Genre: Romantiek / Drama
Speelduur: 96 minuten
Alternatieve titels: Happy Together / 春光乍洩
Oorsprong:
Hongkong
Geregisseerd door: Kar-Wai Wong
Met onder meer: Leslie Cheung, Tony Leung Chiu-wai en Chang Chen
IMDb beoordeling: 7,7 (33.840)
Gesproken taal: Spaans, Mandarijn en Kantonees
Releasedatum: 2 oktober 1997
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via meJane
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Chun Gwong Cha Sit
"Lonely people are all the same."
Na al de nodige relatiemoeilijkheden achter de rug te hebben, vertrekken Yiu-Fai en Po-Wing naar Argentinië om het opnieuw te proberen. Hier loopt het zo mis dat Yiu-Fai in een bar gaat werken om zo snel mogelijk het geld voor de terugreis bij elkaar te verdienen. Zelfs wanneer Po-Wing gewond op de stoep staat, kan Yiu-Fai nauwelijks nog sympathie opbrengen. De relatie sleept zich moeizaam voort.
Externe links
Acteurs en actrices
Lai Yiu-fai
Ho Po-wing
Chang
Lover
Policeman
Party Guest
Mei's Father
Lai Yiu-fai's Girlfriend
Video's en trailers
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Mooie film weer van Wong Kar-Wai. (ik moet er volgens mij nog 1 zien)
Het plot is erg simpel. De film schetst de ups en downs van een relatie tussen twee mannen, die niet met en niet zonder elkaar kunnen.
Heftige, ontroerende en licht-komische momenten wisselen elkaar af en Wong Kar-wai geeft zijn personages weer dat ene beetje extra mee; diepgang. Zijn personages zijn echte mensen met echte gevoelens. Jammer dat de film me niet zo erg raakt als 'In the Mood for Love'.
Een ander groot pluspunt is het acteerwerk. Leslie Cheung en Tony Leung Chiu Wai zijn formidabel in de rollen van de verliefde mannen. Ook de muziek is erg goed gekozen en draagt bij aan de sfeer.
Qua beelden ziet de film er fantastisch uit: zwart/wit scene's, scene's in vreselijk mooie kleuren, versnelde beelden van het stadsleven, slowmotion, trillende camerabewegingen.......het ziet er allemaal erg fraai uit. Maar hierin ligt ook mijn grootste commentaar bij de meeste films van deze regisseur: Hij maakt het ooit te bont. Sommige overgangen mbt de vorm zijn zo abrupt en lijken ooit zo onnodig dat het me zelfs irriteert. Dit is ook mijn grootste klacht bij de films 'Fallen Angels' en 'Chunking Express'. Wat dat betreft kan 'in the Mood for Love' mij veel meer bekoren. Die film vind ik visueel perfect.(en het vertelde verhaal raakt me daar meer)
Maar al met al is dit toch een hele fijne film.
Ik geef 3,5 sterren.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
De film ziet er prachtig uit. Veel mooie plaatjes.
Wong Kar-wai laat erg zien wat hij kan. Maar ik ben het met Ramon eens dat het ook te veel is. Constant stijlwisselingen die vaak (zoals het zwartwit in het begin) geen enkele functie hebben. Vorm boven inhoud.
Want het verhaal (een moeizame relatie tussen twee jongens in een land ver van huis) biedt mogelijkheden genoeg, maar wordt maar matig uitgewerkt. Pas tegen het einde kom je erachter wat de film had kunnen zijn. En dat is toch heel wat meer dan het uiteindelijk is.
2.5 voor het visuele.
Intruder
-
- 139 berichten
- 1028 stemmen
In zijn commentaar over het verhaal ga ik helemaal akkoord met starbright boy; het is inderdaad waar dat de film pas op het einde toont wat het had kunnen zijn of worden. Maar de commentaar over het beeldgebruik (hoewel objetief correct) gaat voor mij niet op: ik vind dat Wong Kar Wai mooi op de grens tussen goed en te balanceert, maar die nooit overschrijdt. Het is een persoonlijk stijlkenmerk dat ik erg waardeer. Heerlijke beelden soms in deze film. Tot slot ook nog even een vermelding voor de prachtige muziek.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Geweldige film van Wong Kar Wai, nog iets beter dan In the Mood For Love denk ik zelfs. De film is rauw en hard, in tegenstelling tot het meer gepolijste In the Mood For love. De acteurs zijn geweldig, zetten echt geloofwaardige karakters neer.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Matige film. Kar Wai weet mij weer niet te raken. Visueel staat de film sterk maar dat is het enige punt naast de acteerprestaties wat sterk te noemen was, derest vond ik erg zwak. 2,5*
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Ik heb me mateloos geërgerd aan deze film. Vooral die ene seksscène tussen 2 mannen, was absoluut overbodig. Verder is dit filmpje visueel niet zo sterk als Chungking Express of Ashes of Time. Deze film (her)zie ik dus nooit meer.
Minst geslaagde film van Kar Wai Wong.
** / *****
NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Vrij duidelijk Wong Kar Wai's minste film die ik tot nu toe heb gezien. Miste naar mijn mening de sfeer die ik in zijn andere films wel proefde. De cameravoering, muziek en locaties waren wel weer top. Met stip mijn favoriete regisseur, waarvan er nog 2 dvd's op de plank liggen die nog moeten worden bekeken (As Tears Go By en Fallen Angels). Derest over het algemeen meer dan uitstekend bevonden.
Days of Being Wild 4*
Chungking Express 3,5*
Fallen Angels 4,5*
Fa Yeung Nin Wa 5*
2046 5*
Eros 4*
Deze film raakte de 3 sterren licht aan.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik heb me mateloos geërgerd aan deze film. Vooral die ene seksscène tussen 2 mannen, was absoluut overbodig. Verder is dit filmpje visueel niet zo sterk als Chungking Express of Ashes of Time. Deze film (her)zie ik dus nooit meer.
Minst geslaagde film van Kar Wai Wong.
** / *****
Onzin die seksscene was noodzakelijk zelfs, laat namelijk zien dat de relatie die de twee mannen hadden vooral op seks gebaseerd was. Want vanaf de eerst volgende scene hebben ze alleen nog maar ruzie.
Vond verder dat de film op een gegeven moment nogal in herhalingen viel en de montage en vele stijltruukjes maakten het verhaal eerder verwarrend dan inzichtelijk of voelbaar. Maar het einde was weer erg geslaagd en er werd goed geacteerd.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Onzin die seksscene was noodzakelijk zelfs, laat namelijk zien dat de relatie die de twee mannen hadden vooral op seks gebaseerd was. Want vanaf de eerst volgende scene hebben ze alleen nog maar ruzie.
Mogelijk was een seksscène wel noodzakelijk, maar ik ervoer em als aanstootgevend en walgelijk.
Als de cineast die ene scène op een subtielere wijze zou filmen, zou ik die scene misschien minder erg gevonden hebben.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ik heb volgens mij die sexscene gemist ofzo. Heb in ieder geval niks walgelijks of aanstootgevends gezien.
Maar verder wel een mindere Kar-Wai. Visueel is het soms mooi, soms ronduit lelijk. Kleurgebruik is vaak wat slordig en vuil zelfs, op andere momenten is het dan weer prachtig. Even uit het losse hoofd, maar het lijkt alsof Doyle enorm veel geëxperimenteerd heeft bij Kar-Wai's films en daarbij mislukkingen binnen de film zelf niet schuwde. Soms werkte het geweldig, soms helemaal niet.
De relatie tussen de twee mannen is verder redelijk saai. Can't live with them, can't live without them verhaaltje dat mij niet altijd evenveel wist te boeien. Leung doet het nog wel aardig maar is ook verre van zijn geweldige zelf, Cheung vond ik tegenvallen.
Muziek vond ik enorm irritant, al paste het dan wel weer bij het sfeertje.
Best interessante film die zich alleen niet helemaal laat meeslepen. Goeie stukken worden afgewisseld met klokkijken. Toch overheerst het positieve net, maffe mooie waterval ook.
3*
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Hoe doet dat Kar Wai Wong het in godsnaam toch? Net als in Fallen Angels tovert hij enkele personages op het scherm die zich heel karikaturaal gedragen, maar toch weet hij (met vooral het laatste kwartier) zoveel emotie en diepgang in de personages te brengen.
Verder een heel interessant gegeven. Mensen uit Hong Kong, die zich daar niet meer thuis voelen en zodoende 'verdwaald' zijn geraakt in Argentinie. Zo krijg je een inkijkje in een soort sub-cultuur, die best interessant is om te zien (vooral de rotbaantjes van Leung).
De film is visueel bij vlagen echter zeer lelijk. Toegegeven, de kwaliteit van de dvd (Nederlandse uitgave) is om te huilen, maar buiten dat zijn sommige scenes veel te donker en andere veel te licht. Daar staat tegenover dat er ook aardig wat mooie scenes tussen zitten, vooral van Buenos Aires en Hong Kong (dat er op zijn kop ook heel mooi uit ziet). Het mooi in beeld brengen van steden in de nacht is toch wel de specialiteit van het koppel Doyle/Kar-Wai in de jaren 90.
Bovendien vind ik het heel opmerkelijk dat de seksscene (die niet langer dan 30 seconden duurde) aanstootgevend wordt genoemd. Was echt anders dan een gemiddelde seksscene tussen vrouw en man in een film.
Uiteindelijk toch een interessante film die ik met 3,5* beloon.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Heeft meer te maken met de manier waarop men vaak acteert in HK films vermoed ik. Zag gisteren nog een film van Woo waar zich net hetzelfde voordeed.
Je zou het bijna slapstick kunnen noemen, maar op een abstract niveau werkt het wel en meestal kent het ook een emotionele pay-off op het einde. Kan er best mee leven, al zie ik toch liever het meer ingetogen acteerwerk.
andreo
-
- 21 berichten
- 107 stemmen
Een ijzersterke film.En dat ZINNETJE seksscènes tussen twee mannen...de kriebels krijg ik hiervan!
Het gaat over een relatie tussen twee mannen. Mogen ze ook nog seks hebben, SVP?
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Kar Wai (en Doyle) experimenteren er hier wederom op los. Verschillende kleurbewerkingen, slow motion, verschillende exposures et cetera wisselen elkaar af of vullen elkaar aan.
Door deze beeldexperimenten heb ik vaak het idee dat Kar Wai op het randje van kitsch, maar vooral op het randje van doelloosheid en oppervlakkigheid wankelt. Want die aparte cameravoeringen zijn leuk, ik vind het wel belangrijk dat het bijdraagt aan de sfeer van de film.
Toch valt het vaak uit naar de positieve kant, en weten zijn films me uiteindelijk toch over te halen. Zo ook deze film.
Op het begin leek hij enigszins op een film van Jarmusch. Het doelloos door een land zwerven, zonder geld, alleen de liefde voor elkaar (en die is ook nog eens wankel). Op veel momenten vond ik de film wat saai aandoen en kon het me allemaal niet veel boeien, maar toch werd ik langzaamaan meegenomen in een broeierige wereld waar eenzaamheid, rondhangen en stuurloosheid belangrijke kernwoorden zijn. En uiteindelijk was ik toch echt erg gecharmeerd, want scènes als die waar Leung tracht een tape in te spreken maar in snikken uitbarst waren gewoonweg raak.
Kleine 'simpele' film, die soms ietwat aan de lange kant aanvoelt (terwijl hij toch slechts 96 minuten duurt), niet perfect is, maar uiteindelijk me wist over te halen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
In mijn herinnering, pijnlijk en wrang, blijft wel erg goed hangen. Ik moet hem eens herzien.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
De hoogst bijzondere filmische stijl die Wong Kar-Wai in ‘Happy Together’ tentoon spreidt is het enige dat de film tot het einde interessant houdt. De bij momenten vreemde korrel, het eigenzinnige kleurenpalet, het filmen door de ramen van de tangobar (ook handelsmerk in zijn nieuwe ‘My Blueberry Nights’, heb ik gehoord) – dit alles zorgt voor een zwoele sfeer (nog versterkt door de heerlijke Piazolla-muziek), waarin Wong Kar-Wai zijn verhaal over aantrekken en afstoten probeert in te bedden. Dat verhaal is echter het grootste mankement: Kar-Wai registreert het vreemde spel dat beide figuren met elkaar lijken te spelen, wat uitmondt in een film die vooral richtingloos aanvoelt. Dat “naturalisme” zou een krachtige weerga kunnen hebben op de film, maar dat is hier niet het geval: de personages geven pas tegen het einde van de film iets van zichzelf bloot (figuurlijk dan ), waardoor ‘Happy Together’ voor de kijker ogenschijnlijk het wachten is op mooie plaatjes en poëtische harmonieën tussen beeld en geluid (cfr. de bevreemdende "dans"scènes).
Slecht is deze homofilm van Wong Kar-Wai zeker niet, alleen is het nog niet helemaal duidelijk om welk “soort” liefde het hier eigenlijk gaat. ‘In the Mood for Love’ of ‘2046’, spraken voor zich – ‘Happy Together’ helaas niet. Een herzage zou ook bij mij deugd doen, lijkt me...
2,75*
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1695 stemmen
Ben het in grote lijnen wel eens met het meeste commentaar hierboven. De film ziet er werkelijk prachtig uit (iets wat ik bij de combi Kar-Wai/Doyle ook wel verwacht had), er zitten enkele prachtige individuele scènes in maar de film mist iets...
Beetje hetzelfde euvel als Fallen Angels heeft, in het begin zit ik rechtop in m'n zetel te kijken naar prachtige plaatjes. Helaas zak ik gaandeweg steeds verder onderuit op de bank en betrap ik me zelf erop af en toe in gedachten weg te dwalen van de film af. Sterker nog soms vallen de oogjes toe. En dan opeens het laatste kwartier tovert Kar-Wai weer ineens iets heel moois en humaans uit de hoge hoed waardoor er toch nog iets gered wordt en de film met een redelijk positief gevoel kan worden afgesloten.
Vind het echt jammer dat het tussenstuk zoveel gekibbel is tussen die 2 theemutsen.Goed soms is het best humoristisch maar toch. Jammer, want de film lijkt zich best te lenen voor meer interessante ontwikkelingen en diepgang.
Happy Together is inderdaad (ook al zoals Fallen Angels) uitermate geschikt voor herziening.
3*
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Wederom een tegenvallende film van Kar Wai Wong. Hoewel ik zijn beste werk nog moet zien, kan ik nu wel concluderen dat zijn verhalen mij maar weinig kunnen boeien. De relatie van de twee hoofdrolspelers voltrekt zich als het ware in herhaling en is wat mij betreft te eentonig. Visueel zit het wel weer goed, en dat is ook de enige redding van de film.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
In ‘Happy Together’ gaat Wong Kar-Wai grote namen als Godard en Truffaut achterna, door op geheel eigen wijze de Nouvelle Vague-toer op te gaan. Daarbij koppelt hij de melancholie, onder het principe van een apart gefiltreerde zwart-wit fotografie en jump shot -esthetiek, weliswaar eerder aan een dieper gevoel van triestesse en mistroostigheid dan aan een zekere speelsheid en nonchalance. Tot op het bewuste moment dat Wong grotendeels van dit principe afstapt en zijn herkenbare rood-groene palet, bijwijlen onderbroken door een tint appelblauwzeegroen (waar Wong dan weer op subtiele wijze en onder invloed van enkele koplampen het puur groene uit puurt), aan de orde roept. Vanaf dan verwatert de uitgepuurde melancholie in een inferieur, eerder bruusk en zwoel aanvoelende omslag. Op zulke momenten kan Wong echter beschikken over het talent om zijn acteurs dieperliggende gevoelens over te laten brengen via één enkele blik, ware het niet dat hij dat talent hier niet altijd ten volle weet aan te spreken. Om dan ook enige emotie te kunnen voelen, zijn we aangewezen op de muziek, die bestaat uit een fijne mengeling tussen Frank Zappa en Astor Piazolla.
2.5*
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Wong Kar - Wai does Argentina,
Leuk om zoveel overeenkomsten met andere Wong Kar - Wai - films te spotten. Tony Leung Chiu Wai is weer veelvuldig achter zijn bureau te vinden, de sigarettenrook neemt alvast een aanloop om in Fa Yeung Nin Wa echt te triomferen, de taxi dient weer als het ultieme vervoermiddel om fijne shots te schieten en aan het einde weerklinkt er hier ook een wat ouder nummer, net zoals in Chungking Express, California Dreaming telkens weerklinkt alleen dan met een vele male hogere frequentie.
Kortom daar waar ik tijdens Chungking Express en Fallen Angels momenten kende waar ik even wat minder geboeid was, was dit hier allerminst het geval. Ongelofelijk! Wat een krachtpatserij met die prachtig uitgewerkte stijlmiddelen die op visueel gebied veel toevoegden. De keuze voor zwart - wit in het begin was gaaf. Het gaf de film even zo roadmovie karakter die zich op elke willekeurige plaats af zou kunnen spelen. Pas later nadat het zomer werd, wij impressies kregen van Buenos Aires in de vorm van pleinen en straatvoetballers, die tussen de gebouwen waartussendoor fel zonlicht weerkaatsen, strijd leverden en er tangomuziek weerklonk had ik het gevoel dat het daadwerkelijk Buenos Aires betrof. Een smeltkroes van allerlei nationaliteiten met de daarbij behorende bedrijvigheid. Hier en daar lekker chaotisch. Nog mooier dan de liefdesrelatie van de 2 hoofdpersonen te volgen. Vond ik het gegeven dat men zich maar moest zien te redden in een voor hen zo `n vreemde cultuur.
Vooral Tony Leung Chiu Wai acteerde geweldig als iemand die bereid was om alles aan te gaan om maar wat geld te verdienen maar tegelijkertijd overhoop liggend met zichzelf. Vooral die scenes waarin hij stap ging met zijn collega oogde sterk en zelfs ontroerend. Alhoewel het mij niet zo aangreep als de liefdesperikelen in Fa Yeung Nin Wa. Toch een erg mooie en stevig ondergewaardeerde film van Wong Kar - Wai. Was ik al benieuwd naar My Bluberry Nights na de afgelopen maanden wat van z `n oeuvre te hebben opgevist, nu hunker ik er zowat naar. 4*
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Waarom Wong Argentinië als setting heeft gekozen is mij de vraag.
Met zijn recente film ''My Blueberry nights'' heeft Wong bewezen dat ie prima met een Amerikaanse setting kan omgaan, iets wat veel uitheemse regisseurs niet kunnen. Hier krijgen we nauwelijks iets te zien van Argentinië. 1 of 2 tango scenes. paar keer 'sí'-gracias-Hola, potje voetballen en je hebt volgens Kar-wai het sfeertje van Argentinië. Alhoewel we tegen het einde wel even een paar zeer indrukwekkende beelden te zien krijgen van Buenos Aires stadsleven. Thematiek verbazingwekkend saai, dat geldt tevens voor de uitwerking. Het ziet eruit alsof Wong behalve van niet hebben van een script ook nog eens geen inspiratie heeft kunnen opdoen. Erg cliché en karig.
Visueel nogal wisselvallig. Die zwart-wit beelden spraken me totaal niet aan, het voelt gewoon niet als Wong. Daarnaast is het qua kleurgebruik bij tijd en wijle te extreem. Alsof ik naar een of andere mtv-clip zat te kijken. Nogal knoeierig. anderzijds oogt het visueel ook prachtig. (taxi scène- tango scène in de kamer- stadsbeelden). Tegelijk met de muziek is het ook de grootste kracht van de film. Verder ben ik het met starbright boy eens dat pas aan het eind de film zich lijkt te vinden. Toen pas voelde de film meer als Wong. verder even de acteerprestaties even aanhalen, Tony Leung Chiu is net als gewoonlijks een meester van obsessie en spel. Een perfecte duo met Leslie Cheung.
Geen fijne Kar-Wai dit. Hij kan beter, veel beter.
2*
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Melancholische film met veel slow-motion over een homoseksuele relatie die zich ook al moeizaam voortsleept.
Toch een 3,5 voor het prachtige camerawerk.
Celluloid Dreams
-
- 510 berichten
- 510 stemmen
Er is nu een nieuwe versie uitgekomen in Engeland. Door hem (Kar-Wei) zelf gerestaureerd.
kijk zlef De kleuren zijn er toch een stuk over vooruit gegaan in enkele scènes. Misschien gaat de beoordeling hierdoor ook omhoog?
Moonshade
-
- 49 berichten
- 103 stemmen
Misschien niet de beste film van WKW, maar zeker één van mijn favoriete van deze director (heeft waarschijnlijk te maken met mijn twee favoriete acteurs die daarin meespelen). Wat kan ik zeggen? Smaak valt nu eenmaal niet te betwisten.
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Na het zien van Days of Being Wild was ik weer eens helemaal In the Mood for Kar-Wai. En aangezien ik Happy Together tot nu toe als z'n minste film zag leek het mij wel een perfecte tijd voor herziening. En die pakte helaas niet geheel als verwacht uit. Het verhaal en personages blijven toch het grootste struikelblok, ze kunnen me maar niet boeiend. Vooral de scènes tussen Cheung en Tony Leung z'n tenenkrommend slecht, en blijf ik het script maar matig vinden.
Gelukkig heb ik deze keer wel volop kunnen genieten van de visuele aspecten die ik in de eerste instantie maar onder de mate vond. Jammer genoeg worden de beelden gepaard met een niet al te prettige soundtrack, waardoor het niet immers zo sfeervol is als het zou moeten. Aardig dus, maar kan bij lange niet tippen (los van Fallen Angels) aan andere Kar- Wai's.
lebowski
-
- 173 berichten
- 323 stemmen
Mijn eerste Kar Wai en meteen een schot in de roos. Wat een heerlijk ritme heeft deze film en hoe is het mogelijk dat zo'n onwaarschijnlijk drankorgel als Doyle - maakte zichzelf twee jaar gelden bij de Europese Filmprijs pijnlijk belachelijk - toch zo'n geweldige vakman is. Prima acteurs ook nog. Zag de film Duits nagesynchroniseerd en toch 4*
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Rauw en emotioneel. Kar-Wai maakt als geen ander films die bruisen van het leven. Knappe onderhuidse spanning.
Helaas (net als Chungking express en het geweldige Fallen angels) iets te weinig 'plot' om anderhalf uur de spanningsboog vast te houden misschien. Maar Kar-wai lijkt ook niet geïnteresseerd te zijn in plot; hij maakt wilde karakterstudies, 'slices of life'. Een plot is voor hem te 'artificeel', te 'gemaakt'.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Interessante film weer van Wong Kar-Wai, m'n vijfde inmiddels. Deze valt in de categorie van Chungking Express, hoewel die een stukje beter is. Maar wat Happy Together meer dan genietbaar maakt is de nonchalante, dynamische, gedurfde cinematografie. Wat een lef en flair weer van Christopher Doyle. Oke, de montage oogt rommelig, in sommige scenes werkt het niet helemaal, maar als geheel is het heerlijk om te zien. Ook bij mij kwam, danuz noemde hem al, om een of andere reden Jarmusch naar boven. Misschien wel mede vanwege de jazzy soundtrack, die de film een nog coolere uitstraling geeft. Verhalend zijn het vooral de laatste 10 minuten waarvan Happy Together het moet hebben, terwijl het middenstuk van de film nogal zwak is. Daarom 'slechts' drie sterren.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Weer een erg fijne film van Wong Kar-Wai. Ik lees hier veel kritiek op het verhaal en de inhoud en ik vraag me af waarom dat juist bij Happy Together zo'n stoorzender zou zijn. Geen enkele film van Kar-Wai staat bij mij bekend om de diepgang of het boeiende verhaal. Hij is bijna puur een sfeerfilmer, of beter gezegd iemand die het gevoel van een scène probeert vast te leggen. Natuurlijk kan dat niet als de inhoud geen gevoel oproept, maar het verhaal is heel los. Maar juist die losheid maakte het wat mij betreft geloofwaardiger en zelfs meer doorleeft. Het gevoel dat je werkelijk naar een uit elkaar vallende relatie kijkt komt zo alleen maar over.
En het is de geloofwaardigheid die hier voor extra kracht zorgt. Ik waardeer Ashes of Time, Fallen Angels en vooral Chungking Express enorm (die laatste is misschien op een andere manier ook wel beter dan Happy Together), maar dat zijn toch vooral maffe vertellingen. Bij Happy Together leek Kar-Wai wat volwassener te worden en zich meer op herkenbare mensen te richten, met nog maar weinig gekkigheden om de boel op te leuken. Opmerkelijk dan ook dat hij als heteroseksueel besloot om die stap te nemen met homeseksuele hoofdpersonen. Om vervolgens geen enkel punt te maken van die homoseksualiteit. Het valt me op hoe weinig je dat ziet, filmpersonages die gewoon homo zijn zonder dat dit een plotelement wordt. Dit is geen gay cinema zoals je die term meestal gebruikt hoort worden. Dit zijn gewoon twee mensen die verliefd zijn, maar uit elkaar moeten gaan.
Happy Together bestaat uit eigenlijk alleen maar kleine momenten. Zelfs als je die allemaal bij elkaar optelt heb je het gevoel iets intiems gezien te hebben, in plaats van een grootse gebeurtenis meegemaakt te hebben. Maar het zijn die kleine momenten die telkens weer blijven boeien. Ze maken geen grote emoties los, maar ontroeren licht. Dat wist Kar-Wai voor mij de hele tijd vol te houden (ik vond het middenstuk dan ook niet saai, iets wat hier nog al eens als minpunt wordt genoemd). Zo'n dansscène is gewoon prachtig, maar ook het aansteken van een sigaret of het kijken naar een lamp is hier heel wat.
De filmstijl is hier een essentieel onderdeel van. Veel van de trucs die Doyle en Kar-Wai gebruiken zijn ook echt trucs, maar ze worden vaak zo goed ingezet dat ze aan het algehele gevoel bijdragen in plaats van afleiden. Ze slaan misschien hier en daar een beetje door (dat zwart-wit is bijvoorbeeld vooral opvallend en niet veel anders), maar dat stoorde nooit te lang. Het is bijna film als een symfonie, de manier waarop hier gevoel opgeroepen wordt. Vertraging op het juiste moment dat er een blik gewisseld wordt bijvoorbeeld, dat kan als het goed uitgevoerd wordt prachtig zijn.
De beste momenten waren voor mij niet eens die tussen het koppel, maar die tussen Tony Leung Chiu Wai en Chen Chang, vooral hun latere scènes. Kar-Wai houdt hun afscheid klein en maakt juist zo indruk. Het korte moment met Chang op de vuurtoren is de enige keer dat de film grote ambities lijkt te hebben en dan voelt het ook meteen toepasselijk episch. Prachtig gedaan.
4*
Het laatste nieuws
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Bekijk ook
A Woman under the Influence
Drama, 1974
132 reacties
Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
Drama, 1991
131 reacties
Tian Mi Mi
Drama / Romantiek, 1996
5 reacties
Guizi Lai Le
Drama / Oorlog, 2000
9 reacties
Le Vieux Fusil
Drama / Oorlog, 1975
70 reacties
Huo Zhe
Drama, 1994
21 reacties
Gerelateerde tags
relatieproblemenmannelijke homoseksualiteitonafhankelijke filmargentiniëlhbtasian lgbtfalling out of lovelgbtq+category iii
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.