• 8.604.101 stemmen

Die Augen der Mumie Ma (1918)

Horror | 63 minuten / 43 minuten

Genre: Horror

Speelduur: 63 minuten / 43 minuten

Alternatieve titels: Eyes of the Mummy Ma / The Eyes of the Mummy

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Ernst Lubitsch

Met onder meer: Pola Negri, Max Laurence en Harry Liedtke

IMDb beoordeling: 5,4 (665)

Oorspronkelijke taal: Duits

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Die Augen der Mumie Ma

De jonge en rijke schilder Wendland besluit de reis van zijn dromen te maken naar Egypte. Eenmaal aangekomen vangt hij het verhaal op van de vervloekte graftombe van koningin Ma. Nieuwsgierig als hij is besluit hij de tombe in de woestijn op te gaan zoeken.

image

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Redelijk vermakelijke Ufa-release, die waarschijnlijk allang vergeten zou zijn als niet Pola Negri en Emil Jannings erin hadden gespeeld, en Lubitsch m zou hebben geregisseerd (wat m dus voor ieder filmliefhebber sowieso al interessant maakt). Mummy's komen er overigens niet aan te pas. Let trouwens voor de aardigheid op Negri's ballet'kunsten'

Sneakerjeans29

Deze wil ik eens zien

avatar van Woland

Woland

Boe! Geen mummies! Maar goed, mummies of geen mummies, Die Augen der Mumie Ma is nou niet bepaald reclame voor stomme films. Het is een beetje een dom, orientalistisch verhaaltje over een vrouw (Ma dus) die door een westerse kunstenaar bevrijd wordt uit een piramidetombe, maar ook terug in het westen blijft zij achtervolgd door een booswicht. Helaas geen bovennatuurlijk booswicht, maar verder heeft het veel weg van een B-film, zeker qua plot. Tja, een slap verhaaltje dus, niet zoveel soeps qua acteerwerk, en eigenlijk gewoon saai. Ook in 1918 konden ze dat al een stuk beter. 2.0*

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20603 berichten

Tja wat moet ik hier nu van zeggen? Lubitsch moest het blijkbaar met een beperkt budget doen en dat is er wel aan te zien. De scènes in Egypte waren blijkbaar gefilmd op een filmset. Verhaal is eigenlijk slapjes waarbij de mooie Egyptische Ma (de zogezegde mummie) wordt bevrijd door een westerse schilder die haar meeneemt naar zijn wereld. De slechterik die Ma gevangen hield zweert echter wraak te nemen en weet haar zelfs in het verre westen (Duitsland neem ik aan) terug te vinden. Pola Negri is eigenlijk de enige reden om deze film te kijken. Buikdansen (of toch iets wat erop lijkt) zie je ook niet vaak zeker niet in een film van nu 100 jaar oud.