Flight 93 (2006)

geregisseerd door Peter Markle
met Jeffrey Nordling, Kendall Cross en Ty Olsson

Op 11 september 2001 wordt United Airlines vlucht 93 gekaapt door terroristen en gaat op weg naar Washington DC. De passagiers in het vliegtuig besluiten vervolgens om samen te werken en te proberen het vliegtuig weer in eigen handen te krijgen, zodat ze de terroristische aanslag kunnen voorkomen.

avatar van Norma
Deze film benadert niet eens een klein beetje het rauwe en realistische van United 93. Welke film er nou dichter bij de waarheid zit kan ik niet weten, ik was er goddank niet bij, maar gevoelsmatig geeft United 93 een veel nauwkeuriger en realistischer beeld van het drama.

Deze film is meer een aaneenschakeling van emotionele telefoontjes en een huilend thuisfront, wat in de andere film veel minimaler maar zeker zo confronterend aanwezig is. Komt nog bij dat in United het acteerwerk 100% overtuigend was, in Flight 93 vond ik het maar belabberd. (op de moeder van dat ene meisje na misschien, maar die terroristen, kom op zeg dat leken hier wel een paar bange schooljongens) Verder werd in United een veel duidelijker beeld geschetst van het ongeloof en de crisis aan de grond;dus kortom, Flight 93 haalt het niet bij United 93.

Opvallend sober, oprecht en integer verslag van de vliegtuigkaping op 11 september 2001. Tevens een enorm vlotte film met voldoende spanning, ook al ken je als kijker de uiteindelijke afloop. Paar mooie symbolische scènes en bijzonder weinig opgesmukte dramatiek, al ontkom je niet aan een aantal vaste standaarden in het 'rampenfilm'-genre. Of het allemaal 'historisch' correct is zal me een worst wezen, ik twijfelde geen moment aan de geloofwaardigheid van het geheel. Acteerwerk niet altijd even evenwichtig, maar nergens dermate storend dat je als kijker uit het verhaal wordt gerukt. Camerawerk was bijna experimenteel, werkte niet altijd even goed. Benieuwd naar United 93.

3,25*.

avatar van DieGo
Eens met kos. Wat een belabberde film.

Zogenaamd sentimentele momenten die nul komma nul emotie oproepen zelfs niet met behulp van een heel arsenaal aan babies en kleine kinderen op de achtergrond tijdens de telefoon gesprekken. Ongeloofwaardig luchtverkeerspersoneel dat na een half uur tevergeefs om antwoord vragen en meerdere malen mayday gehoord te hebben nóg niet door heeft dat het om een mogelijke kaping gaat. En dan nog het werkelijk droevige acteerwerk van de gehele cast.

Nee dit haalt het bij lange na niet bij het veel meer meeslepende United 93.

Na 90 minuten van zuchten en steunen: 0.5*

avatar van Sideshow Bob
"deze films zou ik nooit van me leven kijken "
Knappe beoordeling zonder te kijken. Zegt wat over je vooringenomenheid en je wil om sowieso te geloven in een complottheorie. Deze paranoide mensen geloven altijd in een complot - ja idd, ook ik werk voor de FBI - maar zijn zelf in feite de enige die een complot vormen.

"Van 9/11 klopt nix" haha laat me niet lachen. Alsof je zoiets met zoveel mensen en zoveel acties geheim kan houden en alsof de VS hierbij gebaat waren.

De film: idd op z'n Amerikaans geromantiseerd, maar tis natuurlijk wel een film, dus logisch dat het verhaal in de film wordt "verfraaid". Bovendien is onbekend hoe bepaalde dingen precies in het echt zijn gegaan.

Dat gezamelijke gebed aan de telefoon is idd verschrikkelijk om van te kotsen. Maar dat maakt de film niet slecht.

In United 93 speeld de film zich veelal in de verkeerstoren af (beetje saai, met van die irritant dramatiserende Amerikaanse macho's). In Flight 93 is hier gekozen voor telefoongesprekken tussen passagiers en hun familieleden.

Het begin en de spanningsopbouw van United 93 (biddende kapers) is beter en ook waarheidsgetrouwer. Bij Fligtht 93 werd er gedaan alsof ze nadat het eerste vliegtuig in de WTC vloog al wisten wat er aan de hand was. Er is geen opbouw, wat in United 93 en in het echt wel het geval was.

Bij United waren de weergave van de gebeurtenissen en de reacties hierop realistischer. Er zat een opbouw in, wat van belang is om de overgang van het geloof in een goede naar een slechte afloop van de passagiers te laten zien, daar zij het doel van de kapers doorkrijgen.

In United wordt er ook aandacht aan besteed dat de kapers erachter (zouden zijn) komen dat de acties van hun collega-kapers in NY zijn geslaagd.

Opvallend is dat in beide films de cockpit wordt opengeramd met een "koffiekar". Afgekeken?

Er waren zaken in beide films beter t.o.v. elkaar, maar ik denk dat per saldo United 93 ietsje beter is. Neemt niet weg dat Flight 93 geen slechte film is.

Jefferson019 schreef:
Flight 93 = tv-film
United 93 = bioscoop-film

deze films zou ik nooit van me leven kijken , aangezien die hele 9/11
gewoon bullshit is. laten ze eerst de waarheid maar eens boven tafel halen.wat betreft 9/11.en er dan eens een film van maken.
Angezien er van die hele 9.11 nix klopt, mogen ze deze films van mij wel de prullenbak in. ben benieuwd waneer amerika weer eens een nieuwe stunt uithaalt om de wereld bevolking weer eens te verneuken.

deze films verdienen geens een stem.

avatar van StevenMighty
Bij deze film heb ik geen behoefte om hem goed of slecht te vinden aangezien het een waar verhaal betreft dat veel te dramatisch is.

Hij bracht in beeld wat ik me erbij voorstel hoe de bewuste vliegtuigkapingen van 11 september moeten geweest zijn. Angstig en onzeker voor de passagiers aan boord en de nabestaanden aan de grond.

Wat me wel stoorde aan het einde was de boodschap opgedragen aan "de helden die een aanval op het Witte Huis of het Capitool konden voorkomen"
Dat klinkt natuurlijk mooi, maar het was natuurlijk alleen maar hun doel het vliegtuig over te nemen van de kapers om hun eigen leven te redden. Dat de doelen niet geraakt werden is enkel een gevolg van de vroegtijdige crash die tijdens het overnemen volgde.

2,5 sterren omdat ik hem noch goed/noch slecht wil noemen, het is in de eerste plaats jammer dat hij er ooit moest komen.

2,5 sterren

avatar van MizKriz
Heel interessante film.
Waargebeurd ook, wat toevallig m'n favoriete genre is.
Trailer, ik dacht "niet weer zo'n vliegtuig drama waar niks van klopt",
maar dit is totaal niet wat ik verwachte.
Een van de beste vliegtuig drama films ooit.
één klein minpuntje is: Te kort einde, ik bedoel, vliegtuig stort en film gedaan.. Jammer,
had liever iets meer gezien. Maar anders, prima filmpje.

avatar van arno74
Fraaie film, aan vergelijken met United 93 ontkom je natuurlijk niet. Waar ik na het zien van United met gemengde gevoelens achterbleef heb ik dat bij deze film niet. United vind ik duidelijk de commerciële variant, die er een spannende mooi uitziende film van probeert te maken. Flight 93 vind ik 'realistischer', met meer oog voor het menselijke aspect en de families. Eigenlijk vind ik Flight 93 meer een Europese stijl hebben. Het budgetverschil tussen Hollywoodfilm United en TV-film Flight is natuurlijk ook merkbaar, maar op de kwaliteit heeft dat in het geval van Flight geen enkele invloed.

De film is niet volmaakt maar wel erg genietbaar, en je wordt als kijker zo in het dramaverhaal meegesleurd. Als je dat ligt tenminste, als je minder drama wil dan is juist United 93 de betere optie. Flight laat juist veel meer de impact van zo'n ramp op de nabestaanden zien.

Flight en United hebben beiden vrijwel hetzelfde script, namelijk de officiële variant van het verhaal. 3.5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Kort geleden heb ik de bekendere bioscoopfilm over vlucht 93 nog opnieuw bekeken, genaamd United 93 (2006), die ik nog steeds vrij sterk vond. En nu was het tijd om eens te vergelijken, met de televisiefilm Flight 93. Maar je merkt al heel snel dat dit echt een paar niveaus minder is.

Het enige wat ik hier beter vind is dat ze sneller to the point komen en dat de focus gewoon op de vlucht, de kaping en de passagiers ligt, terwijl er bij United 93 wel erg veel gepraat bij de luchtverkeersleiding was, wat ik langdradig vond. Maar ook al richt Flight 93 zich meer op het menselijke aspect van deze aanslag, er valt vrij weinig positiefs te vermelden. Ik leefde eigenlijk totaal niet met de passagiers mee, doordat ze zo armoedig slecht acteerden. Ook werd het op een gegeven moment wel een grote herhaling, met tig afscheidstelefoontjes naar huis. Dat soort belletjes zijn natuurlijk enorm aangrijpend, maar dit was in United 93 echt veel sterker gedaan. Daar was het korter en hoorde je alleen de mensen in het vliegtuig het gesprek voeren. De terroristen waren trouwens in deze televisiefilm ook vrij zwak, waar ze in United 93 echt gewetenloos waren, maar wel angsten kenden, daar komen ze hier maar sporadisch aan bod maar ogen ze bepaald niet sterk. En ik geloof er geen bal van dat de passagiers zoals hier rustig met groepen in het gangpad met elkaar konden praten en overleggen zonder een terrorist in de buurt.

De uiteindelijke bestorming van de cockpit met het snackkarretje kwam ook uit het niets en maakte niet die dramatische indruk die het had kunnen en moeten maken. Zoals in...juist...United 93. Daarna had de film van mij trouwens wel mogen eindigen, maar er volgt nog een proloog bij de crash-plek. Visueel zag dat slot er trouwens belabberd uit, met matige special effects. Als er geen budget voor is, laat het dan weg en toon de zaken sober. Dit was niks. Het is wel goed om Flight 93 een keer gezien te hebben, maar als ik over pakweg 10 jaar nog eens behoefte heb aan een beklemmende film over deze afschuwelijke aanslag, dan gaat United 93 weer aan. En die film is ook verre van perfect, maar vele malen completer, aangrijpender en beter geproduceerd dan deze middelmatigheid.