I Spy (2002)

Actie / Komedie

geregisseerd door Betty Thomas
met Eddie Murphy, Owen Wilson en Famke Janssen

Als de Switchblade, het prototype van het meest gesofisticeerd Stealth-gevechtsvliegtuig van de VS luchtmacht, gestolen wordt, wordt een beroep gedaan op een van de CIA-topspionnen, Alex Scott. Wat hij echter niet verwacht, is dat hij als partner een eigenwijze burger, de bokskampioen Kelly Robinson, krijgt. Samen moeten ze een gevaarlijke top secret spionagemissie tot een goed einde brengen. Hun opdracht: met een mengeling van vakkundigheid en humor moeten ze Arnold Gundars, één van de meest succesvolle illegale wapenhandelaars ter wereld, te pakken krijgen en zijn misdadige plannen voor het vliegtuig dwarsbomen.

avatar van TerryA
een tegenvaller - iets dat Eddie Murphy met regelmaat heeft geleverd sinds de jaren 90!

Wist niet dat de film was geregiseerd door Betty Thomas (dezelfde vrouw dat een rol speelde als politie vrouw in de jaren 70 series Hill Street Blues)

avatar van 606
vermakelijke komedie vind het kruising tussen mission imposseble en james bond.
dat stukje met versieren en nazingen was wel leuk

3 sterren

avatar van danuz
Alhoewel de film in zijn geheel nauwelijks te pruimen valt en niet veel om het lijf heeft, vond ik sommige scènes toch wel erg humoristisch - al is het maar om de wisselwerking tussen Murphey en Wilson.

avatar van Miami Heat
Was dit niet die film waar -ik dacht- Eddie Murphy zo'n nummer ging zingen en iemand anders de tekst letterlijk over ging zeggen?

avatar van danuz
Miami Heat schreef:

Ja, dat is deze film.

avatar van 606
Miami Heat schreef:

ja het grappigste stukje uit de film

Rush Hour zonder de Chinees.

Wilson past eigenlijk helemaal niet in een rol als deze en Murphy is geweldig hyper (irritant). Je mag je ogen ook niet al te veel sluiten of je waant je meteen in een Cars Vs Shrek spin-off. En toch is het de compleet onzinnige combinatie van beide personages/acteurs die de film wat fun meegeeft.

Daarnaast ook nog enkele redelijk actiescenes waarbij vooral de achtervolging in het midden goed uit de verf komt. Opvallend dat de actie in de climax van een veel lager niveau is. Geld leek een beetje op daar.

Verder een wel érg doorsnee filmpje dat nog opgevuld wordt met een wel erg matige Janssen en veel gedoe om niks. Verder humor die bij momenten wel werkt maar verder net over de irritatiegrens gaat (de na-aap scene - ouch!).

Heb me niet verveeld, wel blij dat ze het gewoon bij 90 minuten hebben gehouden, bleek meer dan genoeg voor deze film. Paar leuke scenes en de onhandige combo Wilson/Murphey die net daarom wel werkt, maar meer zit er niet echt in.

avatar van roedie18
een zeer leuke komedie..
er zitten veel grappige stukken in.. zo nu en dan hou ik wel van zulke films...

daarom 3,5 *

avatar van JDSsmetje
Het begin van de film, net voor de actie begint is erg leuk en humoristisch. Daarna , het actie gedeelte dus is heel irritant, niet meer grappig en niet echt spannende of spektaculaire actie. Eddy Murphy is in deze film nog tamelijk, owen wilson dat ik meestal irritant vind is in het actiegedeelte opnieuw weer heel irritant. Famke Janssen is nog de beste actrice in deze prent. Aan het grootste gedeelte van de film heb ik me dus erg geërgerd.

Matige film die me niet kon bekoren.
Zowel Owen Wilson als Eddie Murphy zijn ronduit slecht in deze film, waarvan ook het scenario me niet kon overtuigen.
En zelfs de knappe Famke Janssen kon me in deze prent niet helemaal overtuigen.
Een paar grappen zijn geslaagd, maar verder is deze film niet veel waard.
1 ster, en dan ben ik nog vrijgevig.

leuke tv-film voor op de zondag avond. Hiervoor ga je natuurlijk niet naar de bioscoop.

Nogal flauwe film waarin Eddie Murphy een topbokser speelt die benaderd wordt om samen te werken met een geheim agent (Owen Wilson). Dit levert een hoop actiescenes op en een hoop grappen waarvan sommige best aardig zijn. De acteurs doen het goed, met name Wilson, maar dit is toch echt geen film die je ook maar enigszins bijblijft.

avatar van maxo922
Gaat wel, gemmidelde spy komedie. * 2,5

avatar van otherfool
Tja ja ja, erg gemiddeld inderdaad. Murphy speelt weer eens een vervelende blaaskaak en Wilson is wel aardig maar niet meer dan dat. Gebruikelijke achtervolgingen, obligate explosies en een aantal cliché-twists later moeten we concluderen dat I Spy niks nieuws brengt. Wel een leuke running gag rond de 'stake-out'. Het belabberde slotkwartier zorgt er uiteindelijk voor dat de teller naar negatief uitslaat.

2*.

avatar van rep_robert
Matige film.

Het idee is redelijk, maar allemaal te matig uitgewerkt. Het verhaal is eigenlijk niet zo boeiend, dus waar ze de hele film naar toe werken is eigenlijk gewoon redelijk saai om naar te kijken.

Opzich een gemiste kans, want Wilson en Murphy zijn wel redelijk leuk in deze film. Genoeg grappige momenten tussen deze twee.
De versierpoging is daarvan het hoogtepunt naar mijn mening.

Dat helpt echter niet deze film te behoeden voor totale matigheid. Ze willen graag hip zijn met al die wannabe James Bond gadgets, maar het werkt niet.

Matige film, ondanks Wilson en Murphy.

avatar van bennyboy
gaat wel. geen top maar wel geinig. soms ff gelachen verder niet echt

avatar van RSmovie91
Wel grappig op momenten, maar er zit maar weinig speciaals in deze film.
Leuk voor de donkere, regenachtige, koude avonden in de winter.

Ik vind het een erg leuke film, heb me goed vermaakt en ook hard gelachen.. kijkt lekker weg..

Begon een beetje stroef, maar na een tijdje begon het leuk te worden.

avatar van skullcandygirl94
leuke humor vind ik maar dat vind ik waarschijnlijk omdat k jonger ben maare het einde was een beetje raar maar wel lollig

Melvin Udall
Redelijke komedie met vooral Murphy redelijk ouderwets op dreef. De rol van Kelly Robinson is hem op het lijf geschreven en hij kan lekker los. Vooral door het wat matte optreden van Wilson lijkt Murphy erg geestig. Janssen doet wat ze moet doen en doet dat prima. Overall best vermakelijk.

Twee momenten van opwinding, en dat was het dan wel: 1.00 (1.20)
Simpele actiekomedie zoals we die al vaker hebben gezien. De leuke momenten zijn op de vingers van één hand te tellen, om maar niet te beginnen over het dwaze dertien in een dozijn script. Ook de cast kon nimmer overtuigen. De hoogtijdagen van Murphy liggen al enkele decennia achter ons en Wilson heeft mij sowieso nog nooit kunnen bekoren. Ook voor Janssen is dit een rol beneden haar niveau. De regie van Thomas is zouteloos; bovendien lijkt ze alle verantwoordelijk bij Muphy neer te leggen; dat zijn image deze prent maar moge redden. Die vlieger gaat al jaren niet meer op, maar dat was Thomas klaarblijkelijk nog niet bekend. Een film die in een zeer beperkte doelgroep zijn gram moet halen, wat ook wel blijkt uit de lage score alhier; terecht overigens.

[569/619]

avatar van VforVictor
Leuke komedie niet meer dan dat. Naar het verhaal en het acteer werk moet je niet kijken (wat opzich wel goed was) Heb gewoon erg moeten lachen om Murphy en Wilson, daarom 3,5 ster.

avatar van *film fan*
leuke komedie. meer niet.

avatar van mnrk
Dit was gewoon een leuke komedie, niets meer en niks minder...

Owen Wilson en Eddie Murphy zijn gewoon leuk in deze film en er gebeurt genoeg waardoor de film prima weg kijkt.

avatar van The_CrY
Heerlijk, die Eddie Murphy. En maar praten, en maar praten... Vond Wilson in deze film niet zo sterk, maar goed, vaak is hij wel goed dus het zij hem vergeven. Verder leuke film, lekker ontspannend.

avatar van DonOswaldo
Braaf wegkijkertje dat grotendeels gedragen wordt door de acteurs.

avatar van Al DeNiro
Famke's legs

avatar van Kliko_Green
Slap verhaal maar ik heb wel regelmatig hard moeten lachen.
Leuke actie comedie... Niet meer... Niet minder

avatar van VincentL
I Spy

Behoorlijk zwakke komedie die zich tekent door twee hoofdpersonages bij elkaar te voegen die qua karaktertrekken al niet veel met elkaar gemeen hebben, maar ook qua humor totaal niet in elkaars straatje passen. Voeg daar een halfbakken Bondgirl aan toe en je hebt een vrij mager geheel, dat met vlagen nog aardig uit de verf komt.

Vooral het gebruik van de twee immense tegenpolen - Murphy en Wilson - zorgt er voor dat het verhaal een ongemakkelijk geheel wordt om naar te kijken. De op en neer stuiterende Murphy, met de wat rustigere, drogere humor van Wilson matchen niet goed met elkaar. Daarnaast kan je de samenhang van ongeloofwaardigheden - de president die Murphy even belt of die mee wil doen - nog wel voor lief nemen. Het is immers een pretentieloze komedie. Als het verhaal vordert en de hoofdpersonages wat naar elkaar toe groeien wordt het allemaal wat beter. De humor is beter op elkaar afgestemd en er komt meer vaart in het verhaal. Met een zowaar leuk einde sluit de film nog aardig af, maar over de gehele linie is het vrij pover.

De cast is een chemieloos geheel. Vooral in het begin is het een los hulsel van acteurs die allemaal hun eigen hoofd boven water proberen te houden, maar jammerlijk bij het watertrappelen kramp krijgen, om tenslotte naar de bodem af te zinken. Toch werken ze zich na verloop van tijd weer wat op. Zo weten Eddy Murphy en Owen Wilson na verloop van tijd zich beter op de ander af te stemmen en heeft dat beduidend betere en grappigere scènes tot gevolg. Famke Janssen is Famke: ik ben nooit echt fan van haar geweest. Toch doet ook zij het naarmate het einde vordert het beter dan in het begin. Haar intrigante karakter zou echter veel beter uit de verf moeten kunnen komen.

Met genoeg geld kan je visueel gezien leuk spelen. Betty Thomas doet dat dan ook door een aantal leuke scènes toe te voegen. Denk met name aan de luchtballon en de vrachtwagen met auto's. Een aantal geinige achtervolgingen zien er prima uit. Tevens zit de actie optisch gezien sowieso wel snor. Het is rustig qua camerawerk, overzichtelijk en duidelijk. Toch ontbreekt de sfeer grotendeels. Mede door het tekort aan chemie en goede humor wordt het een vrij droog geheel. Jammer, want een spy-comedie kan heel leuk zijn.

I Spy is een wat jammerlijke poging geworden iets leuks neer te zetten, die zich vooral tekent doordat alles net niet lukt en niet goed uit de verf komt.

Vermakelijke actie comedy!

avatar van Kondoro0614
Een vrij simpele maar stiekem toch wel erg leuke productie vond ik van I Spy met een prima rol voor Eddie Murhpy alleen Owen Wilson daar kan ik maar niet aan wennen, ik vind het geen fijne acteur. I Spy staat al een geregelde tijd op mijn ‘kijk-lijst’ en zondag was het dan zover dat ik hem ging kijken, met dank aan Netflix die hem er op hebben gezet en dat vond ik persoonlijk fijn. Toch vond ik de film niet altijd even interessant en op sommige vlakken zelfs een beetje saai. De film kent echt wel leuke momenten en dat moet ik ook wel toegeven maar, echt speciaal is hij niet.

Toch blijft het een feel-good familie film waar eigenlijk weinig kwaads in gebeurt, ze schieten natuurlijk alle kogels leeg en het is een heel dom verhaal wat dat betreft, wel een gaaf vliegtuig hebben ze er ingeprent want die zag er dan wel erg tof uit. Zoals ik dus al zei, de film kan weinig kwaad doen en kijkt prima weg dacht ik zo.

Eddie deed zijn rol leuk als Kelly maar, ik moet eerlijk toegeven dat het niet een rol is dat ik Eddie graag zie spelen. Ik vind hem natuurlijk het gezicht van de politie scénes en niet zoals dit als professionele bokser in de ring. Owen Wilson is zoals gewoonlijk een erg irritante vent, mijn zin om de film te kijken vergaat vaak als ik Owen Wilson zie staan want ik vind dat maar zo’n achterbakse lullo. Famke deed het leuk en het doet mij altijd erg goed om een Nederlandse acteur of actrice in een internationale film te zien spelen (net zoals Carice in Games of Thrones vindi k echt nice maar, dan zie je natuurlijk wel iets meer dan dat je bij Famke zag ).

Zoals ik al zei was het verhaal wat aan de slappe kant, een slap en dom verhaal wat eigenlijk geen nut had. We volgen spion Alex dat een klus krijgt om een gloednieuwe en gestolen straaljager de vinden die onzichtbaar kan worden voordat het in de verkeerde handen valt. Er is alleen een maar aan het verhaal want hij krijgt een hulpje en dat is een burger: Kelly Robinson. Samen gaan ze achter de boeven aan en nogal onhandig en klungelig klaren ze de klus en kapen ze het vliegtuig weer terug.

Dus al om al een redelijke komedie film met een slechte smaak voor actie dat mijn zondag avond wist te vervullen, het is echt geen speciale film want hij is niet meer bijzonder het blijft toch stiekem wel ergens leuk om zulke films aan te zetten.