The Good Girl (2002)

Verenigde Staten / Duitsland / Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Miguel Arteta
met Jennifer Aniston, Jake Gyllenhaal en John C. Reilly

Justine is een 30-jarige vrouw die vast zit in een saai leventje: ze woont in een klein dorp in het zuiden van Amerika, werkt al jaren in een grote winkel, heeft een weinig spannend huwelijk en kan maar geen kinderen krijgen. Dit verandert wanneer ze een geheime relatie krijgt met een jonge collega. Wanneer de beste vriend van haar echtgenoot dit ontdekt beginnen de problemen, en wordt Justine gedwongen een keuze te maken.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Mooi en komisch filmpje met leuke rollen voor Aniston en Gyllenhaal en en veel sterke bijrollen...

3,5 *

Vandaag deze film als pure gok gekocht (wat ik overgens zelden doe), samen met Passolini's Il Vangelo Secondo Matteo. Ik heb destijds alleen maar de recensie van Linda S. gelezen (die hem toen in de V.S. zag en en naar mijn herinnering nogal positief over was), dus ik begon met nogal een objectieve kijk aan de film, aangezien ik er verder weinig over gehoord en gelezen heb.
Toen de film met het geweldige intro-muziekje begon, dacht ik dat dit wel eens heel goed kon worden. Maar na een kwartiertje kijken had ik het idee dat het op een subtiel "mijn leven is naar de kloten en ik ben erg ongelukkig filmpje" zou uitlopen.
Op de één of andere manier zorgde Gyllenhaal er voor om mij en de film weer positieve energie in te blazen. Gyllenhaal's rol deed me overgens een beetje denken aan zijn meetserlijke rol in Donnie Darko. Een innerlijk ingineus mannetje, maar voor de buitenwereld totaal onbegrepen. Gyllenhaal was samen met Anniston, maar vooral Reilly zeer goed bezig; voor Reilly ook letterlijk aangezien hij een borst van Anniston nodig had om zijn sperma te lozen (we houden het netjes)Eén van de weinige humoristische momenten in deze lichtelijk deprimerende en mistroostige film.
Mede Gyllenhaal wist de film dus redelijk op te krikken (en nee hier ga ik geen woordgrap over maken...), maar helaas zaten er in de verhaallijn nog wat cliché punten, die ik zelf wellicht anders gebracht zou hebben. Bijvoorbeeld Anniston die seks met Bubba moet hebben in ruil voor Bubba's zwijgzaamheid over Anniston affaire met Gyllenhaal. Dit was met name naar het einde toe één van de weinige minpunten van de film.
Ook een "mooi" en in eerste instantie toch wel verassend einde, maar naarmate ik steeds meer over dat einde ga nadenken eigenlijk totaal niet. Dit wordt helemaal duidelijk als Anniston voor het stoplicht staat en zich af vraagt welke richting ze nou moet nemen; er wordt hier zo de nadruk op haar slechte leventje, dat je als kijker ook echt gaat denken dat ze voor Gyllenhaal gaat kiezen.
Kortom: bij vlagen erg sterk (wellicht hebben de makers van About Schmidt ook naar deze film gekeken) en ook het geheel steekt met kop en schouders boven de wekelijks verschijnende "Hollywood-butt" uit.
Maar hellaas werd het niet het (kleine) meetserwerke waar ik op gehoopt had. Wellicht binnenkort nog eens kijken. Je haalt zo'n tweede kijkbeurt altijd veel meer uit zo'n film. Op dit moment neig ik naar 3,5* te gaan...

Ik stoorde me in het begin erg aan de aanwezigheid van Donnie Darko. Zat absoluut niet te wachten op een dergelijk personage in deze film.
Gelukkig wende het wel en is de hoofdrol voor Aniston. Zij doet het erg goed en erg leuk.
De film kent veel subtiele ironie en de bijrollen zijn erg goed ingevuld.
Ik had trouwens vantevoren een doorsnee romantische komedie verwacht. Een prettige verrassing dat het anders bleek te zijn.

neo (crew)
Ontzettend goede rol van Aniston, oftewel beter gezegd het beste wat ik van haar heb gezien op het gebied van acteren. Licht humoristische tintje in een kleine meeslepende drama film. Zo is bv de bijbelaanprijzer ontzettend irritant, ik heb op het boek zelf niks tegen , maar dat soort figuren probeer ik gewoon te mijden. Reilly is ook in vorm als nietsnut, met niet al te hoge intelligentie. De scenes in de supermarkt deden verdacht veel denken aan one hour photo, ook een film van dezelfde studio. 4.5 sterren

avatar van otherfool
Verdraaid, meisje Aniston kan wel degelijk acteren.

Sterke kleine film die perfect de lusteloosheid en de wens op spanning uitbeeld. Aniston houdt zich prima staande tussen de overige acteurs. Een meevaller.

3,5*.

avatar van Linn
Waar o waar gaat dit verhaal in godsnaam naartoe? Wat een slecht acteerwerk van alle spelers met een verdraaid maf accentje.
De humor was nergens terug te vinden en ik heb dan ook totaal niet kunnen lachen. Op het dramavlak laat deze film ook al weinig zien. Een zware tegenvaller en totaal niet vermakelijk. En ik heb Gyllenhaal wel eens beter gezien 0.5*

avatar van Rianneke_Dan
Ja, ik vond het ook al niet al te leuk allemaal.
Saai verhaal, met soms wel een beetje leuke scene's.
Acteerwerk ging opzich wel, maar ik vond de rol van Jake vond ik waardeloos.
Zie hem net als Linn liever in sterke rollen.
Maar ik als Jennifer Aniston fan, heb er toch wel lekker naar kunnen kijken.
Dus bij deze, mede dankzij Jennifer 3,0 *

avatar van serpico
Matige film.

De situaties waar Aniston in terecht kwam waren eigenlijk best boeiend om te zien, die droogkloterige omgeving van de supermarkt was ook geslaagd. Maar wat de film tegenzat was het verhaal. Een hoop dingen kwamen niet goed uit de verf, waren een beetje vergezocht of raar en wilden daardoor net niet overtuigen. Dat was jammer, want er had toch echt meer in gezeten. Het acteerwerk was over het algemeen goed, Jake Gyllenhaal had alleen een beetje een flutrol. John C. Reilly was erg leuk om te zien spelen, jammer dat zijn karakter zo weinig ruimte kreeg. Oja, en de voice-over had hier en daar ook wel wat meer aandacht verdiend, er hadden toch wel boeiender dingen verteld kunnen worden?

avatar van HarmJanStegenga
Prima film. Mooi drama met hier en daar een beetje humor. Puike rol van Jennifer Aniston, die waarschijnlijk in deze film één van haar betere prestaties neerzet. Gyllehaal zijn personage deed me te veel denken aan Donnie Darko, maar ook in deze film werkt het opzich wel. John C. Reilly is gewoon een geweldig acteur en bewijst dat ook in deze film weer.

Het eerste uur was leuk, maar het wist me nog niet echt mee te slepen. Naar het einde toe kwam hier verandering in. Het verhaal neemt een andere wending en de cast - vooral Reilly en Aniston - worden met de minuut beter. Ook een leuk bijrolletje van Zooey Deschanel trouwens. De scénes in de supermarkt worden ondersteund door een prima sfeer en alle gebeurtenissen hier en daarbuiten zijn leuk om te volgen.

De film kijkt gewoon lekker weg, maar veel deed het me niet allemaal. Naar het einde toe werd dit wel wat beter, maar écht meeslepend werd het nooit. Daarom kom ik niet verder dan drie sterren voor deze film.

avatar van Awake78
Tijdje geleden weer eens gezien op tv (2e keer). Vond het in eerste instantie nergens over gaan, maar later nog eens over nagedacht vond ik hem toch best wel mooi.

Indrukwekkend te zien hoe deprimerend het leven kan zijn in zulke
Amerikaanse (slaap-)stadjes en hoewel het op het eerste gezicht allemaal goed en vredig lijkt, zit er toch heel wat onderhuidse spanning en verdriet.

Ik vond hem dus wel wat hebben. Ben totaal geen fan van Friends en/of Jennifer Aniston, maar voor deze film maak ik een uitzondering. Geslaagd filmpje.

avatar van Kr!kke
Een film die op het begin nergens naar toe leek te gaan, maar wel beterde na een tijdje. Qua verhaal zat het dus nog wel redelijk goed (al zat het wel allemaal nogal simpel in elkaar, al is dat nu ook weer niet altijd een negatief punt ), maar het jammere eraan was dat het allemaal nogal voorspelbaar was. Jennifer Aniston bewijst dat ze ook overeind kan blijven in een drama, terwijl ik Jake Gyllenhaal daarentegen eerder zwak vond acteren.

Goeie film over het vastgeroeste leven van een getrouwde vrouw die werkt in een supermarkt. Een aardig verhaal met nogal trieste personages en een traag tempo. Niet vrolijk, maar ook zeker niet geheel zonder humor (al moet je die wel tussen de regels door lezen). Het acteerwerk is uitstekend met Jennifer Aniston in een nogal a-typische rol voor haar.

avatar van IH88
The Good Girl

Suffe en langdradige film over een vrouw die klaar is met haar uitzichtloze leventje en een affaire begint met een collega. Met desastreuze gevolgen. Desastreus is eigenlijk niet het goede woord, want de film kabbelt rustig voort zonder dat er iets opzienbarends gebeurd. Dat is misschien realistisch, maar het levert wel een erg vervelende film op. Aniston is wel goed en ook C. Reilly is sterk als sullige echtgenoot. Gyllenhaal vond ik voor de verandering strontvervelend.

avatar van Brandt
Ja....wat een leuke film, alhoewel het nergens echt leuk wordt. Aniston in een dijk van een rol, naast een piepjonge Gylgenhaal die niet goed lijkt te beseffen wat hem allemaal overkomt. Dit soort amerikaanse films verzandt bijna altijd in een formule met happy end, gelukkig is the good girl een uitzondering op die regel.

avatar van mjk87
Wel heel erg zwaar dit drama. Elke kwartier komt er wel weer wat extra ellende bij. Dan denk je op een gegeven moment: ja, nu weet ik het wel. Zoals alles er net iets te dik opgelegd wordt. De ellende, de treurnis, de verveling op het werk. En je ziet dat men er een komedie van probeerde te maken, maar dat komt nergens echt goed over en past eigenlijk helemaal niet bij de film. Jammer, want verder wel een sfeervol filmpje met een leuke locatie, aardig verhaal en een behoorlijk sterk acterende Anniston. Daar stak Gyllenhaal wat bleek tegen af. En Reilly is dan weer net te komisch voor de rol. Verveeld heb ik me niet, maar dit had een goede film kunnen zijn. 2,5*.

avatar van Ste*
Vreemd dat Jennifer Aniston hiervoor is gecast. Een slechte actrice is ze niet, maar omdat ze zo bekend is leidt ze nogal af, zeker met dat accent dat ze opzet. Een onbekendere actrice was waarschijnlijk geloofwaardiger geweest voor de rol. Jake Gyllenhaal is duidelijk gecast om zijn Donnie Darko-personage nog eens dunnetjes over te doen, maar goed en geschikt is hij wel.

De film zelf is natuurlijk niet echt een hoogvlieger en nogal een tussendoortje, maar het depressieve sfeertje beviel me wel. Daarin vond ik het nog wel een redelijk eigen gezicht hebben tussen alle generieke drama/komedies (komedie vond ik het eigenlijk nauwelijks, maar oke) zeker omdat het niet echt vrolijk eindigt. Zou vaker zo moeten zijn.

kleine 3,5*