13 Tzameti (2005)

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Géla Babluani
met George Babluani, Pascal Bongard en Augustin Legrand

Sébastien doet klusjes voor een louche, verslaafde man die constant naar wegen zoekt om geld te verdienen. Als de man plotseling overlijdt en Sébastien als gevolg daarvan niet uitbetaald krijgt, besluit hij de aanwijzingen op te volgen die bestemd waren voor de man voor wie hij werkte om op die manier toch geld aan zijn werk over te houden.

avatar van Ammer
Moeilijk om deze film in een hokje te stoppen, heb hem niet eens in een keer uitgekeken omdat ik het niet voelde, echter ik moest er toch aan blijven denken.. Ik was bij de eerste poging slechts bij het punt dat de hoofdrol speler in de trein stapte.. (en nog niet wist waar hij in meegesleept zou worden).
Had dus een totaal ander beeld van de uitkomst, ik was dus aangenaam verrast en echt geschokt door de hardheid en uiteenzetting der dingen, ik vroeg mij eerst af waarom er voor zwart wit gekozen was maar moet tot de conclusie komen dat dit zeer sfeerverhogend werkte, probeerde me dan ook voor te stellen hoe het er in kleur uitgezien zou hebben, dat had niet gewerkt.. een zwaar onderwerp met langzame opbouw naar enkele zenuwslopende scene's.. met realistisch spel van alle acteurs.. Met recht Vier sterren

avatar van Filmkriebel
Ammer schreef:

Dat kun je wel eens proberen met de Amerikaanse remake van dezelfde regisseur :

avatar van takeshi
Het is moeilijk om iets positiefs te vinden over een film die je zo verafschuwt. Ik heb geen probleem met gruwelijke thema's en beelden in films, op voorwaarde dat ze een dieperliggende gedachte illustreren. Maar om te zien hoe een stel rijke oude mannen wedt op de levens van een stel arme halzen terwijl ze qua odds evengoed naar het casino zouden kunnen gaan is niet mijn idee van een fijne filmavond. Maar ieder het zijne.

avatar van nightbreed
Apart en duister werkje met een mooie regie.

avatar van eddyeddy
Sobere setting, prima verfilmd, vele malen beter als de slappe amerikaanse remake.

avatar van bozzy
tja wat moet je erover zeggen,apparte film bleef wel boeien.
je word er in ieder geval niet vrolijk van.
enne weet iemand hoe de remake heet van Amerikaanse bodem?

Beklemmend, das het juiste woord

Hoe je het went of keert, de hoofdrolspeler kan - eenmaal besloten mee te spelen, geen kant meer op, op geen enkel vlak, ook niet nadat alles achter de rug is, en dat aspect va het verhaal zit knap in elkaar

Los daarvan ontkom je er niet aan te concluderen dat de mensheid werkelijk zo wreed kan zijn, en ja, ik geloof dat dit soort walgelijkheden in real life gebeuren

Typisch verhaal waarin je eigenlijk niet wilt weten wat er gaat gebeuren maar de nieuwsgierigheid wint , terwijl je de gruwelijkheden al van verre voelt aankomen

4 voor het verhaal en de verfilming, 2 voor het algemene gevoel wat ik er aan over hield, wat een trieste bedoeling

Het in beklemmend zwart/wit geschoten Tzameti is zo'n thriller met een compact verhaal dat leunt op slechts 1 gegeven, waardoor de regisseur zich makkelijk kan focussen op het opbouwen van suspense. Doordat dat gegeven bovendien aardig macaber is, is het niet moeilijk om de kijker al snel op het puntje van de stoel te krijgen.

Het is alleen jammer dat regisseur Babluani alleen geïnteresseerd lijkt in het opbouwen van die suspense, terwijl zijn bleke uitgangspunt makkelijk iets diepers had kunnen bevatten. Je krijgt het vermoeden dat hier ergens een boodschap verscholen ligt over de verdorvenheid van de menselijke ziel, die maar niet naar buiten komt. Veel meer dan een sfeervol, spannend filmpje is Tzameti dan ook niet.

bozzy schreef:
enne weet iemand hoe de remake heet van Amerikaanse bodem?

13 (2010)

avatar van Banjo
schokkend, spannend, maar eigenlijk niet echt verrassend..
ik vind dit een moeilijke film om te beoordelen maar ik denk dat ik toch 4 sterren geef..

4 sterren

avatar van Number23
Stuk-ken beter dan de remake, maar nog steeds geen leuke film. De sfeer, mede door het zwart-wit, is een verbetering en het acteerwerk is ietsjes beter. Al is ook hier de hoofdpersoon een saaie droplul. De domme, soms belachelijke verhaallijntjes uit de remake zijn hier gelukkig niet te zien. Maar toch weer een aparte filmervaring rijker, zullen we maar zeggen.

Het zou imo ook nie echt gepast zijn als de hoofdpersoon een flamboyante extraverte persoonlijkheid had gehad

De hoofdpersoon was een ingetogen wat naieve figuur , een beetje een loser die zich snel leerlegde bij zijn situatie zonder alteveel vechtlust en dat paste bij het scenario waarin hij was beland

avatar van ILDIB
Heerlijke lome sfeer met spanning alom. Prima tempo ondanks het trage spel.

avatar van 606
Na het zien van deze film, kom ik erachter dat deze film 13 (2010) een remake is, en dat wist ik nog niet.
Nou is deze film in het zwart / wit waarom weet ik niet voegt voor mij niks toe.
Het is veelal het zelfde en soms trage film.

3 sterren

R-beq
Stem herzien van 5* naar 4,5* vanwege het begin van de film, wat me ondanks dat hierin niet veel gebeurt, toch boeide omdat ik me - niet echt ingelezen hebbende - afvroeg waar dit alles toe ging leiden. Het middenstuk kwam voor mij dan ook als een lichte verrassing, zeer sterk.
Wreed in eenvoud.

avatar van Fortune
R-beq schreef:
S Het middenstuk kwam voor mij dan ook als een lichte verrassing, zeer sterk.
Wreed in eenvoud.

Het middenstuk kwam voor mij als een gigantische verrassing, een erg sterke verandering in de film.

R-beq
Fortune schreef:

Je hebt gelijk wat betreft wending van het verhaal, maar qua sfeer breide het verhaal toch voort op waar het al heen ging; namelijk naar een vervelend onderbuikgevoel. Dit onderbuikgevoel werd alleen maar sterker, steeds sneller, tot en met het meesterlijke middenstuk.

avatar van Hey Blondie!
Hoogtepunt van de film was voor mij de stem van de aankondiger; ik zou er haast Frans voor willen leren.
Ik dacht gaandeweg een film te zien die richting 5 sterren ging, maar het einde vond ik fantasieloos, echte zonde, een gemiste kans. Toch nog 3,5 sterren.

avatar van RaoulDuke
Begint als een gemiddelde Franse zwart-wit arthouse-productie uit de jaren 80, om je vervolgens mee te sleuren in een uiterst grimmige bad-trip van de hoofdpersoon die nauwelijks de kans krijgt om te beseffen in wat voor nachtmerrie hij is terechtgekomen. Sterke film. Einde had echter beter gekund.

Spannende film, dat wel. Maar wel een walgelijk verhaal, als je bedenkt dat dit waarschijnlijk nog in het echt voorkomt ook.

avatar van Filmkriebel
inderdaad. Dat hele spel komt zelfs nog niet onrealistisch over. Er zal wel altijd iemand te vinden zijn die gek of hopeloos genoeg is om zoiets te doen voor de kick. Dat maakt de film des te sterker.

avatar van notsub
Het begin is nog wat druilerig en blijkt uiteindelijk een opstapje naar een meesterlijk neergezet stuk luguber drama. Je gelooft je ogen dan even niet. Naar het einde toe wordt de film dan weer minder, omdat het verhaal niet echt goed is uitgewerkt naar een plot van hetzelfde niveau. Toch blijft het zeker een meer dan gemiddelde film, ondanks het feit dat de personages ook niet echt bleven hangen. Dat het in zwart/wit is werkt voor een groot deel positief.

avatar van witboek
Deze film heeft zijn pluimen verdient. Ik had er in het begin niet echt een goed oogje voor, maar met wat geduld werd ik toch positief beloond. Een aanrader voor de liefhebbers van Franse films.

avatar van Moviestar1979
Goede film die wat traag op gang komt.
Nadat duidelijk wordt waar het spel om draait, zit je in spanning te kijken.
Het is alles behalve een potje Mens erger je niet!!
De film werd in zwart/wit geschoten wat over het algemeen niet storend is.
Het einde is best wel zonde en een beetje overbodig.

3,0 *

De film begint saai en moet wat op gang komen. Maar na zo'n 30min blijf je toch wel vol spanning kijken. Een vreemde en harde film over wat mensen wel niet doen voor geld.

avatar van SPT
SPT
Ik vond het maar een matige film. Op de details was totaal niet gelet, in één van de eerste scènes viel me meteen al op dat die man die Jean-Francois schaduwde vanuit z'n auto aan het fotograferen was met de flitser aan. Los daarvan is het realiteitsgehalte natuurlijk 0,0.

Het meest irritant vond ik nog het feit dat de film geheel in zwart-wit is opgenomen. Gelukkig was er wel geluid, en zijn ze ingehaakt bij de stand der technologie in de jaren '50, maar het geeft maar aan dat de filmmakers eenvoudigweg niet de intentie hebben gehad om een serieuze film te maken.

avatar van AlexvanRiel
SPT schreef:

Dat is nogal een statement!

Alleen ben ik het er totaal niet mee eens. Het gebrek aan kleuren verhoogde het mysterie en de duisternis van de film. Het geeft de film een onwerkelijk tintje, alles is zo droef dat kleuren zijn uitgestorven. Ik vond deze film een mokerslag, recht in mijn onderbuik.

avatar van nadrin
echt een parel van een film.
Vooral de spanning het onverwachte, de goede acteerprestaties, de intensiteit en tegelijk ook de eenvoud.
kwa sfeer deed het me denken aan de oude Delon films.

avatar van martijn011
Ik heb anderhalf jaar geleden de remake van deze film gezien. Aangezien dat een matige film was hoopte ik dat het origineel beter was. Dat de film in zwart-wit is verbaasde me, maar ik heb me er niet aan gestoord. Het maakt me op zich niet eens zo heel veel uit.

Ik kan achteraf niet anders concluderen dan dat deze film zeker niet beter is dan de remake. Vond het hetzelfde laken en pak, het is gewoon niet spannend omdat je weet hoe het afloopt. Je weet gewoon dat de hoofdpersoon wint en daarmee is alle spanning uit de film.

Vond de hoofdpersoon zelfs nog duffer dan Sam Riley, die de hoofdrol vertolkt in de remake. Vond het een doodse bedoening en de anderhalf uur bleken zelfs te lang. Nee, het kon me in z'n geheel niet bekoren ondanks het goede einde.
Onvoldoende.

Goeie film waarin een jonge klusjesman instructies uit een brief volgt, die eigenlijk bedoeld waren voor iemand anders. Een mysterieus begin, vooral als je niet weet wat er te wachten staat (een luguber gokspel). Grimmig, donker, spannend en met minimale middelen gemaakt (wat voornamelijk voordelig uitpakt).