Flight 93 (2006)

geregisseerd door Peter Markle
met Jeffrey Nordling, Kendall Cross en Ty Olsson

Op 11 september 2001 wordt United Airlines vlucht 93 gekaapt door terroristen en gaat op weg naar Washington DC. De passagiers in het vliegtuig besluiten vervolgens om samen te werken en te proberen het vliegtuig weer in eigen handen te krijgen, zodat ze de terroristische aanslag kunnen voorkomen.

Goede spannend film, het geeft wel goed weer wat er in die tijd met vlucht 93 gebeurd is. Was ook een erg aangrijpende film.

4,5 *

obuma
Een redelijk goede film. Geeft (denk ik) goed weer wat er door de hoofden van de passagiers moet zijn gegaan. Ikzelf vond het einde wel wat langdradig maar waarschijnlijk komt dat doordat we allemaal eigelijk de afloop al kennen.

Denk dat het geen gelul is

het smeltpunt van hard staal is 2555C en bij zo'n vuurtje in het wtc komt er een hitte vrij van iets meer dan 800C waarom zou het dan in storten, dit soort rampen zijn wellens vaker gebeurd en nooit is een gebouw Laat staan 3 gebouwen ingestort, google "Plane crashes into building" en je komt er zat tegen, zelf Larry silverstein die het hele wtc complex 2 maanden voor de ramp opkocht en daar meer dan 7 miljard dollar mee heeft verdient, zei zelf over WTC building 7 "We just pulled the building" op amerikaanse televisie, maar niemand doet iets we negeren het en blijven trouw aan een regering die ons bedonderd en bedriegt.

Aangrijpende film... Ik, in alle eerlijkheid, heb het zeker niet drooggehouden. De notie "het is maar een film" gaat in deze helaas niet op. Wat er aan boord van dat vliegtuig heeft plaatsgevonden zullen we waarschijnlijk nooit zeker weten, maar dat de passagiers helden waren, dat is wel duidelijk.

Tijdens het kijken heb ik mezelf talloze keren afgevraagd "Jezus, zou ik in staat zijn geweest om te doen wat die passagiers hebben gedaan?" Heel eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet, een mens is tot uitzonderlijke daden in staat, zeker wanneer in het nauw gedreven.

Kortom, een emotionele film. Al die gevoelens die ik destijds voelde, totaal verbijsterd kijkend naar mijn tv-scherm, komen weer bovendrijven. Ongelooflijk wat een impact deze gebeurtenis heeft gehad op de hele wereld.

Mijn cijfer voor deze film is dan ook zeker voor een groot gedeelte gemotiveerd door mijn eigen emotionele binding met deze gebeurtenis en reflecteert niet geheel de "droge kwaliteit" van deze film.

Een 4*

United 93 gezien?

avatar van janhero
Net zo slecht als united 93. een verhaal wat meneer Bush ons wilt geloven. In de film waren nog meer overblijfselen te zien van het vliegtuig dan in het echt.

Weer zo een heldenfilm en kritiekloos,. Foei we moeten ook alles geloven

1/2*

avatar van paramount
janhero schreef:

Weer zo een heldenfilm en kritiekloos,. Foei we moeten ook alles geloven

1/2*
Helemaal mee eens.
Maar de film was op zich wel goed ondanks dat het niet de waarheid is/was.

geeft de gebeurtenissen goed weer maar het verhaal werd na verloop van tijd saai. Ook klopte sommige dingen in mijn beleving gewoon niet. Bijvoorbeeld: je gaat mij niet doen laten geloven dat je een boeing niet ziet liggen na een crach. Er was gewoon nergens een vliegthuig te vinden. verder wel een redelijk goede film

Beetje slechte marketing, deze film uitbrengen in hetzelfde jaar als United 93...

avatar van Kisje
Goede film, al weten we natuurlijk niet de 'echte' waarheid achter het verhaal.. Gedurende de film dacht ik 'er moeten wel overlevenden zijn', hoe gaan ze de film dan echt zo nabootsen. De telefoongesprekken hebben veel onthuld..

3 *

paramount schreef:
Helemaal mee eens.
Maar de film was op zich wel goed ondanks dat het niet de waarheid is/was.

Tjonge jonge, over dom gesproken.
Als het alleen maar de waarheid bezat dan was het geen FILM maar een documentaire.
Hoeveel films weerschijnen de realiteit, dingen van een film geloven? Ben je 10 jaar ofzo?

avatar van janhero
nerdje schreef:
Tjonge jonge, over dom gesproken.

Ik hoop dat er mensen zijn die wel wat verder willen/kunnen nadenken. Deze film is weer een pure propaganda film van de pakken om ons wijs te maken dat we een gezamelijke vijand hebben en vooral zelf niet moeten gaan nadenken. En grapjas, je weet ook dat dit een politiek geladen film is en dat het dan , denk ik, de bedoeling is om ff wat verder te kijken en te praten. Het is geen Poseidonfilm.

p.s. Als JIJ ouder bent dan 10 jaar nerdje laat dan dit soort opmerkingen achterwege en gedraag je naar je leeftijd.

avatar van matthijs_013
Erg aangrijpende film, die helaas een beetje eentonig was en daarom net niet een uitstekende film.

*3,5

Jammer dat het einde niet klopte

avatar van fabbyke
Wat klopte er dan niet aan het einde?

Ik heb het idee dat veel mensen united 93 hebben gezien en hun reacties bij flight 93 opschrijven...

movie-freak schreef:

dikke kans. lijkt ook erg op elkaar kwa titel en onderwerp.

deze film is wel oké als je het mij vraagt, een 4 ster nominatie.

ontzettend aangrijpend en leuk gefilmd.

avatar van Iketes
Degelijke film. Redelijke acteerprestaties, ideeën en camerawerk, minpunten eraan zijn dan weer dat de chemie totaal ontbreekt. Dit loopt dan weer uit dat ik me weinig betrokken voelde bij de passagiers, en dus ook niet ontroerd raake (wat je wel een beetje zou mogen verwachten bij zo'n film). Ook zag het er allemaal een beetje low-budget uit (vliegtuig van buiten voornamelijk) en lijken sommige dingen me erg onrealistisch.

Ondanks dat een puike 3 *

Heb United 93 gezien, en vond die film echt mooi gemaakt en ik ga Flight 93 volgende week meteen kopen als hij op DVD uitkomt

avatar van etherman
goede film maar is dit ook echt zo gebeurd?ik heb een docu gezien over de 'waarheid' van het hele gebeuren maar daar werden op de plaats delict van 93 geen lijken of duidelijke vliegtuig onderdelen gevonden.net zoals bij het pentagon zijn ook geen bruikbare bewijzen gevonden van een vliegtuig dat daar is neergestort.en dan te spreken over the twin towers dat in slowmotion te zien was dat er op volgorde bommen tot exploderen werd gebracht.de vraag over dat dat staal pas verzwakt bij 2555 c is mij wel duidelijk.namelijk de hele constructie van het wtc was erg aangetast door de impact.daardoor kon het gebouw niet blijven staan.van de acht poten bleven er maar 3 staan bij wijze van.geen wonder dat ie instort.de'bommen'die waren geplaatst hielpen even een handje mee.dat er meer aan de hand is weten we wel zeker maar of we daar achter komen is maar de vraag.

avatar van Stephan
Een gevalletje "klok en klepel", maar die discussie wordt hier gevoerd.

Regisseur Peter Markle houdt zich met Flight 93 netjes aan de regels. Hij zet namelijk nergens de Amerikanen in een kwaad daglicht en laat duidelijk de Amerikaanse versie van de terroristische aanslagen op dinsdag 11 september 2001 zien.

Het begint allemaal vrij goed, ondanks een paar matige shots van het vliegtuig in de lucht. De chaos in het vliegtuig wordt goed weergegeven en de ontstane paniek oogt realistisch. Helaas besteedt Peter Markle te veel aandacht aan het nogal dunne drama verhaal. Telkens weer de telefoontjes, telkens weer de zogenaamde plannen. Elk personage reageert ook precies hetzelfde op de ontstane situatie. Dit is natuurlijk nogal erg vreemd, onrealistisch en eentonig.

Ook het ontbreken van de laatste (misschien wel de meest interessante) minuten in het vliegtuig zorgen niet bepaald voor een positief punt. Net zoals het ontbreken van de crash en het onbegrijpelijke “hey, we kunnen het vliegtuig nergens vinden” dialoog. Voor de rest is Flight 93 wel een aardig film, vooral erg aangrijpend.

Gisteren gezien, en vond hem toch een stuk minder indrukwekkend dan UNITED 93, maar dat is misschien ook wel omdat ik die andere eerst en in de bioscoop heb gezien. Maar in ieder geval vond ik deze gisteren niet echt spannend en het einde vond ik van die andere ook beter.

Heb met tranen in me ogen de film zitten te bekijken smorgens vroeg. Heel indruk wekkend, vooral de telefoontjes naar huis toe. Zeker een aanrader en een tip:

Hou een doos zakdoekjes maar naast je:P

Hans Br.
Verdient een Oscar, deze film!!

avatar van bananenneus
Hans Br. schreef:
Verdient een Oscar, deze film!!

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

bananenneus schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Bedoelen jullie echt deze film of bedoel je UNITED 93, dat is namelijk de bioscoopversie en dat is ook wel te zien.

Flight 93 is inderdaad de tv versie en United de bioscoop versie maar ik vond deze ( Flight 93) stukken beter.
Deze ging helemaal over deze vlucht en United dwaalde soms af naar de andere vliegrampen.

stinissen schreef:

Ik vond UNITED 93 beter juist omdat die een betere weergave geeft van hoe die dag in zijn geheel verlopen is. Want juist dat ze ook die andere vliegrampen er bij betrekken en op de grond laten zien hoe hectisch het die dag was maakt de film juist zo indrukwekkend voor mij.