Get Shorty (1995)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Barry Sonnenfeld
met John Travolta, Rene Russo en Gene Hackman

Chili Palmer herinnert mensen aan schulden bij maffia-figuren in Miami en komt via een aantal opdrachten in Hollywood omdat een regisseur zich niet aan zijn afspraken houdt. Hij raakt echter geïnteresseerd in het vak en wil het nieuwste project van de regisseur gaan produceren. De vriendin van de regisseur is de ex-vrouw van een populaire kleine acteur Martin Weir en deze trekt ook zijn interesse. Samen met haar wil hij Martin Weir overtuigen om de hoofdrol te gaan spelen.

Zeer orginele film met een geweldige cast die er ook wel zin in lijkt te hebben. Met name Hackman blijft toch een genot om naar te kijken en het is weer eens een andere rol dan we van hem gewend zijn. Op een of andere manier moet ik zo ongeveer om iedere scene met Farina enorm lachen, zelfs nu ik hem gisteren voor de 4e keer zag. **** wat mij betreft.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Leuker dan zijn vervolg deze Get Shorty, heel typisch vond ik dat deze film over de filmindustrie een veel coolere soundtrack had dan die over de muziekbuisness Aardig vermaak verder 3*

avatar van sinterklaas
Heerlijke frisse misdaadkomedie en ook zoals ik het wil zien. Om te beginnen vond ik het verhaaltje best leuk in elkaar gezet maar aan de andere kant soms ook moeilijk te volgen, maar achteraf kom je er natuurlijk achter dat alles gewoon een gespeelde film was. De film had zo weer zijn vele leuke zwarte humor momentjes, een tal aan leuke acteurs: Gene Hackman, John Travolta (leuk duo uiteindelijk) Rene Russo en ook nog een schitterende rol van Dennis Farina als een quasi meedogenloze maffiabaas. Ook Danny de Vito had weer een leuk bijrolletje en de knipoog naar andere misdaadfilms was ook sterk aanwezig.

Gewoon weer zon heerlijke jaren 90 misdaadkomedie die erg genietbaar is.

Redelijke komedie, die in razende vaart probeert de kachel aan te maken enerzijds met gangsterfilms en anderzijds met Hollywood. De film moet het vooral hebben van zijn messcherpe dialogen. Bij vlagen zijn die best leuk, maar de film had met zo’n sterrencast en het amusante, satirische basismateriaal van Elmore Leonard veel beter moeten zijn.

avatar van Filmkriebel
Niet erg leuk. Wat 'n ingewikkeld overkomend plot; op een bepaald moment volgde ik even niet meer. Travolta brengt het er goed van af als gangsterhulpje die het in de filmbusiness wil maken, maar het kon me van begin tot eind weinig boeien en kwam ook niet grappig over. Ik begrijp het succes van deze film niet goed.

avatar van Decec
Een redelijk komedie/misdaad/thriller film...
Redelijk verhaal...
Goed acteerwerk...
Wel een bekende acteur John Travolta...
Goed beeld, geen HD...
Goed achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

Luchtig en simpel.

Sonnenfeld is geen groots regisseur en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Maar het is wel iemand die op z'n winst toch wat zwier aan z'n films probeert mee te geven. En dat beschrijft eigenlijk perfect deze Get Shorty.

Het verhaaltje stelt niet zo heel veel voor, de personages zijn wat flauw en het is ook allemaal wel bekend terrein, maar Sonnenfeld brengt het gewoon op een geinige manier. Met wat camerawerk dat nét dat beetje eleganter is en met een streepje humor dat net wat smalender is. En uiteraard een cast die daaraan gulzig meewerkt.

De film had misschien net iets korter gekund en om echt goed te zijn had het ook allemaal best wat scherper gemogen. Dit is zo'n film die een regisseur als Álex de la Iglesia véél grappiger en vlotter zou maken, maar voor wat het is en vooral voor wat het had kunnen zijn is het allemaal best makkelijk weg te happen.

avatar van Duke Nukem
John Travolta als Chili Palmer steelt de show, hij is gewoon Mr. Cool! Ook Gene Hackman en Dani de Vito zijn goed. Ik heb Rene Russo nooit een aantrekkelijke vrouw gevonden, en vond haar dan ook niet echt een meerwaarde. Het leuke is dat deze misdaadfilm lekker luchtig gehouden wordt met de nodige humor maar ook een portie geweld. En de muziek is gewoon top, ik heb meteen de CD aangeschaft!

avatar van IH88
“Rough business, this movie business. I'm gonna have to go back to loan-sharking just to take a rest.”

Redelijke klucht. Het is dat de acteurs zo goed zijn en duidelijk plezier hebben, want anders was Get Shorty ten onder gegaan aan zijn eigen rommelige script. Waarbij ook niet alle subplotjes even interessant zijn. Niet alles werkt even goed, maar acteurs als Travolta, Russo, DeVito, Hackman en Gandolfini weten het allemaal wel te verkopen. Het samenspel tussen deze acteergrootheden levert veel grappige en sterke scènes op, en het is geen straf om ruim anderhalf uur lang naar ze te kijken.