Mister Lonely (2007)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Ierland / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door Harmony Korine
met Samantha Morton, Diego Luna en Werner Herzog

Luna is een Michael Jackson imitator die de jonge Marilyn Monroe ontmoet in Parijs. Samen hangen ze wat rond in de stad der liefde. Vervolgens vertrekken ze samen naar een commune in Schotland. Daar ontmoet Luna Charlie Chaplin, de man van Marilyn, en haar drie dochters.

Had er eigenlijk net iets meer van verwacht. Ik kreeg niet echt voeling met de personages maar toch 3*tjes voor de originaliteit.

avatar van Reservoir Dogs
gotti schreef:
Klink erg leuk. Vooral Gummo was geweldig.

Och, daarmee dat je Gummo een 1,5* geeft

Adrenal
Het heeft weinig zin om berichten van twee jaar geleden te quoten, Reservoir Dogs.

avatar van Apollinisch
Geen idee wat Herzog hier te zoeken had – zijn rol heeft, afgezien van wat thematische overeenkomsten misschien, totaal niks te maken met de hoofdverhaallijn – maar zijn rol als hilarische Latijns-Amerikaanse priester is absoluut geweldig.

Sowieso zijn het deze losstaande scènes die de film zo geweldig maken. Het verhaal zelf is ook niet bepaald alledaags, maar de echte klasse is te vinden een strak gemonteerde Michael Jackson-act, een ritje op een dirtbike met een aapje erachteraan bungelend, vliegende nonnen, een lachende zon, enzoverder. Momenten uiteenlopend van “gewoon” grappig tot poëtisch.

Ik heb in ieder geval genoten.

avatar van Norma
Apollinisch schreef:

Sowieso zijn het deze losstaande scènes die de film zo geweldig maken.

Dat heb ik nou juist tegengesteld ervaren! Ik vond het idee van wat zonderlinge mensen die bij elkaar gaan wonen en op die manier uiting willen/durven geven aan hun onzekerheden en emoties een heel leuk uitgangspunt, maar juist die rare, lollig bedoelde (?) onderbrekingen haalden me telkens weer compleet uit de film. Er zal wellicht best wat mee bedoeld worden, maar ik kon er in ieder geval niets mee. Ik had liever de film wat serieuzer gezien, het wel en wee van de opmerkelijke "artiesten" was op zichzelf vaak al (tragi) komisch genoeg. De trailer schetst wat dat aangaat ook niet helemaal een goed beeld van de film, waardoor hij niet echt aansloot bij mijn verwachting helaas. Jammer want er zaten verder best hele mooie scènes in die me wel aanspraken.

Geen flauw idee wat ik hiervan nu moet vinden. En ook geen flauw idee wat ik er dan over zou moeten schrijven om mijn gedachten en/of waardering toe te lichten.

Ik zou iets kwijt kunnen over het gebruik voor slow motion. Een vaak gebruikt (en vooral ook misbruikt) stijlmiddel in films. Mister Lonely bestaat de eerste vijf minuten uit slow motion beelden van een Michael Jackson impersonator op een brommertje (dat blijkbaar een dirtbike heet) en het werkt. De hele film zit vol met poëtische slowmotion beelden -die verder geen narratieve waarde hebben- van vliegende nonnen, vliegende crossfietsers, nonnen aan zee, Michael Jackson en weet ik al niet wat. En telkens werkt de film op deze momenten het beste. Ik denk dat het heel erg persoonlijk is wanneer slow motion een toegevoegde waarde heeft en wanneer het misbruikt wordt. Vaak zijn het in elk geval bepalende elementen in de film.

Over de duiding van het onderwerp kan ik kort zijn. Ik denk niet dat Korine ons iets wil duidelijk maken over dat er voor iedereen een plek is op deze aardbol of dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden of zoiets hoogdravends. Ik denk dat het puur een ode is aan zijn idool Werner Herzog (die een erg leuke rol heeft in een aanpalende verhaallijn los van de impersonators als Katholieke fanaticus in een ver en donker "ontwikkelingsgebied") en vooral zijn film Auch Zwerge Haben Klein Angefangen. De thematiek van een commune van gelijkgestemden met hun eigen mores en conflicten is in elk geval erg overeenkomstig. Dus denk ik dat we er verder niks achter moeten zoeken. Maar ja, wat wil Korine dan met die tussenscenes van die vliegende nonnen en zo'n mijmerende voiceover (ook al zo'n vaak misbruikt stijlmiddel).

Ik ben er dan ook helemaal nog niet uit. Wat ik wél weet is dat ik dan ook zomaar ineens kippenvel kreeg bij een simpele scene dat Diego Luna naar een stel beschilderde eieren zit te kijken en deze tot leven komen met een prachtige muziekale omlijsting van Iris Dement's 'My Life'. Volkomen overrompelend in elk geval.

Ooit herkijken en dan is de waardering wellicht 0.5* (vanwege het misbruik van voice-vers of slow motion) of wel 5.0*. Wat duidelijk is dat Korine een uniek figuur is binnen de filmwereld. Vooralsnog heerlijke film!

Wat raar!!!! Is dit Harmony Korine??? De regisseur die verantwoordelijk was voor de walgelijkste productie in de filmgeschiedenis (lees: Gummo)...

Ik kan het nog steeds niet geloven, want dit is ECHT gewoon Héél goed!!! Inhoudelijk stelt dit misschien niet veel voor, maar de beelden en de stijl van deze film zijn echt het werk van een groot regisseur. Daarbij komt het zeer goede acteerwerk en de soms toch echt prachtige muziek (songs en score)...

De mooiste scène die mij het meest heeft geraakt is dat 'Marilyn' danst in het bos in slow-motion, met die geweldige muziek en het prachtige camerawerk is dat gewoon pure poëzie! Prachtig!

Ik weet zeker dat, ondanks de nogal vage inhoud, Harmony hier iets mee wil zeggen! Ik weet alleen niet of het optimistisch is, vooral na de één-na-laatste scène zou je toch gaan twijfelen... Toch laat deze film mij met een goed gevoel achter!

Ik ben het met Mochizuki Rokuro eens, die scène met die eieren was echt zeer sterk!

Als Harmony Korine op deze weg doorgaat, dan wordt hij echt groot!!! Dat durf ik te wedden!
Zijn stijl is in ieder geval totaal uniek en vernieuwend, dat is het altijd al geweest, maar ik heb het gevoel dat hij op het gebied van filmmaken echt een enorme stap gemaakt heeft, spektaculair!
Hij weet wat hij wil doen en weet dat nog eens heel volwassen en stijlvol te brengen.

Ik vind deze film onderschat (helemaal als gekeken wordt naar de IMDB-rating) Ik heb deze regisseur eigenlijk een 2e kans gegeven en ik kan mensen, die net als ik Gummo niks vinden, aanraden toch dit spektakelstuk ook te gaan kijken. Het is echt veel beter!

één van de beste en meest originele films van 2007 en makkelijk 4,5 ster waard!

Korine een tweede kans geven is wel heeeel veel gevraagd hoor.

avatar van stephan73
Hoewel Harmony Korine sober is geworden, blijft hij films maken met briljante, vervreemdende scenes.
Mister Lonely, de eerste Korine sinds 1999, is een fantastische film geworden. Nou was ik al gek op zijn films (zie mijn top 10), maar ook dit keer weet hij mij te raken.
Qua stijl is hij veranderd, maar qua humor en dialogen (het monoloog van Buck-Wheat op zijn pony is typisch Korine) is het 100% vergelijkbaar met Gummo.
Vreemd dat Mister Lonely niet in Nederlandse filmtheaters werd uitgebracht, want (hoewel een raar uitgangspunt) zou dit zeker geen flop zijn geworden.

Ik geef hem voorlopig een 4,5...

avatar van stephan73
kos schreef:
Korine een tweede kans geven is wel heeeel veel gevraagd hoor.

Je zal hem in ieder geval niet zo slecht vinden als Gummo.

avatar van FatMike
Gummo staat op dit moment om een ruime 3,5 ster.
Toch zijn er van die momenten dat ik het gevoel heb dat ie bij het herzien gaat zakken. Op die momenten denk ik dat de film makkelijk is: zet een paar vreemde mensen bij elkaar, maak een vage mix van
drama, viezige en een aantal "pijnlijk ,komische" momenten met op de achtergrond een aangename tot zeer goede verzameling
muziek en tadaaa...Gummo.
Bij de positievere gedachten blijft de film staan op die 3,5 ster,
want juist die mix maakt Gummo goed, maar toch zeker geen
poëtisch werkje. Over een tijdje maar eens herzien...

Mister Lonley heeft momenten waar ik van heb kunnen genieten.
Dat waren o.a. de scenes met Werner Herzog en de vliegende nonnen. De Jackson imitator doet 't prima en
ook daar ligt het niet aan.
Het is bij de 2e helft van de film, waarbij ik het gevoel heb 't
totaal inzakt. De commune en de hele kennismaking met de figuren, die ik niet bijzonder vond.
Het opbouwen van het theater, het afschieten van de zieke dieren en de zelfmoord, raakte me nergens.
De eierscene begint mooi, totdat ze
gaan zingen en er een stukje zeikerig dialoog onstaat tussen
Jackson en Monroe.

Hoe stijlvol de film ook is, het doet me uiteindelijk vrij weinig.
De scenes met Herzog zou ik graag nog eens zien, maar ga daar niet de hele film voor kijken.

Korine laat een duidelijke stempel achter en dat, ondanks de flinke verschillen, Gummo en Mister Lonley van dezelfde hand komen, is duidelijk. Korine is een talent en op dit moment één van de orginele regisseurs, maar zoals het is met alles:
je moet er van houden en Mister Lonley is mijn film, op een enkele scene na, niet.

2,5 Ster voor Herzog en zijn vliegende nonnen!

Je zei als zoiets over Gummo eerder. Ik had niet direct een pasklaar antwoord. Maar wat mij betreft geldt het voor Korine in zowel Gummo als hier. Het zijn rare figuren, het is een rare mix en het lijkt makkelijk scoren. Korine wíl er echter niet mee scoren, hij toont compassie etc. Het is niet ten koste van, maar vol mededogen en liefde. En juist dat zijn de elementne die films al Gummo en Mister Lonely al gemakkelijk boven een heleboel middelmaar uittillen. Het technische komt daar dan nog bovenop (vooral deze film is wonderschoon, maar bij Gummo en julien donkey-boy is de editting opzwepend). En Herzog natuurlijk!

avatar van Reinoir
de nonnen waren het leukst,

Na herzien toch maar laten zakken naar 3,5 ster.

Ik denk dat dit ook wel de juiste rating is voor de film.

Nu op 4, maar daar begon ik bij Gummo ook. Echter vooral de Jackson en Monroe figuren zijn vele echtere personages dan het hele zooitje ongeregeld bij Gummo bij elkaar.

avatar van latrat
Ik weet niet goed waar beginnen.
Ik moet Jubelen. En trouwen met de man die dit gemaakt heeft.

Ik denk dat het een van de beste films is die ik al gezien heb. En met beste bedoel ik aangepast aan mijn zinnen. Al is het technisch ook een heel interessant ding.

uh, ik zal nog wel eens een echte recensie schrijven. Voorlopig zeg ik dat ik de muziek, de personages, de situaties, de nonnen, de acteerprestaties en de camerabewegingen geniaal vond.

avatar van niethie
Minder als zijn vorige twee, maar minstens even facinerend. Korine bewijst hier nogmaals wat een talentvol en bijzonder regisseur hij is, ik vind zijn films altijd een beetje bevreemdend en vroeg me ook hier weer af waar ik in godesnaam naar zat te kijken, het eerste half uur was dan ook niet bepaald bijzonder, maar misschien is dat ook wel de kracht van zijn films. Hij neemt een niet bepaald allerdaags verhaal dat vol zit met afschrikkende, bizarre maar interessante figuren en situaties, probeert hier vervolgens sympathie voor op te wekken zonder teveel sentiment erin en slaat vervolgens kijhard toe. De vertelwijze was ook hier weer een beetje van hetzelfde.
Zowel fragmatisch als afstandelijk, dat geeft het ook iedere keer weer iets bijzonders mee. Er zit een bepaalde afstand en het lukt niet om er helemaal in mee te gaan of er grip op te krijgen, bijna surrealistisch. Ben tot nu toe nog geen enkele regisseur tegen gekomen die in al zijn films zo'n sfeer wist te creeeren en verder achteraf geen eendagsvlieg bleek te zijn of heel erg pretentieus bezig was. Deze lijkt dan weer iets volwassener, toegankelijker te zijn maar daardoor ook wel wat minder rauw, helaas! Het ziet er visueel gezien iets aantrekkelijker uit en de situatie is niet voor iedereen even uitzichtloos. Film kent ook weer aardig wat pijnlijke momenten. Dat massale afschieten van die schapen bijvoorbeeld, de zelfmoord van Monroe of de sprekende eierscene waren erg bijzonder. Helaas worden ze afgewisseld met totaal betekenisloze, eigenlijk zo'n beetje alles met Herzog en zijn nonnen erin dus, dat werkte (hoewel grappig!) echt niet voor mij. Wel nog best een mooie scene waar ze allemaal uit het vliegtuig springen en door de lucht zweefde onder begeleiding van Thirteen Angels van A Silver Mt. Zion. Typetjes zijn ook wel leuk verder, vooral Jackson en Charlie Chaplin deden het erg goed.

3,5 sterren

avatar van Leo1954
Ik vond de film niet tragisch en ook niet komisch. Niet alledaags, maar dat is nog recept voor een goede film. Samantha Morton redde de film nog een beetje, wat een actrice en mooie vrouw is dat toch.

avatar van Inland Rabbit
Misschien komt het omdat ik Korine's stijl begin te snappen, maar ik had het idee dat hij hier iets concreter met een verhaal en uitdieping van personages bezig was, in plaats van een donkere sfeerschets.
Ik kan namelijk best veel uit de film halen. Het ontdekken/accepteren van jezelf, omgaan met geloof, dat soort dingen.

Visueel ook erg anders dan zijn eerdere 2. Eerst vond ik dat wel jammer, maar Michael Jackson in grove korrel was geen goed idee geweest. Goede keuze.

Vooral een film die ietsje persoonlijker aanvoelt en iets minder abstract. Hoewel, dat abstracte sluipt er meer en meer in naar het einde toe.

Fijne film weer!

avatar van Naomi Watts
Harmony gooit zijn stijl volledig om. Visueel wat schoner maar nog niet zo glossy hoe ie zich volgend jaar gaat laten zien. Ik vind dit tot dusver Korine's beste. Door de stijlverandering maar ook lijkt Korine narratiever en filmischer te worden. Ook het gebruik van celebrity personages versterken de sureëele vibe van Mister Lonely alleen maar.

Erg over the top, momenten om te huilen en te lachen maar ook zo oprecht. Veel intiemer en voelt ook veel minder experimenteel aan. Laatste Korine herziening en mijn laatste stap in aanloop naar Spring Breakers is dan Trash Humpers voor de eerste keer gaan zien. Om één of andere reden heeft iets me altijd tegen gehouden en dat doet het nog steeds maar ga er nu toch aan geloven. Deze blijft op afstand de Korine die me tot nu toe het meeste aanspreekt. Al is dit nog lang niet de limit voor Korine. Op naar Trash Humpers.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Even dacht ik naar de minste Korine te kijken, maar als in de tweede helft de fraaie scenes over elkaar heen buitelen en het wonderschone laatste kwartier me echt flink raakt, tsja, dan ben ik toch weer om. Vijf films en niet een onder de vier sterren, ik geloof dat ik me wel een Korine-fan kan noemen.

En dit is een van de essentiele redenen.

Mochizuki Rokuro schreef:

avatar van goongumpa
Ik zag deze in 2008 op het grote scherm, tijdens een van de enige vertoningen in België (denk ik). Toen was ik 15 en had ik geen idee wie Harmony Korine was, en van Herzog slechts vaag. Maar ik genoot van de film, en de beelden zijn me altijd heel goed bijgebleven (iets wat alleen bij echt goede films gebeurt).

Vanavond heb ik 'm voor het eerst herzien sinds toen, en ik vind hem net zo mooi als toen. triest en grappig, surealistisch, maar toch voelt de film heel logisch aan. Het mooiste vind ik de originele, fascinerende beelden zoals de vliegende nonnen, en het 'herbruiken' van popcultuursymbolen als Michael Jackson... Om zo tot de 'kern' van mensen door te dringen... Ofzo.
Ik wil 'm snel nog eens zien in ieder geval, deze keer geen 5 jaar ertussen .

avatar van goongumpa
Mochizuki Rokuro schreef:
Ik denk dat het puur een ode is aan zijn idool Werner Herzog (...) en vooral zijn film Auch Zwerge Haben Klein Angefangen. De thematiek van een commune van gelijkgestemden met hun eigen mores en conflicten is in elk geval erg overeenkomstig.

Moet ik echt eens zien, die film. Is me nog al aangeraden, toen ik Gummo aan een vriend uitleende. Het valt me steeds meer op dat Korine erg beïvloed is door Herzog, zeker ook inhoudelijk.

Leo1954 schreef:
Samantha Morton - (knip!) - wat een actrice en mooie vrouw is dat toch.
Amen

Lv92
Dit stukje muziek. Pff...
De manier waarop Korine dit combineert met de beelden is redelijk briljant.
Zelfs de akelige stem van Bobby Vinton is een pluspunt in deze film, en dat zegt wat.

Zeer bijzonder.

avatar van Donkerwoud
Net als bij Julien Donkey-Boy werkt het voor mij niet dat er geforceerd gezocht wordt naar absurde visuele vondsten en idiote karakters om uit te kunnen stralen 'zie mij eens filmhuizerig zijn'. Terwijl het eigenlijk een enorm rechtlijnige film is, maar zonder werkelijk psychologische gelaagdheid of de mogelijkheid tot identificatie met personages. Pretentieuze onderwerpkeuze en esthetische interessantdoenerij houden mij vooral op afstand om mee te gaan in de gevoelige toon die het óók bij vlagen weet te brengen.

avatar van cucciolo
Donkerwoud schreef:

Goed verwoord. Daarom heb ik bij Korine ook altijd een dubbel gevoel. Maar wat ie doet, binnen zijn straatje doet ie toch erg goed en hij heeft wel een herkenbare stijl.

avatar van Basto
Ik heb zelden zo’n onvoorspelbare,, fantasierijke en liefdevolle film gezien als deze.

Net als zijn opvolgers Spring Breakers en Beach Bum, staat het vieren van het leven centraal. Al is dat niet voor iedereen even eenvoudig.

Ik ben er dol op!

avatar van Aristocraat
Vanaf deze film ging het naar mijn gevoel echt bergafwaarts met Korine. Mister Lonely is een gekkige en zeker sympathieke film maar echt gelaagd, nou nee.