Hollywoodland (2006)

Drama / Thriller

geregisseerd door Allen Coulter
met Adrien Brody, Diane Lane en Ben Affleck

Deze film is gebaseerd op de gebeurtenissen rondom één van meest beruchte waargebeurde mysteries van Hollywood. Het volgt een privé detective (Adrien Brody) in de jaren '50. Deze is bezig met een onderzoek naar de dood van de "superman" acteur Georges Reeves (Ben Affleck). Het onderzoek wordt erg persoonlijk als hij diverse onverwachte verbindingen en overeenkomsten met zijn eigen leven tegenkomt.

Driello
Er staan van deze regisseur slechts 4 films op moviemeter. De eerste dateerd al van 1991, als ik het goed heb. Hoe dan ook. Het lijkt erop dat Coulter de tijd neemt om zijn films te maken. Als dat een feit is, dan is dat in ieder geval te zien aan Hollywoodland.
Een goed in elkaar gezette, prettig gefilmde film over het 'oude' Hollywood, waarin een aantal persoonlijke verhalen zijn verwerkt. Het decorum ziet er zeer verzorgd uit, de sfeer is dik in orde en de manier van filmen plus de rolvertolkingen zorgen voor een aangenaam geheel. Het is een film die je gemakkelijk meeneemt in het verhaal, de personages (met name de beide mannelijke hoofdrollen zijn goed: niet-rechtlijnige personen van vlees en bloed, met positieve en negatieve eigenschappen) en de gebeurtenissen. Ik lees hier nu pas op MM dat het is gebaseerd is op een waargebeurt verhaal. Dat is een aangename bonus, maar het was voor mij niet nodig om de film sterk aan de werkelijkheid te vinden raken. Ook weer een plus dus.
Casting is prima in orde. Het is volgens mij de eerste film die ik met Affleck zie. Was een beetje vooringenomen (zo'n sufferd die door zijn leuke kop en relaties op de filmrol terecht is gekomen om publiek te trekken) maar ik ben aangenaam verrast. Brody kende ik alleen van King Kong waaar ik hem de miscast van de film vond. Hier is hij prima op zijn plaats als dappere detective die wel durf heeft maar niet de spierballen. Dat past hem prima, in ieder geval beter dan de uberstraighte held uit King Kong. Hoskins was erg goed, maar had een wat stereotype (en kleine) rol die wellicht niet al te moeilijk was te vertolken. Lane vond ik ook erg sterk, vooral waar het erom ging de verleidelijke oudere dame te spelen. Ik zou er best in trappen...........

Minpuntjes dan. Die ontzettend suffe en stereotype nieuwe vriend (Russ?) van de ex van Brody. Dat lag er wel erg dik bovenop. En ik vraag me ook af of dat kinderdrama met zijn zoon nou zo nodig was. Het schept een extra dimensie aan het karakter van Brody, maar zonder was het denk ik ook oke geweest.

Tot slot het verhaal en plot. Dat vond ik niet alleen boeiend, maar ook erg bevredigend. Het sloot heel goed aan bij het verhaal zelf. En wellicht ook bij de ware gebeurtenissen.

Al met al prima, dus ik ga fors hoger zitten dan het gemiddelde hier op MM: 4*

avatar van markel66
Speelfilm die je op waarde moet weten te schatten, voor mij ? een goede speelfilm goed neergezet door de cast en een boeiend verhaal.
Zowel Brody als Affleck zetten hun rol zeer sterk neer.
Aanrader.

Bijzondere film en veel beter dan ik verwachtte. Ik besloot te kijken omdat de cast me aanstond. Deze gebeurtenis stond me vaag bij dus dit vond ook ik interessant om te gaan kijken. Dat heeft me dus niet teleurgesteld. Interessant vorm gegeven. Goed geacteerd door Adrien Brody en Diane Lane en Bob Hoskins die me vrijwel nooit teleurstellen. Vanwege mijn zwak voor Ben Affleck was ik blij verrast met de manier waarop hij zijn rol neerzette. George Reeves kwam weer even tot leven.

De film zag er mooi uit. De art decoration en fashion design waren buitengewoon goed soms oogstrelend. Ach, het ook oog wil ook wat......

Off-topic: Net 5 heeft vaker aardige films na middernacht op zaterdag en vooral op zondag ontdekte ik laatst. Soms briljant (jazeker!) zoals deze maar meestal prettig licht vermaak op dat late tijdstip.

avatar van MDMovie
Redelijke film om te zien. Niet heel spannend, en er gebeurd ook niet heel veel in, maar goed het is ook meer een detective film. Wist mij wel te boeien voor een keer aangezien ik totaal niet wist wat ik er echt van moest verwachten.

Acteerwerk zit op zich wel goed, alleen vind ik Affleck hier niet helemaal thuis om de rol te spelen, maar goed zo denk ik erover. En inderdaad ben het mee eens wat ik hier eerder las, om Affleck te nomineren voor zijn rol gaat wel iets te ver, zo goed deed hij het niet.

Hollywood in de jaren 50 wordt hier mooi neergezet. De setting ziet er goed uit, en komt geloofwaardig over, en je waant je ook echt even in het Hollywood van de jaren '50.

Veder niet veel op aan te merken, behalve dat het aardig is om een keer gezien te hebben, maar daar blijft het ook wel bij. 3*

Meneer Bungel
Er zijn vele betere films met eenzelfde setting die aansturen op het dramatische en/of misdadige verleden en heden van good ol' (cinematic) Hollywood ( Barton Fink (1991), The Man Who Wasn't There (2001), The Limey (1999), Chinatown (1974), L.A. Confidential (1997), Twilight (1998) en zelfs The Long Goodbye (1973) bijvoorbeeld ), maar deze is zeker de moeite, met een stuk of wat heerlijke scènes.

3 sterren, minstens. En Affleck lijkt in ieder geval met veel plezier te spelen, ook al had ik aanvankelijk m'n bedenkingen, net als over Brody, die iets te light leek voor een echte P.I. - gelukkig is het geen echte misdaadfilm, maar vooral drama.

avatar van Brix
Mij boeiden vooral de sfeer (inclusief de subtiele muziek) en setting.
Daar is werk van gemaakt.
De sfeer van het door schurkachtige filmbazen beheerste "Hollowwood" is pakkend.

Brody ziet er uit alsof hij net een film over een concentratiekamp achter de rug heeft.
Als uitgehongerde gevangene wel te verstaan.
Die indruk zal ook wel blijven hangen in andere films vrees ik.

Zijn personage sprak me niet echt aan, alhoewel er op zijn acteren niets aan te merken valt.
Geheel anders was het met het personage George Reeves, behoorlijk neergezet door Affleck.
Vanaf nu zal ik zeker met andere ogen naar de films met de echte George Reeves kijken.

Ook goed acteerwerk van Bob Hoskins en Diane Lane.
Ik schrok wel een beetje van Lane's uiterlijk.
De tijd staat niet stil...

Ondanks het late uur van uitzending op TV, bleef de film mijn aandacht vasthouden.
Vandaag heb ik zelfs de opname nog gedeeltelijk opnieuw bekeken.
Vooral de beste scènes dan.

Meneer Bungel
Meneer Bungel schreef:
The Day of the Locust (1975) móet ik ook nog even vermelden.

avatar van Decec
Een redelijk misdaad/historie film...
Redelijk verhaal...
Niet echt spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

Decec schreef:

Niet echt spannend verhaal...
(Dolby Digital)...

Het is toch ook helemaal niet spannend bedoelt?

Adrien Brody als lichtelijk arrogante en heetgebakerde detective en hij doet het geloofwaardig. Ik vind het een goede vertolking van een niet altijd even sympathiek karakter. De weinige tijd die hij met zijn zoon doorbrengt ontaardt bijvoorbeeld in ongeduld en dominantie en sommige van zijn keuzes leiden rechtstreeks tot iemands dood.
De soundtrack is mooi en verzorgd (zelfs geniaal te noemen) en daarom een aangename aanvulling op de beelden. Verder een fijne jaren vijftig sfeer, mooi doorgevoerd tot in elk detail: kleding, interieurs, auto's, fotocamera's, etc. Sommige momenten zijn suspenseful, zoals de kindervoorstelling met Superman en een gevecht hier en daar.

Bij deze film moet je echt eens op het geluid letten.
Geweldig, die song: "The girl can't help it" terwijl zij haar verloofde per ongeluk door de kop schiet
En zo zijn er vooral in de muziekkeuze meer subtiele, goed doordachte, zwartkomische grappen, zoals de muziek en sfeer op de begrafenis en het liefdesliedje tijdens de liefdeloze en berekenende actie van een vrouw.
Overgangen tussen scenes zijn soms ook verbonden door geluid, door de rinkelende telefoon op 2 locaties tegelijkertijd bijvoorbeeld, knap.

avatar van Fran
Ik had hele hoge verwachtingen bij deze film omdat het verhaal mij zeer aansprak maar hij viel me eerlijk gezegd toch wel een beetje tegen. Het verhaal wordt vooral verteld door de ogen van de detective en ik vond zijn verhaal toch niet echt bijster interessant. Bij de omschrijving word verteld dat het verhaal van de detective veel verbindingspunten heeft met het verhaal van Reeves maar hier heb ik blijkbaar iets gemist want ik zou niet weten wat.

Het verhaal van Reeves vond ik veel interessanter om naar te kijken. Vooral de mysterie rond deze zaak vond ik erg goed verbeeld. De sfeer, de muziek en alles eromheen klopt helemaal met de mysterie die de acteur achter gelaten heeft. Dat vond ik dan wel weer goed weergegeven.

Maar helaas vind ik dat het verhaal van de detective te veel teniet heeft gedaan aan het verhaal van Reeves en ik vond het van weinig toegevoegde waarde voor het geheel. Jammer.

Driello
Het verhaal van Reeves komt uitsluitend aan bod doordat de detective er in gaat wroeten. Hij is degene die aan het werk gaat met de theorie dat Reeves geen zelfmoord heeft gepleegd. Vanaf dat moment gaat de bal pas rollen.
Zonder de detective was er geen verhaal.

De detective wordt neegezet als een persoon met de nodige persoonlijke problemen en als een klein persoontje in de detective wereld (het volgen van een wellicht overspelige vrouw) om meer nadruk te leggen op het machtsverschil tussen hem en de grote wereld van de film magnaten.

avatar van Fran
Driello schreef:
Zonder de detective was er geen verhaal.

De achtergrond en bedoeling van het verhaal van de detective snap ik wel. Ik zie de functie van zijn personage wel i maar ik vind zijn verhaal gewoon te zwak om daar de hele film om te laten draaien. Ik vond het gedeelte van de detective soms ronduit saai en was meer geboeid door het verhaal van Reeves. Het laatste gedeelte wat je zegt over de machtsverschillen tussen hem en de filmmagnaten vind ik wel een goede. Zo had ik het niet bekeken. Maar verder had ik toch liever wat meer uitwerking van zijn karakter gezien.

Het verhaal van deze misdaadthriller in film noir stijl, met mysterie elementen wordt traag verteld. De tragedie speelt zich af binnen de van macht bezeten zogenaamde Hollywoodkliek, blijft tot het einde spannend en als kijker wordt je herhaaldelijk bij de neus genomen. Sterk zijn de harde ongevoelige dialogen en de sfeer van de jaren vijftig. De ingebouwde huizelijke twist was mijns inziens onnodig. De bezetting kun je uitstekend noemen; zowel Ben Affleck als Adrien Brody speelden een van hun beste rollen.

avatar van Bacchero
In had de tot nu toe voor mij onbekende titel hier en daar zien opduiken en besloot dan ook maar eens de film te bekijken. Het kwam mij over als een detectivefilm met elementen van film noir. De sfeer van de jaren vijftig wordt hier wel goed weergegeven. Het leek mij een beetje een 'raar' plot met een open einde maar toen ik het echte verhaal las van Reeves waarop de film is gebaseerd kon ik het begrijpen. Na het lezen van het 'echte' verhaal vond ik ook dat de film de feiten wel vrij realistisch weergeeft. Het leuke daarbij is dat je regelmatig bij de neus wordt genomen qua plot maar dit in overeenstemming blijft met de 'echte' feiten. Affleck is voortreffelijk maar persoonlijk vind ik Brody niet optimaal gecast als detective. Hij komt mij in zijn rol niet 100% geloofwaardig over. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Jack Nicholson in 'China Town' of een Mickey Rourke in 'Year of the Dragon'. Deze twee films liggen trouwens qua niveau (in de mate dat ze vergelijkbaar zijn) nog altijd een stuk hoger dan 'Hollywoodland'.