Chasing Sleep (2000)

Canada / Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Michael Walker
met Jeff Daniels, Emily Bergl en Gil Bellows

Ed Saxon ijsbeert door het huis, zijn vrouw Eve is die avond niet thuis gekomen. Hij belt haar beste vriendin, checkt het ziekenhuis en belt uiteindelijk de politie. Naarmate uren en dagen voorbij gaan wordt Ed steeds radelozer. Het leven in huis wordt steeds vreemder en claustrofobischer. De gebeurtenissen in zijn huis worden steeds vreemder en op het moment dat Ed denkt te begrijpen wat er aan de hand is wordt hij geconfronteerd met zijn diepst verborgen geheimen.

avatar van Glacius
Pfft, wou dat ik deze film voor 2,50 euro kon scoren, ben de film nog nooit tegengekomen.

Overigens grappig, het "er gebeurt te weinig" argument. Er gebeurt constant van alles in deze film. Als je schietgrage leeghoofden wilt zien, raad ik je aan je naar een ander genre te verplaatsen.

Reinbo
Aardige, beetje Barton Fink (veel meer dan Lynch) achtige thriller. Er gebeurd veel meer dan je ziet. Geweldige rol van Daniels. Ondanks het 'trage' tempo keek de film prima weg. Had net wat meer mogen ontsporen op het eind wat mij betreft.

Toch zeker een dikke 3,5*

avatar van Shinobi
Op zich wel een oké film, beetje in de stijl van een Lynch film. Vind het alleen raar dat dit ook onder horror schijnt te vallen, ik vond hier namelijk niks engs aan. Als je die baby in de badkuip eng wilt noemen, oké.

Verder zet Daniels een uitstekende rol neer van een paranoïde man.

Ook hierbij zijn er weer verschillende theorieën mogelijk, zoals dat:
het zich allemaal in zijn hoofd afspeelt
hij in een psychiatrische kliniek zit en al de mensen die hij ontmoet zijn verplegers enz.
hij wel zijn vrouw heeft vermoord enz.

3,0 Sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Lynch-light.

Ondanks het lichte Lynch-randje, blijft deze thriller nogal duidelijk binnen de lijnen. De film kent sterke momenten die worden afgewisseld met saaie of zelfs zwakke momenten. Aan Daniels ligt het niet zo zeer, hij speelt een uitstekende rol. Verhaaltechnisch wordt er echter een hoop spanning weggenomen wanneer halverwege de uitkomst al wordt weggeven en ondanks het simpele verhaal, werken niet alle zij-plotjes even goed.

Redelijk.

avatar van mr. Prizzi
Uitstekende film, deed me (behalve David Lynch) ook denken aan de filmische paranoia van Roman Polanski en de sf- effecten uit serie Millennium. Het einde is prachtig want het blijft onduidelijk wat er met zijn vrouw is gebeurd , toch blijf je de hele tijd denken dat ze ergens in de riolerings-buizen drijft, maar of dat zo is moet iedereen voor zichzelf uitvinden. Top prestatie van Daniels, maar ook Gil Bellows speelt ook erg goed. Dit soort films moeten weer meer gemaakt worden. Met een minimum gebruik van beeldeffecten en special effects en meer orginaliteit krijg je de oude thriller weer terug, zelfs met een simpel verhaal.

yorgos.dalman
Ik denk dat voorstanders van deze film ook zullen smullen van Session 9. Ook zo 'beheerst in tempo' en sterk qua sfeertekeningen en beklemming.

Ik vond de film een klein beetje tegenvallen (ik had er iets meer van verwacht).
De hele film speelt zich af op één plek en dat huis vind ik aan de saaie kant. Als de makers wat meer dynamiek hadden ingebouwd (denk bijv. aan wat meer spannende geluidjes, sommige plekken wat donkerder en wat betere camerastanden), dan had het al een stuk gescheeld.
Het verhaal zelf vind ik wel redelijk.

avatar van flaphead
Psychologische thriller die op sommige vlakken te veel als b-film uitgewerkt lijkt te zijn. Het idee van een langzaam-de-weg-kwijtrakende-man, al dan niet door een tekort aan slaap, is al vaak vertoond. Als scriptschrijver kun je dan ook alle kanten op met de uitwerking, want alles kan onder het mom van 'hij gaat zich dingen verbeelden' stoppen. En dat is jammer.
Het beklemmende sfeertje is fijn. Ietwat traag, maar het past erbij. Vreemde momenten, vreemde karakters, maar ook weer niet té. Het is relatief vroeg duidelijk hoe het in elkaar zit, dus de film moet het voornamelijk van het stylistische hebben. Het is duidelijk dat de bedoelingen goed zijn, maar het komt niet altijd even lekker uit de verf.