13 Tzameti (2005)

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Géla Babluani
met George Babluani, Pascal Bongard en Augustin Legrand

Sébastien doet klusjes voor een louche, verslaafde man die constant naar wegen zoekt om geld te verdienen. Als de man plotseling overlijdt en Sébastien als gevolg daarvan niet uitbetaald krijgt, besluit hij de aanwijzingen op te volgen die bestemd waren voor de man voor wie hij werkte om op die manier toch geld aan zijn werk over te houden.

avatar van fritsy
is de film zwart wit?

avatar van as
as
Yep, prachtig zwart/wit

avatar van Deckard
Uitstekende film het mooie zwart/wit geeft de film de juiste sfeer.

Prima film. Zwart/wit zet idd de juiste sfeer neer. gewoon gaan kijken!

Onomkeerbaar
Helaas niet kunnen zien op het IFFR, maar na een weekendje London wel de DVD in bezit. Nieuwschierig als ik was film deze week gezien.

Overdonderen deed de film me niet, maar aanspreken zeker wel. Goede keus om de film zwart wit te filteren, werkt erg goed naar mijn idee (al is dit waarschijnlijk vooral een kwestie van smaak).

Het verhaal is vrij eenvoudig, maar desondanks goed verzonnen. Sommige punten die het verhaal de juiste richting moesten geven zijn wat dubieus: dat de brief vanaf het venster plots met de wind meewaaid en bij zijn spullen komt bijvoorbeeld. Misschien niet eens zo gek, maar ik hou er niet echt van. Dan had ik liever dat hij de brief had gestolen, maar ik begrijp ook wel weer dat dát niet echt bij het personage had gepast. Enfin.

Hetgeen waar het allemaal om draait ,het spelletje, is goed uitgewerkt, duidelijk en mooi in beeld gebracht en de "spreker" was prima gecast (met zijn stem).

Toen na het finaleduel tussel nummer 13 en nummer 6 bleek dat eerstgenoemde, en dus het hoofdpersonage, had gewonnen voelde ik een lichte teleurstelling door mijn lijf gaan, maar het einde deed dat gevoel in 3 schoten verdwijnen (bedankt broer van 6! ).

Met weinig middelen een heel goed filmpje gemaakt. Origineel idee en goed uitgewerkt.

****1/2

Een hele indrukwekkende film! Gelukkig heb ik de trailer niet gezien want die geeft echt veel te veel weg.
Het zwart-wit en de weinige muziek geeft echt spanning aan de film.. de kunst van het weglaten

Een 4,5!

avatar van fritsy
Leuk om een keer gezien te hebben.

Je moet wel van zwart/wit en de franse taal houden, (ik dus niet)
voor mij klinkt frans als een martelend werktuig maar goed,

Om de originele idee en en spanning 2,5*

Ik geef danuz gelijk, dit is het toch niet.

Ik zie hier een aantal keer het woord origineel vallen, maar dat vond ik de film allerminst. De film heeft inderdaad erg veel weg van [titel weggeknipt, SB], zodat het eigenlijk allemaal redelijk voorspelbaar was, laat staan verrassend. Toch is het verder wel onderhoudend. De spanningsopbouw is redelijk effectief binnen het te verwachten verhaaltje.

Veel minder is de zwart/wit keuze. Ik erger me eraan dat de enige motivatie achter deze keuze snel stijleffect lijkt te zijn. Want de film mag dan wel zwart/wit zijn, er wordt echt niks mee gedaan. Als je dan toch voor dit stijlmiddel kiest, maak er dan ook visueel wat van. Dit ruikt naar enorme luiheid en makkelijk scoren. Camerawerk was verder ook stevig beneden niveau.

Verder ook dikke minpunten voor het acteerwerk. In veel scenes echt nefast voor de sfeer. Visueel kan het ook niet opgevangen worden, en daardoor zit je vaak naar erg stroeve cinema te kijken. Het rolt vaak vierkant.

De soundtrack in het begin was wel best aardig, maar verder in de film schiet ook daar niks meer van over. Rest enkel het afwachten wat er komen gaat, en het te voorspelbare en ongepaste einde.

Doe eens wat nieuws. Concept is goed, maar Babluani moet de volgende maar beter zijn best doen als hij een pijl van een debuutfilm wil maken. Als is hij daar nu uiteraard al te laat mee.

Aardige film met een geinig (vrij luguber) idee, dat buiten dat idee zelf echter niet heel veel voorstelt. Het zwart-wit heeft wel iets groezeligs en kon ermee door.
Grootste probleem was dat het allemaal te langgerekt was, en dat voor een film van slechts 86 minuten.
Het leek me meer iets voor een korte film van een dik half uur.
Maar goed, het was weer eens wat anders.

-edit- trouwens behoorlijk jammer dat ik de trailer een paar maanden geleden al in de bios zag. Welke halve zool heeft in godsnaam toestemming voor die trailer gegeven.

Bijzondere film. Had er niet veel van verwacht, maar wist zeker te boeien. Franse films worden steeds beter de laatste tijd.

avatar van Uier
Ik ben in slaap gevallen na een uur vanwege de prachtige sfeer die de film weergeeft!

avatar van JJ_D
Gevoelsmatig nogal bizarre film, deze '13 (Tzameti)'... Babluani kiest er namelijk voor om het bizarre gegeven (= roulette) afstandelijk en bevreemdend in beeld te brengen... Deze bevreemding voert hij consequent door, gelukkig maar, maar de keuze op zich was misschien toch nogal nefast voor de film zelf. Je kan je amper inleven met de personages, waardoor hetgeen een pijnlijke uitroeingsslag zou moeten zijn herleid wordt tot een aaneenrijging van mooi plaatjes met de pijnlijke afwezigheid van gevoel (het moment in de telefooncel was bv. wel aangrijpend, vraag me niet waarom...).
Door het gegeven dat de film dan ook nog eens traag voortkabbelt begin je verklaringen te zoeken voor beeld- en geluidaccenten die (bewust?) gelegd worden. Zo blijft het voor mij enerzijds een vraagteken waarom nu juist dat zwart-wit wordt gehanteerd. Het is gewoon een simpele esthetische truc zonder meerwaarde, al is dat (dwz. esthetiek als doel) wel gerechtvaardigd. Maar zoals Onderhond reeds vermeldde wordt het nooit écht mooi.
Anderzijds verwezen de zachte schoten, volgens mij, naar de verlossing: het al dan niet leven wordt pure bijzaak - het gaat erom dat het gruwelijke moment voorbijgaat. Interessant, maar of de regisseur dat écht wil zeggen? Neen, vrees ik.
'13 (Tzameti)' is - voor mij in elk geval - de film van de voor de hand liggende keuzes en de gevoelsmatige luchtbel. Al heb ik me niet verveeld...

avatar van Hannibal
Wat kos zegt, het duurt allemaal te lang.

Bij de eerste ronde van het spel is het allemaal nog wel erg spannend, maar het duurde maar en duurde maar, en uiteindelijk 'de finale' tussen de de twee personen die je meteen al in de finale verwacht, waar natuurlijk bij de eerste finaleronde, zoals ik ook al verwachte, geen schot werd gelost. Bij de tweede is het uiteindelijk raak, met een winnaar die ook erg voorspelbaar is. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als beide spelers een kogel voor de spanner hadden zitten, en er dus GEEN winnaar was uitgekomen. Zou het geld dan verdeeld worden en is de finale voor niets geweest en zijn er twee mensen voor niets gestorven? De kans dat dat zou gebeuren is volgens mij best groot, ik weet niet hoeveel kamers zo'n pistool heeft, maar met 3 kogels zit je volgens mij al aardig in de buurt van 50%. Nummer 6 had al 3 toernooien gewonnen. Die kans is uiterst klein en erg ongeloofwaardig.
Spannend, vrij luguber, maar toch een tegenvallertje.
Kleine 3*, het is geen vervelende film.

avatar van james_cameron
Intrigerende film met een sterk concept; de film werkt het beste als je er vantevoren niets vanaf weet (zoals ik). Mooi geschoten in zwart/wit en degelijk geacteerd, al valt het lage budget soms wel een beetje op. Begint rustig en is aanvankelijk wat aan de saaie kant, maar zodra het mysterie begint zuigt het verhaal je naar binnen.

avatar van Rocco1984
Had de dvd gehuurt bij mijn locale dvdtheek, looptie vast! Nahhh!
vond het begin een beetje saai..Maar wel een lekkerding,dat meisje in dat huis. (wie was ze eigenlijk)

Trouwens, volgens mij worden dit soort films expres vaak in het zwart-wit geschoten, vanwege de kosten. Tis volgens mij veel goedkoper, en je hebt tegelijkertijd een 'spannende' sfeer.

En ook natuurlijk uit voorzorg voor het niet discrimineren van mensen met een zwart wit televisie he! Laat dat voorop staan!

Nieuwe olympische sport?
De sfeer van de film deed mij sterk denken aan het vroegere werk van polanski, rare types in een soort van duistere spanning die je heel nieuwsgierig maakt maar je tegelijk terughoudend doet opstellen. Tegen het einde van de film kwam de film intacto ook ineens bij mij op.

avatar van voomzap
Sterke film - Zeer goed geacteerd - 4,5!

Ik vond dat de film erg beroerd begon.
De film begint pas boeiend te worden wanneer de jongen in het huis aan komt.
Wat een shockerende scenes zeg. Brrr!
Ik vroeg me af; wil ik dit eigenlijk wel zien? Zoveel enge mannen in een vertrek. Het idee alleen al is gruwelijk.
En wat een wrang einde. Konden we net even opgelucht ademhalen en meeleven met het hoofdpersonage, gebeurt dit...

Ja, idd erg wrang.

Reinbo
Geinig filmpje leuk bedacht, sfeervol uitgevoerd, maar net te miniem uitgewerkt om meesterlijk te worden. Ook het eind (meestal hou ik van onverwachte, open of slecht eindes) kwam iets te veel uit de lucht vallen..

Had vooral veel meer in gezeten. 3,5-4*

sfeervol zwartwit misdaad. Doet detective-achtig aan. Geheimzinnig verloop naar het Gruwelijke spel. Aangrijpende scenes, hart klopt in mijn keel. Goed einde. Zeer Thrilling.
Echt iets voor mannen (macho-gedrag? wat alleen leidt tot destructie), want vrouwen kom je er nauwelijks tegen.
Een waarschuwing voor: 'Don't try this at home'.

neo (crew)
kos schreef:

Absoluut! Een van de meest spoilerige trailers die ik ken.

wat een superfilm lekker ziek en verassend 4*

neo (crew)
Vond het een erg sfeervolle zwartwit film. Krachtige cinema waarbij je helemaal opgaat in de indringende spelletjes, en je zelf ook zo nerveus wordt als maar kan. Die rauwe blikken zijn stuk voor stuk onvergetelijk. Een klap in je gezicht. Ook al aan het begin van de film zit dat hopeloze, haast troosteloze gevoel, wat ook door middel van muziek van East (Troublemakers) op een (soms) uitermate frisse manier wordt duidelijk gemaakt. 4.5 sterren

Intrigerende film, de beklemmende sfeer en het idee doen de tijd omvliegen

4 *

Komt traag op gang maar eens de reis begonnen is naar de afspraak, wordt ie alleen maar beter!
Sterke film!

Sterk gegeven, alleen was ik aan het eind van de film niet geheel tevreden, er had naar mijn idee meer ingezeten. Het lag voornamelijk aan de hoofdrolspeler, hij blijft tamelijk emotieloos (op wat handbibberingen na dan) voor zoiets lugubers. Dat in tegenstelling tot andere spelers die meedoen, uiteenlopende karakters die je niet snel vergeet en de angst of het sadisme dat je bij ze voelt in de film.

avatar van tevelenco
Aparte en eigenzinnige thriller.
Met een simpel maar toch wel orgineel verhaal.
Wat wel wat traag op gang komt maar naarmate de film vordert toch wel een erg lugubere wending neemt.
Wat mischien nog wel wordt versterkt door het zwart-wit waarin deze film is opgenomen.
En ondanks de wat matige akteerprestaties heeft de film me toch tot het eind weten te boeien.

Nee deze film zal niet ieders smaak zijn maar als je op zoek bent naar een niet alledaagse thriller mischien wel een aanrader.

avatar van AmazingPP
Ach, het is weer eens iets anders dan de normale Hollywood productie. De film komt wat langzaam op gang, maar houdt je toch nieuwsgierig. Als je eenmaal de ontknoping weet is het vier keer een herhalen van die ontknoping. Met vlagen spannend, met vlagen ook ronduit saai. Maar toch wil je het einde weten. 3,5 *

avatar van Silvio Dante
Helemaal niet bijzonder. 2.0*