Flight 93 (2006)

geregisseerd door Peter Markle
met Jeffrey Nordling, Kendall Cross en Ty Olsson

Op 11 september 2001 wordt United Airlines vlucht 93 gekaapt door terroristen en gaat op weg naar Washington DC. De passagiers in het vliegtuig besluiten vervolgens om samen te werken en te proberen het vliegtuig weer in eigen handen te krijgen, zodat ze de terroristische aanslag kunnen voorkomen.

avatar van oruiz
De Mees schreef:

Wat verwacht je dan?

Surinaams

Zeer aangrijpende film. Zeker omdat je weet dat het echt gebeurd is. Ik kan er eigenlijk niet veel over vertellen. Was heel goed.

Best dat je de film toch niet ziet de dag voor je vertrekt met het vliegtuig.

avatar van yeyo
Flight 93 begint behoorlijk sterk, maar ontaardt heel snel in een eentonige aaneenschakeling van sentimentele telefoongesprekken. Er is geen beklemmende sfeer, niks interactie tussen de passagiers en helemaal al geen overtuigend acteerwerk. We worden enkel overspoeld met typisch Amerikaans heroïsme en scènes die beter zouden thuishoren in 24. Hierdoor verliest de film zijn realisme en vond ik het bijgevolg nergens aangrijpend.

avatar van Kr!kke
skipy05 schreef:

Daar ben ik het volledig mee eens.

Ik zou nu ook United 93 eens willen bekijken, kwestie van eens te kunnen vergelijken (want United 93 scoort toch een pak beter)

avatar van yeyo
Kr!kke schreef:

Zeker doen, echt een geweldige film

avatar van JDSsmetje
Deze film heeft één kwaliteit wat "United 93" niet heeft. Dat is de rustige uitwerking i.p.v. de complete chaos die ik in "United 93" ervaren heb. Dit maakt het natuurlijk niet realistischer, ik denk dat je overigens beter "United 93" bekijkt als je echt een goede reconstructie wil verkrijgen over de gebeurtenissen van de WTC-torens en het Pentagon.

Don't Worry! Dat vond ik eigenlijk vrij lachwekkend. Een man uit het vliegtuig vertelt eerst tegen zijn vrouw dat hij waarschijnlijk niet zal terugkomen en dergelijke zaken maar nadien vertelt hij wel tot 2 keer toe dat ze haar geen zorgen moet maken. Humoristisch ! Ook het knipwerk vond ik niet altijd even geslaagd. Het zwarte beeld die de verschillende scènes van elkaar onderscheiden bleef vrij lang op mijn televisiescherm staan. Op een bepaald moment begon het geluid van de volgende scène ook iets vroeg waardoor ik het heel eventjes verkeerd plaatste. Tot zo ver de detailkritiek...

Het laatste stukje van de film was een kleine tegenslag. Nadat het vliegtuig eenmaal neergestort was, schakelt men volledig over naar een puur Amerikaanse romantisering, wat een negatieve ervaring opleverde. Al bij al niet saai, maar zeker niet goed...

avatar van van duijn
film was niet echt boeiend maar het laatste half uur werd hij leuker.
Acteerwerk is aardig in elkaar gezet.
Toch nog best wel een mooie film.

avatar van Thom1994
Nu maar eens United '93 kijken.

avatar van van duijn
[quote]Thom1994 schreef:
Nu maar eens United '93 kijken. [/quote

Nu je het zegt, volgens mij zit ik hier op de verkeerde film te stemmen.

avatar van vanzelfsprekend
Flight 93 vind ik de betere verfilming van de 11 sepetember gebeurtenis.
De andere "WTC en United 93" vind ik te onrustig verfilmd en in elkaar gezet. Bij deze 2 verfilmingen gaat mij de emtio irriteren. In plaats van dat ik word meegenomen erin.

Met Flight 93 krijg ik een goede indruk wat de mensen in het vliegtuig mee maakte. En wordt ik meegenomen met de emotie.
Daarom krijgt Flight 93 3,5 sterren.

avatar van RonMathijs
Aardige film, maar niet hoogstaand. Ik vond de gesprekken tussen de familieleden op een begeven moment saai worden. Sommige hiervan hadden geen toegevoegde waarden, alhoewel het verduidelijk wel het verdriet van de overgebleven familieleden.
Al met al, redelijke film maar niet hoogstaand.

Overigens over de complottheorie waar hieronder over wordt gediscussieerd zijn ook argumenten voor naar voren gebracht. Opzicht wel aardig om te zien, staat op youtube en wikipedia: Deze complottheorie gaat wel heel erg ver, maar een aantal dingen t.o.v. de VS zijn wel heel dubieus.

Roust
slechtse film ooit

avatar van StevenMighty
Bij deze film heb ik geen behoefte om hem goed of slecht te vinden aangezien het een waar verhaal betreft dat veel te dramatisch is.

Hij bracht in beeld wat ik me erbij voorstel hoe de bewuste vliegtuigkapingen van 11 september moeten geweest zijn. Angstig en onzeker voor de passagiers aan boord en de nabestaanden aan de grond.

Wat me wel stoorde aan het einde was de boodschap opgedragen aan "de helden die een aanval op het Witte Huis of het Capitool konden voorkomen"
Dat klinkt natuurlijk mooi, maar het was natuurlijk alleen maar hun doel het vliegtuig over te nemen van de kapers om hun eigen leven te redden. Dat de doelen niet geraakt werden is enkel een gevolg van de vroegtijdige crash die tijdens het overnemen volgde.

2,5 sterren omdat ik hem noch goed/noch slecht wil noemen, het is in de eerste plaats jammer dat hij er ooit moest komen.

2,5 sterren

avatar van MizKriz
Heel interessante film.
Waargebeurd ook, wat toevallig m'n favoriete genre is.
Trailer, ik dacht "niet weer zo'n vliegtuig drama waar niks van klopt",
maar dit is totaal niet wat ik verwachte.
Een van de beste vliegtuig drama films ooit.
één klein minpuntje is: Te kort einde, ik bedoel, vliegtuig stort en film gedaan.. Jammer,
had liever iets meer gezien. Maar anders, prima filmpje.

avatar van Zandadder
Veel overeenkomsten met United 93, heel logisch natuurlijk, het betreft dezelfde gebeurtenissen.
Ik vond de toeloop in United 93 echter wel iets beter en overtuigender.

Erg heftig. Er zijn veel theorieën over 9/11, in ieder geval is het een mijlpaal in de geschiedenis.

Goede zaak dat er tenminste 2 films over zijn gemaakt, over de loodzware laatste uren die de passagiers hebben moeten doormaken. De film is dan ook geheel terecht aan hen en de nabestaanden opgedragen.

avatar van m1701
Ligt het nou aan mij of was het einde wat wazig?
Ze zien een groot gat maar nergens een vliegtuig?!?!?!?!
Een 747 moet je toch wel zien liggen... dus einde was echt een domper
Voor de rest wel aardig maar niet heel erg bijzonder

avatar van daxclusive
m1701 schreef:
Ligt het nou aan mij of was het einde wat wazig?
Ze zien een groot gat maar nergens een vliegtuig?!?!?!?!
Een 747 moet je toch wel zien liggen... dus einde was echt een domper
Voor de rest wel aardig maar niet heel erg bijzonder

Het wrak is nooit gevonden, is nog een groot mysterie

jeffur
RonMathijs schreef:
Al met al, redelijke film maar niet hoogstaand.

Die gesprekken vond ik juist erg interessant en bijzonder.

jeffur
Net de film herkeken, wat voor mij het grote verschil is tussen United 93 en flight 93 is dat United meer van de actie laat zien en Flight meer van het emotionele. Beide films vind ik even goed. Blijft 4 sterren.

avatar van arno74
Fraaie film, aan vergelijken met United 93 ontkom je natuurlijk niet. Waar ik na het zien van United met gemengde gevoelens achterbleef heb ik dat bij deze film niet. United vind ik duidelijk de commerciële variant, die er een spannende mooi uitziende film van probeert te maken. Flight 93 vind ik 'realistischer', met meer oog voor het menselijke aspect en de families. Eigenlijk vind ik Flight 93 meer een Europese stijl hebben. Het budgetverschil tussen Hollywoodfilm United en TV-film Flight is natuurlijk ook merkbaar, maar op de kwaliteit heeft dat in het geval van Flight geen enkele invloed.

De film is niet volmaakt maar wel erg genietbaar, en je wordt als kijker zo in het dramaverhaal meegesleurd. Als je dat ligt tenminste, als je minder drama wil dan is juist United 93 de betere optie. Flight laat juist veel meer de impact van zo'n ramp op de nabestaanden zien.

Flight en United hebben beiden vrijwel hetzelfde script, namelijk de officiële variant van het verhaal. 3.5*

Erg matige film en mag niet in de schaduw staan van de betere 'United 93'. Onbegrijpelijk dat Flight en United bijna dezelfde films zijn, maar het hogere budget voor United zorgt voor een betere film. Ook de extra's op United zijn van veel toegevoegde waarde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kort geleden heb ik de bekendere bioscoopfilm over vlucht 93 nog opnieuw bekeken, genaamd United 93 (2006), die ik nog steeds vrij sterk vond. En nu was het tijd om eens te vergelijken, met de televisiefilm Flight 93. Maar je merkt al heel snel dat dit echt een paar niveaus minder is.

Het enige wat ik hier beter vind is dat ze sneller to the point komen en dat de focus gewoon op de vlucht, de kaping en de passagiers ligt, terwijl er bij United 93 wel erg veel gepraat bij de luchtverkeersleiding was, wat ik langdradig vond. Maar ook al richt Flight 93 zich meer op het menselijke aspect van deze aanslag, er valt vrij weinig positiefs te vermelden. Ik leefde eigenlijk totaal niet met de passagiers mee, doordat ze zo armoedig slecht acteerden. Ook werd het op een gegeven moment wel een grote herhaling, met tig afscheidstelefoontjes naar huis. Dat soort belletjes zijn natuurlijk enorm aangrijpend, maar dit was in United 93 echt veel sterker gedaan. Daar was het korter en hoorde je alleen de mensen in het vliegtuig het gesprek voeren. De terroristen waren trouwens in deze televisiefilm ook vrij zwak, waar ze in United 93 echt gewetenloos waren, maar wel angsten kenden, daar komen ze hier maar sporadisch aan bod maar ogen ze bepaald niet sterk. En ik geloof er geen bal van dat de passagiers zoals hier rustig met groepen in het gangpad met elkaar konden praten en overleggen zonder een terrorist in de buurt.

De uiteindelijke bestorming van de cockpit met het snackkarretje kwam ook uit het niets en maakte niet die dramatische indruk die het had kunnen en moeten maken. Zoals in...juist...United 93. Daarna had de film van mij trouwens wel mogen eindigen, maar er volgt nog een proloog bij de crash-plek. Visueel zag dat slot er trouwens belabberd uit, met matige special effects. Als er geen budget voor is, laat het dan weg en toon de zaken sober. Dit was niks. Het is wel goed om Flight 93 een keer gezien te hebben, maar als ik over pakweg 10 jaar nog eens behoefte heb aan een beklemmende film over deze afschuwelijke aanslag, dan gaat United 93 weer aan. En die film is ook verre van perfect, maar vele malen completer, aangrijpender en beter geproduceerd dan deze middelmatigheid.