Flight 93 (2006)

geregisseerd door Peter Markle
met Jeffrey Nordling, Kendall Cross en Ty Olsson

Op 11 september 2001 wordt United Airlines vlucht 93 gekaapt door terroristen en gaat op weg naar Washington DC. De passagiers in het vliegtuig besluiten vervolgens om samen te werken en te proberen het vliegtuig weer in eigen handen te krijgen, zodat ze de terroristische aanslag kunnen voorkomen.

Deze fim is geregisseerd door peter markle , daar heb ik niet een al te hoge pet van op.

Toch is dit een intresant onderwerp en ga hem zeker kijken.

De derde film dit jaar over 9/11, ik ben al moe voordat ik er ook maar één heb gezien.

Toch niet echt goed alles gaat heel snel soms tesnel, je krijgt niet echt greep op de passagiers. Alhoewel er een meisje is die met haar moeder belt is erg goed gedaan. Kon met de meeste passagiers niet echt meeleven.

avatar van Dumbledore
Viel me ook een beetje tegen had er meer van verwacht. Heb hem 't voordeel van de twijfel gegeven: 3*

avatar van IcU
IcU
Deze film had zo veel meer kunnen zijn. Er is te weinig aandacht besteed aan zo'n zwaar onderwerp. De film slaat de plank volledig mis.

Ten eerste zijn er te weinig echt goede acteurs. Het grote merendeel speelt matig, waardoor het moeilijk wordt om echt mee te leven met de passagiers. Ook vond ik dat het begin van de film te snel ging, waardoor het middenstuk langdradig werd. Tientallen afscheidstelefoontjes werden langdradig, en waren zo uitgewerkt en gespeeld dat ze eigenlijk nergens op uitkwamen. Dat gaat ook te lang door. Wel zit er een stukje in dat voordoet hoe het wel moet. Het emotionele gesprek van moeder en dochter die afscheid van elkaar nemen was aangrijpend. Helaas is dat maar van korte duur.

Ook had ik liever gezien dat er meer aandacht werd besteed aan het WTC. Meer dan een aantal voorbij flitsende televisiebeelden was het niet. Ik denk dat er meer megeleefd had kunnen worden als het vliegtuig in het WTC terecht kwam, want voor een verfilming van de heldendaden in Flight 93 was gewoon te weinig talent, en vooral te weinig drama.

Ook zag je aan de film dat het niet veel geld had gekost. Nogmaals had de ramp meer indruk gemaakt als hij in het WTC terecht kwam, en dat het dan met televisiebeelden werd afgewerkt. Nu was er weinig meedeleven, wat ook vooral kwam door de snelle en hectische start van de film.

Er had dus veel meer in kunnen zitten. Er was weinig echte drama in te vinden, en dat is erg jammer. 2½*-en van mij.

avatar van Stephan
Zoals in het forum al te lezen was heb ik een knoop in de buik ten aanzien van dit incident. Als film ansich zou het best een goede film kunnen zijn, maar ik kan me toch niet ontrekken aan het idee dat het allemaal wel eens fake zou kunnen zijn. Met name bij flight 93 is iets dat niet te verklaren is... Ze hebben nl. alleen een gat in de grond gevonden en een enkel wrakstuk van slechts centimeters groot, geen bagage, geen menselijke resten, geen enkel druppel bloed... Voor het eerst in de luchtvaart geschiedenis is een vliegtuig totaal "verdampt" bij een crash... Inclusief de tonnen zware motoren gemaakt van staal en titanium...(o... bij het pentagon gebeurde dat ook trouwens)

[edit:] Er zouden resten zijn gevonden van Flight 93 maar op 6 mijlen afstand. Áls dat al de echte resten zouden zijn, klopt van het verhaal niets en is het vliegtuig dus neergeschoten Bron [/edit]

Mobiel bellen van 10km hoogte is in verscheidene testen ook onmogelijk gebleken. Bron Tevens adverteerde United Airlines pas in 2004 met een cellphone station aan boord zodat mensen vanuit het vliegtuig mobiel kunnen bellen. Als in 2001 zoveel mensen telefoontjes hadden kunnen plegen, was dit uiteraard geheel overbodig.
Als je je "probeert" voor te stellen dat de conspiracy theory waar zou zijn, is dit de grootste hoax ever! Maar ja... in een groots plan als dit zijn helden meer dan welkom en zorgt het ervoor dat als je kritiek hebt op basis hiervan mensen uit hun dak zullen gaan.

Discussie hierover? http://www.moviemeter.nl/forum/13/3947/

avatar van janhero
Het is weer een gewone doorsnee vliegtuigkapingsfilm. Ook hier een uitgeknepen verhaal met slechte acteurs en onduidelijk verhaal.
Voor de rest zit er een luchtje aan dit verhaal. Zeg maar een flinke lucht. Ik geloof het verhaal niet en ik vind dat ze ook niet hun best hebben gedaan om mij het te laten geloven.

Laat maar zitten film. 2*

avatar van hoffhaan
Geeft een goede weergave van de mogelijke omstandigheden tijdens 9-11.
Een aangrijpende film waarin soms menselijke emotie boven komt.
Ik vond het een goede film.
Kijk niet naar of het wel allemaal mogelijk is wat er gebeurt maar kijk onbevangen.

mawal
IcU schreef:

De film gaat over een waargebeurd iets en is verfilmd met het gebruik van die"saaie"telefoongesprekken.
Voor die mensen was dit hun laatste gesprek met hun geliefde en elk ander mens reageert daar nou eenmaal anders op.
En dat ze geen bekende acteurs hebben gebruikt snap ik ook: het gaat om het verhaal achter flight 93 en niet om hun koppies.

avatar van IcU
IcU
mawal schreef:

Niet goed uitgewerkt dus. Er had veel meer emotie in kunnen zitten. Het heeft mij in iedergeval niet geraakt. Ik kon gewoonweg niet meeleven.

Ik heb het niet over bekende acteurs maar over goede acteurs.

De acteurs waren slecht voorbereid om dit zware onderwerp goed uit tevoeren. Is ook maar een tvproductie

Prima film.
Alleen wat hinderlijk camerawerk
Maar het blijft boeiend.
4.0

avatar van Nixon17
Ga hem zeker kijken maar of dit echt is gebeurt is altijd nog maar de vraag. Weet niet of iemand Peter R de Vries heeft gezien over JFK maar volgens mij is er net zoiets gebeurt op 11 september. Je gaat in ieder geval wel denken als je dit hebt gezien: http://video.google.com/videoplay?docid=-5137581991288263801&pl=true

Misschien iets voor peter r de Vries over een paar jaar.

avatar van snoepieykim
Nou, ik heb hem gisteravond (helemaal alleen) zitten kijken. Het verhaal boeide me vanaf het begin tot het eind. Af en toe pinkte ik toch zeker een traantje weg. Hele goede film, alleen het camerawerk is idd wat minder.
4,5 *

sydney
Alhoewel het allemaal zeer aangrijpend is wat er gebeurt in de film, geloof ik niet dat het allemaal zo gebeurd is. Het heeft verder ook niet zoveel te maken met wat ik geloof of niet. Als het allemaal echt zo zou zijn gebeurd, dan nog... Het leek net op een reconstructie van een misdaadprogramma. 2,5*

avatar van Escobar
best een goede film je moet natuurlijk van dit soort films houden maar wij hebben met veel spanning zitten kijken van het begin tot het eind. Vond het wel jammer dat je weinig van het ongeluk zelf zag dat had toch het hoogte punt moeten zijn. het is ook geen film van goed of slecht maar gewoon hoe het waarschijnlijk is gegaan en dat is voor mij best geloofwaardig.

Ik heb een 4* gegeven

Deze film is niet goed uitgewerkt en al die acteurs zijn allemaal amateurs slechte acteurs dus 0,5 verdient de film wel

een leuke film maar ik vond niet echt dat ze spanning in de film hadden gebracht (konden zo ook niet echt want het is een waar gebeurt verhaal) maar ze konden zeker een eigen draai aan de film geven en dat hadden ze wel wat beter mogen doen! jammer van de acteurs ook als ze er een paar toppertjes in hadden gedaan dan was de film ook niet bar slecht geweest nu vind ik de film tegenvallen!

Ik keek op belbios.nl om te kijken wanneer deze film in eindhoven draait, maar kan niks vinden.
Draait deze al in Nederland?

Volgens mij komt hij helemaal niet uit in de bioscoop, het is een TV-film.

Maar gisteren bij pathé in Eindhoven lietem ze wel de trailer van die film zien. en ik had ook al een keer gelezen dat hij in de bioscoop zou verschijnen. en bij imdb is het ook een bioscoopfilm en de TV film heet United 93.

avatar van Mug
Mug
Het is andersom....

Flight 93 = tv-film
United 93 = bioscoop-film (release NL 29 juni)

Zelfs op imdb is dit zo....

PS: mijn vorige bericht negeren aub ik heb die twee films door elkaar gehaald en ben er nu wel uit.

avatar van thugster
Zeer slechte film echt typisch amerikaans, iedereen die deze film goed vind kijk naar 911 loose change second edition ,dan zal je wel eventjes achter je oren krabben. Flight 93 is nooit gebeurd, en daar zijn feiten van.
flight 93 is zeer slecht 0.5*

avatar van janhero
thugster schreef:
flight 93 is zeer slecht 0.5*

En zo is het !!!

ik heb de film flight 93 gezien.
wat een tegenvaller.vooral de acteersprestatie slaat nergens op.een echte flop
deze film zal inderdaad niet in de bios verschijnen,maar zal te huur zijn in de videotheken vanaf juli

Ik heb hem ook bekeken en ik geef er een 4,5 voor.
Niet als speelfilm maar wel als gedramatiseerde documentaire want dat is deze film eigenlijk. Ik geloof er niet in dat de regisseur er een spannende film van wilde maken, de afloop kenden we in feite al.

ik vond het al met al toch een boeiende film.

ik ben het met ruud15 eens,
"Niet als speelfilm maar wel als gedramatiseerde documentaire want dat is deze film eigenlijk. Ik geloof er niet in dat de regisseur er een spannende film van wilde maken, de afloop kenden we in feite al"

op deze manier heb ik ook naar de film gekeken.

ik kreeg toch kippevel als je dan de feitelijke achterblijvers ziet reageren op laatste telefoontjes.

deze film is toch geen documentaire, dit is niks meer dan een spannende film, fictie. een verhaaltje gebasseerd op wat de media wil wat jij gelooft. kijk inderdaad eens naar "loose change" de plaats waar flight 93 neergestort zou zijn was een gat waar nog niet eens een schroefje van een vliegtuig te vinden was. loose change (onder anderen) komt met feiten waar je niet omheen kunt rond 9-11 en kun je een film als deze echt niet meer serieus nemen. verzonnen helden verhalen. het word tijd dat oliver stone eens een 9-11 film gaat maken ala JFK.

avatar van Captain Pervert
Elke conspiracy theorie op zijn beurt valt weer te weerleggen, daarnaast is over elke grote gebeurtenis in de geschiedenis wel een conspiracy theorie: denk maar aan het ontkennen van de holocaust, het zien aankomen van de Japanse vloot naar Pearl Harbor, JFK, pff... We zullen over al die dingen toch nooit helemaal de waarheid weten, daarom kan je deze film maar beter beoordelen als wat hij is: een film.