Kingpin (1996)

geregisseerd door Bobby Farrelly en Peter Farrelly
met Woody Harrelson, Randy Quaid en Bill Murray

Roy Munson is een professionele bowler die probeert een groep groentjes op te lichten door zich ook als groentje voor te doen. Als zijn slachtoffers hier achterkomen, verminken ze zijn werphand zo erg dat deze geamputeerd moet worden en Roy verder moet met een haak als hand. Roy's hele leven raakt in het slop, totdat hij Ishmael (Quaid) tegenkomt, die een aardig potje kan bowlen. Hij besluit om hem in te schrijven voor een groot toernooi, maar is Ishmael wel zo goed als hij lijkt?

ewalk schreef:
De song van Blues Traveler is lekker!

avatar van Beffrey28
Dit is toch wel een klassieke komedie voor mij. Bill Murray speelt hier schitterend, alleen snap we dat sommigen hem irritant vinden.
You hate him or you love him, gaat perfect voor hem op in deze film.
And i love him!

avatar van fappie
Heerlijke komedie met een toffe Harrolson . Bill Murray vond ik in tegenstelling tot iedereen erg vervelend (op een slechte manier). Veel verwijzingen naar andere films ook.

Goed gelachen! Goede prestatie ook van Harrelson en vooral Murray, die de gave heeft slapstick naar een hoger niveau te kunnen tillen.

Vermakelijke comedy!

avatar van JB.
JB.
Een van de betere komedies!

avatar van night rider
geweldige film,bill murray is toch mijn favoriet in die film,dat haar ook van hem

Dat Bill Murray niet op zijn mond is gevallen in deze film was wel goed.

avatar van dave
Nogal charmante en onschuldige komedie met een clichématige wisselwerking tussen enerzijds de stereotiepe naïeveling en anderzijds de asociale, begerige opportunist. Veel impact heeft het magere verhaaltje dus niet gehad, wat ook nergens in grote mate stoort. Gelukkig is de rug van ondergetekende wel een aantal keer in contact gekomen met de vloer, want de hilarische input van een koppel behekste haarstukjes is onmogelijk te negeren. De malle pruiken floepen alle richtingen uit en zijn in samenspel met grapjassen Harrelson en vooral Murray onweerstaanbaar. Helaas is het harige duo te schaars rondgestrooid en blijft het geheel doorgaans handelen over sullige ruzies, voorspelbare romances en andere kletskoek.

Tamelijk goed.

3,00 (2,75)

avatar van Angelo2
Geweldige comedie. Erg vaak gekeken en nog steeds vermakelijk. Veel geslaagde grappen en onderbroekenlol (telkens met die rubberen hand). 1 van de betere van de Farrelly Brothers

avatar van ella9084
murray is een goede comedy-actor, maar dit verhaal is zo mager dat zelfs hij er weinig van bakt. De humor is niet bepaald verfijnd; erg dom en voornamelijk onderbroekenlol. De Farrelly Brothers lijken het 'dommere' publiek als doelgroep te hebben genomen, en okee, in dat perspectief zou je het nog enigszins geslaagd kunnen noemen. Het acteerwerk is ook slapjes, niemand die zich echt lekker lijkt te voelen in zijn rol. De dialogen zijn ook slordig en zitten vol flauwigheden. Montage is verdienstelijk, camerawerk ook.

herder
ella9084 schreef:

Ja, Ella is natuurlijk van het 'slimmere' publiek.

avatar van K. V.
'k had eigenlijk geen grote verwachtingen bij deze film, maar hij viel veel beter mee dan gedacht. Toch heel vaak moeten lachen met deze film. Ook heel wat bekend volk en 'k vond ze allemaal even goed, alhoewel misschien Bill Murray (met o.a. z'n haar ) misschien m'n favoriet in de film was.
Aangenaam verrast en deze zal 'k zeker binnen x-aantal jaar nog eens herbekijken. Deze een tijdje geleden in de Blokker gekocht voor 1€ (5 voor 5€), dus mocht je hem zien liggen, niet twijfelen.

avatar van MarkFish
Ik snap niet dat mensen de rol van Bill Murray irritant vinden. Ik snap dat ze zijn personage irritant vinden, maar dan leven ze misschien te veel mee met Roy Munson. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat hij irritant/vervelend is. Hij is dat op een heel grappige manier. Als je dat niet kunt waarderen, moet je gewoon niet naar een film van de Farelly-bros gaan kijken!

Als je zijn karakter haat, moet je nog respect opbrengen voor de manier waarop hij jou hem laat haten. Dan brengt-ie blijkbaar wel wat teweeg. En daar moet je dan als filmliefhebber weer van kunnen genieten vind ik.

een verhaal dat niet goed weet waar het heen wil en uiteindelijk van alles een beetje meepakt. jammer. een aantal geslaagde grappen maken het geheel bijna voldoende.

avatar van Fran
Tja, het begon allemaal heel goed. Voor al het hele begin waarin het karakter van Harrelson zich nog een zich nog een bowling godheid ziet was heel grappig gedaan. Maar vanaf het moment dat hij de samenwerking aanging met Ishmael met zijn amische afkomst vond ik het al een beetje inzakken en dat werd gaandeweg in de film steeds erger.

Ik moet wel er wel bij zeggen dat deze film zo'n specifieke sfeer heeft dat je toch wel eerst een bepaalde staat van meligheid al moet hebben om de film extra te kunnen waarderen. Ik denk niet dat dit een film is die je na een vermoeiende dag moet opzetten om je een beetje te kunnen opvrolijken.

Bill Murray vond ik wel het grappigst in de hele film. Harrelson vind ik normaal gezien ook wel grappig in komedies maar dat vond ik hier flink minder.

avatar van Jimske
Leuke amusante film, die me eigelijk wel bleef boeien tot het einde. Ik vond het gewoon een luchtige toffe film zonder dat ik echt hard heb moeten lachen. gewoon een fijne film om te zien zonder meer. 3.5*

Typische Harrelson-komedie, die bij tijd en wijle best grappige scènes bevat, maar jammer genoeg af en toe over de top gaat. Leuke interactie tussen Harrelson en Quaid en aan Bill Murray kun je zo'n onderkoelde rol wel overlaten. Vanessa Angel doet enkel mee voor de versiering.

avatar van edwinoudenes
Wat een tegenvallende score hier op MM.. Ik vond dit een heerlijke film die de grappen op een geweldige manier in beeld wist te brengen. Een van de betere comedies die ik ken..

avatar van rcuppen79
Zelden zo moeten lachen als bij deze film. De humor zit af en toe op het randje, maar gaat gelukkig nergens over de scheef en verzandt niet in een puberale komedie.

Eén van de terugkerende thema’s bij films van de Farrelly-broers is dat ze meestal één of andere groepering belachelijk maken. In Kingpin is dat de Amish-cultuur, een streng religieuze, katholieke beweging in de VS. Woody Harrelson speelt een glansrol als de aan lager wal geraakte topbowler Roy Munson. De show wordt gestolen door Bill Murray in een hilarische rol als de louche bowler Ernie McCracken. Alleen al om z’n kapsel lig je in een deuk.

De film heeft een hoge dosis grappen, die wonderbaarlijk vrijwel allemaal zijn geslaagd. Dit maakt van Kingpin een uiterst vermakelijke komedie.

Matige film waarin een aan lager wal geraakte bowler een nieuw talent ontdekt. Het verhaal begint op zich wel leuk, maar weet al vrij snel niet meer te boeien. Bovendien gaat de film ook veel te lang door. De flauwe humor is hier en daar wel vermakelijk en van de cast is Bill Murray in een kleine rol zeker het leukst.

U-77
Fantastische komedie met de befaamde Randy Quaid die ik steeds meer ga waarderen. Natuurlijk soms wat flauw en voorspelbaar maar dat hoort bij dergelijke films. Ik ben geen lachebek maar ik heb om bepaalde scenes hartelijk kunnen lachen. Verrassende leuke (familie) film!