War Machine (2017)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door David Michôd
met Brad Pitt, Topher Grace en Emory Cohen

In 'War Machine' staat de hooggeplaatste generaal Glen McMahon (Brad Pitt) centraal. McMahon, die verschillende bijnamen draagt, waaronder 'Glenimal', heeft een dodelijke reputatie en krijgt de leiding over de oorlog in Afghanistan. Om de oorlog voor eens en altijd te kunnen winnen hanteert hij een totaal nieuwe, radicale aanpak.

avatar van John Milton
The Rover viel me iets tegen na Animal Kingdom. Hopelijk valt deze weer iets beter!

Release verplaatst naar 2017; releasedatum nog niet bekend.

Netflix heeft de film aangekocht, maar helaas dus nog geen 2016 release.

Teaser geplaatst. Releasedatum is nu ook bekend: 26 mei

Nick Cave en Warren Ellis voorzien soundtrack bij Netflix-film met Brad Pitt - newsmonkey.be
Vandaag is een extra reden bekend gemaakt om naar deze film uit te kijken: niemand minder dan Nick Cave en Warren Ellis zullen de soundtrack verzorgen. Ellis, die sinds 1997 een gewaardeerd lid is van Nick Cave & The Bad Seeds en in die hoedanigheid een sterke stempel heeft gedrukt op het geluid van de groep sindsdien, is een boezemvriend van Cave.

Eerste recensie:
Parodie Brat Pitt op generaal in Afghanistan - NRC

Vanaf vandaag te zien op Netflix.

avatar van danuz
O joh, David Michod! Toffe regisseur, dus misschien even aanklikken op Netflix dan.

avatar van wwelover
Beetje jammer deze film. Brad Pitt is erg goed, wel beetje George Clooney achtig, ook qua look. Maar dat is het dan ook wel bijna. Bij The Big Short werkte het, maar hier konden ze de voor mij droge stof niet echt leuk maken. Op zich is de film soms erg geinig en het wordt ook nooit slecht maar het is soms best saai. Naast Pitt zitten er gelukkig nog een paar andere talentvolle acteurs in die het nog een beetje de moeite waard maken. En de muziek en edit zijn erg strak.

avatar van DreamTech
prima vermaakt best goeie acteurs en Brad Pitt was top ! Die gymbroek deed het helemaal and the line stop calling me Dick

avatar van zoutzak
Anti-oorlogsfilm die geen blad voor de mond neemt maar toch in de uitvoering lichtjes zwalkt. Nul actie, handjevol grappen en een hoop cynische - en bij tijd en wijlen scherpe sociale kritiek - en dat is vrij zeldzaam. Half puntje erbij: 3.5*

avatar van gjnt
Drama / anti-oorlogsfilm die een kritische kijk geeft over de aanwezigheid van de Amerikanen en andere coalitie partners in Afghanistan. Men probeert dit op een humoristische wijze te doen maar dit lukt niet altijd. Brad Pitt speelt een goede rol waarin hij een stereo typische generaal neer zet, die tegengewerkt wordt door de bureaucratie en zijn eigen vooroordelen over het voeren van een oorlog. Dit wordt zeer goed weergegeven tijdens een scene van een bijeenkomst in Duitsland door een Duitse politica. Tevens geeft de film een goed beeld, dat eigenlijk niemand begrijpt wat ze in Afghanistan, doen en aan het doen zijn. Zelfs President Hamid Karzai werkt mee aan dit beeld.
Verwacht dus geen actie of oorlogsfilm, maar een film vol met dialogen die soms ergens over gaan maar meestal nergens over. Een film die door het grote publiek denk ik niet altijd begrepen zal worden, maar wel een mooi beeld geeft over de denkwijze die de Amerikanen hebben over Afghanistan en haar inwoners. Tien min 2 is 20!

avatar van Hellboy!
Onzinnige domme film, heb deze na half uur uitgezet. Kon het gewoon niet meer aanzien.

avatar van Pazmaster
Brad Pitt die met een Popeye gezicht en stemmetje een vreemd typetje speelt, ik vond het niet echt geslaagd. Een mislukte komedie die maar niet grappig wordt met een irritante voice-over en een verhaal dat niet boeit. Op zich is het wel een behoorlijke cast maar voor mijn gevoel kunnen ze met een script als dit niet echt uit de voeten. Pas richting het einde komt er eindelijk een klein beetje actie maar ook dit is niets om over naar huis te schrijven.

avatar van centurion81
Ik vond het een sterke film die qua absurdistische stijl naadloos aansluit bij de absurdistische aanwezigheid van de VS in Afghanistan. Meer dan prima kritische noot wat mij betreft.

De kritiek op geen actie kan ik echt niet begrijpen - waarom zou je actie verwachten in deze film? Dat is net zoiets als aanvoeren dat de film niet zo sterk was omdat er geen erotiek in zit....Aan de andere kant, zo'n absurde reactie zou dan weer prima bij de film passen

avatar van nielszz
Heerlijke absurdistische anti-oorlogsfilm. Stangeloviaans.

Een heerlijke film die aan het begin langzaam op stoom kwam, dit kwam mede door de voice over die ik zelf niet echt op prijs kon stellen, maar over het algemeen een zeer amusante parodie over de oorlog van Afghanistan.

En tot slot de leukste moment van de film de verschijning van Russel Crowe.

avatar van james_cameron
Zeer teleurstellende Netflix original, deze derde film van regisseur David Michod. Brad Pitt doet zijn best in een bizarre rol, maar het script is erg vlak en de film heeft een dodelijk laag tempo. De satire ligt er te dik op en eigenlijk valt er bar weinig te lachen. Oorlog is een cynische aangelegenheid. Jaja, been there, done that.

Erg erg matig

avatar van the new guy
Prima film al kan ik me vinden in de meer kritische reacties hier. Verhaal is echt de moeite waard, de cynische ondertoon nog meer. De film heeft echter qua vertelling en ontwikkelingen de snelheid van een tiendelige serie. Dat is zonde voor die 2 uur die dan toch wel erg lang duren.

avatar van Smugmarty
Prachtig verhalende, informatieve, humoristische documovie.
Pitt zet een geweldige karikatuur neer van een Amerikaanse legergeneraal die kost wat kost een oorlog wil winnen waar feitelijk geen winnen aan is. De tunnelvisie en sense of urgency maken hem tot een hilarische parodisch figuur uit het Amerikaanse leger ten tijde van de Afghanistan oorlog in het middel van de economische crisis. Karakters uit het team van de generaal zijn kleurrijk en uiterst grappig neergezet.
Lachen en informatie opsnuiven.
Top.

avatar van Superkuuk
60 mil budget...en dan dit afleveren......omg wat slecht en vooral sloom en lang

avatar van DutchTakeshiro
Langdradige film die alle grappige momenten in het eerste deel van de film stopt. Het lukt Netflix weer niet om een bovengemiddelde film af te leveren. War Machine heeft de potentie voor een beter resultaat en dat al gekund door een half uur uit de film te knippen. Het tweede deel is namelijk aanzienlijk slechter dan het eerste en dat komt voornamelijk door het gebrek aan komedie. Het serieuzere gedeelte staat erg in contrast met het grappige en past er eigenlijk niet bij.

Prima rol van Brad Pitt. Het is niet bepaald een rol waar Brad Pitt bekend om staat. Apart is het in ieder geval wel. De vraag is alleen of zijn personage niet beter uitgewerkt had kunnen worden. Naar mijn idee had er zeker meer in gezeten. Het blijft helaas te oppervlakkig om op te vallen. Verder zijn er de nodige stereotype personages die snel op de achtergrond vallen. Ben Kingsley is eigenlijk nog wel het grappigst met zijn kleine rol als president Karzai.

Conclusie voor mij is dat War Machine de zoveelste Netflix productie met potentie is die niet waar wordt gemaakt. De langdradigheid en het gebrek aan grappen in de tweede helft doen vooral afbreuk. Twee sterke punten van de film zijn toch vooral de muziek en het strakke camerawerk.

avatar van Biosguru
De bijsluiter zou bij deze moeten zijn dat er zeer weinig actie en schieten inzit. Dus niet kijken als dat en Brad Pitt de hoofdreden is dat je deze film wilt zien.

Als tegenhanger of double bill met bv The Fog of war is het een prima film.

Had een mooie, venijnige anti oorlogsfilm kunnen worden, maar het resultaat is vlees noch vis. Geloof dat War Machine ook nog komisch bedoeld is, maar laat je niet voor de gek houden: zelfs als je liefhebber van de meer subtiele humor bent valt er niets te lachten. Anderhalf uur lang slap geouwehoer waarin McMahon centraal staat met slechtst een paar momentjes die de moeite waard zijn(de confrontatie met de Duitse journaliste Swinton, de mijmeringen met mevrouw McMahon over zijn mislukte huwelijk ), en het laatste half uur dan nog daadwerkelijke oorlogsvoering die al vlug word afgebroken want bij Netflix moet het niet te veel kosten en keurig braaf tussen de lijntjes kleuren. Grootste miskleun is echter Pitt zelf, want dit is één van zijn slechtste rollen. Hij overdrijft zijn rol schromelijk zonder ook maar een moment grappig te zijn, en haalt zo in zijn eentje de film flink naar beneden. Brad is geen natuurtalent en wekt vaak de indruk dat hij het uit zijn tenen moet halen, zo ook hier. Blijft een mooie man die ambitieuze, gedurfde keuzes durft te maken ,maar hier is hij de zwakste schakel. Wel sterke bijrol van Russel Crowe .

wat slecht, sorry hoor maar dit kan echt niet.

Redelijke film over een Amerikaanse generaal de leiding krijgt over de oorlog in Afghanistan in 2009. Deze overduidelijke anti-oorlogsfilm mist wat focus. De film begint goed en heeft ook zeker wel een aantal goeie momenten. Niet bepaald de beste rol van Brad Pitt (ondanks dat de rol er wel om zal vragen, zet hij het te dik aan). Een uitermate grappig eindshot met een perfecte cameo van Russel Crowe. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van QuidQuoPro
Matig werkje en erg matig acteerwerk van Pitt.
Men heeft blijkbaar niet kunnen/willen/durven kiezen tussen een realistische
aanpak of een parodie. Vooral het acteerwerk van Pitt is vaak tenenkrommend.
Dan weer serieus, dan ligt het er weer te dik op. Vaak een persiflage.
Maar omdat de rest van de film daarin niet meegaat blijft het geforceerd aandoen.
Had men gekozen voor een parodie met bijtend sarcasme was het resultaat beter
geweest maar gezien het onderwerp heeft men dat blijkbaar niet aangedurfd.

Wat me te binnen schoot was 'Mash' als voorbeeld hoe het had gekund.
In Mash wordt een serieus onderwerp als de Vietnam oorlog behandeld op
humoristische en absurde manier.

Gezien het onderwerp van War Machine en de terechte boodschap die deze film
afgeeft een gemiste kans.

avatar van IH88
“You can't win the trust of a country by invading it. You can't build a nation at gunpoint.”

Matig. War Machine wil van alles wat zijn, maar maakt uiteindelijk nergens echt indruk. Een regelrechte komedie, een drama, een oorlogssatire, een echte oorlogsfilm etc. Het lijkt soms wel of de film uit verschillende onderdelen bestaat die aan elkaar zijn geplakt.

Echt grappig wil de film niet worden en de professionele ondergang van General McMahon(Pitt) is vooral een trage strafexercitie. Het begin is nog wel redelijk en Pitt en de andere acteurs vormen een vermakelijk stel. Ze beginnen aan een oorlog die niet te winnen valt, en iedereen weet dat behalve dit stel mafketels. Prima materiaal voor een sterke oorlogssatire, maar War Machine haalt nergens dat niveau.

avatar van missl
Film moet het vooral hebben van de pogingen grappig te doen, deze komen alleen niet als dusdanig over. Wat resulteert in een langdradige praat film, waarbij Pitt een gek stemmetje op zet en er niet veel gebeurd.

Wel oké.

Maar ook wel een film in twee duidelijke delen. Het eerste deel is wat humoristischer, let dik aangezette typetjes en niet al te subtiele humor, het tweede deel is veeleer klassiek oorlogswerk.

De film wordt gedragen door Brad Pitt, die een beste leuk personage neerzet. Blijkbaar ook gebaseerd op een echt bestaande generaal, al zal dat wel met een dikke korrel zout zijn. De personages om hem heen voeden vooral Pitt, die zeker tijdens het eerste uur vol in de kijker staat.

Wanneer het serieuzere oorlogswerk begint verdwijnt hij tijdelijk van het toneel, waarmee de film ook meteen aan charme inboet. Ook al omdat die scenes niet bepaald goed in beeld gebracht worden en vooral erg flauw en zoutloos overkomen. Het maakt dat het tweede uur een stuk saaier is.

Verder begin ik me ook wat te irriteren aan Ben Kingsley. Niet dat hij een slecht acteur is, maar hij moet te pas en te onpas komen opdraven wanneer er "buitenlandse" personages vertolk worden. Ik zie zijn meerwaarde niet in het personage dat hij moet spelen, neem dan gewoon een local aan voor zo'n rol.

Aardig tijdverdrijf is het wel, vooral deel 1 van de film, maar echt bijblijvend zal het niet doen. Ook al omdat het de brave balans bewandelt tussen paaien van de strijdmacht + de plichtsbewust sociale kritiek.