In a Valley of Violence (2016)

Western

geregisseerd door Ti West
met Ethan Hawke, Taissa Farmiga en James Ransone

Paul heeft niets meer te verliezen nadat zijn beste vriend is vermoord door een aantal criminelen. Hij zweert wraak en trekt een stadje in om de moordenaars achterna te gaan. Hiermee brengt hij echter de nodige problemen in de levens van twee gezusters die het plaatselijke hotel runnen.

avatar van Onceuponanytime
The lonesome cowboy... het begon veelbelovend, maar draaide te voorspellend naar zijn einde toe.

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Nochtans is de opening wel oké. De film straalt een ouderwetse sfeer uit met enkele “spaghetti”-elementen, wat anno 2017 niet vanzelfsprekend meer is. Het niveau neemt evenwel vrij snel af. De personages zijn stuk voor stuk matig uitgewerkt, slapstick steekt al snel te kop op, zodanig gans de film een soepje wordt.

Ethan Hawke kan mij niet echt overtuigen en ook John Travolta speelt gewoon zichzelf, met z’n dikke kop en opeengeklemde kaken. De slechteriken van dienst zijn bovendien bedroevend gecast. Stuk voor stuk bakken die acteurs er niks van.

Visueel schept regisseur Ti West hoge verwachting met zijn buitenshots. Het dorpje zelf vind ik al een pak minder sfeervol maar goed. De spanning wordt vaak niet goed opgebouwd, bijvoorbeeld te merken tijdens Paul’s wraaktocht, waarbij hij lukraak wat rondloopt en roept. Enige dreiging is dan al ver zoek, slapstick heeft de bovenhand genomen. Rare keuze en voor mij ook de slechte keuze.

avatar van rondh
Western is wel degelijk een genre die ik leuk vind. Maar dit is een zware tegenvaller. Acteerwerk is erg zwak. Ethan Hawks valt enigszins mee, maar verder is het echt om te huilen. De acteurs in de film die wat zeggen en waar het omgaat zijn ook zo'n beetje de enige mensen die er zijn in de film. Er woont gewoon niemand in het dorpje buiten deze mensen. Camerawerk is slecht, acteerwerk is slecht, muziek is slecht. Gewoon niet goed dus.

avatar van mjk87
Western die wel redelijk wegkijkt. Vrij clichématig -ook (en vooral) in acteerwerk- en vooral het eerste halfuur is daardoor weinig interessant. Maar daarna wordt het snel beter met een prima shoot-out die vrij lang duurt maar eigenlijk nergens verveelt. Ook twee leuke vrouwenrollen die deze western net even wat anders geven. Verder aardige beelden en heel behoorlijke muziek die soms wat dromerig is ook. 3,0*.

Een film die me goed is bevallen.
Prima western, met vooral een zeer goede Ethan Hawke.
Het is een beetje een cliché verhaal, een cowboy neemt wraak, maar wel voor de moord op zijn hond !!
Toch heb ik me geen seconde verveeld met deze film, het is allemaal heel boeiend en soms wel met een kwinkslag gebracht.

avatar van joolstein
Degelijk en vermakelijk film maar met net iets te weinig actie en te simpel uitgangspunt om echt heel goed te zijn. Veel regisseurs wagen zich vroeg of laat aan een Western en in dit geval geeft regisseur Ti West het genre dan ook een kans. Hiervoor trekt hij ook twee grote namen aan: Ethan Hawke en John Travolta. Met het uiterlijk, de toon en het gevoel van een traditionele Western-film zit het wel goed! Ex-soldaat Paul is in Kansas gedeserteerd, samen met zijn hond Abbie, en is onderweg richting Mexico. En dan komt hij aan bij een klein dorpje genaamd Denton, waar hij besluit even inkopen te doen. Alwaar hij het natuurlijk aan de stok krijgt met de Marshall, zijn zoon en drie andere schavuiten. Terwijl het vrouwelijk schoon voor hem valt. En er uiteindelijk ook een reden voor wraak komt. Travolta laat te wensen over met zijn acteerwerk, iets wat wel vaker voorkomt, maar ook de rest van de cast in niet bijster bijzonder sterk. Taissa Farmiga en Ethan Hawke zijn degene die nog het meest weten overtuigen. Gelukkig weet dankzij wat goor, de leuke interactie tussen de twee vrouwen, slim camerawerk en een goede setting, de film toch prima te vermaken.

avatar van takeshi
Brrr, wat was dit slecht. Dit is er echt een in de categorie 'hoe heeft dit ooit gemaakt kunnen worden'. Als je namelijk bedenkt wat er allemaal komt kijken bij het maken van een film, van het prille begin op papier tot de daadwerkelijke productie, dan had deze nooit het script stadium mogen passeren. Tenenkrommend slechte dialogen, tweedimensionale karakters en een verhaal dat van de clichés aan elkaar hangt. Nu kunnen cliche's best aangenaam zijn wanneer ze met verve gebracht worden, maar dit was wel zo gezapig. Hoe heeft dit project met zo'n slap verhaal momentum weten te krijgen?

Uiteindelijk viel het kwartje ergens rond het moment dat Ethan Hawke tijdens het eindgevecht schreeuwt 'why did you kill my dog'? dat het wel om een komedie/parodie moest gaan, maar de film werkte tot dan voornamelijk op mijn frons- i.p.v. lachspieren. Voor een parodie hield het zich namelijk weer teveel in, waardoor deze film jammerlijk nauwkeurig op het snijvlak tussen serieus en campy zit, en zodoende vlees noch vis weet te zijn.

Ethan Hawke is ook gruwelijk miscast in deze rol, en de rest van de cast is absolute B-garnituur.
Om het drama nog eens helemaal compleet te maken zit er ook nog een potje hartverscheurend dierenleed in, iets dat niemand graag zit. Ongelooflijk op hoeveel manieren deze film dus tegenstaat.
Deze film krijgt overigens 76% op Rotten Tomatoes, dus ik vraag me af of ik met totaal verkeerde ogen heb zitten kijken. Evengoed niet mijn ding en een lichtend voorbeeld van de bevreemding over hoe bepaalde films de financiering rondkrijgen en acteurs van naam aan zich weten te binden.

Aardige film over een vreemdeling die met zijn paard en hond een stadje binnenkomt. Een ouderwets aandoende western met een nogal standaard verhaal. Onderhoudend, maar soms wat onevenwichtig qua toon (de twee vrouwelijke personages voornamelijk). De hond heeft de leukste rol en het is dan ook jammer dat die het maar tot de helft van de film haalt.

avatar van Rodger
Toch 2 top acteurs in een matige film. het kan dus wel..
Een voorspelbare revenge movie.. 2.5 **
wel leuk is.. dit is een film uit 2016, met een oud gemaakte aftiteling..

avatar van DiDa
Simpele maar effectieve western. Ik heb me prima vermaakt. Goede sfeer (zoals altijd bij Ti West) en een goede rustige opbouw. Buiten de 2 dames wordt er goed geacteerd.

avatar van trebremmit
Prima western, had alleen wel wat betere acteurs kunnen gebruiken, vond Hawke en Ransone niet erg sterk. De muziek was wel een pluspunt en de sfeer was wel apart, ik vond het geen standaard western sfeer.
jammer dat de hond dood ging, erg leuk beest was dat.

avatar van Thunder Road
Fijn........en naar mijn bescheiden mening op MM licht ondergewaardeerd.
In a Valley of Violence kijkt lekker weg, de opening credits en bijbehorende muziek zijn een geweldige ode aan de spaghettiwestern en aan Leone/Morricone in het bijzonder.
Goed, het verhaal is dun, maar er zijn in het westerngenre maar weinig uitzonderingen daarop. Soms is de film traag, maar nooit te traag en ook hier moet gezegd worden dat veel westerns 'langzaam' zijn. De rustige opbouw komt de film juist ten goede.
Ook dat het stadje zo dun bevolkt is werkt voor mij niet als kritiek punt. De oplettende kijker neemt waar dat veel gebouwen dichtgetimmerd zijn, het stadje is niet ver van een 'ghost town' verwijderd. Hangen gebleven zijn de typische losers en een kreupele wetsdienaar, die krampachtig vasthoudt aan zijn reeds lang verloren autoriteit.
De sfeer is meer dan goed te noemen. De soundtrack is geweldig. Hawke doet het als 'bijna-man-zonder-naam' en eenzame wreker meer dan aardig, fijn dat hij daarbij niet overloopt van coolness maar worstelt met zijn verleden en een vuistdik trauma. De chemie tussen Hawke en Jumpy is geweldig, Travolta 'schmiert' zinderend, Ransone 'schmiert' daarentegen helaas katastrofaal. Gillan had in deze film absoluut niets te zoeken, haar acteren is ver beneden peil en haar rol volstrekt overbodig, niemand zou haar hebben gemist.
Jammer dat de film tijdens het laatste kwartier totaal over de top gaat en daardoor fiks aan geloofwaardigheid inboet, anders had er een nog hogere waardering ingezeten.
Zoals gezegd........Fijn.