Flight 93 (2006)

geregisseerd door Peter Markle
met Jeffrey Nordling, Kendall Cross en Ty Olsson

Op 11 september 2001 wordt United Airlines vlucht 93 gekaapt door terroristen en gaat op weg naar Washington DC. De passagiers in het vliegtuig besluiten vervolgens om samen te werken en te proberen het vliegtuig weer in eigen handen te krijgen, zodat ze de terroristische aanslag kunnen voorkomen.

avatar van behangdelul
wat is het verschil met United 93?

United 93 = bioscoop-film

Pff.. gewoon een ware woensdagavond film. Matigheid troef, United 93 is echt 10 keer beter. Heb hem maar afgezet.

avatar van DeCol
Ik lees toch dat veel mensen United 93 beter vinden en dat hoor ik van meer mensen. Het is allemaal heel mooi hoe de bemanning de terroristen dwarsbomen waardoor de aanval mislukt. Maar aan de andere kant is de kwaliteit van de film wel een beetje laag. 3* voor de bemanning.

avatar van N811
Wel erg amerikaans zeg.

avatar van DieGo
Eens met kos. Wat een belabberde film.

Zogenaamd sentimentele momenten die nul komma nul emotie oproepen zelfs niet met behulp van een heel arsenaal aan babies en kleine kinderen op de achtergrond tijdens de telefoon gesprekken. Ongeloofwaardig luchtverkeerspersoneel dat na een half uur tevergeefs om antwoord vragen en meerdere malen mayday gehoord te hebben nóg niet door heeft dat het om een mogelijke kaping gaat. En dan nog het werkelijk droevige acteerwerk van de gehele cast.

Nee dit haalt het bij lange na niet bij het veel meer meeslepende United 93.

Na 90 minuten van zuchten en steunen: 0.5*

avatar van De Mees
N811 schreef:
Wel erg amerikaans zeg.

Wat verwacht je dan?

avatar van ILDIB
Heb deze ooit al eerder in het spaans gezien in een bus in chili. Volgens mij moet ik niet rouwig zijn dat ie toen nagesynchroniseerd was.. Matige nepemotiefilm. Als er nooit geen 9/11 was geweest zou dit een vreselijke bocht zijn die op woensdatavond op rtl4 te zien zou zijn omdat danielle steel dr fantasie op was..

avatar van nightbreed
Wat er met United 93 allemaal goed ging dat gaat met deze film bijna allemaal mis.
Daar waar United 93 nog een realistische weergave is wat er die dag allemaal is gebeurd is dit een film vol vals sentiment geworden.
Ze hebben zoveel mogelijk schattige babies en schattige kleine spelende kindjes in de film gepropt zodat we dan nog meer gaan meeleven met de mensen in het vliegtuig, dit werkt totaal averechts want ik werd er gewoon misselijk van om elke minuut een hinkelend klein meisje (of meerdere) op de achtergrond te zien of een baby (of babies) in de armen van 'de vrouwen'.
Laat het vals sentiment maar over aan de Amerikanen met hun TV-films over waargebeurde dingen.
Tja, het leek eigelijk meer op een stukje propaganda voor de hoeksteen van de Amerikaanse samenleving, het gezin (met schattige kindertjes natuurlijk) ipv een eerbetoon aan de slachtoffers van vlucht 93.
Het eerbetoon aan vlucht 93 is United 93 naar mijn mening.

De zender was RTL, het enige wat anders was was de dag, het was geen woensdag.

Cijfer: 2

avatar van Demoniac
nightbreed schreef:

Cijfer: 2

Inderdaad, het pakte mij ook niet en mijn cijfer is ook 2*

avatar van Thomas83
Ik vond de film niet eens zo heel slecht, kwam nog over als een redelijk reconstrucie vond ik.
Al ben ik het wel echt eens met de kritiek dat het allemaal te gemaakt sentiment is met al die kleine kinderen etc. Soms werd er ook slecht geacteerd, en zou die scene met dat bidden echt gebeurd zijn?
Zou nog best zo kunnen zijn met die maffe Amerikanen.:wink:
Op zich is dat bidden niet zo gek, maar het kwam wat overdreven over.

ik vond het een hele mooie film.. En er werd goed geacteert..

*3,5

avatar van maxB
ik sluit me volledig aan bij nightbreed, united 93 vond ik veel beter, de hele tijd dat bellen naar huis bij elke passagier, ik werd er een beetje moe van, zo kun je wel heel goedkoop film gaan maken, ook het bidden aan de telefoon, je zit de hele tijd te wachten tot ze echt die terroristen gaan aanvallen, 2**

deze films zou ik nooit van me leven kijken , aangezien die hele 9/11
gewoon bullshit is. laten ze eerst de waarheid maar eens boven tafel halen.wat betreft 9/11.en er dan eens een film van maken.
Angezien er van die hele 9.11 nix klopt, mogen ze deze films van mij wel de prullenbak in. ben benieuwd waneer amerika weer eens een nieuwe stunt uithaalt om de wereld bevolking weer eens te verneuken.

deze films verdienen geens een stem.

avatar van Leland Palmer
aangezien die hele 9/11
gewoon bullshit is.

ho, ho, ho! Dat meen je niet hoop ik....

Ik kijk geen films waar hoogstwaarschijnlijk het regime een dikke vinger in gehad heeft...

propaganda ten top!

avatar van fatfish
Voorgekouwde amerikaans heldenfilm.
Het kijken niet waard.

Indrukwekkende gebeurtenis, maar een matige verfilming: 2.50
Bij dit soort films is het altijd ontzettend moeilijk om de film op waarde te schatten, aangezien een groot deel van de stemmers bij dit soort films hun stem baseren op wat er die dag is gebeurd in Amerika, en niet zo zeer op de kwaliteit van de film, wat eigenlijk de bedoeling zou moeten zijn (lijkt mij toch). Zonder de waargebeurde betekenis achter de aanslagen van 9/11 had Flight 93 geen stuiver voor de knip waard geweest, en daar ligt hem nu juist net het dubbele gevoel bij deze film. Toch kijk ik persoonlijk puur en alleen naar de film, en dan kan ik weinig anders constateren dat dit toch wel een vrij zwakke verfilming is van een waargebeurd (emotioneel) verhaal.

Hoewel het verhaal voor zich spreekt, denk ik dat men met Flight 93 de plank toch een beetje heeft misgeslagen. Grootste punt van irritatie was nog niet eens zozeer het overdreven melodramatische sentiment bij de familieleden, maar het feit dat de werkelijk bestorming word afgedaan in 60 seconden aan beeldmateriaal. Toch een beetje karig, want dat is nu net het moment waar de hele film omdraait, en waar je als kijker na een halfuur echt naar uit begint te kijken wanneer de vele (telefoon)dialogen behoorlijk beginnen te vervelen. Waarom men hier zo weinig tijd aan besteed heeft is me een raadsel, maar een iets 'bredere' kijk op deze gebeurtenis had wat mij betreft toch echt geen kwaad gekund, en al helemaal niet als de film er zelfs op zinspeelt om 'de gebeurtenis' zo lang mogelijk uit te stellen. Het verhaal komt juist daardoor een stuk onsamenhangender over, en leunt veel te veel op de vele dialogen met de familieleden van het thuisfront, het overdreven sentiment nog daargelaten.

Wat de cast betreft ben ik negatief noch positief. Iedereen heeft pakweg een minuutje of 5 a 6 aan screentijd, en niemand heeft bij mij echt een zwakke indruk achtergelaten. Echter kwamen de vele emotionele momenten ook geen moment 'gemeend' over, en daar laat men toch een belangrijk punt van deze film onbenut. Naar verloop van tijd had ik zelfs meer het idee dat ik naar een (achtergrond)documentaire zat te kijken dan naar een film waar men een stukje spektakel (als ik dat zo even mag noemen) met wat melodrama vermengt. Maar de balans tussen deze twee aspecten is volledig zoek, en kantelt veel te veel naar de overdramatische conversaties met de familieleden van de inzittenden van het toestel. Wat ik maar zeggen wil: de vele met dramatiek geladen dialogen ben je na dik een halfuur meer dan zat, maar die krijg je vervolgens nog ruim een halfuur voor de kiezen....

Wat het realisme betreft houd ik bij dit soort films altijd een slag om de arm. Het overgrote deel van de telefoongesprekken zijn door de amerikaanse overheid nooit vrijgegeven, laat staan dat een filmproducent hierover kan beschikken, en dus heb ik mijn ernstige twijfels of het echt zo gebeurd is. Men heeft af moeten gaan op de woorden van de nabestaanden, en in dat daglicht bezien kan het gewoonweg niet anders dan dat Markle een groot deel van de film naar eigen inzicht heeft opgevult. Verder is het optreden van de luchtverkeersleiding in de film ongelofelijk slap neergezet, en betwijfel ik ten zeerste of men in het echt ook zo laks is opgetreden. Daarbij word de rol van de kapers ook uiterst karig neergezet. Het lijkt mij toch sterk dat de kapers alles maar toelieten wat de inzittenden allemaal aan het organiseren waren... Maar goed. Omdat ik er zelf niet ben bijgeweest, ga ik af op wat ik zie, en vanuit dat oogpunt gezien kan ik niet anders concluderen dat de film toch vrij realistisch in elkaar zit, en al het gegis een hoge mate van 'mogelijk-toch-wel-zo-gebeurd' heeft.

Wat de kwaliteit van de prent betreft ben ik niet erg onder de indruk. De chaos aan boord van het toestel zit uiterst gecontroleerd in elkaar, en ook de keren dat het vliegtuig naar links en rechts slingerde wist iedereen (de passagiers en bemanning) precies wat hem of haar te doen stond, en dat is in vrijwel elke scene weer te zien. De special effects van het vliegtuig dat laag over de boerderij scheert zit zowaar nog aardig in elkaar, maar veel stelt het natuurlijk ook weer niet voor. Het camerawerk vind ik de meeste tijd vrij matig, waarbij men wel erg hun best deed om trillingen en weet ik het wat voor 'moves' zo realistisch mogelijk in beeld te brengen. Dit pakt echter niet heel goed uit, en werkt zo nu en dan zelfs averechts. Ook de cinematografie stelt niet bijster veel voor, en is het eerste de beste zielige deuntje gekozen om aan de film vast te rijgen.

Een dramatisch waargebeurd verhaal als dat van United Airlines Flight 93 had een veel, en veel beter lot verdient dan dit. Het is enkel 'leuk' (al moet je leuk in de juiste context zien indeze) voor de directe nabestaanden die deze film zien, maar het overgrote deel van de 'massa' zullen de vele (telefoon)dialogen niet goed kunnen verteren. Na een halfuur had ik er wel genoeg van, en dacht ik dat na 43 minuten de bestorming zou gaan beginnen, maar ik kwam helaas bedrogen uit. De daadwerkelijk bestorming word afgedaan in 60 seconden film, en dat lijkt mij toch allerminst de bedoeling van een film die het verhaal vertelt over de zeer waarschijnlijke gebeurtenis van Flight 93. Het acteren is uitermate oppervlakkig, en vrijwel geen moment 'echt gemeend', de balans in het verhaal is nihil, visueel stelt het ook allemaal niet heel veel voor, enkel het realisme is tot op zekere hoogte zowaar nog behoorlijk goed te verteren. Morgen maar eens United 93 gaan zien, als ik de meesten mag geloven is die toch heen stukje beter. Ben trouwens wel heel nieuwsgierig of men in die film dezelfde theorie over de werkelijke gebeurtenis op dezelfde wijze neerzet: 2.50 (2.70).

avatar van kimberlyVD
redelijk film maar kan zeker niet tippen aan United 93! deze is gewoon niet spannend, ik had niet het gevoel dat er iets heel ergs ging gebeuren (wat toch wel het geval was natuurlijk...)
een 3***

avatar van kevinsmit2
Dit was een mooie film
De acteurs iets minder maar de crash enzo was mooi gemaakt.

ik geef:

avatar van RRR.
Hoe dan ook mooie film!

avatar van RRR.

aangezien die hele 9/11
gewoon bullshit is. .

ben je wel helemaal goed bij je hoofd je zal zelf maar in dat vliegtuig zitten kijken of je 't nog bullshit vind

avatar van umbro01
Mooie film!

avatar van darkjaap
ik had ookal united 93 gezien en die was inderdaad beter puur omdat die film veel bijzonderder was. betere opbouw, niet zo hollywood-achtig gefilmd maar een echte aangrijpende film. Deze film heeft dat niet.. het kwam bij mij niet hetzelfde gevoel over als bij united 93 en dat vind ik toch wel jammer want ook hier had ik van verwacht dat hij minstens net zo goed zal zijn

* * *

Is united 93 een andere film?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik United 93 minder goed vond dan Flight 93, aangezien United 93 erg warrig in elkaar zat. Je zag beelden van verschillende regelaars en instanties, en er werd veel jargon gebruikt.
United 93 zat misschien wel beter in elkaar qua waarheidsgetrouwheid, maar dat is zeker niet de belangrijkste voorwaarde voor een film voor mij. Hij moet ook goed te volgen zijn.

avatar van Sideshow Bob
"deze films zou ik nooit van me leven kijken "
Knappe beoordeling zonder te kijken. Zegt wat over je vooringenomenheid en je wil om sowieso te geloven in een complottheorie. Deze paranoide mensen geloven altijd in een complot - ja idd, ook ik werk voor de FBI - maar zijn zelf in feite de enige die een complot vormen.

"Van 9/11 klopt nix" haha laat me niet lachen. Alsof je zoiets met zoveel mensen en zoveel acties geheim kan houden en alsof de VS hierbij gebaat waren.

De film: idd op z'n Amerikaans geromantiseerd, maar tis natuurlijk wel een film, dus logisch dat het verhaal in de film wordt "verfraaid". Bovendien is onbekend hoe bepaalde dingen precies in het echt zijn gegaan.

Dat gezamelijke gebed aan de telefoon is idd verschrikkelijk om van te kotsen. Maar dat maakt de film niet slecht.

In United 93 speeld de film zich veelal in de verkeerstoren af (beetje saai, met van die irritant dramatiserende Amerikaanse macho's). In Flight 93 is hier gekozen voor telefoongesprekken tussen passagiers en hun familieleden.

Het begin en de spanningsopbouw van United 93 (biddende kapers) is beter en ook waarheidsgetrouwer. Bij Fligtht 93 werd er gedaan alsof ze nadat het eerste vliegtuig in de WTC vloog al wisten wat er aan de hand was. Er is geen opbouw, wat in United 93 en in het echt wel het geval was.

Bij United waren de weergave van de gebeurtenissen en de reacties hierop realistischer. Er zat een opbouw in, wat van belang is om de overgang van het geloof in een goede naar een slechte afloop van de passagiers te laten zien, daar zij het doel van de kapers doorkrijgen.

In United wordt er ook aandacht aan besteed dat de kapers erachter (zouden zijn) komen dat de acties van hun collega-kapers in NY zijn geslaagd.

Opvallend is dat in beide films de cockpit wordt opengeramd met een "koffiekar". Afgekeken?

Er waren zaken in beide films beter t.o.v. elkaar, maar ik denk dat per saldo United 93 ietsje beter is. Neemt niet weg dat Flight 93 geen slechte film is.

deze films zou ik nooit van me leven kijken , aangezien die hele 9/11

deze films verdienen geens een stem.

avatar van Semsoethot
Misschien filmisch wat minder, maar ik vind deze film een integer en waarheidsgetrouw beeld opleveren van een deel van de gebeurtenissen van die dag. Gemekker over al die leuke kindjes..... het grootste deel van de gebeurtenissen speelt zich vroeg in de ochtend af, tijd om naar school te gaan. Veel van de mensen aan boord van het vliegtuig hadden inderdaad jonge tot zeer jonge kinderen. Ook de terroristen kwamen geloofwaardig over.

Overigens meende ik dat Nederlanders in het algemeen te nuchter waren om zich aan histerische komplottheorieen te verlekkeren. Daar heb ik me dus in vergist.

avatar van horrorfreak23
Erg goeie film, zeer aangrijpend. Ook zeer shokkend wanneer je weet dat echte geluidsopnames worden gebruikt!

Horrorfreak12
Had deze film veel meer willen geven... ze hadden zo veel meer van de film kunnen maken en ik betreur het dan ook dat we zo een lage score moeten geven

wel mooi zicht op de airports en flight 93