Container (2006)

Zweden
Experimenteel / Drama

geregisseerd door Lukas Moodysson
met Mariha Åberg, Peter Lorentzon en de stem van Jena Malone

Een vrouw in een mannenlichaam, een man in een vrouwenlichaam, Jezus in de buik van Maria. Het water breekt, het stroomt en je kunt je er niet voor afsluiten. Het hart is er vol van. Brad Pitt, Paris Hilton, David Beckham en Saddam Hussein staan centraal in relatie tot de oorlog in Irak, homoseksualiteit en homofobie.

avatar van eRCee
Ik wou dat ik dit soort films eens óf heel goed, óf heel slecht kon vinden, dat lukt me maar niet. Altijd levert zo'n experiment nieuwe, orginele en gewaagde cinema op, maar ook altijd wordt de filmervaring bij mij gelimiteerd door de grenzen die het experiment zichzelf oplegt.

Container is een film die als geen ander beeldtaal en gesproken taal van elkaar scheidt en weer vermengt. Helemaal non-narratief is de film volgens mij niet, want niet alleen zorgt de voice-over voor begrip van wat de beelden vertellen, ook lijkt er een soort ontwikkeling in het personage te zitten. In het begin ligt de meeste nadruk op een gender-identiteitsstoornis en de daarmee samenhangende problematiek, tegen het einde laat de film volledige, psychiatrische ontsporing zien. Jammer is dat Moodysson op deze manier voorbij gaat aan de serieuze problematiek van transseksuelen, hoewel dat thema filmisch misschien minder interessant was geweest.
Beelden zijn verder over het algemeen sterk, met name de abstracte sequenties. Voice-over vond ik ook goed, die stem lijkt mij bewust zo gebruikt omdat het de mogelijkheid openlaat dat er een man aan het woord is die zijn stem probeert te vervrouwelijken. Goede keuze om een aantal motieven (celebrities, catastrofen, WO II) te gebruiken, hierdoor blijft de film samenhang vertonen.

Zoals gezegd vind ik echter zo'n experiment zelden zorgen voor een volledige filmervaring. Hier omdat er toch weinig ontwikkeling is, ik dat hypnose-gevoel absoluut niet heb ondervonden en het voor mij zodoende wat afstandelijk-interessant blijft. Een saaiige 3-sterren van mij, het is niet anders.

avatar van Goldenskull
Ik ben niet zo van de praat-praat films.. over het algemeen zijn dergelijke films saai. Hier is de stortvloed aan beelden nog wel aardig, maar het wordt nergens indrukwekkend of intens. Het bleef voor mij afstandelijk, langdradig, niet al te boeiend. Dit had als kortfilm beter gewerkt.

avatar van Naomi Watts
Helemaal vergeten te stemmen.

Kon met de beelden overigens vrij weinig, ook met wat Malone te zeggen had. Vind het overigens ook iets te geforceerd arty farty maar wat heeft Malone een meeslepende, intrigerende en fragiele stem.

gmx
otherfool schreef:
waarom zijn mijn kaarsen bijna opgebrand zijn zij mijn ziel ik ben opgebrand ik heb een poster van qt aan de muur mijn haren zijn kort de kapper was chinees 10 euro op tafel wat is 10 euro op een mensenleven wie kan ik redden wil ik wel iemand redden de tv is uit maar ik zie het rode licht waarom is het licht rood rood als bloed mijn nagels zijn te lang maar als ik ze knip komt er bloed de geur van afwasmiddel sleept door het huis op zoek naar mijn neusgaten als had het geheugen en een wil een wil van zichzelf zoals alles wat leeft en niet leeft en denkt en niet denkt shirt aan of uit het is koud en toch warm ik ben een man mijn nick is otherfool ik ben nog nooit in zweden geweest en haat deze film

Hehe. Ik begrijp je frustratie (het lijkt allemaal echt nergens op te slaan). Toch gebruikt Moodysson de structuur van de tekst echt PERFECT. Mocht het je interesseren, dan staat in dit boek (dat Moodysson ook ONGETWIJFELD gelezen heeft, hij heeft zich sowieso enorm goed verdiept in hypnose technieken) vrij goed uitgelegd waarom dat is: Amazon.com: The Structure of Magic: A Book About Language and Therapy (9780831400446): Richard Bandler, John Grinder: Books

avatar van sinterklaas
En hierin is Moodyson dus alweer helemaal een andere richting in geslagen. Na een amateur achtig filmpje A Hole in My Heart komt ie nu met een wel hele vage film. Wat erg jammer was dat ik de Engelse dub had en dan nog zonder ondertiteling waarin ik niet echt goed kon volgen wat er nou allemaal gezegt werd. Wat ik wel doorheb is dat er de hele 70 minuten door een meid doorheen praat met een erg depressieve stem en erg pessimistisch loopt te kleunen. Maar opzich was dat ook niet slecht. Vooral waneer alles wat die Jena Malone zegt geassocieerd worden met allerlij beelden. Troosteloze beelden, bizarre beelden en allemaal in het donkerste zwartwit fase gegoten wat de film ook gelijk luguber maakt. Je hoort verder niks, alleen maar het zware depresieve stemmetje van Malone die aan een stuk door van alles verteld. Vind het nog steeds jammer van de onbrekende ondertitels trouwens.

Wat mij betreft was Container geslaagd hoor. Het is een bizar en buitengewoon werkje van Moodyson. Niet echt een film. Eerder een verhaal met associaties. Maar erg geruststellend en prettig is de film niet.

avatar van MatthijsGr00t
Tja Moodysson is niet bang voor experimentele en ontoegankelijke films. Na het zien van Show me Love (4*) en Lilja-4-ever (4,5*) en A Whole in my Heart (1*) was ik toch wel enorm benieuwd naar Container. Ik wist van te voren dat dit een film was die totaal niet in de lijn ligt met de twee eerdere films die me wel wisten te raken. Maar toch was mijn interesse, mede door de Scandinavische knock-out gewekt. Container is enorm moeilijk te beoordelen. Ik vond het helemaal niets. Ik kon er weinig mee. Wat wel enorm sterk is gedaan is het aan één stuk door geratel van Jena Malone. Dit werkte erg sterk en zorgde voor een soort van hypnose. Al werkte dit niet helemaal voor mij, het was wel leuk om dat te ervaren. Met de beelden kon ik niets. Verder kon ik hier ook weinig uithalen. Jammer 1,0*.

avatar van depri83
Kon hier helemaal niks mee. Voor mij oeverloos gepraat over de meest alledaagse en bizarre zaken, heb het een kwartier volgehouden.

avatar van leatherhead
Zware film, maar ronduit geniaal.

Een prachtige stroom bevreemdende zwart-wit beelden, begeleid door de hypnotiserende voice-over van Malone. Enige omgevingsgeluiden of soundtrack zijn totaal afwezig, tot de laatste 10 minuten, waar de duistere tonen voor een nog beklemmender en verontrustender sfeertje zorgen. Hypnose door middel van film.

Inderdaad ook een zware zit, al is dat duidelijk de intentie van de regisseur. Kan natuurlijk wel enigszins begrijpen dat mensen hier niks mee kunnen, zeker diegene die meer van verhaalgerichte films houden komen ongetwijfeld thuis van een koude kermis, maar ik vond dit echt een intrigerende en bovenal unieke kijkervaring. Voorlopig zelfs een 4,5*.

Herzien en blijft erg krachtig.

Een echte narratief kan ik er nog steeds niet in herkennen en de link tussen wat er verteld wordt en wat er op het scherm gebeurt blijft wat aan de vage kant, maar dit is wat mij betreft dan ook geen film die inspeelt op de logica.

Moodysson (what's in a name) creeert hier een gevoel, een sfeer en een impressie. Die is best aan de duistere kant trouwens, dus wie geen zin heeft in een zware, wat depressieve film kan deze beter even aan de kant laten staan.

Ook de enige film waarvan ik vind dat de dub een toegevoegde waarde heeft. Als je tijdens deze film de hele tijd subs moet lezen lijkt me dat nefast voor de ervaring. Daarbij is de 70-minuten durende monotone monoloog van Malone best indrukwekkend en extreem sfeerbepalend. De uitzondering op de regel dus.

Niet voor iedereen, maar wie niet vies is van experimentele, drukkende cinema moet deze gezien hebben.

4.5* en een uitgebreide review