankzij een kraai de ingang van een geheime tuin ontdekt, besluit ze dat te gebruiken als haar toevluchtsoord. Samen met Dickon [Brian Roper] de broer dienstmeisje Martha [Elsa Lancaster] besluit ze de tuin op te knappen. Die beslissing blijkt onverwachte gevolgen te hebben.

Grotendeels in zwart wit gefilmd, maar een aantal sleutelscènes is in kleur en met goede reden. De altijd betrouwbare Marshall is prima als de oom en Lancaster is zeer levendig als de enige die vanaf haar eerste ontmoeting met Mary weet was ze aan haar heeft. Stockwell houdt zich redelijk staande, zeker tijdens zijn grote confrontatie met Mary, maar Ropers spel overtuigt net zo min als zijn Britse accent.