ad

Geregisseerd door: Mervyn LeRoy

Met onder meer: Vivien Leigh, Robert Taylor en Lucile Watson

Releasedatum: 17 mei 1940

Over Waterloo Bridge

""Gone With the Wind's" Tempestuous "Scarlett O'Hara"! Romantic Robert Taylor! Exciting Together!"

Op de vooravond van de Tweede Wereldoorlog denkt Roy Cronin terug aan zijn tijd als soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog, en aan zijn vriendin Myra Lester, die hij vlak voor de oorlog ontmoette maar al snel moest verlaten om naar het front te vertrekken. Lester kreeg abusievelijk te horen dat Cronin gestorven was in de strijd, wat resulteerde in een vreselijke tijd voor haar.

imageimageimage

avatar van neo

neo (crew)

vivian leigh speelt de beste rol die ik van haar tot nu toe heb gezien. overigens was het verhaal niet altijd even boeiend. 3 sterren

avatar van scarlett

scarlett

deze film wordt op VTM uitgezonden op zaterdag 13/03. veel plezier!

avatar van eerdekes

eerdekes

En opnieuw op donderdag 10 juni !

avatar van FisherKing

FisherKing

Vivian Leigh is briljant ! Eén van de allermooiste en ontroerende eindes die ik ooit in een film gezien heb.!

Dogie_Hogan

Van deze remake is de originele versie inmiddels ook op DVD ver- schenen.

Kan nog niet vergelijken, omdat ik deze remake nog niet heb gezien.

avatar van henkula

henkula

De versie uit 1931 is inderdaad erg mooi en vooruitstrevend, die zal nog ingevoerd moeten worden.

Theatertje

Deze film is (geloof ik) de laatste film die mijn grootvader me aanraadde voordat ie stierf. Hij heeft deze film met z'n oorlogsveteranen pas gezien in 1945, toen de oorlog voorbij was. Persoonlijk vind ik weinig leuks aan de hele prent, maar dat wilt niet zeggen dat ik het niet waardeer. Vandaar 3 sterren.

henkula schreef:

Is inmiddels gebeurd.

Theatertje schreef:

Mag ik dan de 1e versie aanbevelen: http://www.moviemeter.nl/film/40698

Theatertje

Bedankt voor de tip Nu alleen nog maar wachten tot ik een regio 2-editie kan bemachtigen...

Theatertje schreef:

Die zal er wel niet komen... de R-2 markt is daarvoor te klein.

Theatertje

Meen je dat nou? Ik denk dat de regio 2 - markt uiteindelijk alle films ook zal hebben, al duurt het soms wat langer eer ze overgebracht zijn van Amerika naar hier.

Dogie_Hogan

DVD release staat gepland voor 27 jan. 2009: Filmposter op cover.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Een werkelijk tijdloze film met een klassiek verhaal. Ik ben bekend met de 'originele' versie uit 1931, die minder ontroerend is dan deze (maar niettemin ook een aanrader!).

De hoofdrollen zijn voor Vivien Leigh, een actrice wiens naam met recht nog steeds valt, en Robert Taylor, een van de weinige acteurs die in de buurt kwam van Clark Gable, qua populariteit. Vooral Leigh speelt voortreffelijk. Ik zou het haar beste acteerprestatie willen noemen, maar ik heb nog niet alles van haar gezien en eigenlijk was ze (vanzelfsprekend) beter in Gone with the Wind.

Het mooie aan de film is dat het geen seconde verveelt. Voor 110 minuten is dat erg knap voor een film uit 1940. Het wordt nergens oubollig of gedateerd en daarom denk ik dat het een perfecte eerste film zou zijn voor iemand die nog nooit een klassieke film heeft gezien. Enkel het feit dat het woord prostitutie nooit valt en Roy al na één dag met haar wil trouwen zou als ouderwets gezien kunnen worden.

Het is eigenlijk een schande dat de film twee lullige Oscarnominaties kreeg in twee (tamelijk) onbelangrijke categorieën. Het idee dat Kitty Foyle werd genomineerd in de categorieën Beste Film en Beste Actrice (en de laatste zelfs won!) en Waterloo Bridge niet... Sommige dingen zal ik nooit begrijpen.

BBarbie

Het verhaal is gebaseerd op hetzelfde toneelstuk van Robert Sherwood als de originele, gelijknamige film uit 1931 met destijds een uitstekende Mae Clarke in de rol van Myra. Hoewel de personages en hun achtergronden globaal hetzelfde zijn, wordt het verhaal in deze “remake” toch iets anders verteld. Daar hoeven we overigens niet rouwig om te zijn, want naar mijn bescheiden mening is deze versie uit 1940 een van de meest romantische films ooit. In ieder geval romantischer dan zijn wat vinnige voorganger. Tegelijkertijd is het een regelrechte tranentrekker. Dat is vooral te danken aan het sublieme acteerwerk van Vivien Leigh, die op overtuigende wijze een van de beste rollen uit haar rijke carrière neerzet. In Robert Taylor vindt zij een volwaardige tegenspeler.

matthijs_013 noemt het hiervoor “een werkelijk tijdloze film”, een kwalificatie die ik van harte onderschrijf en die van toepassing is op meer films uit de gloriejaren van Hollywood.

avatar van Movsin

Movsin

Heel lang geleden eens gezien en toen reeds onder de indruk en nu nog eens, en inderdaad : tijdloos.

Love at the first sight, maar helaas is het vervolg heel dramatisch.

Doorleefde vertolkingen van de hoofdrolspelers. Het schijnt dat Vivien Leigh, net na haar succes in "Gone with the Wind",.... Laurence Olivier als tegenspeler wou, maar MGM zette daar een stokje voor en koos voor Robert Taylor wat een goede keuze bleek, naast mooie Vivien. (Ze waren al eens samen in "A Yank at Oxford".)

De 1931-versie heb ik (nog) niet gezien, evenmin als de weinig gekende en minder goed gekwoteerde remake uit 1956 onder de titel "Gaby" met Leslie Caron.

"Waterloo Bridge" is een sobere liefdesfilm met een brok hard sociaal realisme en emotie.

En in de rand twee markante spelers : Maria Ouspenskaya, hier als "Madame" en good old C.Aubrey Smith als de charmante oom.