• 8.348.847 stemmen

Strategic Air Command (1955)

Drama / Oorlog | 112 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Geregisseerd door: Anthony Mann

Met onder meer: James Stewart, June Allyson en Frank Lovejoy

Plot Strategic Air Command

"Soar to New Heights of Adventure!"

Zes jaar nadat hij het leger heeft verlaten, wordt lt.-kolonel Robert 'Dutch' Holland (Stewart), die inmiddels een veelbelovende honkballer is, weer onder de wapenen geroepen. Zijn vrouw Sally (Allyson) is allesbehalve opgetogen met het vooruitzicht dat haar man weer zal gaan vliegen, en ook een promotie tot kolonel kan haar niet vermurwen. 'Dutch' zelf ziet het evenmin zitten. Hij vindt zich te oud. Hij heeft de technische ontwikkelingen niet gevolgd, en nu zou hij de nieuwste jets moeten testen.

imageimage

Rusty Castle

Flight Instructor Pilot

avatar van neo

neo (crew films)

er zit haast geen vaart in de film, wat te danken is aan die irriante rol van allyson.

wat overblijft is mooie vliegtuigscenes en een redelijke rol van stewart.2 sterren

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Leuke naam wel: Robert "Dutch" Holland

avatar van neo

neo (crew films)

moet je maar eens random hearts kijken.nog leuker: dutch van den broeck is harrison ford's naam.

avatar van Dick2008

Dick2008

Op zich vind ik de combinatie Stewart en Allyson een perfecte combinatie. Werkte het bij de Glenn Miller Story wel goed hier eigenlijk nauwelijks. Nogal langzaam voortslepend drama.

avatar van blurp194

blurp194

Eigenlijk nogal een vreemde film. Eerder 'interessant' dan 'goed'.

Het verhaal is volstrekt ondergeschikt aan het beeld. Veel mooie glimmende vliegtuigen, veel mooie blauwe luchten met condensstrepen eroverheen. In historische zin erg interessant, want de vliegtuigen die we te zien krijgen waren stuk voor stuk grensverleggende toestellen, en we krijgen er ook heel wat van te zien - het verbaast me eigenlijk dat dat zomaar kon, middenin de koude oorlog. Of is er soms ergens in de verte een verborgen agenda geweest om de Russen eens even stevig te intimideren met al deze blinkende vernietigingswapens - waarvan dan toch wel eventjes dunnetjes ingewreven wordt dat slechts een van die B-47's meer vernietigende kracht in zich had dan alle vliegtuigen in de tweede wereldoorlog bij elkaar. Ik als argeloze kijker ben er al best van onder de indruk - dik vijftig jaar verder. Dat zal indertijd best aangekomen zijn.

Wat daar dan ook het idee bij was tot daar aan toe. June Allyson en haar romantische onderdeeltje in het plot doet eigenlijk voor spek en bonen mee, het leidt vooral af van de hoofdzaak - het dient nog maar nauwelijks het doel om het verhaal mee te beginnen en te eindigen. Alsof er niet goed geedit is, en er per ongeluk een stukje is blijven zitten van een andere film.

James Stewart speelt in ieder geval eens een heel andere rol - nog steeds wel ietwat sloom, maar in tegenstelling tot het ietwat stereotiep van aardig en vriendelijk kiest hij hier niet voor zijn vrienden of zijn vrouw, maar voor de plicht en zijn land - en misschien nog wel erger, gewoon voor waar hij zelf zin in heeft. Het vliegen gaat hem prima af - wat misschien een wat minder bekend iets is is dat hij ook echt piloot was, en zeer zeker niet voor de show. Aan het einde van de tweede wereldoorlog was hij kolonel, en daarna reservist - en zelfs nog tot in de Vietnamoorlog actief. De film is daarmee zeker een tikkeltje autobiografisch - wat we hier zien is bijna zijn alter ego, zijn onbekende andere leven. En het lijkt daarmee ook wel waarschijnlijk dat hij zelf de hand heeft gehad in het maken van deze film, een grote rol heeft gespeeld in de manier waarop het Strategic Air Command hier te zien is. Want dat is toch best bijzonder. Bommenwerpers zijn ondertussen toch wel wat minder populair. En dat geldt al zeker voor de nucleaire variant.

Een monument uit een tijd dat patriottisme nog geen vies woord was.

avatar van wihu61

wihu61

Beetje dertien in een dozijn verhaal, maar met prachtige authentieke opnames van o.a. de Convair B36 Peacemaker en andere vliegtuigen uit de 50er jaren. Als dat je niet interesseert zou ik zeggen "sla maar over".

avatar van clubsport

clubsport

blurp194 schreef:

Eigenlijk nogal een vreemde film. Eerder 'interessant' dan 'goed'.

Een monument uit een tijd dat patriottisme nog geen vies woord was.

Als mannen anno nu inderdaad doen waar ze zelf zin in hebben ( met name als er een vrouw in het spel is ) was dat toen een doodzonde maar anno nu nog steeds .

Uiteindelijk is het ook detijdgeest van toen dat ze achter hem bleef staan maar zeker anno nu is wel bekend dat de vrouwen van uitgezonden militairen procentueel het meest hun man bedriegen .

Wat had die June Allyson trouwens een irritante stem , ze doet het als echtgenote verder wel aardig .

Moest wel lachen dat ze eerst haar vader zo zelfverzekerd laat weten dat ze haar man zo goed kent om later te moeten vragen hoe hij zijn eieren gebakken wil hebben .

De vliegtuigscenes zijn mooi gemaakt en zijn zonder twijfel de blikvanger van de film .

Wat patriotisme betreft : een gebrek eraan lijkt me nog gevaarlijker voor een land dan een teveel ervan .