Get Shorty (1995)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Barry Sonnenfeld
met John Travolta, Rene Russo en Gene Hackman

Chili Palmer herinnert mensen aan schulden bij maffia-figuren in Miami en komt via een aantal opdrachten in Hollywood omdat een regisseur zich niet aan zijn afspraken houdt. Hij raakt echter geïnteresseerd in het vak en wil het nieuwste project van de regisseur gaan produceren. De vriendin van de regisseur is de ex-vrouw van een populaire kleine acteur Martin Weir en deze trekt ook zijn interesse. Samen met haar wil hij Martin Weir overtuigen om de hoofdrol te gaan spelen.

Mistaa-g
Had eerst Be Cool gezien en vond die best meevallen, daarom wou ik het origineel ook wel zien... Het is eigenlijk een andere film dan de sequel, die was veel luchtiger terwijl deze een luchtigere versie is van de Tarantino-films... Enkele leuke momenten maar ook te vaak trage stukken... Goede komedie maar niet echt een klassieker voor mij...

Niet leuk, niet spannend. Met het plot valt wel wat te doen, maar dat is hier niet gelukt.

avatar van Richard_Voorhees
Danny DeVito weet weer te vermaken in verder een eigenlijk niet zo hele interessante film.
Een sterrencast zegt ook lang niet alles bewijst deze film maar weer.

avatar van Stephan
Hilarische knipogen. Vooral dat moment met Alex Rocco (Moe Green uit de Godfather - die zo gedenkwaardig zijn bril opzet als hij tijdens zijn massage wordt opgezocht) die hier het nog eens dunnetjes overdoet maar nu met 3 blondines i.p.v. een potige masseur. Ik lag in een deuk.

Redelijke komedie, die in razende vaart probeert de kachel aan te maken enerzijds met gangsterfilms en anderzijds met Hollywood. De film moet het vooral hebben van zijn messcherpe dialogen. Bij vlagen zijn die best leuk, maar de film had met zo’n sterrencast en het amusante, satirische basismateriaal van Elmore Leonard veel beter moeten zijn.

avatar van Filmkriebel
Niet erg leuk. Wat 'n ingewikkeld overkomend plot; op een bepaald moment volgde ik even niet meer. Travolta brengt het er goed van af als gangsterhulpje die het in de filmbusiness wil maken, maar het kon me van begin tot eind weinig boeien en kwam ook niet grappig over. Ik begrijp het succes van deze film niet goed.

avatar van Decec
Een redelijk komedie/misdaad/thriller film...
Redelijk verhaal...
Goed acteerwerk...
Wel een bekende acteur John Travolta...
Goed beeld, geen HD...
Goed achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

avatar van PEN15
Deze maar meteen erachteraan. Ook ik kan me herinneren dat het destijds behoorlijk wat aandacht kreeg in tijdschriften, op teevee-zenders, tijdens reclameblokken..Doorgaans hou ik niet van deze films, het is mij maar wat te veel, om het maar zo samen te vatten: "dialogen". Even verwachtte ik zelfs of Travolta wat zou gaan bazelen over een 5 USD milkshake. Toch naar tevredenheid afgekeken. Alhoewel ik ook zeer te spreken ben over het camerawerk van Sonnenfeld had ik liever gezien dat hij wat anders had gemaakt.

Nou snap ik alleen nog steeds geen bal van die filmposter. Waarom dragen ze allemaal zonnebrillen en wat is die omcirkeling? Moet dat licht van een schijnwerper op een filmset voorstellen?

Luchtig en simpel.

Sonnenfeld is geen groots regisseur en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Maar het is wel iemand die op z'n winst toch wat zwier aan z'n films probeert mee te geven. En dat beschrijft eigenlijk perfect deze Get Shorty.

Het verhaaltje stelt niet zo heel veel voor, de personages zijn wat flauw en het is ook allemaal wel bekend terrein, maar Sonnenfeld brengt het gewoon op een geinige manier. Met wat camerawerk dat nét dat beetje eleganter is en met een streepje humor dat net wat smalender is. En uiteraard een cast die daaraan gulzig meewerkt.

De film had misschien net iets korter gekund en om echt goed te zijn had het ook allemaal best wat scherper gemogen. Dit is zo'n film die een regisseur als Álex de la Iglesia véél grappiger en vlotter zou maken, maar voor wat het is en vooral voor wat het had kunnen zijn is het allemaal best makkelijk weg te happen.

avatar van Duke Nukem
John Travolta als Chili Palmer steelt de show, hij is gewoon Mr. Cool! Ook Gene Hackman en Dani de Vito zijn goed. Ik heb Rene Russo nooit een aantrekkelijke vrouw gevonden, en vond haar dan ook niet echt een meerwaarde. Het leuke is dat deze misdaadfilm lekker luchtig gehouden wordt met de nodige humor maar ook een portie geweld. En de muziek is gewoon top, ik heb meteen de CD aangeschaft!