Chasing Sleep (2000)

Canada / Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Michael Walker
met Jeff Daniels, Emily Bergl en Gil Bellows

Ed Saxon ijsbeert door het huis, zijn vrouw Eve is die avond niet thuis gekomen. Hij belt haar beste vriendin, checkt het ziekenhuis en belt uiteindelijk de politie. Naarmate uren en dagen voorbij gaan wordt Ed steeds radelozer. Het leven in huis wordt steeds vreemder en claustrofobischer. De gebeurtenissen in zijn huis worden steeds vreemder en op het moment dat Ed denkt te begrijpen wat er aan de hand is wordt hij geconfronteerd met zijn diepst verborgen geheimen.

avatar van You_bastard
Van begin tot eind dood saai en totaal geen verrassingen. Als je geen slaap kan krijgen raad ik je aan om deze film te bekijken.

avatar van pjotr
Er werd gezegd dat het een thriller was met David Lynch sfeer........nou ja ,niet dus.
In het begin werd er veel aan de suggestie overgelaten en dat was wel aardig. Maar toen de kruipende vinger en de spitting image-baby kwam was de lol er snel af...Niet kijken dus.......

dit is nou echt een film die je niet al te serieus moet nemen, okay, die baby was een beetje jammer, maar wat ik juist leuk vind aan deze film is dat er zo weinig gebeurt en alles een keer niet zo hyperhysterisch snel ala moulin rouge gaat.

je moet ook eens letten op al die pillen slikkende mensen in deze film echt te vaag voor woorden, komt er een agent langs, vraagt hij om een glas water en tikt er een paar, en allemaal of het de normaalste zaak van de wereld is

ik denk echt dat jullie deze film te snel hebben afgeschreven, hij is zeker het kijken waard.

Menni
Helemaal mee eens, Kimmie.. Dit is een knappe karakterstudie met een sfeer a la Eraserhead. Hij is destijds op de Night of Terror uiteraard de grond in geboord, voor dat publiek is 'ie dan ook niet geschikt. Denk inderdaad dat veel mensen met verkeerde verwachtingen aan deze film beginnen. Blijkt traag? Afschrijven! Tsja, je weet niet wat je mist.

ik snap zoiezo niet wat mensen tegen een wat langzamere film hebben. Op die manier hebben de acteurs tenminste nog echt de kans om te acteren. En daarbij komt dat het vaak ook veel plezieriger kijkt, net als wat oudere films ook vaak echt geweldig zijn. Maar ik snap wel dat mensen bij deze film in slaap vallen, zo geweldig is hij nou ook weer niet

avatar van pjotr
Wie zegt er hier dan dat 'ie iets tegen langzame films heeft?

nou ja, de bovenstaande mensen vonden het toch niet echt de manier om deze film te maken. En blijkbaar het verhaal ook wat voorspelbaar, maar das een heel ander verhaal.
Toch word er vaak al snel gezegd, het is zo traag en geen verassende plotwendingen, en dan heb ik zoiets van, als je critera zijn okay, maar het kan ook juist leuk zijn.

Diesel
CHASING SLEEP is een zenuwslopende horror/thriller in de stijl van David Lynch. Regisseur Michael Walker legt aan het einde van de film alle puzzelstukjes op zijn plaats en laat een een beetje denkwerk aan de kijker over. Verder heeft de film een fantastisch ongemakelijke sfeer en hield mijn aandacht van begin tot eind vast.

De meeste mensen hier kunnen deze film niet waarderen omdat ze 'm niet begrijpen of in ieder geval niet willen begrijpen. Dat de film langzaam gaat is een ander factor.

TIP VOOR DE ACTION FREAKS: Probeer langzame films te waarderen want anders mis je een groot deel van de betere films.

3.5/5.0

Menni schreef:

Dit is een knappe karakterstudie met een sfeer a la Eraserhead.

Juist.

kimmie schreef:

Hoezo niet serieus nemen? Die baby was juist geniaal.

Alles zit in Ed Saxon's (= Jeff Daniels) hoofd. Er kan van alles gebeuren in je hoofd als je dagenlang niet hebt geslapen, gestresst bent en teveel pillen hebt ingenomen.

Diesel
Kan niet wachten op meer werk van Michael Walker.

CHASING SLEEP heeft trouwens twee awards gewonnen. De eerste in de Gérardmer Film Festival, in de categorie 'Special Jury Prize' en de tweede in de Sweden Fantastic Film Festival in de categorie 'Jury Grand Prize'.

Wat ik jammer vond aan die baby is eigenlijk gewoon het uiterlijk, opzich klopte het zeker wel in het verhaal en de sfeer, maar het zag er gewoon zo kut uit. Je kan dan wel zeggen dat dat komt omdat het in zijn hoofd afspeeld en hij het verergerd voor zichzelf, maar ik ergerde me er een beetje. Komt trouwens ook omdat op de dvd al een plaatje van die baby stond en we er daardoor een beetje op zaten te wachten.

Verder vind ik het eigenlijk een onwijs goede film, de sfeer zit er echt helemaal in.
Deze film is gewoon echt het kijken waard, ik zit er ook over te denken om mijn stem te verhogen, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker.

Hoe dan ook, de bovenstaande mensen die dit een slechte film vonden snappen het denk in niet helemaal, en als je hem wilt kijken moet je dat zeker doen en je niet door bovenstaanden laten beïnvloeden (je moet natuurlijk zoiezo je eigen mening maken en niet alles zomaar aannemen).

Nou ja, goed, wat een lulverhaal is dit geworden zeg...

kimmie schreef:

Dat is een gouden tip.

Diesel schreef:

Pffff...hier word ik zo van....
Alsof het zo'n ingewikkeld verhaal was...
Michael Walker heeft geprobeerd de sfeer van Lynch' s films na te bootsen maar waar het bij David Lynch een onbehagelijke beklemmende sfeer oplevert maakt Walker ik-wil-wel-maar-kan-nie'-sfeertje van...
Zoals ik al eerder vermelde : de film begint zeker veelbelovend maar verzand op den duur in een klucht (met name door de ongelofelijk knullige special effects)---> daar lijken de FX van Bad Taste Light & Magic bij....

avatar van bisse
pfffff,gelukkig dat er op het eind van deze pagina door verstandige mensen wat zinnigs gezegd wordt over deze zeer goede film die mijn aandacht zeker kon vasthouden.Luitjes die er niet meer inzien dan een wc en een badkuip kunnen maar beter hun "friends"dvd s in de lade kicken.

Een enorme verrassing deze chasing sleep.
Ondanks het trage tempo in de film is deze psychologische thriller eentje die je continue bezig houdt.
Mede overigens door enorm sterk acteerwerk van Daniels.
Sterk einde.....

avatar van dutchtuga
Tsja. Had al een laag gemiddelde verwacht hier. Niet ieders cup of tea. Gelukkig zijn er nog mensen die dit soort 'trage' werkjes kunnen waarderen en ik ben er één van. Wat een pracht van een film! Nergens heb ik de film traag ervaren. Wel zag ik een film die ruimte liet voor geweldig acteerwerk van Daniels, voor het zetten van een surrealistisch toontje en de kijker laten meevoeren in een wereldje waar niets echt lijkt te zijn. Ik heb elke minuut geboeid gekeken naar dit kleine meesterwerkje. Note ook voor de sterke geluidseffecten die de film extra sfeer meegeven en een aantal erg mooie shots (de scene in de kelder waar die gymleraar wordt neergestoken . Chasing Sleep laat nog ruimte voor interpretatie achter na het laatste, eveneens prachtige, shot.
Het is makkelijk de naam Lynch naar boven te halen bij deze film en hoewel het niet geheel volgens zijn vertelwijze is kan ik me daar best in vinden. Hij zou er trots op zijn .
Dikke 4,5*

avatar van dutchtuga
Heb er 5 sterren van gemaakt. Film die me niet loslaat en een werkelijk juweeltje is.

avatar van Figo
Met een simpel plot weet Walker nog een film neer te zetten die boven het gemiddelde uitsteekt.

Een hele aardige poging!

avatar van Phil1972
Prachtige film indien je van spanning en psychologische toestanden houd.
Goed acteerwerk van Jeff Daniëls, en de sfeer in het filmpje is enorm beklemmend.
Deze film heeft mij zeker niet kunnen vervelen, ook al speelt het zich enkel in het huis af.

Stem --> 4.0

avatar van Mad Man Mundt
dutchtuga schreef:

Helemaal mee eens, dit is zo'n film die ik op de een of andere manier altijd kan kijken en bij elke herziening minstens even sterk blijft.

Ben eigenlijk wel verbaasd door de lage score hier, is imo toch een prachtig vakkundig gemaakt meesterwerkje deze film.
de 'snelheid' van de camera en diens constante lome glijdende beweging is subliem gebruikt om Ed's insomnia te verbeelden. Erg mooie beelden en kleurgebruik ook en perfect getimede montage.

De aangehaalde 'langzaamheid' is juist heel bedrieglijk, veel scenes hebben een traag tempo, maar maskeren vaak snelle sprongen in de tijd. Een mooi voorbeeld hiervan is de scene waar Ed wat in z'n gang klooit 'snachts en de deurbel gaat, de camera glijd langzaam naar de deur en eenmaal open is het opeens de volgende morgen (en Ed klikt squinting z'n porchlight uit ).

De vergelijking met Lynch vind ik niet zo van toepassing, Walker laat toch een uniek eigen stijltje zien. Een vrij simpel verhaal idd maar perfect uitgewerkt. Daniels is te gek in deze rol en 'McBeal' Bellows doet het leuk, goede acteerprestaties van iedereen. De droog komische dialogen (Yes, I am anxious) worden perfect gebracht en hebben een soort van nihilistisch realisme. Regisseur Michael Walker weet een sfeervolle film af te leveren met precies het juiste ritme en toon. De slapeloze nachtmerrie van Ed is tegelijkertijd droog realistisch en beklemmend surrealistisch.

Verbazend dat Walker niks meer gedaan heeft sinds, ik vind dit toch echt een meesterlijk Filmpje . It wasn't me... -> 5*
Hier moeten echt wat meer stemmen bij komen.

MovieEter
Boeiende film met een beklemmend sfeertje. Jeff Daniels vind ik echt geweldig in deze film. Goed plot ook maar ik vind het wat langdradig uitgewerkt, 90-95 minuten was voldoende geweest.

MovieEter
een halfje erbij 3,5*

avatar van Noodless
Slaapverwekkend !
Ik hou nochtans van goed opbouwende verhaallijnen, maar dit is in slaap wiegen met meestal 1 acteur op je tv.-scherm. Een dikke 0 over de hele lijn.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Tijd voor een positieve reactie bij deze film!
Jaa de film is idd traag! maar dit is zeker geen minpunt maar een pluspunt!
Door de langzame gang van zaken komt alles veel intiemer en realistischer over op de kijker.
De tijden vliegen voorbij, maar het lijkt allemaal heel langzaam tegaan(Zelfde effect van slapenloosheid waar je ook de tijden vergeet en het niet meer kan bijhouden)
Zeer realistisch dus!.
Het is wel een film die zeker te weten niet voor iedere kijker is neergelegt..
Maar wie van realistische films houd, met een langzaam maar goed uitgewerkt verhaal moet deze zeker eens een kans geven!
Mensen moeten eens verder kijken en denken dan hun neus lang is, deze film verdiend gewoon meer respect!.
Jammer dat dit soort films niet zovaak gemaakt worden, weet iemand misschien soort gelijken films??
Kortom: Deze film zeker een kans geven, want er zit veel meer in als dat een gemiddelde kijker op het eerste oog zou zeggen..
4,5 sterren!!!

avatar van wendyvortex
Redelijke suspense in een armieterig interieur.
Daardoor lijkt het af en toe meer een toneelstuk dan een film.
Onbehagelijk sfeertje af en toe, maar dat heeft DAVID LYNCH all over it.
De agenten lijken zo weggelopen uit Twin Peaks!!!
Regisseur mist echt de extreem hoge kwaliteit van een Hitchcock, die in Rope, Rear Window en Dial M For Murder wel grote filmkwaliteit kon leveren in een beperkte ruimte.
Leuk voor een half uurtje The Twiligt Zone. Als film te flets.

avatar van Norma
Jeff DanielsJeff is in Chasing Sleep weer erg sterk, hij weet met zijn spel de kijker voortdurend geboeid te houden. Is hij depressief? Gevaarlijk? Gek? Of doodonschuldig? Ook het script werkt deze vragen in de hand, en het is nog maar de vraag of er uiteindelijk een eenduidig antwoord op is.
De film speelt zich voornamelijk in het huis af, en als kijker krijg je weinig meer te zien dan de -soms vreemde-handelingen van de hoofdpersoon en het bezoek dat zich zo nu en dan aandient. Saai? Voor sommigen wellicht, persoonlijk vond ik het uitermate intrigerend en mysterieus. In die zin begrijp ik de vergelijking met het werk van Lynch, al kan en durft die laatste veel verder te gaan qua stijl en absurde personages. Wat ze wel gemeen hebben is het gevoel waarmee ik aan het einde van de film blijf zitten: "Jaaaaa.....en..dussss???" Heerlijk om nog eens je gedachten over te laten gaan!

avatar van sinterklaas
Jezus he, dvd is ook weer lekker duur overal.

avatar van Glacius
Raar dat deze film zo laag scoort.
De sfeer is ijzersterk die mooi aangevuld wordt door hier en daar bizarre scénes en personages.
Alles wat zich in deze film afspeelt voelt onwerkelijk en dromerig aan.
Ook de geluiden en muziek leveren hier een mooie bijdrage aan mee.
Het acteerwerk is dik in orde.

Dit is overigens duidelijk geen Horror film.

deze film was in de aanbieding, van 19,99 voor 2,50
althans dat zei het stickertje.Dus ik dacht laat ik hem kopen,
lyrische reacties op MM, maar toen moest ik hem zelf eens gaan kijken.
En dat viel zwaar tegen, hele saaie film (verhaal te langzaam, gebeurt te weinig). Niet voor herhaling vatbaar deze film , helaas..