Of Ik Gek Ben (2016)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Frank Lammers
met Mike Weerts, Monic Hendrickx en Cees Geel

De succesvolle, jonge kunstenaar Benjamin is compleet in de war als hij in een tbs-kliniek belandt omdat hij zich niets herinnert van wat er gebeurd is. Het leven in de kliniek is absurd en meedogenloos, maar langzaam krijgt Benjamin hier weer grip op zijn leven en beseft hij wat voor oppervlakkige narcist hij was in zijn vorige leven. Eenmaal vrij, doet het weerzien met zijn oude vrienden de grond onder hem opnieuw wegzinken en zet hij een groot vraagteken bij wat nu eigenlijk de waarheid is.

kappeuter (moderator)
Regiedebuut van Frank Lammers. September Film zal de film in 2016 uitbrengen in de bioscoop.

Dick2008
Het antwoord tussen spoilertags graag.

avatar van tattoobob
Ben benieuwd.....Cees Geel altijd top

avatar van Verhoeven
Frank Lammers kwam met zijn hoofdrolspeler vanmiddag even langs op de Filmbeurs om te vertellen dat zijn film is teruggetrokken door de distributeur. Meen eerst SF en naderhand DFW. En nu gaat producent IJswater Films het maar doen. Release is overigens in de laatste week van juni. Maar als ik Lammers was zou ik hem in een kluis ergens ver weg in Zwitserland stoppen want het was niet om aan te gluren ...

avatar van Mochizuki Rokuro
Verhoeven schreef:

kappeuter (moderator)
Definitieve releasedatum is bekend: vanaf 2 juni in de bioscoop
Ipv September Film gaat de producent de film nu zelf uitbrengen.

avatar van Rodger
Prima film.
Een beetje raar en een beetje gek,..
En,!
Zelf bij de opname geweest..
Dus.. prima film (en debuut) van Frank Lammers..

Of je gek bent? Ja als je deze film gaat kijken wel. Wat een waardeloze film. Met vreselijk irritante muziek.

Pfffff zo jammerrrrr.....he NLers ga us leuke films maken. My g... dit is zo slecht

avatar van René8
Best een juweeltje!

Je moet lef hebben om deze film slecht te noemen, dat is-ie gewoon niet. Spel, soundtrack, camerawerk, plot, decors.. petje af!

avatar van keukenzout
Om te janken, zoveel briljante acteurs en dan tóch zo'n waardeloze film. Nog 2,5 omdat ik me hier en daar wel vermaakte. Verder is het echt een rip-off van een willekeurige 'diepzinnige' Amerikaanse film. Vind ik dan.

avatar van Donkerwoud
Onzinnig. Ik mag hem niet op uitzending gemist zien i.v.m. de leeftijdsbeperking, maar een gruwelijke Louis Theroux-documentaire vol echte lijken mag wel...

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende actrice Monic Hendrickx en ook een
bekende acteur Fedja van Huêt...
Af en toe onrustig camerabeweging...
Goed HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid met Dolby Digital...
Geen top...

avatar van Donkerwoud
Of ik na de recente zaak rond Anne Faber nog zit te wachten op een soort overgeseksualiseerde Loenatik in een TBS-afdeling...? 'Of Ik Gek Ben' (2016) is een wat rare film waarin de kijker hoegenaamd het perspectief ziet van een vrouwenmishandelaar/verkrachter, die in het reine probeert te komen met de mogelijke gevolgen van zijn eigen lustgevoelens. Die innerlijke strijd wordt dik aangezet met een overdadige en cartooneske stijl. Heftige pompmuziek van The Kyteman Orchestra. Veel korte flitsen en schokkerige montage-overgangen, met verschillende types cameravoeringen. En dan de kunst die terugkomt in de decorstukken: de punkachtige uitbeeldingen, vol met seksuele ondertonen. Bij het verwrongen perspectief hoort een misogyn gekleurde blik, want elk vrouwelijk personage (van de gevangenisdirectrice tot een aantrekkelijke begeleidster) zendt dubbele signalen uit over haar intenties. Subtiel is het niet, en of dit de representatie is die we van de positie van TBS-klinieken in onze maatschappij behoeven!? 'Of Ik Gek Ben' lijkt trouwens ook iets te willen zeggen over de kunstenaar als grenzeloze rock-'n-roll-ster, maar het begin- en eindshot hebben zo weinig met de rest van de film te maken, dat het verder een verwaarloosbaar element is.

avatar van Jokkie
Ik had totaal geen verwachtingen, maar wauw wat is dit een film. Zeker het einde, gaf mij sprakeloze momenten. Wat een kunstwerkje

avatar van RnRzombie
Geweldig! Inderdaad, irritante housemuziek, maar dit hoort bij het verhaal.
En de vele drugs.

Heeel warrig begin, erg naar einde.

Denvis Grotenhuis (the Spades) speelde de sterren van de hemel, zonder tanden.
Mike Weerts (Benjamin, hoofdrol) speelde ook ijzersterk.

Wellicht meer voor een Arthouse- of B-film publiek?

avatar van Aapje81
Frank Lammers is niet mijn acteur. Ik vind hem in interviews best sympathiek maar zodra hij moet gaan acteren valt het 9 van de 10 keer tegen. Als Frank dan gaat regisseren, denk ik, laat ik het een kans geven want de beste man verschijnt in ieder geval niet voor de camera. Daarnaast heeft deze film best wel een goede cast dus: Wat zou daar mis kunnen gaan?

Het enige eerlijke antwoord op deze vraag is..... Werkelijk alles. Dit is een soort kruising tussen A Clockwork Orange (1971) en One Flew over the Cuckoo's Nest (1975) alleen dan vele malen slechter. Eigenlijk weet ik nauwelijks waar ik moet beginnen. Maar een groot probleem is het waardeloze acteerwerk. Over de hele linie is alles zwaar overdreven en Over The Top. Zelfs Monic Hendrickx bakt er werkelijk niets van.

Daarnaast is het scenario bijzonder vermoeiend, onrealistisch en nauwelijks te volgen. Dit is het soort film waarvan sommige zullen zeggen dat hij fantastisch en andere zoals ik zullen beweren dat het de allerslechtste Nederlandse film ooit gemaakt is. Kort samengevat overstemmen het waardeloze scenario, geforceerde dialogen en belachelijk acteerwerk elkaar voortdurend.

Omdat dat in mijn ogen toch wel een prestatie is kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om hier de laagste score voor te geven aangezien de film er toch in is geslaagd om bij mij een enorm gevoel van ergernis op te wekken waardoor ik de film waarschijnlijk niet snel zal vergeten.

Schandalig slecht.

avatar van nijkerkbert
Tja, de recensies hier gaan alle kanten op, mensen die het totaal ruk vinden tot mensen die lyrisch zijn. Dus zonder al te hoge verwachtingen deze film bekeken. Best overweldigd door de mooie karakters die neergezet worden, door de mooie soundtrack, camerastandpunten en het verhaal. Aanrader voor iedereen met een magnifiek einde!