Suzy Q (1999)

Nederland

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Carice van Houten, Jack Wouterse en Roeland Fernhout

Een weekend uit het leven van een familie aan het eind van de jaren 60. Na dit weekend zullen hun levens nooit meer hetzelfde zijn.

avatar van dionj
Koolhoven wil Suzy Q op downloadsite Pirate Bay zetten | nu.nl/film | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Ik ben gelukkig al voorzien, ik heb een kwalitatief zeer goede VHS-rip.

avatar van danuz
O fijn. Geen mogelijkheid gehad om een 720p versie te uploaden?

avatar van mikey
Zojuist via de iphone bekeken. Hij schijnt tegenwoordig op de tube te staan. Mag eigenlijk niet, maar er mag zo veel niet! Leuke film over een naargeestige familie en de bijbehorende fantasietjes over beroemdheden met passend behang en minizuumpjes. Dat shot van die schildpad vond ik nogal mwah

avatar van D-ark
danuz schreef:
O fijn. Geen mogelijkheid gehad om een 720p versie te uploaden?

Tjah die is te vinden als je goed genoeg zoekt op de minder legale paden.

Koolhoven heeft die 720p versie zelf op Piratebay gezet.

kos schreef:
Koolhoven heeft die 720p versie zelf op Piratebay gezet.

No, he didn't. Maar hij heeft er wel toe opgeroepen.

Oh, my bad

Langzamerhand ontvouwde zich het drama in dit gestileerde, ingetogen, bedompte, morbide en onderkoelde jaren zestig verhaal, met onthechte ouders en een voortdurende dreiging van incest en geweld. De onderlinge verhoudingen waren verwrongen, maar ondanks de tragiek was er ruimte voor een dosis humor. De gehele cast speelde uitstekend.

Redelijke film dat zich afspeelt in het huis van een gezin eind jaren '60. Een disfunctioneel gezin wat zorgt voor nogal wrange humor. Naarmate het verhaal zich vordert, wordt de toon wel wat donkerder. Deze film betekende het debuut voor zowel Carice van Houten als Michiel Huisman, die momenteel beiden aardig voet weten te zetten in Hollywood.

avatar van mjk87
Fijn van de regisseur dat hij oproept tot bepaalde dingen, want deze wilde ik al wel een tijdje zien, al is het maar door de jonge Van Houten.
Apart filmpje verder, haast een amateurfilm want de shots zijn vaak apart maar ogen toch zonder een idee geschoten, net als de montage et cetera. Maar dat maakt weinig uit, want de film heeft (ongetwijfeld ook daardoor) een bepaalde charme en ziet er wel leuk en eigenaardig uit. Het spel van de acteurs is ook prima met een schattige Van Houten en een Wouterse die altijd een droogkomische rol heeft (dat gezucht en gesteun van de man blijft grappig). De tweede helft van de film sleept wel, maar het geheel is absoluut voldoende. 3,0*.

avatar van Nielzs
Weet iemand of hier ook een dvd van te krijgen is?

avatar van Donkerwoud
Koolhoven was voor mij toch een beetje de man van de inwisselbare boekverfilmingen. Vroeg in zijn carrière blijkt hij veel meer bravoure en experimenteerdrang te hebben gehad. Suzy Q is namelijk een hypergestileerd pareltje. Koolhoven speelt met de felle kleuren van giallo en het schaduwspel, geflipte sets van het Duits expressionisme. Het heeft soortgelijke absurdistische thematiek als van Alex van Warmerdam: vileine personages die elkaar naar het leven staan als een hyperbool van Hollandse kleinburgerlijkheid. Leuk ook om de crème de la crème van deze generatie acteurs/actrices terug te zien als piepjonge kuikens. Mocht het dit jaar te verschijnen Brimstone niet onderdoen in speelsheid en cinefilie, dan voorzie ik dat 'onze Koolhoven' wel eens een echte knaller kan gaan maken.

avatar van baspls
Martin Koolhoven vind ik toch wel een van de beste filmmakers die we momenteel in ons landje hebben. Al is het al om zijn uitgebreide kennis van cult-films, exploitation en Westerns. In Suzy Q had hij tot mijn verbazing zelfs allerlei verwijzingen naar de Giallo weten te verwerken. Zo zien de nachtscènes er erg Argentoësk uit en is het kleurgebruik af en toe zelfs Bavaësk. De cinematografie is goed verzocht en vertoond enkele invloeden van het Duits expressionisme, aparte camerahoeken en Dutch angles onder andere.

De setting van de jaren '60 was geslaagd en het had ook wel wat. Vooral de muziek gaf de film een charme. Toch was het weer een nogal typisch tijdsbeeld. In de grote stad zullen mode, vrije liefde en idolen toen vast erg belangrijk geweest zijn, maar als ik mijn grootouders moet geloven viel dat in de rest van Nederland best mee. De provincie kwam pas in de jaren '70 langzaam uit de verzuiling. Natuurlijk verwijt ik het Koolhoven niet, maar ik zou zo graag een keer een film over een braaf en burgerlijk plattelandsstadje zien uit die tijd.

Structuur is ver te zoeken in het verhaal. Het is gewoon een kijkje in het leven van een nogal verknipt gezin. Toch blijft verhaal de gehele speelduur boeien en werd de film nergens saai. Een verknipt gezin is het wel zeker. En dan met name die Zwier. Je ziet het in (Nederlandse) literatuur en film wel vaker, kinderen die dieren doden voor hun plezier. Ik hoop dat zulke kinderen niet echt bestaan, maar ik ben er bang voor. Of zijn dat de moordenaars en psychopaten van de toekomst? Ik heb als Horrorfanaat veel gruwelijkheden gezien, maar dat shot van de schildpad die onthoofd wordt was dusdanig macaber dat het me lang zal bijblijven (ik hoop dat dit nep was?). Vreemd vond ik wel hoe lichtzinnig de rest van het gezin het opvat dat broederlief de huis-schildpad in de soep heeft gestopt. Dat had je bij ons thuis niet kunnen navertellen (en wij zijn een heel normaal gezin )...

Carice van Houten is hier nog aan het prille begin van haar carrière. Toevallig ben ik op het moment ook Game of Thrones aan het kijken, apart dat die het zo ver geschopt heeft eigenlijk. Ze speelt ook zeker niet onaardig, die vroege Nederlandse rollen blijf ik toch wel het leukste vinden ook, nog geen sterallures. Jack Wouterse is toch wel duidelijke de beste acteur hier, hij kwam het samen met Carice het meest spontaan over.

De film mocht niet in de bioscoop door problemen met de rechten van de muziek. Koolhoven heeft de film daarom zelf op The Pirate Bay en YouTube gezet. Dit laat maar weer eens zien hoe geniaal die man is. Als je er niets aan kan verdienen, dan maar flink wat naamsbekendheid verwerven.

Al met al vind ik Suzy Q een zeer geslaagd filmpje van eigen bodem. De toewijding van de makers en de expertmentaliteit spat er vanaf.

avatar van Earth
Aardige film die mij deed denken aan werk van Van Warmerdam (qua humor).

avatar van soom
O. M. G.

Neeee, duizend Jantjes op één driewieler, waartoe de schildpad?? Was dat nou echt nodig om de laatste beelden zo te krijgen? Verdraaid als dat zo is, allemachtig.

Carice, ik houd echt van je.
Als ik kon, zou ik mijn bewondering voor jou vanaf de hoogste berg mogelijk, willen schreeuwen. Je hebt een bepaalde klasse, die door de jaren heen steeds beter is ontwikkeld. Maar het eerste begin is hier al te zien, in de redelijke onschuld die je aan de dag legt.
Je oogopslag is bewust, maar toch nog een beetje zoekend..

Het is kinderlijk gefilmd, zo'n beetje. Qua cameravoering heb ik wel liever de latere hand van de regisseur, zoals in Brimstone.
Echt een debuut en niet alleen voor Carice.

Hoe mooi gefilmd ook, meneer Koolhoven en ik zullen nooit echt door dezelfde deur kunnen lopen. Want hoe veel hij (uiteraard), zijn eigen films ook bejubeld, (bejubelt) ergens mis ik toch telkens een snippertje van het een of het ander. Maar Nederland omarmt de poldercom in alles en dan blijft er weinig anders over.

Ik had iig graag gezien dat er nog meer telefilms van dit soort gemaakt zouden zijn, door hem. Want ik vind eigenlijk dat meneer Koolhoven in een ander continent geboren had moeten worden: Zijn dromen zijn te groot voor dit land.

avatar van gizzegiz
Deze film katapulteerde mij ineens een halve eeuw terug! Zelfs de sfeer was raak en herkenbaar! Mijn nostalgisch verlangen naar de jaren 60 is er ineens door verdwenen... Pareltje!

avatar van Baboesjka
Heerlijk, dit soort films. Ik houd van de jaren 60 sfeer, het acteerwerk vind ik goed en het verhaal is echt mijn ding. Fijn dat hij op YouTube te bekijken is. 4,5*

Voor de tedere medemens: schildpadden zijn een beschermde diersoort.

Voor het eerst een Nederlandse film van niveau gezien. Zeer de moeite waard, en hij staat dus gewoon op YouTube. Ik vond het een goed verhaal, goed geacteerd en goed neergezet. Twijfel tussen 3.5 en 4 maar laat hem maar staan op 3.5.