Goya's Ghosts (2006)

Verenigde Staten / Spanje
Historisch / Biografie

geregisseerd door Milos Forman
met Natalie Portman, Javier Bardem en Stellan Skarsgård

Spanje, 1792. Ten tijde van de hoogtijdagen van de kunstenaar Francisco Goya, raakt deze betrokken bij een zaak waarbij een jonge vrouwelijke dichter door een monnik beschuldigd wordt van heidens gedrag.

avatar van Darbie
Beste Tragie Star,

Inderdaad is het verhaal dat hier bij deze film staat erg slap, maar ik kan U geruststellen:

Open een flesje wijn, doe de telefoon(s) uit en laat je door Goya's Ghosts verrassen.

avatar van TragieStar.*
Haha, okee, dat ga ik dan maar doen

Zeer sterke film.

Prima acteerwerk van de sterrencast, verder ook alles dik OK!

avatar van BlueJudaskiss
Aardige geschiedenisles met goede rollen van Portman, Skarsgaard en vooral Bardem, maar de tweede helft wordt saai. Prachtige sets, dat wel.

avatar van blurp194
Mooie film. Passend angstaanjagend geacteerd van Javier Bardem - echt een heel eng mannetje krijgt hij te vertolken. En Natalie Portman met een dubbelrol, mooi en knetter. Van Stellan Skarsgard ben ik dan weer wat minder onder de indruk. En, met de titel van de film worden we een beetje om de tuin geleid, want het heeft eigenlijk niet zo heel veel met Goya en zijn schilderen te maken - het is meer een tijdsbeeld dat aan Goya opgehangen wordt.

De eerste helft is beduidend sterker dan de tweede, vind ik ook, en het is vooral het gebrek aan verhaal waardoor de spanning breekt. Jammer, het had een veel sterkere film kunnen zijn.

Loepsaal
Uitstekende film, heb me geen moment verveeld.

napret om het vioolspel van Randy Quaid, de koning wil wat duidelijk maken maar de naïeve Goya vat het niet.

Een goede film over een heel belangrijk stuk in de geschiedenis. Mooie muziek en goed geacteerd! Petje af!

Mooie beelden en mooie decors, maar daarmee is voor mij alles gezegd: inhoudelijk erg zwak.

avatar van RuudC
Nee hoor, inhoudelijk soms ijzersterk. De eerste helft zat ik aan het beeld gekluisterd. Spanje, vlak voor en ten tijde van de Franse revolutie, is een prachtig thema. Goya's Ghost focust zich op de Spaanse Inquisitie dat in deze dagen nog enkele jaren zou voortduren. We zien een onschuldig meisje gemarteld worden, waarmee een valse bekentenis verkregen wordt. Het mag duidelijk zijn dat dit hele clubje stinkt als de pest, maar hierdoor ontstaat een ongelooflijk interessante situatie waarin een geestelijke, de familie van het meisje en Francisco Goya. Zijn rol in het hele gebeuren is eigenlijk niet echt noemenswaardig en dat maakt het een vrij vreemde keuze. Zijn schilderijen illustreren de verschrikkelijke toestanden onder de inquisitie en later de komst van de Franse legers van Napoleon, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op.

Eigenlijk volgen we het meisje Ines Bilbatúa en haar verschrikkelijk lot. Halverwege de film maken we ineens een sprong van vijftien jaar en is alle vaart verdwenen. Evenals sommige personages overigens. Ines zien we weer, maar de film kaart situaties aan die lang niet zo sterk zijn als in de eerste helft. Goya's Ghosts bloedt langzaam dood. Er zijn geen klachten over het acteerwerk en de decors, maar het wordt gewoon een beetje saai. Was de tweede helft net zo goed, had ik misschien wel 4,5 uit 5 gegeven.

Sterke film over onrecht en machtsmisbruik in een historische achtergrond. Deed me onwillekeurig denken aan "Les Misérables".
Heeft over de ganse lengte geboeid en de drie hoofdrolspelers vertolken heel behoorlijk.
Meerdere sterke scènes o.m. de apenscène met Bardem en J.L.Gomez en zeker ook interessant omwille van de politieke intrige en de rol van de Inquisitie.

avatar van arno74
Historisch vast niet nauwkeurig, maar het biedt een interessante kijk op de roerige tijden van de Spaanse Inquisitie. Als film vind ik het heel geslaagd, met een boeiend verhaal, fraaie beelden en een prima script. Stellan Skarsgård speelt sterk als Goya, jammer alleen dat de film zelf nauwelijks over Goya gaat. Goya wordt meer als kapstok gebruikt om het verhaal uit die late middeleeuwen te vertellen. De hoofdrol is voor Bardem weggelegd, die een monnik speelt die uit de kerk wordt gezet, en dat is maar goed ook, want als monnik kon hij me nauwelijks overtuigen. Zijn rol in de film vanaf dat punt was echter een stuk geloofwaardiger.

Door de filmcritici werd deze film destijds slecht ontvangen, geen idee waarom want het is een prima film. 3,5*

avatar van sorbonne
De film kon mij enkel de eerste 15 min bekoren , dacht een ijzersterk verhaal te vinden tussen het heilig tribunaal en het volk. Helaas werd ik daarin teleurgesteld . Nergens werd er iets uitgediept wat zeker mogelijk was in deze film

lezertje
Prachtige film, waarvan de eerste 50minuten werkelijk inslaan als een bom, met als hoogtepunt de scène waarin de monnik Leonardo (Javier Badem) ondervraagd wordt. Badem als enge monnik overtreft zijn rol van huurmoordenaar in ‘No country for old men’ (2007), Natalie Portman speelt (mede dankzij de grime) een fabuleuze dubbelrol. Alleen jammer van het personage Fransisco Goya (Stellan Skarsgard). Het lijkt of de schrijvers een bekend persoon hebben gekozen om het script te kunnen verkopen want de rol van Skarsgard is volledig inwisselbaar. Het slotbeeld van de film daarentegen is van een dusdanig niveau dat je lang bij zal blijven.