Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Youth in Revolt (2009)

geregisseerd door Miguel Arteta
met Michael Cera, Portia Doubleday en Justin Long

'Youth in Revolt' is het verhaal van tiener Nick Twisp (Michael Cera), een lieve maar sullige braverik die z’n droommeisje Sheeni (Portia Doubleday) ontmoet tijdens een aparte familievakantie. Het enige probleem is dat Sheeni’s droomjongen letterlijk een droom is: een ingebeelde Franse gangster genaamd Francois. Hierdoor is Nick gedwongen om z’n eigen alter ego-versie van Francois te manifesteren en te rebelleren in naam van de liefde.

Dit is een Aanrader,
Ik heb echt heel veel van deze film genoten.
Hoop dat jullie dit ook gaan doen.

Kokrys.

avatar van Zandkuiken
Youth In Revolt wil vooral quirky uit de hoek komen, heb ik de indruk. Maar zo bijzonder is het allemaal niet wat mij betreft.

Echt grappig vind ik deze prent nergens (heb mezelf amper luidop horen lachen). En ook op dramatisch vlak laat Youth In Revolt me volledig koud.

Toch kijkt de vierde worp van Miguel Arteta vlotjes weg en is het fijn om Michael Cera (als François) eens in een ietwat andere rol te zien. Van de vele cameo's zat er daarentegen geen enkele leuke bij, vond ik. 2,5 sterretjes dan maar.

avatar van james_cameron
Grappige, vlotte komedie die een aantal originele vondsten koppelt aan een nogal standaard verhaaltje. Cera is prima in de hoofdrol; de supporting cast is ook meer dan degelijk. Jammergenoeg wordt de film tegen het einde wat flauw, waardoor het veelbelovende eerste uur een beetje teniet wordt gedaan. Maar goed, het blijft een leuke film met een aparte visuele stijl

Ik vond het een teleurstellende film, leuk voor een regenachtige zondag maar de humor viel me tegen en het verhaal is bijzonder slap naar mijn mening.

Ik persoonlijk werd het heel snel zat om naar cera te moeten kijken. Dit gevoel had ik nog nooit bij zijn films. Ik vond hem hier ook echt minder overtuigend spelen dan in superbad of één zijn andere tienerfilms.

Vandaar mijn 2 sterren

avatar van HarmJanStegenga
Fijne film met een lekker tempo, leuke personages, genoeg leuke scénes en een heerlijk sfeertje. Cera herhaalt z'n kunstje, maar het werkt; z'n tegenspeelster is een leuk en onvoorspelbaar karakter en van de bijrollen vond ik Justin Long (met o.a. de paddoscénes) vooral geinig. Nooit écht bijzonder, maar wel erg vermakelijk.

avatar van Macmanus
Ja, ja, nee toch niet.

Down beat komedie met potentie. Deed soms wat aan Wes Anderson denken maar mist net een paar goede grappen en een degelijke punchline. Het blijft allemaal een beetje hangen. Nergens slecht, maar ook nergens weet het echt iets los te maken zowel op komische als dramatisch vlak. Cera weet minder te irriteren dan in de komedie Year One onlangs. Maar heeft toch ook weer niet de komische skills om twee zulke verschillende rollen te spelen. Hij is nooit bad ass.

2.5 sterren. Had meer ingezeten valt nu een beetje weg in de grote stapel aan down beat komedies die Amerika rijk is.

Leuk, maar meer ook zeker niet.

Bij momenten best grappig, hoewel het nerd gets girl verhaaltje toch een beetje té uitgekauwd te worden. Zeker ook als het elke keer dezelfde nerd is.

Maar de humor werkt wel, zeker in het begin van de film. Film verliest af en toe wat focus en is in het middenstuk bijna onvolgbaar, in ieder geval vermijdt de film zo wel in een stramien vast te roesten.

Echt speciaal is het niet, enkel de leuke animaties tussendoor vallen echt op. En natuurlijk het quasi-intelligent gestoef in het begin, al licht ook daar misschien iets teveel de nadruk op het elite/indie karakter.

Echt ophefmakend is het niet, maar een geinig tussendoortje dat best weet te vermaken. Leuk voor een keer, daar zal het ook wel bij blijven.

avatar van Norma
Neh, dit was het niet echt voor mij. Die Michael Cera moet je denk ik liggen; ik vind er, op een enkel droog commentaar van hem na, weinig aan. Dit is voor mij het soort film dat de eerste twintig minuten nog wel aardig is maar dan toch danig gaat vervelen met alsmaar meer van hetzelfde.

Wél aardig dat er moeite gedaan is om het wat op te leuken met stop-motion en andere visuele geintjes, al werd het wat te divers gebruikt om echt versterkend te werken. Het alter-ego gebeuren vond ik wel leuk gevonden, maar ook van een Cera als een ander typetje was ik desondanks niet gecharmeerd.

avatar van jeroentjuhhhhh
Fijn

Cera vind ik een erg toffe acteur, uitermate geschikt voor dit soort rollen. De medespeelster Portia Doubleday was een aangename verrassing, leuke verschijning, erg cute! Samen is er een beperkte chemie, maar het volstaat hier wel.

Verhaaltje is inderdaad gewoon standaard ''nerd krijgt het meisje'', maar het midden wordt leuk gevuld. Het mist echter een boel leuke bijrollen, vond de alter-echo wel leuk gevonden maar daar viel meer mee te doen. Verder weinig bijzonders gezien.

Erg vlot, visueel soms leuk (die cartoony tussenstukjes zoals de reis) en een prima soundtrack. Zeer degelijk.

avatar van rep_robert
Verrassend filmpje dat dankzij een leuke Cera, Doubleday en een boel grappige bijrollen prima weet te vermaken.
De regisseur geeft de film duidelijk zijn eigen look en er zitten een aantal droge situaties in de film waar ik echt van kan genieten. Die auto die Cera in het water laat rijden vanaf de klif Heerlijke scenes waar ik van houd.

Helemaal mijn genre dit, i love feelgood movies.

avatar van DiKKe_OsCaR
Ik kan steeds weer genieten van die Cera, mooie gozer. Erg leuke film. Mooi gefilmd, lekker sfeertje, humor en dwaze onzin. Meer van dit graag!

avatar van otherfool
Comédie off-beat avec un temps de charge singeries peine insupportable avec un monstre en herbe très tendance, en sous-vêtements ou non. Dans la seconde moitié un peu mieux avec quelques blagues bien, mais tout cela était tout à fait faux et pensé. La comparaison avec Anderson a fait ici, que je ne pouvais pas vraiment guérir un certain temps (avec M. Fox comme une exception majeure). Venez pour penser à lui, ici ont été les meilleurs morceaux de l'animation. Cera est également tout à fait un joli 'gangster français', vous l'esprit.

1,5 *.

edit:

Hoodini schreef:
Je trouve ça un grand film, tres hilarant, Magnifique!
Uiteraard spreek ik zelf geen woord frans en heb ik deze vertaling via google translate

Tot zover mijn poging ook eens origineel uit de hoek te komen

avatar van Kr!kke
Verrassend goede komedie.

De plot is echt wel geestig en goed uitgewerkt. Er zaten enkele zeer leuke/grappige scenes in, vooral met dank aan Nick Twisp's alter ego. Enkele conversaties tussen beide persoonlijkheden waren echt wel komisch.

Michael Cera is echt goed gecast voor deze rol: hij speelt dat onzeker ventje dat soms verandert in een halve gare enorm goed. Hij heeft gewoon de perfecte stem en het perfecte rol om zo'n sluns te spelen, hij doet het dan ook zeer goed in deze film.
Ook leuk was het feit dat de rest van de cast ook dik in orde was, met af en toe zelfs een steengoede acteur die ineens in beeld verscheen (denk maar aan Ray Liotta).

Ik heb me dus kostelijk geamuseerd met deze film.

avatar van Aapje81
Het eerste half uur van deze film beviel mij erg goed. Het middenstuk sprak mij een stuk minder aan en vanaf het moment dat Justin Long erin komt begint de film weer te lopen. Er zitten een hoop interessante en creatieve dingen in deze film maar toch voelt het hier en daar nogal geforceerd aan. Het scenario is erg grillig en de rol van Cera deed mij vrij weinig. Een film als Adventureland deed mij dan toch een stuk meer maar ook deze mag er zeker wezen.

Goed

avatar van maxcomthrilla
Een film die grotendeels faalt dankzij het onvermogen van Michael Cera om gewiekst en grappig voor de dag te komen. Voor velen is Michael Cera een talent, maar ik kan hem nauwelijks uitstaan, zeker niet als hij een komische hoofdrol dient te vervullen. Daarbij vind ik hem hier ook nog eens compleet verkeerd gecast, omdat hij echt zo `n onzekere, braverik is. De scenes waarin hij transformeert in een stoute jongen voelen dan ook misplaatst aan, al zorgen zijn streken tenminste nog voor wat pit in een verder nogal duffe film. Een 2*

Aardige comedie waarin een jongen zelf een alter-ego verzint om op die manier bij zijn nieuwe vriendin te kunnen zijn. (Helaas) komt het alter-ego wel erg weinig in beeld. De film vliegt nogal van de hak op de tak en is zeker niet hilarisch, maar ondanks dat wel leuk om te kijken. Een leuke cast en Michael Cera is voor de zoveelste keer getypecast als het sulletje (waardoor zal dat toch komen?? )

avatar van Elineloves
Ik had echt zin in een grappig 'tussendoortje'. Youth in Revolt heb ik een tijdje geleden als tip gekregen en na een tijd lang op de plank te hebben gelegen, heb ik hem toch maar eens gekeken.

Als eerste: Leuke cast. Michael Cera is cute! Ik begin jongens met puppy-oogjes leuk te vinden geloof ik. De bijrollen zijn ook fijn. Zach met-de-moeilijke-achternaam Galifianakis moet ik in de gaten gaan houden, want ik vind hem tof. In The Hangover, Due Date en Dinner for Schmucks vond ik hem erg tof, en ook hier speelt hij weer een lekker fout personage. Ray Liotta als politieagent en we zien ook nog even Steve Buscemi langskomen, al is zijn rol wel piepklein. Portia Doubleday is een leuke meid om te zien, ze doet het ook niet onverdienstelijk, maar toch moest ik even aan haar wennen.

Af en toe grenst de film aan het vervelend wanhopige, Nick wil ontmaagd worden en dat is zijn prioriteit. Toch kun je het einde van de film al van kilometers ver aan zien komen. Het is dan ook even oppervlakkig als andere tiener/pubers film waarbij iemand zijn maagdelijk wil verliezen. Een echte uitschieter wordt Youth in Revolt dan ook niet. Het voordeel is wel dat de film fijn wegkijkt en de tijd omvliegt.

Ik werd wel een beetje gek van de naam 'Saunders', die heb ik de afgelopen weken meer dan genoeg gehoord. Maargoed, daar kan de film niks aan doen.

Prettig komedietje. Thumbs up for Cera!

avatar van david bohm
Aardige film waarin Mr Cera lekker op dreef is. Het is geen comedy die volzit met dijenkletsers, het zijn meer de absurde situaties die de lach moeten opwekken. Soms lukt dat. Enig bezwaar wat ik heb is dat de film schematisch aandoet. Het is allemaal wel erg bedacht af en toe.
Drie ½ sterretje

avatar van Jessen0wnt
Verschillende gevoelens, leek me een heel fijn filmpje. Cera doet het altijd wel geweldig, ik ben niet iemand die klaagt over zijn eenzijdige CV en zijn zeurende toon, ik vind het altijd wel grappig en daarom had ik eigenlijk ook het filmpje opgezet. Veilig op een soort film afstappen, lijk mij een goede keuze. De film is verreweg van slecht, het is vermakelijk en kent best leuke sketches, maar daarnaast is er eigenlijk ook weer geen zak aan. Het hele tweezijdige karakter werkt totaal niet, waarvan je denkt dat het leuk gaat worden, komt het nogal sukkelig over en is het eigenlijk helemaal niet goed uitgewerkt. Ik snap het idee erachter, maar het kwam niet echt over. Wat wel een leuk ding was van de film, was de overgangen via animatie, paste totaal niet bij de film, maar vond ik afzonderlijk wel geinig. 2,5 ster

Tegenvallende komedie. Toen ik de cast van deze film zag dacht ik nog dat het wel eens een leuke komedie kon worden. Maar al met al is het toch een ietwat saaie en flauwe bedoeling met hier en daar een paar grappige momenten. De film duurt met ongeveer 80 minuten gelukkig niet lang. Jammer maar met zo'n cast had er veel meer ingezeten. Van de cast had Ray Liotta nog een leuk rolletje maar de rollen van Zach Galifianakis en Steve Buscemi waren te kort om noemenswaardig te noemen zeker die van Zach Galifianakis (ik moest wel lachen toen hij aan zijn bier was aan het slurpen).

avatar van Fran
Ik vond werkelijk niets leuk of grappig aan deze film.

Nick Twisp vond ik een irritant ventje. Zijn ouders van die overdreven, niet leuke types en het verhaal kon me eerlijk gezegd ook niet boeien. Jammer maar helaas.

avatar van wwelover
Hele verrassende film. Heb sowieso een zwak voor dit soort komedies. Michael Cera is dan wel zoals gewoonlijk de sul, maar hij doet het wel weer leuk. En Portia Doubleday kende ik nog niet, maar is ook wel erg leuk. Deed me best aan Emma Stone denken. En verder zitten er met Buscemi, Galifianakis, Willard en Justin Long een aantal erg geestige bijrollen in.

Een film in 2009 gemaakt, maar met af en toe de uitstraling van een 70er of 80er jaren film, zowel qua beeld als qua acteren. Wel met moderne, afwisselende technieken ingevoegd: tekenen, animeren, stop-motion, beeld over beeld, etc. En met leuke songs. Die combinatie van traditionele filmstijl met die grappige snufjes tussendoor maakt het leuk om naar te kijken.

Het verhaal heeft z'n leuke en minder leuke kanten. De kids zijn op vakantie in Frankrijk en beleven avonturen. De humor is vaak goed, maar soms flauw (lol om ontsnapte varkens).
Alles bij elkaar wel een leuke alternatieve productie.