The Killer That Stalked New York (1950)

Alternatieve titel: Frightened City

Film noir / Thriller

geregisseerd door Earl McEvoy
met Evelyn Keyes, Charles Korvin en William Bishop

Sheila Bennett keert terug vanuit Cuba naar New York City met gesmokkelde diamanten ter waarde van $ 40.000. Wat Sheila op dat moment niet weet is, dat ze besmet is met pokken en iedereen aansteekt die bij haar in de buurt komt. Een agent brengt Sheila naar de naburige kinderarts Dr. Wood, omdat ze op straat onwel geworden is, maar hij stelt mede vanwege een oppervlakkig onderzoek geen pokkenbesmetting vast. Geheim agent Johnson van de ‘Treasury Agency’ volgt Sheila, maar hij raakt haar kwijt. Ondertussen is de New Yorkse Commissaris van Gezondheid Ellis samen met Dr. Wood naarstig op zoek naar Sheila om verdere verspreiding van het pokkenvirus in New York te voorkomen, zonder te weten, dat Johnson om een andere reden ook naar haar op zoek is. Sheila heeft ondertussen, naast dat ze zich ziek voelt en gevolgd wordt door Johnson, ook andere zorgen: haar criminele echtgenoot Matt Krane blijkt een verhouding te hebben met haar zus Francie.

avatar van Dogie_Hogan
HIER de complete poster.

knip knip

avatar van Dogie_Hogan
Prima cast, prima verhaal, vrij hoog tempo, veel bekende acteurs, zeer veel figuranten. Kort samengevat mijn positive ervaring met deze toch wel korte Noir.
Dacht even dat Audrey Totter de hoofdrol had, maar het is haar look-a-like Evelyn Keyes.
Dorothy Malone is vrij veel in beeld, maar ze heeft weinig tekst. Ze is meteen herken-baar aan haar looks en mimiek uit The Big Sleep. Alsof ze van die film zo in deze gelopen is en ipv boekenverkoopster nu assistent-arts.

Klein minpunt is de situatie rondom de zus van Evelyn Keyes, Lola Albright. Lola heeft een verhouding met Evelyns man. En dat mag natuurlijk niet ongestraft vanwege die Hays Code censuur. Maar dat zij daarom zelfmoord moet plegen, nadat haar zus Evelyn Keyes haar daarover op het matje heeft geroepen...

Mbt de transfer (R-1). Perfect beeld, maar onderiteling is evenals bijvoorbeeld The Sweet Smell of Success, op zwarte balken geprojecteerd, soms 2x 3 balken boven elkaar, waardoor het beeld dichtslibt, zeer irritant!
Subs op gegeven moment maar weer uitgezet.

Film: IMDB *8/10.

avatar van Mac Hammer Fan
Film duurde 76 minuten.
@Dogie_Hogan: de ondertiteling was bij mij geel, maar zonder zwarte balken. (Bad Girls of Film Noir volume 1).

Evelyn Keyes toch al niet een van de mooiste jaren '50 vrouwen doet het hier zeer goed als de zieke Sheila Bennet met de close-up scenes kun je goed zien wat een lelijke huid deze vrouw heeft.
Verder vond ik ook de titel van deze film goed gevonden en als je de film hebt gezien begrijp je ook wie eigenlijk de moordenaar is.

avatar van clubsport
goed race tegen de klok vrhaal over een vrouw die onwetend pokken het land binnen smokkeld vanuit cuba .
Omdat de polite haar op de hielen zit is ze ook nog eens extra lastig te vinden .
Wat wel opvallend is is het feit dat haar man uiteindelijk niet besmet lijkt te worden door haar , was hij al gevaccineerd ? daar word geen duidelijk antwoord op gegeven .
Al met al een prima verhaal met veel spanning en een vlot lekker tempo .

avatar van otherfool
Ideaal Corona-filmpje inclusief de zoektocht naar patient zero, besmettingsgevaar, brandhaarden, massa-hysterie en experts die de zaak in proberen te dammen. Tussendoor blijkt de dodelijke blondine die New York de stuipen op het lijf jaagt ook nog eens betrokken bij diamantroof én een catastrofale driehoeksverhouding, die de zaken danig op scherp zet.

Korvin steelt hier de show als ultieme bad guy, die zijn liefjes voor een paar grijpstuivers aan kant schuift maar uiteindelijk natuurlijk zijn gerechtvaardigde straf niet ontloopt. Er gebeurt al met al een hele hoop in amper 75 minuten, een amusante film dus met een prima tempo en een interessant en tegenwoordig zeer actueel onderwerp.