The Angry Silence (1960)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Guy Green
met Richard Attenborough, Alfred Burke en Pier Angeli

Tom Curtis is een gewone man, die werkt in een fabriek. Als de nieuwe werkkracht Travers begint te klagen over de werkomgeving, wordt de harmonie tussen de fabriekswerkers verstoord. Tom vertrouwt Travers, maar zijn methodes niet. Wanneer Travers besluit om onaangekondigd te staken, weigert Tom mee te doen. De fabriekswerkers raken echter steeds meer overtuigd van de argumenten van Travers. Als deze vertrekt, is er een grote kloof ontstaan tussen Tom en zijn collega's.

avatar van Richard1189
In de naoorlogse tijd waarin het in industrieel Engeland bijna onmogelijk was een baan te krijgen als je geen lid van de vakbond was, speelt dit verhaal wat door anderen als in grote mate waarheidsgetrouw is beoordeeld. Het is gelukkig niet meer van deze tijd. Ik raakte onder de indruk van de aanwezige hoeveelheid onderhuids geweld, het was soms ongemakkelijk om naar te kijken. Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze film zag (1996 op BBC) maar als hij weer komt vind ik het een aanrader.

avatar van Biosguru
Erg sterk geacteerd drama. Wat er vooral goed in slaagt de situatie invoelbaar te maken.

Richard1189 schreef:
Ga me niet vertellen dat je dit uit je geheugen of je archieven weet!

Uitstekende film waarin een stakingbreker wordt buiten gesloten door zijn stakende collega's. De film heeft een prima tijdsbeeld, maar het onderwerp is van alle tijden. De relatie tussen werkgevers en werknemers en vooral tussen werknemers onderling is goed uitgewerkt. Realistisch in beeld gebracht, goeie dialogen en een mooi einde.

avatar van clubsport
erg interessant verhaal over een fabrieksarbeider die het niet eens is met een staking en weigert het werk neer te leggen .
Dat word hem niet in dank afgenomen en eenmaal weer aan het werk word hij door zijn collega's doodgezwegen en langzamerhand escaleert de situatie .
Vond het af en toe wat lastig te volgen vanwege de engelse ondertiteling maar de hoofdlijnen waren duidelijk .